Voiko lämpövoimala haista?

outojuttu

Lähelle rakennettiin puuhakkeella (toisinaan kaasulla) käyvä lämpövoimala. Puoli vuotta on kulunut, enkä ole havainnut aiemmin mitään hajuhaittoja. Tai jos on palaneelle puulle haissut, olen olettanut että tulee ympäristön omakotitalojen saunoista tms.

Tällä viikolla on nyt kuitenkin tuntunut tuon tuostakin palaneen käry, sellainen ettei mielestäni pelkkä "nuotion haju" ole kyseessä, vaan kuin jotain polttoainettakin olisi käytetty. Nyt kun se taas tuntui, menin ulos katselemaan voimalaitosta ja sen piipusta tuli tummaa savua juuri kotiani kohden.

Voiko muka tällainen puuhakkeella toimiva laitos haista? Entä onko jotain vialla kun savu on tummaa? Aiemmin sieltä on käsittääkseni aina tullut vain valkeaa savua jonnekin korkealle taivaalle. Säästäkö tämä nyt johtuu?

Ensimmäisenä päivänä kun haju oli ehtinyt poissaollessani tunkeutua koko asuntoon, tuli päänsärkyä ja se särky kesti seuraavaan päivään asti.

Mitään tietoa tai ideoita mistä tässä nyt on kyse? (Soitin voimalan pyörittäjille jo jossain vaiheessa eivätkä osanneet sanoa mistään mitään, mutta säästä mainitsivat.)

Luulisi että tällaiset asutuksen keskelle rakennettavat voimalat suunnitellaan niin että niistä ei tule terveyshaittoja???

5

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T.Upolev

      Märkää puuta polttavat ja/tai on jäänyt veto liian pienelle.

    • Märkää tavaraa yhdistettynä kunnon matalapaineeseen.

      • outojuttu

        Tiedustelin asiaa heiltä uudestaan viime viikolla, ja mies kertoi että käyttävät juurakoita ja kantoja yms. Matalapaineesta hänkin mainitsi. Märästä ei mitään.

        Perjantaista eteenpäin oli haisematta, mutta tällä viikolla alkoi taas. Ei voi pitää ikkunoita lainkaan auki.


      • Naapurinaollut
        outojuttu kirjoitti:

        Tiedustelin asiaa heiltä uudestaan viime viikolla, ja mies kertoi että käyttävät juurakoita ja kantoja yms. Matalapaineesta hänkin mainitsi. Märästä ei mitään.

        Perjantaista eteenpäin oli haisematta, mutta tällä viikolla alkoi taas. Ei voi pitää ikkunoita lainkaan auki.

        Kyllä se on nyt sillä tavalla, että se hakelaitos siinä naapurissa saastuttaa pihapiiriäsi lainvastaisesti. Pidä kiinni oikeuksistasi tai kohta et voi kuivata edes lakanoitasi pihalla.

        Verorahoin tuettu kotimainen polttoaine, kuten turve, hake, kantomurske jne., ängetään pesään huonolaatuisena ja täysin energiantuotantoon täysin sopimattomana polttoaineena. Vihreän aatteen suurimpia apilakukkasia, joita suomalainen politikko intoa piukassa vaatii lisää.


      • Naapurinaollut kirjoitti:

        Kyllä se on nyt sillä tavalla, että se hakelaitos siinä naapurissa saastuttaa pihapiiriäsi lainvastaisesti. Pidä kiinni oikeuksistasi tai kohta et voi kuivata edes lakanoitasi pihalla.

        Verorahoin tuettu kotimainen polttoaine, kuten turve, hake, kantomurske jne., ängetään pesään huonolaatuisena ja täysin energiantuotantoon täysin sopimattomana polttoaineena. Vihreän aatteen suurimpia apilakukkasia, joita suomalainen politikko intoa piukassa vaatii lisää.

        Jos minkäänlaista saastetta ei kestä niin rakennuta ydinvoimala. Kaikesta muusta nimittäin tulee jotakin haittaa jossakin muodossa. Ja turvetta parempaa polttoainetta ei ole vielä keksitty öljy kun jätetään pois eikä hakekkaan huonoa tavaraa ole. Kannot onkin sitte kyseenalaisempaa tavaraa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2063
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1149
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      731
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      547
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe