Indeksirahastot

0pöhkö

Näitä aina kehutaan. Niinpä valitsin umpimähkään yhden, eräästä kehutusta (alhaiset kulut) rahastoyhtiöstä, ja laskin sille tuoton ajalta 1.1.2005-31.12.2014 (10 vuotta), rahaston omien ilmoitusten nojalta:

rahasto 30,14 %
vertailuindeksi 41,98 %

Kyseessä on aasia-rahasto, ja myös vertailuindeksi on laskettu rahaston ilmoittamista vuosimuutoksista. Vilkaisu lukuihin osoittaa, että kyseessä ei ole ikävä sattuma: Tyypillisesti indeksirahasto yleensä vuosittain häviää indeksille joitakin prosentteja tai prosentin kymmenesosia, mutta 10 vuodessa niistä kertyy paljon "korkoa korolle".

Huvittavaa tässä on se, miten saman "korolle korkoa"-ilmiön takia indeksirahastojen ja muiden "pienikuluisten" rahastojen ystävät laskevat huimia prosenttieroja omien rahastojensa eduksi, eivätkä tajua, että etu hukkuu muuhun kohinaan, vaikka antaakin näennäisesti saadaankin valtavia tuottoeroja, kun verrataan esim. 0,6 % ja 1,0 % hoitokuluja.

5

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lhku

      0,6 % on aika kallis indeksirahastoksi. Lisäksi on ihan tunnettu tosiasia, että indeksirahasto häviää indeksilleen kulujen verran (paitsi jos se saa merkittäviä tuottoja esim. osakelainauksesta). Kuitenkin suurin osa aktiivisista rahastoista häviää indeksille vähintään saman verran.

      Yleensä tuollaisia asioita ei tarvitse erikseen "laskea", vaan ne näkee suoraan rahaston raporteista ja esim. Mornigstarin sivuilta.

      Haluaisitko nyt ihan suoraan kertoa, mitä rahastoa tutkailit?

    • Matkassa

      Minä puolestani olen laittanut muutaman kympin neljän kk:n ajan Amerikan kuin Pohjoismaiden indeksirahastoihin , ja saldot pääoman kohdalta miinuksella. Onko järkevää jatkaa, kun laahaavat pakkasen puolella, etenkin tuo Pohjoismainen indeksirahasto?

      • amatöörisäästäjä

        Jos siitä rahastosta kannatti mielestäsi kuukausi pari sitten ostaa osuus vaikkapa 100 eurolla, tuntuisi tosi oudolta, ettei siitä mielestäsi nyt kannata ostaa osuutta 95 eurolla.


      • Laskusuhdanne
        amatöörisäästäjä kirjoitti:

        Jos siitä rahastosta kannatti mielestäsi kuukausi pari sitten ostaa osuus vaikkapa 100 eurolla, tuntuisi tosi oudolta, ettei siitä mielestäsi nyt kannata ostaa osuutta 95 eurolla.

        Aloitteleva sijoittaja ottaa huomioon, että ensi kuussa osuuden saa ilmeisesti 90 eurolla.


      • amatöörisäästäjä
        Laskusuhdanne kirjoitti:

        Aloitteleva sijoittaja ottaa huomioon, että ensi kuussa osuuden saa ilmeisesti 90 eurolla.

        Tai 100:lla. Eihän sitä voi mistään tietää. Todennäköisemmin kuitenkin 100:lla kuin 90:lle, koska keskimäärin kurssit nousee.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe