Tulisko niistä pitkäkarvaisia?

2pitkäkarvaa

Jos emäkisu ja isäkisu on molemmat pitkäkarvaisia, ni millä todennäköisyydellä pennuista tulee pitkäkarvaisia? Toinen on väriltään musta-valkoinen, toinen ruskeakirjava, jossa mustaa, ruskeaa ja punaista. Voisko noiden jälkeläisistä mitenkään tulla kilpparia, jossa suurin osa olis valkoista?

Kuinka monta pentua maatiaiskissa yleensä saa? Meillä on aikoinaan ollut yksi kisupentue, jossa oli 3 pentua ja pari vuotta sitten emokisu muutti mun luo kun hänen pentunsa olivat 5päivän ikäisiä ja niitä oli 2.

Suunnitelmissa EHKÄ teettää yksi pentue pitkäkarvaisille kissoille. Teetetään ennen astutusta terveystarkastukset emolle ja isukille ja pennut tullaan rokottamaan ja siruttamaan kun sen aika on. Emolla ja isukilla rokotukset onkin jo kunnossa.

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissi

      Jokaikisestä pennusta tulisi pitkäkarvaisia.

      Kumpi kissoista on naaras ja kumpi uros? Tällä haen lähinnä sitä, että onko mahdollista, että kirjavalla on ihan oikeasti geneettisesti punaista vai ei. Et satu tietämään virallisempaa värimääritelmää sille? Jollei sillä ole oikeasti punaista geeniä, niin et saa kilpikonnaa tuosta yhdistelmästä millään. Jos on, niin valkolaikukasta on tulossa musta valkokaikukkaan vanhemman takia, mutta on tuurista kiinni, onko sitä sitten paljon vai vähän (tai sattuuko ollenkaan, se kun on joko tai...).

      Nyt vielä pakollinen marmatus: ennen kuin alat maatiaisia teetättämään, niin perustele pentue hyvin edes itsellesi, sillä maatiaisia on ilman hyviä koteja jo nyt todella paljon. Pelkkä pitkä karva ei riitä syyksi. Ja jollei tuo kirjava kissa ole geneettisesti punainen, niin voit heittää suunnitelmasi kilpparistakin roskakoriin.

      • pulaapennuista

        Kyllä pelkkä karva riittää syyksi. Kissanpennuista on Suomessa suorastaan pulaa ja vielä suurempi pula on pitkäkarvaisista pennuista.


      • 2pitkäkarvaa

        Naaras on kirjava ja uros on musta-valkoinen.

        Yks pentue olis siinä mielessä hyvä kun tietäisi ainakin tulevan pennun vanhemmat toisinkuin jos ottaa keltä tahansa pennun, ni yleensä vanhemmista ei tiedä mitään.

        Ja vasta mietinnässähän tämä juttu on. Päätöstä suuntaan tai toiseen ei olla tehty. Kodittomia maatiaiskissoja on silti liikaa, vaikka yks pentue tulisikin meille. Meiltä kun kissat ei lähtis "ihan minne ja kenelle vaan.", vaan mulle vois jäädä 1-2 ja siskolle ainakin 1 pentu.


      • ai.sinä.taas
        pulaapennuista kirjoitti:

        Kyllä pelkkä karva riittää syyksi. Kissanpennuista on Suomessa suorastaan pulaa ja vielä suurempi pula on pitkäkarvaisista pennuista.

        Ja siinä käytti pentutehtailija puheenvuoronsa. :D

        Vai oikein pulaa. Laitapa tähän lähdetietoja (lue: ei sairaita mielipiteitäs, vaan eksakteja lukuja, tutkimuksia jne) niin sitten uskotaan. Muuten tuo jauhanta menee TAAS mappiin nimeltä bullshit.


      • kguedfjl
        2pitkäkarvaa kirjoitti:

        Naaras on kirjava ja uros on musta-valkoinen.

        Yks pentue olis siinä mielessä hyvä kun tietäisi ainakin tulevan pennun vanhemmat toisinkuin jos ottaa keltä tahansa pennun, ni yleensä vanhemmista ei tiedä mitään.

        Ja vasta mietinnässähän tämä juttu on. Päätöstä suuntaan tai toiseen ei olla tehty. Kodittomia maatiaiskissoja on silti liikaa, vaikka yks pentue tulisikin meille. Meiltä kun kissat ei lähtis "ihan minne ja kenelle vaan.", vaan mulle vois jäädä 1-2 ja siskolle ainakin 1 pentu.

