Tuleva opiskelija kaipaa tietoa asumisesta yms!

ihanpihallaaa

Tänään siis napsahti tieto nettiin että oon onnistunu itselleni saamaan opiskelupaikan Itä-Suomen yliopistosta Joensuusta! Alotan opiskelun syksyllä 2016, jolloin ois tarkotuksena paikkakunnalle muuttaa. Ongelmana asunnon haussa kuitenkin on se, että en oo ikinä edes käynyt Joensuussa tai tiedä paikasta yhtään mitään. Sen verran oon kuullu että asunnot on aika kiven alla ja jonot on pitkät ja muutamia vastaavia (tosin vanhoja) keskusteluja lukenut, joten ajankohtanen info ois ihan mukavaa. Olis siis kiva kuulla hieman neuvoja tai kokemuksia Joensuun Ellin asunnoista, sekä eri asuinalueista koska varmaan vapaitakin markkinoita tsiigailen. Olis myös kiva tietää miten julkiset yms. palvelut missäkin toimii. Kiitos!

15

243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joensuu15

Onnea! Mitä tulet opiskelemaan? Miksi aloitat vasta syksyllä 2016?

Asuntotilanne todella on melko huono, etenkin yksiöistä on pulaa. Jos olet valmis lähtemään vähän pidemmälle keskustasta, paranee tilanne huomattavasti.
      Ellille on noin vuoden jono yksiöihin, joten hakemus kannattaa laittaa heti kun voit. Asuinalueista suosittelisin keskustan lisäksi esim. Niinivaaraa ja Kanervalaa. Rantakylästä tai Noljakastakaan ei ole huonoa sanottavaa (huhut levottomuudesta ei totta!) mutta matkaa yo:lle huomattavasti enemmän (~4-5 km).

Kannattaa myös laittaa oma hakemus paikalliseen lehteen ja esim tori.fi. Kävin kaupungissa ensimmäistä kertaa pääsykokeissa ja olen viihtynyt erinomaisesti, toivottavasti sinäkin.

• löytyyjosmaksaajaksaa
    • johanonihme

Moikka! Itse kanssa nyt muuttamassa syksyllä Joensuuhun yliopisto opintojen perässä ja voin todeta, että Elliltä on turha kuvitella saavansa edes solua ennen koulun alkua, itse laitoin hakemuksen 1.7 vetämään ja kun tänään soitin sinne sanottiin että kymmeniä on jonossa edelläni soluasuntoihin, joista joitakin saattaa mahdollisesti vapautua 1.9 Itse nyt metsästän tässä asuntoa yksityiseltä, mutta heikolta näyttää tori.fi asunnot menee alle 3 tunnissa kaikki. Joensuussa ei vissiin olla kiinnostuneita muualta tulevista opiskelijoista.

Yksiöt 2km säteellä keskustasta kaikki yli 600e yksityiseltä ja soluja ei edes ole kun muutamia yksityiseltä saatavilla....

Onko muita asunnonetsijöitä täällä?

• ex-joensuulainen

Suosittelen laittamaan ilmoituksen Karjalaiseen. Itse olen saanut sitä kautta aikanaan kaksi vuokra-asuntoa ja paljon tarjouksia.

• karetis

Ihme kermaperseitä jos kämppä pitää kahden kilsan päästä saada. Pyörällä polkee ja bussilla kulkee ihan hyvin kauempaakin.

Rantakylä ja Noljakka taitaa olla halvimmat. Siellä tosin tietyillä alueilla on lähes kaikki Joensuun juopot, hullut ja narkkarit että omaisuudesta kannattaa pitää huolta.

• tingiihmeessä

Hirveen kallis paikkakunta mitä tullee asunnon ostoon. Maksavat samaa tasoa kuin Vantaalla. Joka tapauksessa paljon enemmän kuin Turussa tai Oulussa.

VUokrasta kannattaa tinkiä!

• Paikkakuntalainen_x

Pienistä vuokra-asunnoista on pulaa. Yksityisillä markkinoilla on asuntoja, mutta Joensuussa on korkeat vuokrahinnat. Varaudu siihen, että saat maksaa reilusti, vaikka asunto ei olisi lähellä keskustaakaan. Onnea silti asunnonetsintään!

• joensuuhun2015

Onko kenelläkään kokemusta Ellin soluista osoitteessa Suvikatu 17? Itse sain sieltä nyt solun ja haluisin kuulla siellä asuneiden mielipiteitä paikasta.

• vuokraako

No kysynpä täältä?

Kun olemme ostamassa 2.5 km päästä torilta ok-talon ,tästä saattaisi olla yksi huone vuokrattavissa,eli maaseutumaista elämistä kuitenkin suhteellisen vaatimattomasti.

