Mistä rahat lapsen autokouluun?

ÄideVaan

Nykyisillä hinnoilla ei ole varaa pistää lastani autokouluun. Opetuslupa on toki vaihtoehto. Mihin perustuu noin korkea hinta? Ei ainakaan kuluihin!
Miksi autokoulu ja opetuslupa ovat ainoat vaihtoehdot suorittaa ajokortti?
Eikö oppilaitoksissa voisi opiskelun ohella suorittaa ajokortin?

17

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kommarit

      Ei Suomi ole mikään Kreikka jossa rahat lypsetään valtiolta. En veronmaksajana halua kustantaa sinun lasten ajokorttia. Silloin kun oppilaitokset tuottaa vastaavan palvelun se on huomattavasti kalliinpaa jo pelkkien työvoimakustannusten kautta. Montako kuukautta opettajat on työssä (tuottavassa) vuoden aikana, josta palkka juoksee ????

    • ällipäähäntaas

      Kannattaa kans ihan tosissaan miettiä, onko se ajokortti aina ihan just tarpeellinen.. Opetuksesta vähennetään tukia koko ajan, mitenkähän luulette että rahotus oppilaitoksessa ajo-opetuksen suhteen toteutuis??

    • 988656564

      Jos ei ole rahaa ajokorttiin nykyisillä hinnoilla, ei ole rahaa myöskään autoilla.

    • Ahmed2

      Mina saada ajokortti ilmainen kunta maksaa toimeentulotuki harkinnanvarainen ja 2000 euroa käytetty auto.

      • natzibullah

        vetää vaan viddu siannahkaa päälle.......trolli


    • Proffa5566

      Kiitos vastauksista! Siis, autokoulun omistajat! Pelko on omissa perseissänne, jos ja kun, ajo-opetus siirtyy oppilaitoksiin!

      • sinäkömaksat

        Mielenkiinnolla ootan vastausta kysymykseen, mistä rahat?


    • KimmoKääk

      No, autokouluilla menee nykyään hyvin, joten heitä ei paljoa kiinnosta, jos jollakin ei ole varaa suorittaa ajokorttia! Autokoulun omistajat löhöilevät vain ulkomailla ja työntekijät raataa pienellä palkalla. Nykyinen ajokortin suorittaminen on maailman kalleinta ja vaikeinta Suomessa!

    • säästämällä

      Minä olen eronnut yksinhuoltaja. Olen ennakoinut ja säästänyt kahden lapseni autokoulun vuosien aikana. Isä ei osallistu.

    • surkeeoot

      Miksi nuori ei itse hanki korttirahoja? Mitä luusereita teillä nurkissa nyhjää?

      • tuorekortinomistaja

        On ihan normaalia että se kortti maksetaan. Ei nyt kaikkea tarvitse saadakkaan mutta onhan ajokortti hyvä, helpottaa työn hakua kun ei tarvitse miettiä miten pääsee työpaikelle jos sen saa (ei kaikki asu helsingissä ja ole töissä helsingin keskussa hyvän julkisen liikeen vieressä!!)


    • säästämällä

      Ei nyhjää nurkissa luusereita vaan fiksuja nuoria naisia ovat. Molemmat ovat käyneet töissä opiskelun ohessa. Ei vaan tunnu kovin realistiselta että korttiinkin pitäisi vielä omat rahat riittää. Haluan kyllä ajokortin heille turvata, kun tosiaan se julkinen liikenne on näillä seuduilla aika niukkaa.

    • Joicce

      Kyllähän sitä antaisi nuorelle ajokortin, mutta kun ei vaan rahat riitä! On se vaan niin hemmetin kallis!

      • Mävaankin

        Minä suoritin ajokortin omalla rahalla 24-vuotiaana. Ymmärsin, ettei äidilläni ollut rahaa sellaista maksaa - eikä olisi ollut järjeä suorittaa korttia, kun muutin omilleni 17-vuotiaan, eli en olisi päässyt autokoulun jälkeen edes ajamaan.


    • Opetusluvallinen

      Eikö teillä tarjota korotonta osamaksua? Entä paljonko opetus siis maksaa autokoulu? Täällä päin hinta on nimittäin aika samat.

      Opetuslupa (maksut, joita autokoulussa ei ole):
      - Opettajan teoria 28
      - Muutoskatsastus 40-60
      - Opettajan opetuslupa 30
      - Opetusmateriaali ( harjoittelu netissä) n. 40-80 € ( käytetty/uusi)
      - mahdollinen liukkaankelin opetusmaksu, jos ei itse opeta.
      - Bensa - kulutus voi olla yllättävänkin suuri, varsinkin jos ajaa kesäaikaa isomoottorisella autolla. Ajamaan opetteleva kuluttaa bensaa enemmän kuin tavallinen kuski. Toki kuluja vähentää se, jos opetustunnit ovat hyötyajoa (esim. kaupassa käyntiä). Itse en voi ajaa hyötyajossa, kun opettaja ei ole samassa taloudessa, joten bensaan on mennyt jo noin 100 euroa (14 ajotuntia).
      - Opetusauto: peili, kolmio, kuskinpuolen jarrupoljin, polkimen mahdollinen asennus... 50-400 euroa. (Itselläni välineet 4 kuukautta vuokrattuna 70 euroa polkimen asennus 170€, omatoiminen asennus ei onnistunut).
      - Auton kuluminen, esim. kytkin, rikkoutumisen riskit.
      - Kolaroiko oppilas? Jos kolaroi, opettajan kaskobonukset putoavat.

      Autokoulu 1000€
      - Ajotunnit (17), teoria (19)
      - auto
      - oppimateriaali
      - vakuutukset
      - opettajan palkka
      - bensa

      Passi, lääkärintodistus, kokeet, liukkaankelin ratamaksu ovat samat opetustavasta huolimatta.

    • Korttijo

      Kaverin faija kerto, että uus ratti.fi avataan ens viikolla... B-kortti kuulemma 499€?

    • 4plus14

      Ajokoulutusta voi saada oppilaitoksessa. Kannattaa tutkia ammatillisia oppilaitoksia ja koulutuslinjoja, sieltä voi löytyä kursseja. Jos pääsee töihinkin niin työnantaja voi maksaa myös, jos on aiheellista. Se on toki harvinaista mutta ei mahdotonta. Kun itse autokoulun 2010, oli peräti kaksi työnantajan piikkiin opiskelevaa. Ja itse tienasin rahat korttiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe