Kumpi ratkaisu parempi?

asumis

Hei,

Kela tulee perimään noin 700e asumistukia takaisin. Olen tällä hetkellä sossun asiakas (omistusasunto joka jäi minulle jo 90-luvulla perintönä), kysymykseni on kannattaako minun pyytää Kelaa perimään tulevista asumistuista osa takaisin ja jos teen näin, maksaako sossu silloin suurempaa tukea minulle per kk?
Koska kyse on omistusasunnosta on asumiskulut myös huomattavasti pienemmät (vastike vs vuokra).

6

128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SossunPummi

Jos vain on mahdollista niin kannattaa pyytää kelaa perimään saatavansa sinulle maksussa olevasta asumistuesta. Sosso ottaa sinulle tulona vain sen summan asumistukea mikä sinulle tulee tuon perinnän jälkeen maksuun, eli saat enemmän toimeentulotukea eikä kokonaistulosi muutu yhtään vaikka asumistuesta perittäisiin 50e/kk

• kretu

Minua kiinnostaa kun luin loppukeväästä jostain näistä kelan perinnöistä että ne menee suoraan nykyään ulosottoon eikä kela enää niitä itse peri. Tämä siis nimenomaan näillä sosiaalitoimen asiakkailla. Muistanko nyt siis väärin?

• kretu

Googletin vielä asiasta netistä ja löysin uutisen, jonka mukaan toimeentulotuen asiakas ei voi enää maksaa osissa kelan perintää vaan se menee todellakin ulosottoon silloin jos ei pysty maksamaan perittävää summaa kerralla.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015041619525040_uu.shtml

• NäinMeniMullaAikoinaan

No mulla oli ainakin silleen, että kun exän kanssa oltiin vielä yhdessä, niin kela maksoi "liikaa" asumistukea ja sotilasavustusta. Näistä tuli takaisinperintä, kela peri niitä saataviaan vielä vuosia eron jälkeen myöhemmistä asumistuistani ja sossu puolestaan laski asumistuen kokonaan tuloksi, koska se takaisinperintä oli sen mielestä "itse aiheutettu". Mun mielestä oli kyllä aika perseestä, että mun piti pulittaa se asumistuen ja sotilasavustusten takaisinperintä omasta asumistuestani vielä eron jälkeenkin, vaikka ne "liikamaksut" oli tapahtuneet yhteiselämän aikana....

• htpuoijhioj

...jos olisit valittanut, niin olisit voittanut.

Kun tuista otetaan takaisinperintänä osa, niin toimeentulotuessa voidaan laskea vain tilille kilahtava summa tuloksi.

Mikäli tuen haltija on vapaaehtoisella sopimuksella suostunut maksujärjestelyihin, niin koko tuki voidaan katsoa tuloksi.

• NiinhänSitäLuulis
        htpuoijhioj kirjoitti:

...jos olisit valittanut, niin olisit voittanut.

Kun tuista otetaan takaisinperintänä osa, niin toimeentulotuessa voidaan laskea vain tilille kilahtava summa tuloksi.

Mikäli tuen haltija on vapaaehtoisella sopimuksella suostunut maksujärjestelyihin, niin koko tuki voidaan katsoa tuloksi.

No Kelan kanssa näitä asioita "ei sovita", Kela vaatii selvityksen siitä, mikä on johtanut liikamaksuun (ihan niinku se olisi asiakkaan vika, vaikka itse olivat laskeneet väärin!)... ja toisekseen, sen aikaisen sossun kanssa oli touhu muutenkin niin ja näin, hyvä että sai edes joskus näkkärin päälle voita, siinä ei valitukset auttaneet, kas kun ne käsiteltiin "kahvipöytäkeskusteluina" ja "päätös" ilmotettiin soittamalla... eikä nuo olleet ollenkaan ainoita "olemattomia tuloja"... samoten tuloksi laskettiin myös työttömyyskorvauksen lapsikorotus, vaikka se meni sossun itsensä perinnällä suoraan Kelasta sossuun!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannan kirja USA:n bestseller!

"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      148
      11347
    2. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      28
      8092
    3. Metsäalan rikolliset

Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      56
      5854
    4. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      159
      4539
    5. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      31
      4312
    6. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      83
      4169
    7. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      9
      3934
    8. Missä vaiheessa

Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      84