Alue olisi mutala, sisäsaunalla ja ulkosauna sekä talossa kaksi wc:tä.

Muita asujia olisi minun lisäksi vaimoni ikärakenteella alle 40v kahta puolen koiramme.

Vieraita ei juuri voisi käydä mutta voisimme majoittaa tavallaan hätämajoituksena tai miksei niinkin että jos on taitava remppa mies niin remontti hommia koska oston jälkeen tulisi tähän uusimista pienellä pudjetilla/kuten uusi keittiö tapetit huoneisiin jne......talossa olisi siis majoitus vaikka pidemmäksi aikaa.

Jos nyt ajattelisi rahana niin maksaisiko kukaan vuokraa ja minkä verran tuollaisesta voisi pyytää jos vain vuokraa eikä remppa apua olisikaan.

Eli elokuussa pääsisi loppupuolelta asumaan,lähin kauppa 300metrin päässä talolta.
      Ja tori noin 2.5 km.

• vuokraako

Tämä siis olisi vähän kuin soluasumista mutta omakotitalomaisesti puusaunojen kera 2 kpl.

• herrasmiesjoensuusta

Oletko Nainen vai mies? Jos olet Nainen saat tällä vuosikymmenellä valmistuneen 4h k sauna hyvä näköala asunnon ruutukaavalta, ei Sun mihinkään Ellin läävään tarvi tyytyä! Kaupunkiin tutustuminen ja kaikki neuvot järjestyy myös!

• Opiskelijaneiti

Vuokrayksiö saattaa löytyä yksityiseltä puolelta, mutta vuokrat ovat Joensuussa korkeat. Itse etsin asuntoa jokin aika sitten ja sain eräänkin epäasiallisen tarjouksen miespuoliselta vuokrantarjoalta. Tytölle olisi ollut vuokrattavana yksiö omakotitalon yhteydestä lähellä yliopistoa. Heti alkajaisiksi alkoi mies kyselemään poikaystävistä. Toivottavasti kohdallesi osuu vain asiallisia tarjouksia..
      Onnea asunnon etsintään!

• köjljkhlkjhkjhghjg

Ihan järkyttävän kalliit vuokrat Joensuussa. Ryöstö hinnat. Ei ole opiskelijalla varaa niihin.

• Paljasjalkainen_jns

Tervetuloa opiskelijakaupunkiin. Itse olen täällä 35 vuotta asunut ja pidän kaupungista paljon. Suomi24-palstalta tosin saa yleensä vain mieliharmia ja ärsytystä, joten älä sen anna vaikuttaa.

Vuokra-asuntoja on tosiaan kuuleman mukaan vaikea saada, joka syksy siitä yleensä paikallisessa sanomalehti Karjalaisessa kirjoitetaan. Tuo Karjalainen ja kahdesti viikossa ilmestyvä ilmaislehti Karjalan Heili ovatkin tärkeitä asunnonetsintäkanavia, näin vinkkinä.

Asuinalueet ovat kaikki ihan OK, takavuosien (tai -vuosikymmenien) maineesta huolimatta esim. halvimmat alueet Rantakylä - Utra tai Noljakka - Marjala sekä kaunkia lähempänä oleva Penttilä ovat varmasti ihan asuinkelpoisia... Tai keskusta, jos ei rauhaa enempää rauhaa. Parhaita alueita ovat Niinivaara - Hukanhauta, matkaa keskustaan reunasta riippuen kilometristä neljään kilometriin. Hyviä ovat myös esim. Karsikko, Kanervala, Linnunlahti. Julkisista en osaa sanoa mitään, kun itse opiskeluaikoinakaan en käyttänyt niitä kuin ehkä kerran-pari 10 vuodessa (harvoin kulkevat, monelta alueelta esim. kerran tunnissa ja maksaa kuin synti), itse käytän omaa autoa tai moottoripyörää ja mahdollisimman paljon polkupyörää ja kävelyä. Tuommoisen 3 - 4 km nyt kulkee mielellään lihasvoimalla vaikka kuka, opiskelijalle ei 10 kilsaakaan pitäisi olla liikaa jos on terve.

Palveluista nyt ei paljoa voi sanoa, pikkukaupat löytyy joka kaupunginosasta, sitten esim. Niinivaaralta ja Rantakylästä vähän enemmän liikkeitä. Samoin jotain parturi-kampaamoita ja pizzerioita on joka paikassa. Kioskit ovat kadonneet kokonaan hypermarkettien myötä, mutta niin on koko Suomessa käynyt. Päiväkotiasiaa et ehkä vielä (?) opiskelijana tarvitse, niitäkin on sulkeutunut ja yhdistynyt isommiksi yksiköiksi. Niinivaaralla on vielä oma kirjasto, joka muutaman vuoden päästä muuttaa eri paikkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe