Tiedän, että teillä on nyt muuta mietittävää kun kriittiset hetket lähestyy, mutta toivoisin asiallista vastausta seuraavaan kysymykseen: onko kauppiksilla Suomessa todellakin niin iso ero, että sillä olisi MERKITTÄVÄ vaikutus myöhempään työllistymiseen?
Kysyn tätä siksi, että olen lukion toisella ja minua ei yksinkertaisesti nämä lukion aineet kiinnosta, mutta talousaiheiset aiheet kiinnostaa sitten sitäkin enemmän, olen seurannut jo yläasteelta lähtien joka päivä kauppa- ja talouslehden uutisia y.m. Yhteispisteillä en tule ikinä pääsemään sisään, mutta ehkä voisin sitkeällä lukemisella päästä Joensuuhun tai Ouluun.
Jostain Aallosta, Turusta tai Tampereesta en edes haaveile, minun lukupää ei ole mikään maailman paras enkä ole mikään penaalin terävin kärki, mutta kompensoin sitä kiinnostuksella ja motivaatiolla. Porukat kotona yrittää pistää jäitä hattuun ja suosittelee merkonomi/tradenomi-koulutusta ja voi olla että amkkiin sitten lopulta mennään, mutta haluan kuitenkin sitä ennen kartoittaa mahdollisuuteni edes johonkin Suomen kauppikseen.
Neuvoja kaivattaisiin ensi vuotta varten.
5
69
Vastaukset
- Kylteri2014
Älä anna porukoittesi mielipiteen vaikuttaa. Kertomasi perusteella sinun tulisi hakeutua johonkin lukemaan taloustiedettä pääaineenasi. Suosittelisin esimerkiksi Jyväskylään taloustiedettä lukemaan, pääsisit hyvään kouluun ja suoraan pääaineeseen.
Jyväskylä ei välttämättä kuitenkaan ole sen helpompi kuin turku tai tamperekaan joten varavaihtoehtoina voisi olla juurikin Oulu/Jornsuu/Kuopio.
Ja siis paikkakunnalla ei ole minkäänlaista merkitystä työllisyytesi kannalta. Toki helsingin seudulla silti sijaitsee suurin osa alan työpaikoista mutta sillä ei ole merkitystä millä paikkakunnalla koulun käyt. Paikkakunnalliset erot ovat hyvin marginaalisia.
Tsemppiä kokeisiin! Ps. Kovalla työllä uskon että sinulla on hyvät mahdollisuudet, ainakin osaat valmistautua hyvin kun asiaa näin ajoissa mietit. - yhdfghdfh
Suosittelen, että hyväksyt myös koulun muualta kuin Aallosta tai Turusta, koska voin kokemuksella sanoa, että ihan hullua touhua tää on. Arpapeliäkin jopa vähän. Harvalla (siis oikeasti harvalla, joku poikkeavuus) on niin hyvät aivot, että muistaa niin paljon ulkomuistista sana sanaan asioita. Tämän takia voit helposti vastata väärin, vaikka kokonaisuudet osaatkin. Muualle on sitten helpompi päästä. Olisin päässyt nyt kahtena melkein minne vaan muualle, mutta en sinne Turkuun, minne haluan ja nyt kaduttaa, kun en sitten muualle hakenut. Saatan päästä TUrkuun tai puuttuu se puoli pistettä.
Työkkärissä mulle sanottiin, että tradenomeilla voi jopa olla helpompi päästä työelämään, koska kouluun sisältyy harjoittelu ja tradenomin ei oleteta osaavan työelämässä yhtä paljon kuin ekonomin. Sun pitää siis kauppiksesta olla oikeesti valmis niihin paljon vastuuta vaativiin töihin. Toki, jos oikeasti tavoite on joku kansainvälinen huippufirma, voi koululla olla väliä, mutta siihen ei välttämättä edes Aalto riitä ja pitää olla hyväntekeväisyyshommia tehty (googlen vaatimus esimerkiksi) ja olla muutenkin kaikinpuolin huippu.
Joensuu, Ooulu, Vaasa yms. on hyviä tavoitteita ja täällä nyt on vaan aika paljon kusipäistä porukkaa, joista kyseisistä kouluista ei hyödy mitään.- muuteihaok
Muuten ihan hyvä mutta älä hyvä luoja mee tradenomiks sieltä valmistuu ihan tolastojenkin mukaan työttömäksi. Ei tainnut työkkärin rouvalla olla hirveä asiantuntemus jos väittää tollasta.
- LutiMursu2014
muuteihaok kirjoitti:
Muuten ihan hyvä mutta älä hyvä luoja mee tradenomiks sieltä valmistuu ihan tolastojenkin mukaan työttömäksi. Ei tainnut työkkärin rouvalla olla hirveä asiantuntemus jos väittää tollasta.
Joo no työkkärissähän lähes kaikki oli ennen merkonomeja, työvoimaneuvojaksi kun ei ole olemassa mitään varsinaista koulutusta, nykyään siellä näkee kylläkin jo yliopistonkin käyneitä, palkka on kuitenkin yhtä surkea kuin ennen. Olin TE-toimistossa kesätöissä 2v sitten ja silloin ne valitteli jatkuvasti huonoa palkkaa joka oli jotain 2200-2300 euroa bruttona ilman lisämahdollisuuksia.
- Maimai12345
Oman käsityksen mukaan AMK-koulutetuista kaupallisen alan ihmisistä on nyt hieman ylitarjontaa ja työllistyminen voi olla vaikeampaa, kuin yliopistotaustalla. Mielestäni koulujen välillä on eroja, mutta ei se hehkutettu Aaltokaan nyt mikään huippu ole oikeasti. Puolet kursseista on mielestäni keskitasoisia.
Enemmän sillä on väliä, mitä verkostoja rakentaa opiskeluaikanaan, missä opiskelijajärjestöissä toimii ja mitä töitä saa kesäksi/osa-aikaiseksi. Aallossa tämä on ehkä vähän helpompaa, kuin muissa laitoksissa. Ehkä isompi merkitys on pääaineella, kuin koululla, sillä esim rahoituksen opiskelijat tuppaavat menestymään, myös laskentatoimen. Itselleni nämä kaksi pääainetta paljastuivat ensimmäisen vuoden jälkeen melko vastenmielisiksi ja markkinoinnilla mennään, vaikka se vaatii sitten itseltä enemmän työllistymisen suhteen (verkostoja, kokemusta ym.). Näin siis omasta mielestäni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019