Nyt äkkiä vinkkejä, apua, vertaistukea tai ihan mitä vaan.
Täällä kirjoittaa todella väsynyt,turhautunut ja huolestunut 3 ja puolivuotiaan pojan äiti.
Poika on ollut aina kotihoidossa, mutta kevään kävi 2 kertaa viikossa kerhossa. Kerhosta jäi fiilis ettei lapsi nauttinut siellä olostaan, lähinnä varmaan koitti vain selviytyä. Musiikki oli ainut mikä oli ollut kivaa. Kerhovetäjätkin sanoivat että poika on epävarma muiden seurassa ka kysyi vähän väliä milloin äiti tulee.
Poika on aina ollut kovin herkkä lapsi, jolla on kuitenkin vahva tempperamentti. Ei kestä epäonnistumisia ja on usein itkuinen tai vinkuu.
Nyt parin kk sisällä tilanne on mennyt aivan mahdottomaksi ja tuntuu pahenevan. On kovin takertunut minuun ja itkee kun teen jotain muuta kun leikin hänen kanssaan. Jos käyn lenkillä ja lapsi jää isän kanssa niin kuulemma itkee vain perääni, ennen viihtyi hyvin myös isän kanssa.
Suurin osa päivästä menee siihen, että poika kertoo " että on pahamieli" mutta ei kuitenkaan kerro syytä enkä itsekään keksi. Päivät kuluu vinkuen vaikka yritettäisiin tehdä yhdessä jotain mukavaa.
Kun tämä vinkuminen alkaa niin sitä ei millään keinolla saa loppumaan ja se saattaa kestää parikin tuntia, hokee vain "pahamieli pahamieli" jää jotenkin jumiin,
Uusin murhe on toiset lapset! Kun ollaan puistossa ja jos sinne tulee joku toinen niin poika alkaa itkeä haluaa pois, on jopa pelokas. Itku ei lopu vaikka saisi istua sylissäni, rauhoittuu vasta kotona.
Meillä on mielestäni perheessä kaikki hyvin. Lapsen nähden ei riidellä tai olla humalassa jne. Yhdessä tehdään paljon juttuja ja lapsen kanssa ollaan. On rakkautta, mutta myös selkeät rajat mitä ei saa tehdä eikä niistä anneta periksi. Lapselle annetaan tukea, mutta myös kannustetAn oppimaan itse jne. En tiedä mitä me teemme väärin? Ollaan mieheni kanssa jo ihan uupuneita lapsemme kanssa kun mikään ei ole koskaan hyvin. Miksi hän on niin herkkä ja itkuinen? Ja ei varmaan ole normaalia, että 3 v pelkää muita lapsia?
Pitäsikö hakea apua jostain ulkopuoliselta taholta vai mitä voisimme tehdä lapsen hyväksi? Enää mitä pitää tehdä kun lapsi itkee muista lapsista, viedä pois vai jäädä vain huutamaan puistoon?
Liian takertunut lapsi
1
81
Vastaukset
Hei Huohhhh
Kirjoitat neuvottomuudesta ja uupumuksesta lapsesi suhteen. Mietit, oletteko kasvattajina tehneet jotain väärin vai onko lapsen kehityksessä jotain poikkeavaa.
On selvää, että olet väsynyt tilanteeseen. Millaista tukea saatte lähiomaisiltanne? Ovatko lapsen isovanhemmat ja kummit arjessanne mukana? Jos eivät, voitko pyytää pidemmäksi aikaa - arka lapsi tuskin rentoutuu tunnin parin vierailulla, mutta esim. yön yli/viikonlopuksi jos on mahdollista kutsua vaikkapa isovanhemmat kylään, he saavat pikkuhiljaa tutustuttua lapseen. Jos muut ihmiset jo ovat mukana arjessa, oletteko keskustelleet rakentavasti tilanteista? Millä lailla he voivat osallistua lapsen hoitoon? Miten he mieltävät lapsen kanssa elämisen? Mikä on isän rooli; aiemmin lapsi viihtyi isän kanssa, nyt ei? Onko tässä käynyt niin, että isä sitten jotenkin vetäytyy tai passivoituu kun ei saa positiivista palautetta lapsen kanssa olemisesta, vai onko hän edelleen aktiivisesti myös lapsen kanssa?
Pahamieli -toistelu on kyllä tietenkin viesti siitä että lapsella jollain tavalla on hankalaa.Kokeeko hän, että häneltä vaaditaan liikaa 'reippautta'? Vertaileeko hän itseään jollain tavalla muihin lapsiin?
Kerrot, että perheessänne asiat ovat hyvin eikä esim. päihdeongelmaa ole. Se on hieno asia, ja on myös tärkeää, että jatkuvasti näette kaiken hyvän mitä perheessänne on. On kuitenkin mahdollista, että silti lapsella on jotain ahdistusta, jota voisi olla hyvä selvittää ulkopuolisen kanssa. Jotkut lapset ovat poikkeuksellisen herkkiä ja heidän kanssaan täytyy oppia toimimaan eri tavalla kuin ulospäinsuuntautuneiden lasten kanssa. En usko, että väkisin 'karaisu' on paikallaan; jos lapsi kokee turvattomuutta esim. muiden lasten kanssa, ei häntä saa pakottaa 'reipastumaan' tai moittia tunteistaan - kannustaa ja houkutella toki voi. Kannustan ottamaan neuvolaan yhteyttä, he ovat lapsen kehityksen ammattilaisia ja osaavat neuvoa eteenpäin.
Muistutan samalla, että useimmilla paikkakunnilla seurakunnat tarjoavat erilaista perhetoimintaa: kerhoja, retkiä, leirejä. Myös keskusteluapua huoliensa huojentamiseen voi pyytää.
Voimia ja iloa perheeseenne.
Merja, diakoni
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289