Kumpi ratkaisu parempi?

asumis

Hei,

Kela tulee perimään noin 700e asumistukia takaisin. Olen tällä hetkellä sossun asiakas (omistusasunto joka jäi minulle jo 90-luvulla perintönä), kysymykseni on kannattaako minun pyytää Kelaa perimään tulevista asumistuista osa takaisin ja jos teen näin, maksaako sossu silloin suurempaa tukea minulle per kk?
Koska kyse on omistusasunnosta on asumiskulut myös huomattavasti pienemmät (vastike vs vuokra).

6

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SossunPummi

Jos vain on mahdollista niin kannattaa pyytää kelaa perimään saatavansa sinulle maksussa olevasta asumistuesta. Sosso ottaa sinulle tulona vain sen summan asumistukea mikä sinulle tulee tuon perinnän jälkeen maksuun, eli saat enemmän toimeentulotukea eikä kokonaistulosi muutu yhtään vaikka asumistuesta perittäisiin 50e/kk

• kretu

Minua kiinnostaa kun luin loppukeväästä jostain näistä kelan perinnöistä että ne menee suoraan nykyään ulosottoon eikä kela enää niitä itse peri. Tämä siis nimenomaan näillä sosiaalitoimen asiakkailla. Muistanko nyt siis väärin?

• kretu

Googletin vielä asiasta netistä ja löysin uutisen, jonka mukaan toimeentulotuen asiakas ei voi enää maksaa osissa kelan perintää vaan se menee todellakin ulosottoon silloin jos ei pysty maksamaan perittävää summaa kerralla.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015041619525040_uu.shtml

• NäinMeniMullaAikoinaan

No mulla oli ainakin silleen, että kun exän kanssa oltiin vielä yhdessä, niin kela maksoi "liikaa" asumistukea ja sotilasavustusta. Näistä tuli takaisinperintä, kela peri niitä saataviaan vielä vuosia eron jälkeen myöhemmistä asumistuistani ja sossu puolestaan laski asumistuen kokonaan tuloksi, koska se takaisinperintä oli sen mielestä "itse aiheutettu". Mun mielestä oli kyllä aika perseestä, että mun piti pulittaa se asumistuen ja sotilasavustusten takaisinperintä omasta asumistuestani vielä eron jälkeenkin, vaikka ne "liikamaksut" oli tapahtuneet yhteiselämän aikana....

• htpuoijhioj

...jos olisit valittanut, niin olisit voittanut.

Kun tuista otetaan takaisinperintänä osa, niin toimeentulotuessa voidaan laskea vain tilille kilahtava summa tuloksi.

Mikäli tuen haltija on vapaaehtoisella sopimuksella suostunut maksujärjestelyihin, niin koko tuki voidaan katsoa tuloksi.

• NiinhänSitäLuulis
        htpuoijhioj kirjoitti:

...jos olisit valittanut, niin olisit voittanut.

Kun tuista otetaan takaisinperintänä osa, niin toimeentulotuessa voidaan laskea vain tilille kilahtava summa tuloksi.

Mikäli tuen haltija on vapaaehtoisella sopimuksella suostunut maksujärjestelyihin, niin koko tuki voidaan katsoa tuloksi.

No Kelan kanssa näitä asioita "ei sovita", Kela vaatii selvityksen siitä, mikä on johtanut liikamaksuun (ihan niinku se olisi asiakkaan vika, vaikka itse olivat laskeneet väärin!)... ja toisekseen, sen aikaisen sossun kanssa oli touhu muutenkin niin ja näin, hyvä että sai edes joskus näkkärin päälle voita, siinä ei valitukset auttaneet, kas kun ne käsiteltiin "kahvipöytäkeskusteluina" ja "päätös" ilmotettiin soittamalla... eikä nuo olleet ollenkaan ainoita "olemattomia tuloja"... samoten tuloksi laskettiin myös työttömyyskorvauksen lapsikorotus, vaikka se meni sossun itsensä perinnällä suoraan Kelasta sossuun!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      254
      6490
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      198
      6034
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      27
      5579
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      125
      4348
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      172
      3608
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      131
      3395
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      31
      3094
    8. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      285
      2579
    9. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      17
      2540
    10. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      141
      2412
    Aihe