Minulla on 1 meterin korkuinen avokado ja sen kasvua on mukava seurata! Kertokaa kokemuksia avocadosta!
Avocado on mukava kasvi!
5
1366
Vastaukset
- kokeilija*
kuivatitko siemenen/kiven ennen istutusta multaan?
mikä oli istutus syvyys?
minkälainen lämpötila/kosteus olisi hyvä?
olen joskus yrittänyt kasvattaa avocadoa,mutta aina epäonnistunut.- hammastikkujen varassa
Eli tuossapa vastauksia ennen istuttamista multaan. Sitten tilava ruukku ja runsas kastelu ja mielellään valoisa kasvupaikka. Talvella myös Substralia kerran viikkossa ja kesällä vastaavasti kerran kahdessa viikossa. Istutussyvyys n. 10 cm. Kasvi pärjää myös kerrostalon kuivassa ilmassa, jos kastelu on riittävä.
- Mitä mitä
hammastikkujen varassa kirjoitti:
Eli tuossapa vastauksia ennen istuttamista multaan. Sitten tilava ruukku ja runsas kastelu ja mielellään valoisa kasvupaikka. Talvella myös Substralia kerran viikkossa ja kesällä vastaavasti kerran kahdessa viikossa. Istutussyvyys n. 10 cm. Kasvi pärjää myös kerrostalon kuivassa ilmassa, jos kastelu on riittävä.
Minulla myös siemenestä kasvanut huisan hontelo avocado. Liotin sitä vähän aikaa väärinpäin ja tökkäsin sitten siemenen multaan (vesilasissa ei tapahtunut mitään), jossa se iti noin kuukauden sisällä. Kasvatti piiitkän, puoli metriä pitkän punaisen tikun, johon nyt puhjennutviisi lehteä. Nyt se näyttää vähän nirsolta kahden viikon huikean kasvupyrähdyksen jälkeen. Alimmat lehdet lurpottavat. Vaihdoin juuri huojuvan torson 10 litran purkkiin, oli pakko koska pääjuuri kasvoi edellisestä, parin litran kiposta ulos...
- kasvaa
Mitä mitä kirjoitti:
Minulla myös siemenestä kasvanut huisan hontelo avocado. Liotin sitä vähän aikaa väärinpäin ja tökkäsin sitten siemenen multaan (vesilasissa ei tapahtunut mitään), jossa se iti noin kuukauden sisällä. Kasvatti piiitkän, puoli metriä pitkän punaisen tikun, johon nyt puhjennutviisi lehteä. Nyt se näyttää vähän nirsolta kahden viikon huikean kasvupyrähdyksen jälkeen. Alimmat lehdet lurpottavat. Vaihdoin juuri huojuvan torson 10 litran purkkiin, oli pakko koska pääjuuri kasvoi edellisestä, parin litran kiposta ulos...
avocado isossa tilavassa 25 l:n purkissa...
- oma kokemus
hammastikkujen varassa kirjoitti:
Olen juurruttanut laittamalla suoraan multaan ja heti melko tilavaan ruukkuun, sillä siemen kasvattaa aika nopeasti isot juuret paljon ennen kuin verso ilmestyy. Kastellaan ja pidetään huoli, ettei pääse kokonaan kuivumaan, mutta ei saa lillua vedessä.
Alku on tavallisesti pitkä ja alkuun lehdetön, mutta vähitellen tulee lehdet. Kasvi ei siedä vetoa ja suoraan paahtavaa aurinkoa kesällä, jolloin sitä saa kastella melko runsaasti.
Kasvi kasvaa nopeasti pitkäksi ja tarvitsee myös tukikepin tai samaan ruukkuun kaveriksi muita avokadoja, joita coi kietoa tai sitoa toisiaan tukemaan.
Kun kasvi on noin 50-70 cm korkea, sen voi lyhentää latvasta, jolloin alkaa uusien oksien kasvu. Se tuuheuttaa kasvia kauniisti.
Talvella avokado usein pudottaa lehtiään ja silloin kastelua on niukennettava ja annettava lepokausi. Keväällä kasvi taas innostuu kasvattamaan uusia lehtiä, mutta jo kaljuuntuneeseen varteen niitä ei enää tule. Siksi latvojen lyhentäminen on hyväksi, niin varsi ei vain veny kaljuna pitkäksi vaan tekee oksia.
Oma avokadoni on jo muutaman % tai 6) vuoden ikäinen ja melko tuuhea, kaunis ja elinvoimainen. Olen laittanut samaan ruukkuun viisi siementä eri aikoihin ja ovat nyt eri pituisia ja sekin peittää kaljuja varsia kivasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista987673- 1055532
- 2664738
- 494693
- 693425
- 502778
- 582457
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222418Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292382- 412254