mitenköhän tärkeänä pidät nuita jäänesto/polttoaine järjestelmän putsaus aineita.
"JÄÄNESTO"
21
18687
Vastaukset
- tarvitaan
ainakin kovilla pakkasilla,suurilla ajonopeuksilla,pitkillä matkoilla.Hiljalleen auto alkaa nykimään ja lopulta matka päättyy.yleensä vartin tauon aikana moottorin lämpö sulattaa kaasuttimen.Tämän voi estää käyttämällä jäänestoa bensiini joukossa
- laittaa
ei oo koskaan tarvinnu laittaa tankkiin muuta ku pentsiiniä.
- kotterot
No, nykyään bensiinin lämmittä jäähdytys vesi. Pitää jäätyä siten putkistoon...
- mika,
noin kerran. ei tullu mieleen että bensahan se hyyty. auto jäi tienvarteen odotteleen sitten pari viikkkoa myöhemmin tultiin trailerilla hakee autoa ja sehän lähtikin käyntiin.
- ei ole hyvä
koska se erotaa kosteuden polttoaineesta sellaiseksi hyytelöksi mikä sitten hankaloittaa polttoaineen saantia ja sitä mönjää ei saa sieltä pois kuin irrottamalla ja pesemällä tankin
- ..............................
purkin kyljessä luvataan jotta järjestelmä puhdistuisi ja vesi palaa päijänteesen pitäneekö kumpikan paikkansa
- on pakkasnestettä.
Usein toistuva virhe on laittaa glykolia tankkiin, ja silloinhan se siellä möykkynä pyörii. Nimi on sen verran lähellä Jäänesto/pakkasneste. Ei sitä kukaan jälkeenpäin myönnä tai ehkä edes tiedä että väärä pullo oli kädessä.
- bensa
on pakkasnestettä. kirjoitti:
Usein toistuva virhe on laittaa glykolia tankkiin, ja silloinhan se siellä möykkynä pyörii. Nimi on sen verran lähellä Jäänesto/pakkasneste. Ei sitä kukaan jälkeenpäin myönnä tai ehkä edes tiedä että väärä pullo oli kädessä.
Kaatakaa kirkaaseen lasipulloon tai vastaavaan purnukkaa noin litra bensaa ja sen jälkeen lisätään samaan purkkiin sinoilia tai vastaa tavaraa pikku hiljaa ja välillä hölskytetään samaan aikaan.
Alkaa pikku hiljaa näkymään se kuuluisa möykky. Yks tuttu maajussi ei ko juttua uskonut ennen kuin isänäni näytti hänelle kyseisen kokeen.
Samalla tavalla käyttäytyy kaikki muut nesteet paitsi polttoaineen jäänesto, kuten masinol.
Lukekaa ne purkin kyljet, sitä varten ne on painettu niihin tai menkää kemian tunneille. Peruskoulun kemian tunneilla 90% oppilaista itkee tunneilla, että kemiaa en ikinä tarvise.
No totuushan on se, että elämä on Kemiaa, Fysiikkaa, ja matematiikkaa. - Elän
bensa kirjoitti:
Kaatakaa kirkaaseen lasipulloon tai vastaavaan purnukkaa noin litra bensaa ja sen jälkeen lisätään samaan purkkiin sinoilia tai vastaa tavaraa pikku hiljaa ja välillä hölskytetään samaan aikaan.
Alkaa pikku hiljaa näkymään se kuuluisa möykky. Yks tuttu maajussi ei ko juttua uskonut ennen kuin isänäni näytti hänelle kyseisen kokeen.
Samalla tavalla käyttäytyy kaikki muut nesteet paitsi polttoaineen jäänesto, kuten masinol.
Lukekaa ne purkin kyljet, sitä varten ne on painettu niihin tai menkää kemian tunneille. Peruskoulun kemian tunneilla 90% oppilaista itkee tunneilla, että kemiaa en ikinä tarvise.
No totuushan on se, että elämä on Kemiaa, Fysiikkaa, ja matematiikkaa.Lainaus:No totuushan on se, että elämä on Kemiaa, Fysiikkaa, ja matematiikkaa.
Sinä olet sen oivaltanut!
Hienoa!
- Kasper
Nykybensiinissä on lisä-aineena (hapettimena) MTBE:tä, joka on alkoholi ja sekoittuu tankissa mahdollisesti olevan veden kanssa, muodostaen jäätymättömän/palavan seoksen, joten jos vettä vähäisiä määriä, ei jäänestoa tarvita. Ruiskumoottorit eivät yleensäkään tarvitse jäänestoa, koska ongelmia muodostaa yleensä ilmassa oleva kosteus, jäätyessään kaasuttimen kurkkuun, tällaista ei siis ruiskumoottorissa voi tapahtua. Jotkin kaasuttimet ovat ilmeisesti sellaisia rakenteeltaan, että niissä tuo "kurkunjäätyminen" tapahtuu helpostikin, joten lienee ihan kokemuksista kiinni, tarvitaanko vai ei. Itsellä esim perämoottori on sellainen, että nollakelillä/pikku pakkasella kaasuttimien kurkkujen jäätyminen on vuorenvarmaa ilman jäänestoa.
Ei nykyautoissa ole kaasuttimen jäätymis vaaraa kun ei ole kaasutinta, mutta polttoaineen syöttö saattaa katketa jos polttoaineputki pääsee jäätymään. Tämä tuli esiin pari vuotta sitten joulun paluuliikenteessä kun ilma pakastui nopeasti. Silloin jäi tielle monta nykyautoa.
- Kasper
artokn kirjoitti:
Ei nykyautoissa ole kaasuttimen jäätymis vaaraa kun ei ole kaasutinta, mutta polttoaineen syöttö saattaa katketa jos polttoaineputki pääsee jäätymään. Tämä tuli esiin pari vuotta sitten joulun paluuliikenteessä kun ilma pakastui nopeasti. Silloin jäi tielle monta nykyautoa.
on onnistunut joltakin huoltamolta saamaan niin suuren määrän vettä tankkiinsa, ettei bensiinin seassa oleva hapetin (alkoholi) riitä tekemään siitä pakkasenkestävää, niin silloinhan se jäätyy joko tankkiin tai putkiin, varma juttu. Mitään "pikkuhiljaa" kertymistä ei voi nykybensoilla enää tapahtua.
PS. Olihan etelä-Suomessa välillä myynnissä bensaa, jossa oli max 5% etanolia seassa, joka on jo suurempi määrä, kuin mitä jäänestoa suositellaan käytettäväksi. Tuo oli kokeilu ja ohi jo, mutta tuollaista nyt ei ainakaan saa jäätymään suurempikaan vesimäärä. - raskaskalu
Kasper kirjoitti:
on onnistunut joltakin huoltamolta saamaan niin suuren määrän vettä tankkiinsa, ettei bensiinin seassa oleva hapetin (alkoholi) riitä tekemään siitä pakkasenkestävää, niin silloinhan se jäätyy joko tankkiin tai putkiin, varma juttu. Mitään "pikkuhiljaa" kertymistä ei voi nykybensoilla enää tapahtua.
PS. Olihan etelä-Suomessa välillä myynnissä bensaa, jossa oli max 5% etanolia seassa, joka on jo suurempi määrä, kuin mitä jäänestoa suositellaan käytettäväksi. Tuo oli kokeilu ja ohi jo, mutta tuollaista nyt ei ainakaan saa jäätymään suurempikaan vesimäärä.höpölöpöjuttuja on tuo pensan jäätyminen putkistoon, PENSA EI JÄÄDY SITÄ KÄYTETÄÄN TOSI KOVILLA PAKKASILLA JÄÄNESTOAINEENA REKOISSA,ja sekoitus suhde dieseliin on vielä yllättävän suuri, jota en muista, onko viisaita? nyky kalustosta en ole varma voiko laitta pensaa vai onko jo polttoainelämmittimet tullu yleisemmäks. mutta 10 vuotta sitte oli tämä tapa käytössä kovilla pakkasilla pitkillä matkoilla, ongelma johtuu kondenssivedestä jos tankkia ei pidetä täynnä lämpötilan nopean vauihtelun aikana niin tankon sisäpintoihin kondensoituu vettä.
- raskaskalu
raskaskalu kirjoitti:
höpölöpöjuttuja on tuo pensan jäätyminen putkistoon, PENSA EI JÄÄDY SITÄ KÄYTETÄÄN TOSI KOVILLA PAKKASILLA JÄÄNESTOAINEENA REKOISSA,ja sekoitus suhde dieseliin on vielä yllättävän suuri, jota en muista, onko viisaita? nyky kalustosta en ole varma voiko laitta pensaa vai onko jo polttoainelämmittimet tullu yleisemmäks. mutta 10 vuotta sitte oli tämä tapa käytössä kovilla pakkasilla pitkillä matkoilla, ongelma johtuu kondenssivedestä jos tankkia ei pidetä täynnä lämpötilan nopean vauihtelun aikana niin tankon sisäpintoihin kondensoituu vettä.
jäänestoaine hajottaa veden ,jotta se menee pumpusta ja suuttimista läpi ja ainakaan nykyautojen pumput ei siitä tykkää, on yleensä ohje kirjassa kielletty käyttää lisäaineita pumpun voitelun takia ja entäs suuttimet, ne ei oo tarkotettu vesiseka pansan tai naftan käyttöön, eli auton jäätyminen alle 30 asteen pakkasilla on käyttövirhe (tankki ei aina täysi),mutta kaasarikone on helpompi jäädyttää, kun on riittävän suuri ilman kosteus ja kurkulla virtaus, kuplan kaasari jäätyy kesä helteellä ,on kateltu että jopa on kuurassa kurkku kesällä.
- Kasper
raskaskalu kirjoitti:
höpölöpöjuttuja on tuo pensan jäätyminen putkistoon, PENSA EI JÄÄDY SITÄ KÄYTETÄÄN TOSI KOVILLA PAKKASILLA JÄÄNESTOAINEENA REKOISSA,ja sekoitus suhde dieseliin on vielä yllättävän suuri, jota en muista, onko viisaita? nyky kalustosta en ole varma voiko laitta pensaa vai onko jo polttoainelämmittimet tullu yleisemmäks. mutta 10 vuotta sitte oli tämä tapa käytössä kovilla pakkasilla pitkillä matkoilla, ongelma johtuu kondenssivedestä jos tankkia ei pidetä täynnä lämpötilan nopean vauihtelun aikana niin tankon sisäpintoihin kondensoituu vettä.
lukea??? Veden jäätymisestä (tankkiin/putkistoon/kaasariin) tässä on kokoajan keskusteltu!!!
- raskaskalu
Kasper kirjoitti:
lukea??? Veden jäätymisestä (tankkiin/putkistoon/kaasariin) tässä on kokoajan keskusteltu!!!
eikö asia auennu? mistäs se vesi sinne tankkiin ja putkiin kondensoituu jos tankkia pidetään täynnä?
- Kasper
raskaskalu kirjoitti:
eikö asia auennu? mistäs se vesi sinne tankkiin ja putkiin kondensoituu jos tankkia pidetään täynnä?
vettä voi saada tankkiinsa myös tankatessa huolto-aseman säiliöstä ja jos sitä sieltä tulee, silloin sitä voi tulla paljonkin ja ongelmat varmoja. Kondenssivesi, jota kertyy pikkuhiljaa, menee kyllä nykybensan mukana läpi, juuri noiden alkoholipohjaisten hapettimien vuoksi. Dieselin tankkiin se sitävastoin kertyy.
Sitten mitä tulee tuohon lausumaasi "jäänesto hajottaa veden"????? Jos vesi hajotetaan, siitä tulee happea ja vetyä, noinko toimii sinun "jäänestosi"??? - raskaskalu
Kasper kirjoitti:
vettä voi saada tankkiinsa myös tankatessa huolto-aseman säiliöstä ja jos sitä sieltä tulee, silloin sitä voi tulla paljonkin ja ongelmat varmoja. Kondenssivesi, jota kertyy pikkuhiljaa, menee kyllä nykybensan mukana läpi, juuri noiden alkoholipohjaisten hapettimien vuoksi. Dieselin tankkiin se sitävastoin kertyy.
Sitten mitä tulee tuohon lausumaasi "jäänesto hajottaa veden"????? Jos vesi hajotetaan, siitä tulee happea ja vetyä, noinko toimii sinun "jäänestosi"???ei kai sen nyt ihan hapeks ja vedeks tartte mennä, riittää että veden pinta jännitys häviää jolloin se menee syöttöpumpun läpi jäämättä veden erottimeen jonka tarkoitus on estää em. aineen pääsy pumppuun dieselmoottorissa ja nykymoottorin valmistajat kieltävät minkään lisäaineen käytön commonrail ja pumppusuutin koneissa.
- 0,9kS
raskaskalu kirjoitti:
höpölöpöjuttuja on tuo pensan jäätyminen putkistoon, PENSA EI JÄÄDY SITÄ KÄYTETÄÄN TOSI KOVILLA PAKKASILLA JÄÄNESTOAINEENA REKOISSA,ja sekoitus suhde dieseliin on vielä yllättävän suuri, jota en muista, onko viisaita? nyky kalustosta en ole varma voiko laitta pensaa vai onko jo polttoainelämmittimet tullu yleisemmäks. mutta 10 vuotta sitte oli tämä tapa käytössä kovilla pakkasilla pitkillä matkoilla, ongelma johtuu kondenssivedestä jos tankkia ei pidetä täynnä lämpötilan nopean vauihtelun aikana niin tankon sisäpintoihin kondensoituu vettä.
Bensaa ei käytetä dieseleissä jäänestoon, vaan notkistamaan dieselöljyä kovilla pakkasilla.
Dieselin hyytyminen kovalla pakkasella ja bensan seassa olevan veden jäätyminen ovat kaksi täysin eri asiaa.
Jos sulla on päässyt dieselin sekaan vettä tankkiin, ei bensan lisääminen auta yhtään. Mutta siihen hyytymiseen se bensan lisääminen auttaa.
- nii i
on ainakin mulla auttanu kaasari koneessa. Saattaa alkaa nykii hulluna ja kohta kule minnekkää..laittaa sitä tankkii niin kohta kulkee..
- hyysdg
Justaa äsken pätki alakierroksil ja hukkas tyhjäkäynnin ja kun mottasin jäänestoo tankkiin niin alko toimiin. Eli oli KAASARISSA jäätä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537790- 614360
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403983Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233902Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423300Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383208Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253195- 482913
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422721- 492484