Buddhalaisuus ja fysiologia

buddha-aivot

Dalai Lama sanoi jossain kirjassa, että buddhalaisuus ei ole uskonto vaan että se on tiedettä. Jos näi näin on, minäkin voisin ymmärtää sitä paremmim. Uskonto on pelkää sanahelinää, mutta tiede kokeellista toimintaa.

Nyt haluaisinkin tietää, mihin fysiologisiin tapahtumiin perustuvat esim. hengityksen muuttamisesta johtuvat hyödyt.

Mitä aivoissa tapahtuu, kun käyttäytymiseni muuttuu pelokkaasta rohkeaksi?

Mitä aivoissa on tapahtunut, jos en enää vatvo vanhoja asioita?

Mitä aivoissa tapahtuu, kun olen enemmän tietoinen jokaisesta hetkestä?

Ts. mihin aivojen fysiologisiin muutoksiin koko buddhalaisuus perustuu?

13

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeiltava.itse
    • ZenKivi

      Pikkaisen vaikeita kysymyksiä heitit. Kuten linkissä yllä, yleensä b:n kohdalla on tutkittu meditaation vaikutusta eri asioihin. Neurotieteet kehittyvät tietysti jatkuvasti, mutta en ole varma pystytäänkö tuolle kysymystesi tasolle tarkkuudessa vielä pääsemään?

      Mutta voidaan toki kokeilla sillä mitä toistaiseksi tiedetään? Otetaan tuo pelko, koska siitä tiedetään jotain.

      Kun aivot saavat havaintosignaalin (em. näkö) se esiprosessoidaan. Tuloksena voi olla täppä: "Vaarallinen." Eli alkuperäiseen havaintoon liitetään tieto, että tähän havaintoon tarvitaan tunnepohjainen reaktio.

      Kaikki aistidata, joka vaatii emotionaalista reaktiota, käsitellään ensiksi talamuksessa. Sieltä data voi kulkea kahta polkua pitkin: lyhyttä ja pitkää. Lyhyessä suoraan mantelitumakkeeseen tai pitkässä mantelitumakkeeseen aivokuoren (ja hippokampuksen) kautta.

      Lyhyt reitti on nopea, se antaa ensivaikutelman ilman, että olemme siitä tietoisia. Eli tämä on ensireaktio.

      Pitkä reitti kulkee aivokuoren kautta. Aivokuoren toiminnat ovat ns. korkeamman tason toimintoja. Eli sieltä käsitellään tieto, onko kyseessä todellinen uhka vai ei. Se on analysoitua dataa.

      Aivokuoresta tieto lähtee kahteen paikkaan: suoraan mantelitumakkeeseen ja hippokampukseen. Hippokampus vertaa dataa muistissa olevien asioihin ja lähettää tiedot mantelitumakkeeseen.

      Lopputulos on siis yhdistelmä analysoitua dataa, jota verrataan muistijälkiin. Voisi sanoa karkeasti, että aivokuoresta tulee konsepti ja hipolta konteksti.

      Näiden jälkeen tumakkeessa syntyy komento tunnereaktiosta, joka välitetään ruumiin eri osiin. Tuloksena on sydämensykkeen nousu ja verenpaineen nouse, käsien hikoilu, kuiva suu ja jännittyneet lihakset. Siis pelko.

      Tästä syntyy tietysti vastareaktio, jossa signaalina on: Systeemi on epämiellyttävässä tilanteessa, täytyy tehdä jotain. Yleensä reaktiona tähän signaaliin on joko paeta, jähmettyä, keksiä tekosyy tai käyttäytyä väkivaltaisesti. Mitä tahansa, jotta epämiellyttävä reaktio saadaan katoamaan.

      Jos katsotaan ketjua buddhalaisesta näkökulmasta, niin yksi tärkeä asia on se, mikä tulee hippokampuksesta.

      Muistijälki vaikuttaa meidän reaktioihimme ja käyttäytymiseemme. B:ssa (ja neurotieteissä myös) tätä kutsutaan termillä "ehdollistuminen". Käytännössä siis reagoimme ja myös ajattelemme vanhojen tottumusten mukaan. Tietty tilanne laukaisee aina saman reaktion (em. sosiaalinen pelko iskee sukujuhlissa) kuin napista painamalla.

      B pyrkii tuomaan nämä usein tiedostamattomat reaktiomallit tietoisuuteen ja sitä kautta purkamaan ne. Neurotieteiden kannalta pyritään siis muuttamaan neuronien välisiä yhteyksiä. Pyritään poistamaan ehdollistunut tapa reagoida ja ajatella. Sehän ei synny tyhjästä vaan se on syntynyt josssain elämänvaiheessa. Siinä syntytilanteessa se on voinut olla jopa hyvä ratkaisu, mutta se ei toimi enää tai toimii ihmisen kannalta jopa häntä haittaavalla tavalla.

      Toinen b:ssa tärkeä juttu on, että koko ketjussa on viive. Tässä meditaatio on hyvä apu. Me voimme päästä käsiksi moniin tapahtumiin ennenkuin ne tapahtuvat tai ovat juuri tapahtuneet. Yleensä puhutaan reaktiosta. Ennenkuin tietty reaktio muuttuu toiminnaksi tai reaktio lähtee aiheuttamaan lisäreaktioita (em. ärsytys muuttuu raivoamiseksi) , me voimme tulla tietoisiksi siitä ja analysoida uudelleen tilanteen.

      Ihminen voi siis "harjoittamalla" tulla tietoiseksi siitä, että tämä on em. ehdollistunut ja suhteeton reaktio ja sitä kautta kontrolloida tilannetta. Tai tehdä jotain muuta juuri nyt tässä tilanteessa. Mutta se edellyttää, että tiedostamme mitä meidän mielessämme ja ruumiissamme milläkin hetkellä tapahtuu.

      Dalai Lama on siinä oikeassa, että tämä muistuttaa läheisesti tieteen metodia. B:ssa kaikki täytyy kokeilla ja tutkia itse. Mitään ei oteta annettuna uskomuksena ellei siihen ole erityistä syytä. Ero on tietysti siinä, että b:ssa tutkitaan subjektiivista kokemusta ja mikroskooppina on oma mieli. Se tekee asioista vaikeampia, mutta sama objektiivisuuden vaatimus pätee. Sori, kun tuli pitkä viesti...

    • Mielen-tiede

      Minusta näiden itäisten oppien tieteellisyydessä on kyse siitä, että ei vaadita sokeaa uskoa tai dogmien hyväksymistä, vaan kaikki on koeteltavissa. Sanotaan: "jos teet näin, sillä on tällainen seuraus." Esim. meditaation seuraukset ovat myönteisiä, ja jokainen voi sitä kokeilla ja oman kokemuksensa kautta itse havaita asian.

      Buddhalaisuus ja muut vastaavat järjestelmät ovat mielen tiedettä, eivät niinkään materiaalista mekanistista tiedettä. Asiat toimivat kyllä joidenkin mekanismien välityksellä, mutta mekanismit eivät ole kovin tärkeässä asemassa - riittää, että ne ovat hyödynnettävissä päämäärän saavuttamiseksi. Tärkeintä on siis, että tulos saavutetaan, ei niinkään se, millaisen mekanismin välityksellä se tapahtuu.

      Itäiset "mielen tieteen" opit ja länsimainen materialististyyppinen tiede täydentävät toisiaan. Ne eivät ole toisiaan poissulkevia.

      • buddha-aivot

        Joo, ne tosiaan täydentää kivasti toisiaan. Kun lukee erilaisia psykologisia tutkimuksia ja saa tietää, että se ja se osa aivoissa on todennäköisesti vastuussa siitä ja siitä tunnetilasta ja sitten kun löytää onnekkaasti netistä meditaatiomuodon, jonka sanotaan vaikuttavan juuri niihin samoihin aivoalueisiin, niin mikä riemu siitä repeääkään harmaissa aivosoluissani.

        Jo pienessä ajassa mieli voi muuttua suurestikin ja lisäksi verenpaine laskee ja olo tuntuu kuin olisi taivaan lintu liitelemässä avarassa maailmankaikkeudessa.

        Tämä aihealue ei ilmeisesti ole kovin tunnettu tällä palstalla ja olisikin hauska tavata ihmisiä, jotka olisivat kiinnostuneita testaamaan erilaisia meditaatiomuotoja määrättyjen tunnetilojen aikaansaamiseksi. Ihmiset ovat ehkä liian kiinnostuneita saavuttamaan jonkun epämääräisen ihannetilan, mutta eivät etene kokeellisesti tutkien. Mieli kyllä minun mielestä perustuu aivotoimintaan.


      • budubududu
        buddha-aivot kirjoitti:

        Joo, ne tosiaan täydentää kivasti toisiaan. Kun lukee erilaisia psykologisia tutkimuksia ja saa tietää, että se ja se osa aivoissa on todennäköisesti vastuussa siitä ja siitä tunnetilasta ja sitten kun löytää onnekkaasti netistä meditaatiomuodon, jonka sanotaan vaikuttavan juuri niihin samoihin aivoalueisiin, niin mikä riemu siitä repeääkään harmaissa aivosoluissani.

        Jo pienessä ajassa mieli voi muuttua suurestikin ja lisäksi verenpaine laskee ja olo tuntuu kuin olisi taivaan lintu liitelemässä avarassa maailmankaikkeudessa.

        Tämä aihealue ei ilmeisesti ole kovin tunnettu tällä palstalla ja olisikin hauska tavata ihmisiä, jotka olisivat kiinnostuneita testaamaan erilaisia meditaatiomuotoja määrättyjen tunnetilojen aikaansaamiseksi. Ihmiset ovat ehkä liian kiinnostuneita saavuttamaan jonkun epämääräisen ihannetilan, mutta eivät etene kokeellisesti tutkien. Mieli kyllä minun mielestä perustuu aivotoimintaan.

        Noniin masennuksen hoitoon sitten meditaatio linkkiä...


      • Mielen-tiede
        budubududu kirjoitti:

        Noniin masennuksen hoitoon sitten meditaatio linkkiä...

        http://www.theguardian.com/society/2013/feb/26/mindfulness-meditation-depression-nhs

        http://www.wikihow.com/Lift-Depression-With-Meditation

        https://www.headspace.com/meditation-for-depression

        In the control group, only 22% didn’t relapse whereas in the mindfulness group 64% didn’t relapse. In fact, mindfulness practitioners were 3 times more likely to avoid depression over the following year.

        Over a six month period, 75% of the mindfulness group completely discontinued their medication. Furthermore, they had lower rates of relapse and more enhanced quality of life in comparison to those on maintenance anti-depressants.


    • buddha-aivot

      Mielen-tiede antoikin jo vinkkejä ja lisää tietoa löytyy netistä vaikka millä mitalla. Yksi kirjakin tuli mieleen Zen - tie depression läpi, jonka on kirjoittanut Philip Martin. Sitten kannattaa mennä Pubmed-sivustolle ja etsiä sieltä hakusanoilla tutkimuksia, jotka liippaavat aihetta.

    • perkelekäärme

      Vai että käärmehenki Jolla on aivotkin. Onneksi JEESUS NASARETILAINEN voitti . Nousi kuolleista. Jeesus sanoo ettei kukaan pelastu muutoin kuin HÄNEN kauttaan . Risti on hyvä valo pimeydessä . Jeesus tie kotiin vie.

    • syntisenpelastus

      Meditoimalla...kyllä sun sielusi tarvii pelastajan todellisesti.

      • Epäjumalienkieltäjä

        Sinä tarvitsisit vähän löysemmän pipon.


    • Epäjumalienkieltäjä

      Ei budhalaisuus mitään tiedettä ole, mutta ei myöskään samanlainen "palvonta-uskonto" kuin esimerkiksi kristinusko. Sitä voisi kutsua vaikka "filosofiseksi psykofyysiseksi metodiksi". Sen perustana on jonkinlainen ihmiskäsitys, jossa on toki uskonnollisia / dogmaattisia piirteitä (eli se ei perustu mihinkään loogiseen päättelyyn, vaan se on jonkinlainen "aksiooma"), mutta siinä on myös fyysisiä harjoituksia kuten juuri meditaatio, joilla on mitatusti myönteisiä vaikutuksia.

      <>

      Paras selitys, jonka minä olen kuullut on se, että hengitys on linkki ihmisen kahden erilaisen hermojärjestelmän välillä, koska hengitys on sekä automaattista (unen / tajuttomuuden aikana jne) että myöskin tahdonalaista (valveilla voimme säädellä hengitystämme). Eli hengitys on ilmeisesti tapa, jolla tahdonalaisella (somaattisella) hermostolla voimme vaikuttaa tahdosta riippumattoman, autonomisen hermoston toimintaan.

      Autonominen hermosto taas säätelee sileitä lihaksia, sydäntä, rauhasia jne ja käytännössä säätelee ihmisen stressitasoa. Tämä perustuu myös ajatukseen (jolle on tutkimustukea) kahdensuuntaisesta vaikutuksesta: onnellisuuden tunne saa meidät hymyilemään, mutta tutkimukset antavat viitteitä siitä, kun päätämme hymyillä aktiivisesti, niin se lisää meidän onnellisuuttamme. Kun olemme rauhallisia ja levollisia hengitämme rauhallisesti ja tasaisesti ja niinpä kun keskitymme hengittämään tasaisesti ja rauhallisesti se alentaa autonomisen hermoston stressitasoa.

      Hengitysharjoituksia tukee psyykkinen vaikutus, joka seuraa siitä, että meditoija keskittyy vain yhteen asiaan (esimerkiksi hengitykseensä tai mantran toistamiseen). Tällöin tietoiseeden "taustamelu" eli sinne tänne risteilevät ajatukset vaimenevat, joka edesauttaa rentoutumista ja rauhoittumista, joka taas on mitattavissa verenpaineen muutoksena, sterssihormoonien tasossa jne.

      Meditaatiotekniikoita on käytetty myös muissa uskonnoissa. Kun esimerkiksi harras kristitty toistaa samaa rukousta rukousnauhan helmiä laskien, niin käytännössä kyse on paljolti samasta asiasta kuin transsendenttinen meditaatio. Ja niinpä kristitty voi perustellusti sanoa, että rukoilulla on "ihmeellinen rauhoittava vaikutus". En tiedä käytetäänkö rukousnauhoja prosessien keskuudessa, mutta ortodoksien ja katolisten keskuudessa ainakin.

      • Epäjk

        Viimeisen lauseen piti siis kuulua: En tiedä käytetäänkö rukousnauhoja protestanttien keskuudessa, mutta ortodoksien ja katolisten keskuudessa ainakin.


      • uigiugi

        Kuulosti järkevältä. Tuntuu että välillä meditointia mystifioidaan jostain syystä... kuin sitä kautta saisi selville jotain elämää suurempaa tai yli-inhimillisiä kykyjä tai jotain...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe