Mitä seurauksia mulle tulee jos en kuulusteluihin mene? Tuli kutsu nimittäin... Tuleeko poliisit hakemaan? Entä jos en ole kotona sillon jos hakemaan tulevat? Ottavatko ne sitten samantien kiinni jos tavoittavat esim kadulta tai jostain?
Eihän se kuitenkaan mikään rikos ole jos sinne en mene eikä voi sakkoa tmv tulla.
Suostuuko poliisit miten helposti kuulustelevan paikkakunnan vaihtamaan? Eli jos olen vaikka reissussa sillon kun kuulustelu olis, ni voiko sen siirtää sen kaupungin poliisiasemalle jossa olen silloin?
Kuulusteluun menemättä jättäminen..?
29
10241
Vastaukset
- 20-5
Kuulusteluun menemättä jättäminen ei ole rikos, eikä siitä siten voi rangaista. Yleisin tapa saada niskoitteleva henkilö kuulusteluun, on nouto. Sitten etsintäkuulutus ja jos edellytykset ovat, niin pidätysmääräys.
Vähäpätöisissä jutuissa poliisi kyllä lähettää virka-avun sinne, missä kuulusteltava ilmoittaa oleskelevansa.- saasnähämeenkö
Miten se lähettää virka-avun sinne missä kuulusteltava ilmoittaa olevansa, jos kuulusteltava ei kerro olinpaikkaa? Kuulustelu on todella vähäpätöisestä aiheesta, joten samapa olla menemättä... Eipä oo aikaa edes tommoseen turhuuteen. Eikä ne ehkä hakemaankaan tuu jos eivät tiedä olinpaikkaa..! :D
- 8052011123
Kannattaapa lukea tuo esitutkintalain 6. luku ja erityisemmin ensimmäiset kolme pykälää 805/2011 (http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110805)
Ja se taitaa olla kyllä esitutkintaviranomainen, joka päättää onko aihe vähäpätöinen vai ei, mikäli on kutsun laittaneet. Tällainen henkilö voidaan vaatia alioikeuteen uhkasakon uhalla. Ellei tule pidätetään tavattaessa ja odottaa siellä oikeuteen viemistä. Oikeus katsoo piileskelyn vilpillisyydeksi. Suosittelen menoa reippaasti oikeuteen.
- saasnähämeenkö
Ei oo nyt käräjille menosta kyse vaan ihan kuulusteluun vaan...
Mut ehkä asia selviää toisella tavalla... Kattoo nyt jaksaako mennä. Tiiän että se kuulustelija soittelee perään ja puhelimessa varmaan uhkaa laittavansa pollet hakemaan...
Kerran oli mentävä muutes käräjille uhkasakonkin uhalla. En mennyt eräiden syiden takia, jotka ei tietenkään käräjäoikeuden mielestä olleet hyväksyttäviä syitä... Syyttäjä soitti ja uhkas laittaa poliisit hakemaan. Koskaan ei hakijoita tullut ja oli syyttäjä tokaissut kaverin kuullen että ei sen tarvitsekaan tulla tänne. (tarkoitti mua siis) - 5-3
Arvo.e kirjoittaa aivan puutaheinää. Rikosprosessissa on syytetyn kuulemisen periaate. Ensin epäiltyä täytyy kuulla esitutkinnassa, mitä hänellä on asian vuoksi sanottavana. Sen jälkeen syyttäjä päättää nostetaanko häntä vastaan syyte.
Jos syyte nostetaan, niin syytetylle toimitetaan haaste, missä voi olla määräys, että saavuttava oikeuteen uhkasakon uhalla. Jos syytetty jättää saapumatta, niin uhkasakko lankeaa maksuun ja oikeus määrää joko noudettavaksi siihen istuntoon, tai lykättyyn. Tällöin syytetty otetaan kiinni ja toimitetaan sinne poliisin toimesta. Kiinniotto saa tapahtua viisi vuorokautta ennen istuntoa. Jos tämä ei onnistu, niin lykätään jälleen ja etsintäkuulutetaan ja syyte käsitellään sitten, kun syytetty tavoitetaan.
Jos epäilty pakoilee poliisin kuulustelua, niin useimmat rikokset vanhenevat määräajassa. Vähäpätöisimmät 2 vuodessa, muut 5-20 vuodessa. Ne, missä voidaan tuomita elinkautinen eivät vanhene. Olet oikeassa. Käsitin väärin. Ymmärsin henkilön pakoilevan haastetta, jolloin selitykseni on yhtenevä esittämäsi kanssa.
- eimuutatekemistä
Mitä ne täältä muka poistelee ihan asiallisiakin kirjoituksia?
- alkup
eimuutatekemistä kirjoitti:
Mitä ne täältä muka poistelee ihan asiallisiakin kirjoituksia?
Ei niil oo muutakaan tekemistä.
- Anonyymi
5-3 kirjoitti:
Arvo.e kirjoittaa aivan puutaheinää. Rikosprosessissa on syytetyn kuulemisen periaate. Ensin epäiltyä täytyy kuulla esitutkinnassa, mitä hänellä on asian vuoksi sanottavana. Sen jälkeen syyttäjä päättää nostetaanko häntä vastaan syyte.
Jos syyte nostetaan, niin syytetylle toimitetaan haaste, missä voi olla määräys, että saavuttava oikeuteen uhkasakon uhalla. Jos syytetty jättää saapumatta, niin uhkasakko lankeaa maksuun ja oikeus määrää joko noudettavaksi siihen istuntoon, tai lykättyyn. Tällöin syytetty otetaan kiinni ja toimitetaan sinne poliisin toimesta. Kiinniotto saa tapahtua viisi vuorokautta ennen istuntoa. Jos tämä ei onnistu, niin lykätään jälleen ja etsintäkuulutetaan ja syyte käsitellään sitten, kun syytetty tavoitetaan.
Jos epäilty pakoilee poliisin kuulustelua, niin useimmat rikokset vanhenevat määräajassa. Vähäpätöisimmät 2 vuodessa, muut 5-20 vuodessa. Ne, missä voidaan tuomita elinkautinen eivät vanhene.Kertoisitko vanheneeko epäilty rikos, rikos 2vuodessa siittä kun olet saannut kutsun kuulusteluun, vai 2vuodessa siittä kun epäilty rikos on taphtunut
- kuuluustelu
Nämä asiat riippuu pärstäkertoimesta. Itse olin sairaalassa sydän vaivojen takia, kun piti lähteä kuulusteluun. Naispoliisi uhkasi sakolla, jos en tule. Jouduin lähtemään ilman lupaa sairaalasta, joka kirjattiin potilaskertomukseenkin. Eräs nainen taas pakoili kuulustelua yli puolitoista vuotta ja elatusvelvollisuuttaan kaksi ja puoli vuotta, eikä kukaan edes paheksunut. Viranomaisten neuvomana vieläpä. Tasa-arvoa tämä...?
- alkupe
Toi on tuttua... Menin kerran pahoinpitelyn uhrina kuulusteluun, ni tää poliisi syytti mua siitä että mun päälle oltiin käyty ja olin tehnyt jotain pahoinpitelijöille. No pari vuotta myöhemmin asiaa puitiin uudelleen. Tää toinen poliisi pahoitteli ekan toimintaa ja sanoi että voi tehdä asiasta kantelun. Myöskin eka rikosilmoitus oli "kadonnut" poliisilaitoksen tiedoista, vaikka poliisi siitä mulle soitteli että oot tehny rikosilmoituksen, mut tuutko käymään asemalla koska se ilmoitus on hävinnyt.
Vuosi sitten piti mennä todistajan ominaisuudessa kuulusteluun. EN mennyt. Pari kk siitä olin todistajana eräässä toisessa jutussa, no sit poliisi päätti kuulustella samassa kuulustelussa 3 eri asiasta. Myös siitä johon kuulusteluun en sillon mennyt...
Mä melkein päätin jo etten mee sinne. Turhaa ajanhukkaa, etenkin jos se eräs r-ilmon tekijä on saanut kytän puolelleen. Mä en tehnyt mitään väärää. ONhan se sääli jos ei näe yrityksensä toiminnassa MITÄÄN väärää...Joku meinasi tappaa itsensä sen yrityksen toiminnan vuoksi... - 18-5
alkupe kirjoitti:
Toi on tuttua... Menin kerran pahoinpitelyn uhrina kuulusteluun, ni tää poliisi syytti mua siitä että mun päälle oltiin käyty ja olin tehnyt jotain pahoinpitelijöille. No pari vuotta myöhemmin asiaa puitiin uudelleen. Tää toinen poliisi pahoitteli ekan toimintaa ja sanoi että voi tehdä asiasta kantelun. Myöskin eka rikosilmoitus oli "kadonnut" poliisilaitoksen tiedoista, vaikka poliisi siitä mulle soitteli että oot tehny rikosilmoituksen, mut tuutko käymään asemalla koska se ilmoitus on hävinnyt.
Vuosi sitten piti mennä todistajan ominaisuudessa kuulusteluun. EN mennyt. Pari kk siitä olin todistajana eräässä toisessa jutussa, no sit poliisi päätti kuulustella samassa kuulustelussa 3 eri asiasta. Myös siitä johon kuulusteluun en sillon mennyt...
Mä melkein päätin jo etten mee sinne. Turhaa ajanhukkaa, etenkin jos se eräs r-ilmon tekijä on saanut kytän puolelleen. Mä en tehnyt mitään väärää. ONhan se sääli jos ei näe yrityksensä toiminnassa MITÄÄN väärää...Joku meinasi tappaa itsensä sen yrityksen toiminnan vuoksi...Juttusi on tapahtunut noin 30-40 vuotta takaperin, tai vieläkin aikaisemmin, koska rikosilmoitus oli kadonnut. Tällöin oli olemassa vain ilmoituksen paperinen versio, mutta jo n. 30 vuotta takaperin poliisi siirtyi tietokoneaikaan. Sen jälkeen rikosilmoitus voidaan kaivaa esiin tietokoneelta vaikka sadan vuoden kuluttua.
- alkupe
18-5 kirjoitti:
Juttusi on tapahtunut noin 30-40 vuotta takaperin, tai vieläkin aikaisemmin, koska rikosilmoitus oli kadonnut. Tällöin oli olemassa vain ilmoituksen paperinen versio, mutta jo n. 30 vuotta takaperin poliisi siirtyi tietokoneaikaan. Sen jälkeen rikosilmoitus voidaan kaivaa esiin tietokoneelta vaikka sadan vuoden kuluttua.
Juttu oli tapahtunut kuukautta ennenkuin tuo rikosilmoitus "katosi". Samantien tehtiin rikosilmoitus, mut joo siellä on ollut joku kiva poliisi joka sen on poistanut...
Senhän takia se viimeisin kuulustelija kehoitti tekemään kantelun...
Vaikka niin ne väittää etteivät voi ilmoituksia poistaa. Uskon silti että tässä tapauksessa ei ole kyse mistään "hupsista, ilmoitus on vahingossa kadonnut." Sen ekan kuulustelijan käytös oli niin töykeetä että oksat pois! Minä olin kuitenkii se jota kohtaan tehtiin väärin. Niin se kuulustelija vaan alle alaikäistä tyttöö kovisteli!
Jos sen voi kaivaa koneelta esiin ni miten sitä ei sitten löytynyt..??
Päätin muuten just, että kuulustelu saa mun osalta jäädä. Turha lähtee ahdistusta sieltä poliisiasemalta ihan varta vasten hakemaan. Pitänee sit sopia kuulusteluaika eri kaupungin poliisiasemalle, jos se vaan sille tän kaupungin kuulustelijalle käypi... - 10-10
alkupe kirjoitti:
Juttu oli tapahtunut kuukautta ennenkuin tuo rikosilmoitus "katosi". Samantien tehtiin rikosilmoitus, mut joo siellä on ollut joku kiva poliisi joka sen on poistanut...
Senhän takia se viimeisin kuulustelija kehoitti tekemään kantelun...
Vaikka niin ne väittää etteivät voi ilmoituksia poistaa. Uskon silti että tässä tapauksessa ei ole kyse mistään "hupsista, ilmoitus on vahingossa kadonnut." Sen ekan kuulustelijan käytös oli niin töykeetä että oksat pois! Minä olin kuitenkii se jota kohtaan tehtiin väärin. Niin se kuulustelija vaan alle alaikäistä tyttöö kovisteli!
Jos sen voi kaivaa koneelta esiin ni miten sitä ei sitten löytynyt..??
Päätin muuten just, että kuulustelu saa mun osalta jäädä. Turha lähtee ahdistusta sieltä poliisiasemalta ihan varta vasten hakemaan. Pitänee sit sopia kuulusteluaika eri kaupungin poliisiasemalle, jos se vaan sille tän kaupungin kuulustelijalle käypi...Joopa, joo. Jos kertomuksesi pitäisi paikkansa, niin taas Suomessa yksi poliisi saisi potkut ja iltapäivälehtien lööpit kirkuisivat. Käräjiä käytäisiin vuositolkulla.
- alkupe
10-10 kirjoitti:
Joopa, joo. Jos kertomuksesi pitäisi paikkansa, niin taas Suomessa yksi poliisi saisi potkut ja iltapäivälehtien lööpit kirkuisivat. Käräjiä käytäisiin vuositolkulla.
Mun kertoma pitää paikkansa!
Sen ekan poliisin piti vaan saada asia kuitattua mun syyks, etten vienyt sitä eteenpäin. Eihän sitä nyt saa kukaan kuulla miten ls-laitoksissa nuoria kohdeltiin tmv! Ja tottakai joku laitoksen johtaja saa poliisin puolelleen vaikka näiden pitäs olla puolueettomia.. - 12-1
alkupe kirjoitti:
Mun kertoma pitää paikkansa!
Sen ekan poliisin piti vaan saada asia kuitattua mun syyks, etten vienyt sitä eteenpäin. Eihän sitä nyt saa kukaan kuulla miten ls-laitoksissa nuoria kohdeltiin tmv! Ja tottakai joku laitoksen johtaja saa poliisin puolelleen vaikka näiden pitäs olla puolueettomia..Sinä siis olit jossain laitoksessa ja tappelit siellä ? Olitko yhteiskuntakelvoton, koska sinne jouduit ?
- alkupe
12-1 kirjoitti:
Sinä siis olit jossain laitoksessa ja tappelit siellä ? Olitko yhteiskuntakelvoton, koska sinne jouduit ?
Kaikkien laitokseen joutumiset ei johdu nuoresta itsestään, vaan voi johtua myös tämän vanhemmista...
En mä siellä tapellut vaan ohjaajat kävivät päälle erään rajoitushomman takia, joka muuten myöhemmin paljastui laittomaksi. Kyseessä oli vammantuottamus, niille ei saanut enää myöhemmin siitä mitään seurausta, mut mulla on elinikäiset jäljet siitä jutusta. - 18-12
18-5 kirjoitti:
Juttusi on tapahtunut noin 30-40 vuotta takaperin, tai vieläkin aikaisemmin, koska rikosilmoitus oli kadonnut. Tällöin oli olemassa vain ilmoituksen paperinen versio, mutta jo n. 30 vuotta takaperin poliisi siirtyi tietokoneaikaan. Sen jälkeen rikosilmoitus voidaan kaivaa esiin tietokoneelta vaikka sadan vuoden kuluttua.
Mistä sen kaivat, jos ei ole tietokantaan laitettuaan. Minä tein rikosilmoituksen jatkuvista öisistä häiriösoitoista. Kun mitään ei asiasta kuulunut, kyselin jälkeenpäin ilmoituksen perään. Ei löytynyt. Ja kas kummaa tekijä oli komisarion tytär...
- kynsikkäätkylmällä
Jos Aarniosta ei tule kyberosaston ylipäällikköä, niin ehkä tietokoneet on turvassa. Tai paremmisaa käsissä.
- poliisinpoika
Opettele nyt edes suomea. Mitä järkeä on menemättä jättämisessä?
Siis jättää menemättä = ei valitse sitä vaihtoehtoa, että ei menisi, vaan menee.
Toisin sanoen joko menee tai on menemättä.
S..tanan pölvästi!
Jos joku on noinkin tyhmä, niin parempi, että menee heti linnaan ja pysyykin siellä 5 vuotta.- äitinkielenopenäinsanoo
Niin ja jos näkee vaikkapa jonkun ulkomailta tulleen ihmisen, niin täytyy sanoa, että hän on ulkomaalainen - ei missään tapauksessa pitäisi sanoa, että hän on ulkolainen.
Ulkola nimittäin tarkoittaa joissakin päin Suomea ulkowessaa joka on yleensä siis puucee. - HuonotGeenitkö
Otan osaa poliisin poikana olemisen ikävyyteen. Onneksi geenit antavat armahdusta, että et ymmärrä omaa tyhmyyttäsi. Et ole tainnut peruskuolussa oppia mitään lauseenvastikkeista. Eli olet itse miksi toista haukut, eli tyhmä. Et sitten osaa edes suomea!!!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 923488
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli442867Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.742376- 612318
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512271Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1162246Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv212133Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.202077- 1141976
- 621964