        Ei mene multa ainakaan läpi. Mun omien kissojen vanhemmat on kyllä tiedossa, joten ei sellaisistakaan huutavaa pulaa ole. Ja vaikka ne ei tiedossa oliskaan, niin mitä sitten? Ne on silti kissoja ja ne on juuri niitä, jotka ihan oikeasti tarvitsee uuden kodin. On siis kissaystävällisempää aloittaa niistä ja teettää vasta sitten lisää.


      • 2pitkäkarvaa
        ai.sinä.taas kirjoitti:

        Ja siinä käytti pentutehtailija puheenvuoronsa. :D

        Vai oikein pulaa. Laitapa tähän lähdetietoja (lue: ei sairaita mielipiteitäs, vaan eksakteja lukuja, tutkimuksia jne) niin sitten uskotaan. Muuten tuo jauhanta menee TAAS mappiin nimeltä bullshit.

        Ihan turha kirjoitella että kissanpennuista on pulaa, pikemminkin ylitarjontaa!

        Mut eipä ne yks pentue paljoa lisää/vähennä pentujen määrää. Jotkutkin pennuttaa kissoillaan joka vuos, ellei monta kertaa vuodessa.


      • ei.järkeä.ei
        2pitkäkarvaa kirjoitti:

        Ihan turha kirjoitella että kissanpennuista on pulaa, pikemminkin ylitarjontaa!

        Mut eipä ne yks pentue paljoa lisää/vähennä pentujen määrää. Jotkutkin pennuttaa kissoillaan joka vuos, ellei monta kertaa vuodessa.

        Tuo ei varmaan ollut mulle tarkoitettu kommentti, vaikka mulle vastasitkin. Mä kun olin siinä samaa mieltä tuosta ylitarjonnasta.

        Jos tiedät itsekin, että ylitarjontaa on, niin miksi ihmeessä olet niitä itsekin ehkä teettämässä? Eihän siinä ole mitään järkeä! Kyllä se yksikin pentue lisää kissojen määrää, koska teitä samalla lailla ajattelijoita riittää. Jostain on alotettava, joten yksikin pentue vähemmän on jo jotain. Meinaatko, että kun maailmassa on niin paljon pahempaakin, niin sun pikkupaha ei sitten mitään haittaa? Tollasella ajattelutavalla ei mikään koskaan muuttuisi. Varsinkaan siksi, ettet ole ainokainen noin ajatteleva.


      • Kissi
        2pitkäkarvaa kirjoitti:

        Naaras on kirjava ja uros on musta-valkoinen.

        Yks pentue olis siinä mielessä hyvä kun tietäisi ainakin tulevan pennun vanhemmat toisinkuin jos ottaa keltä tahansa pennun, ni yleensä vanhemmista ei tiedä mitään.

        Ja vasta mietinnässähän tämä juttu on. Päätöstä suuntaan tai toiseen ei olla tehty. Kodittomia maatiaiskissoja on silti liikaa, vaikka yks pentue tulisikin meille. Meiltä kun kissat ei lähtis "ihan minne ja kenelle vaan.", vaan mulle vois jäädä 1-2 ja siskolle ainakin 1 pentu.

        Minähän en tietenkään mikään pentupoliisi ole, mutta itse itselleni antamalla oikeudella sanon kuitenkin, että vähän höpöhöpöpentueellehan tuo kuulostaa.

        Näkisin, että ainoa mahdollisuutesi saada tuosta ulos valkokirjavaa kilpparia on se, että emäkin on kilppari. Jollet osaa sanoa emän väristä tämän enempää, en ikävä kyllä osaa varmaksi sanoa, onko sillä tarvittavaa punaista geeniä. Tähän tietysti auttaisi, jos sen vanhemmat olisi paremmin tiedossa, sillä jommaltakummalta vanhemmistaan senkin olisi pitänyt punainen geeni saada. Tässä yksi perusteltu syy siihen, miksi vanhempien "tietäminen" ei vielä ketään autuaaksi tee, siihen tarvitaan muutakin. Varsinkaan, kun en menisi sanomaan, että varsinaisesti tiedät niistä paljon mitään. Pahoittelen, mutta totuushan se on. Siksi en näe, miten tämä nyt eroaisi mistään muustakaan höpöhöpöpentueesta.

        Toki teet omilla kissoillasi mitä lystäät, mutta kyllähän täällä mielipide kerrotaan, kun neuvoa kysytään.


      • turha.on
        Kissi kirjoitti:

        Minähän en tietenkään mikään pentupoliisi ole, mutta itse itselleni antamalla oikeudella sanon kuitenkin, että vähän höpöhöpöpentueellehan tuo kuulostaa.

        Näkisin, että ainoa mahdollisuutesi saada tuosta ulos valkokirjavaa kilpparia on se, että emäkin on kilppari. Jollet osaa sanoa emän väristä tämän enempää, en ikävä kyllä osaa varmaksi sanoa, onko sillä tarvittavaa punaista geeniä. Tähän tietysti auttaisi, jos sen vanhemmat olisi paremmin tiedossa, sillä jommaltakummalta vanhemmistaan senkin olisi pitänyt punainen geeni saada. Tässä yksi perusteltu syy siihen, miksi vanhempien "tietäminen" ei vielä ketään autuaaksi tee, siihen tarvitaan muutakin. Varsinkaan, kun en menisi sanomaan, että varsinaisesti tiedät niistä paljon mitään. Pahoittelen, mutta totuushan se on. Siksi en näe, miten tämä nyt eroaisi mistään muustakaan höpöhöpöpentueesta.

        Toki teet omilla kissoillasi mitä lystäät, mutta kyllähän täällä mielipide kerrotaan, kun neuvoa kysytään.

        Eli jos se naaras ei ole kilppari, niin alottaja ei edes saa niitä kaavailtuja kilpparimuksuja. Ja jos se on, niin sittenhän alottajalla on jo yksi semmonen. Miksi pitää sitten lisää saada kun nyt kerran ihan vain itselleen 1-2 mukeloa haluaa.

        alottajan perustelut takkuaa niin pahasti ja se on nyt niin monta kertaa todistettu, että eiköhän se jo ole tuskastuttavan selvää, että tämäkin on just niin turha poikue kuin olla voi. Mutta alottajan mielestä vain muilla on turhia poikueita, ei sillä. Niinhän ne kaikki ITSESTÄÄN sanoo. Huokaus.


    • kesämirri

      pentuja voi olla mitä vaan 1-8 väliltä, tonennäköisesta 3-5. väreinä saattaa olla mitä tahansa, kun värit voivat pereiytyä myös isovanhemmilta. karvat on 90% pitkiä, mutta saattaa olla lyhyttäkin joukossa jos isovanhemmissa on lyhytturkkista. Niin, ja kuten kissi sanoi, vasiten pentujen teettäminen vaatii tarkkaa harkintaa ja mieluiten etukästeisitlauksia sillä kodittomia kissoja on enemmän kuin kissattomia koteja

      • Kissi

        Tuo isovanhemmilta periytyvä geeni, joka ei näy päälle päin vanhemmissa, olisi niin sanottu resessiivinen geeni, joten olet siltä osin oikeassa. Mutta esim. punainen geeni, joka siis tekee sekä punaisia että kilppareita, on dominoiva, joten sen voi saada periaatteessa vain vanhemmalta, ja silloin sen vanhemman on oltava itsekin punainen tai kilppari.

        Pitkäkarvaisuus on myös resessiivinen geeni, joten koska vanhemmat ovat pitkäkarvaisia, niin niillä ei ole ollenkaan lyhytkarvaisuuden geeniä. Sitä lyhytkarvaisuutta ei siis voi silloin mitenkään periä isovanhemmilta, ja kun vanhemmat voivat luovuttaa eteenpäin vain pitkäkarvaisuuden geenin, niin tasan 100% pennuista on silloin pitkäkarvaisia. :) Olen joskus nähnyt maatiaisen, joka oli geneettisesti satavarmasti pitkäkarvainen, mutta se näytti aivan lyhytkarvaiselta lukuunottamatta pulisonkeja. Kaikki pennut olisivat siis ihan oikeasti geneettisesti pitkäkarvaisia, mutta silloin tällöin tupsahtaa tuollaisia kummajaisia, jotka muuttujien takia eivät silti näytä erityisen pitkäkarvaisilta.


      • kiinnostunut236
        Kissi kirjoitti:

        Tuo isovanhemmilta periytyvä geeni, joka ei näy päälle päin vanhemmissa, olisi niin sanottu resessiivinen geeni, joten olet siltä osin oikeassa. Mutta esim. punainen geeni, joka siis tekee sekä punaisia että kilppareita, on dominoiva, joten sen voi saada periaatteessa vain vanhemmalta, ja silloin sen vanhemman on oltava itsekin punainen tai kilppari.

        Pitkäkarvaisuus on myös resessiivinen geeni, joten koska vanhemmat ovat pitkäkarvaisia, niin niillä ei ole ollenkaan lyhytkarvaisuuden geeniä. Sitä lyhytkarvaisuutta ei siis voi silloin mitenkään periä isovanhemmilta, ja kun vanhemmat voivat luovuttaa eteenpäin vain pitkäkarvaisuuden geenin, niin tasan 100% pennuista on silloin pitkäkarvaisia. :) Olen joskus nähnyt maatiaisen, joka oli geneettisesti satavarmasti pitkäkarvainen, mutta se näytti aivan lyhytkarvaiselta lukuunottamatta pulisonkeja. Kaikki pennut olisivat siis ihan oikeasti geneettisesti pitkäkarvaisia, mutta silloin tällöin tupsahtaa tuollaisia kummajaisia, jotka muuttujien takia eivät silti näytä erityisen pitkäkarvaisilta.

        Mä en tajunnut. :( Miksei pitkäkarvainen muka voi saada lyhytkarvaista poikasta?


      • Kissi
        kiinnostunut236 kirjoitti:

        Mä en tajunnut. :( Miksei pitkäkarvainen muka voi saada lyhytkarvaista poikasta?

        Yksi pitkäkarvainen voi lyhytkarvaisen kanssa saada lyhytturkkisia pentuja, mutta kaksi pitkäturkkista ei. Tässä syy:

        L=lyhytturkkinen
        l=pitkäturkkinen

        L on dominoiva, joten jos kissalla on yksikin L, niin se on lyhytturkkinen. l on resessiivinen, joten kissa tarvitsee niitä kaksi ollakseen pitkäkarvainen. Jokaisella kissalla on noita kaksi, yksi molemmilta vanhemmilta. Näin ollen kissat voivat olla jokin näistä kolmesta:

        LL= lyhytkarvainen kissa, joka ei voi periyttää pennuilleen mitään muuta kuin lyhyen turkin geenin (L), sillä muuta sillä ei ole antaa.

        Ll= lyhytkarvainen kissa, joka kantaa pitkää karvaa. Näin ollen se voi periyttää pennuilleen joko lyhyen (L) tai pitkän turkin (l) geenin.

        ll= pitkäturkkinen kissa, joka ei muuta voi periyttää, sillä muuta sillä ei ole antaa.

        Näin ollen kaksi pitkäturkkista kissaa ei mitenkään voi saada ainuttakaan lyhytturkkista pentua, vaikka joku isovanhemmista lyhytturkkinen olisi. Isovanhempienkin on ollut oltava vähintään pitkän turkin kantajia (Ll), sillä muuten ne eivät pitkäturkkista jälkeläistä olisi saaneet.


      • Kössi999
        Kissi kirjoitti:

        Yksi pitkäkarvainen voi lyhytkarvaisen kanssa saada lyhytturkkisia pentuja, mutta kaksi pitkäturkkista ei. Tässä syy:

        L=lyhytturkkinen
        l=pitkäturkkinen

        L on dominoiva, joten jos kissalla on yksikin L, niin se on lyhytturkkinen. l on resessiivinen, joten kissa tarvitsee niitä kaksi ollakseen pitkäkarvainen. Jokaisella kissalla on noita kaksi, yksi molemmilta vanhemmilta. Näin ollen kissat voivat olla jokin näistä kolmesta:

        LL= lyhytkarvainen kissa, joka ei voi periyttää pennuilleen mitään muuta kuin lyhyen turkin geenin (L), sillä muuta sillä ei ole antaa.

        Ll= lyhytkarvainen kissa, joka kantaa pitkää karvaa. Näin ollen se voi periyttää pennuilleen joko lyhyen (L) tai pitkän turkin (l) geenin.

        ll= pitkäturkkinen kissa, joka ei muuta voi periyttää, sillä muuta sillä ei ole antaa.

        Näin ollen kaksi pitkäturkkista kissaa ei mitenkään voi saada ainuttakaan lyhytturkkista pentua, vaikka joku isovanhemmista lyhytturkkinen olisi. Isovanhempienkin on ollut oltava vähintään pitkän turkin kantajia (Ll), sillä muuten ne eivät pitkäturkkista jälkeläistä olisi saaneet.

        Voikos 2 lyhytkarvaista saada pitkäkarvaisia pentuja?


      • 2pitkäkarvaa
        Kissi kirjoitti:

        Yksi pitkäkarvainen voi lyhytkarvaisen kanssa saada lyhytturkkisia pentuja, mutta kaksi pitkäturkkista ei. Tässä syy:

        L=lyhytturkkinen
        l=pitkäturkkinen

        L on dominoiva, joten jos kissalla on yksikin L, niin se on lyhytturkkinen. l on resessiivinen, joten kissa tarvitsee niitä kaksi ollakseen pitkäkarvainen. Jokaisella kissalla on noita kaksi, yksi molemmilta vanhemmilta. Näin ollen kissat voivat olla jokin näistä kolmesta:

        LL= lyhytkarvainen kissa, joka ei voi periyttää pennuilleen mitään muuta kuin lyhyen turkin geenin (L), sillä muuta sillä ei ole antaa.

        Ll= lyhytkarvainen kissa, joka kantaa pitkää karvaa. Näin ollen se voi periyttää pennuilleen joko lyhyen (L) tai pitkän turkin (l) geenin.

        ll= pitkäturkkinen kissa, joka ei muuta voi periyttää, sillä muuta sillä ei ole antaa.

        Näin ollen kaksi pitkäturkkista kissaa ei mitenkään voi saada ainuttakaan lyhytturkkista pentua, vaikka joku isovanhemmista lyhytturkkinen olisi. Isovanhempienkin on ollut oltava vähintään pitkän turkin kantajia (Ll), sillä muuten ne eivät pitkäturkkista jälkeläistä olisi saaneet.

        Uroksen emä oli lyhytkarvainen mustavalkoinen kisu. Emän emästä ei ole tietoa.

        Onko kissanpennuille ottajia talvella/keväällä? Näin kesällä tuntuu olevan paljon kissanpentuja tarjolla ja paljon ottajia, mut entäs sit keskellä talvea?


      • sieltähän.se.tuli
        2pitkäkarvaa kirjoitti:

        Uroksen emä oli lyhytkarvainen mustavalkoinen kisu. Emän emästä ei ole tietoa.

        Onko kissanpennuille ottajia talvella/keväällä? Näin kesällä tuntuu olevan paljon kissanpentuja tarjolla ja paljon ottajia, mut entäs sit keskellä talvea?

        Ai nyt kiinnostaa jo sekin miten hyvin saisit penskat myytyä? Entäpä kiinnostaako myös se montako euroa saisit "vaivan palkaksi"? Tässä olikin mulle tarpeeksi tietoa.


      • 2pitkäkarvaa
        sieltähän.se.tuli kirjoitti:

        Ai nyt kiinnostaa jo sekin miten hyvin saisit penskat myytyä? Entäpä kiinnostaako myös se montako euroa saisit "vaivan palkaksi"? Tässä olikin mulle tarpeeksi tietoa.

        Ai niin unohdin, tää on suomi24, ei täällä voi saada asiallisia vastauksia ku vastaajina on tollasii stnan urpoja!!!


      • juupatijuuuskoisko
        2pitkäkarvaa kirjoitti:

        Ai niin unohdin, tää on suomi24, ei täällä voi saada asiallisia vastauksia ku vastaajina on tollasii stnan urpoja!!!

        Tuossahan on asiallisia vastauksia kokonainen liuta. Niistä et ole sen kummemmin kiittänyt, mutta tuosta on kuitenkin energiaa hermostua. Se varmaankin tosin kertoo sen, että viesti osui ja upposi. Älä ole niin läpinäkyvä, kun lähdet muita haukkumaan.


      • Kissi
        Kössi999 kirjoitti:

        Voikos 2 lyhytkarvaista saada pitkäkarvaisia pentuja?

        Tuolla ylempänähän periaatteessa tuli jo vastaus. :) Otetaan uusiksi:

        Ollakseen pitkäkarvainen, täytyy pennun saada pitkäkarvan geeni (l) molemmilta vanhemmiltaan. Jos vanhemmat ovat molemmat lyhytkarvaisia, niin niiden täytyy silloin olla molempien pitkän turkin kantajia eli Ll. Tällöin prosentuaalisesti 25% pennuista olisi pitkäkarvaisia, mutta todellisuudessa se on ihan tuuripeliä. Jotta voit olla varma, että lyhytkarvainen on pitkäkarvaisuuden kantaja, niin toisen vanhemman on ollut oltava pitkäkarvainen. Jollei ole, niin mahdollisuus siihen, että kaksi lyhytkarvaista saisivat pitkäkarvaisen jälkeläisen, pienenee lähes olemattomiin. Eli lyhyt vastaus: voi ainakin silloin, jos molempien vanhemmista toinen on pitkäkarvainen.


      • 2pitkäkarvaa
        sieltähän.se.tuli kirjoitti:

        Ai nyt kiinnostaa jo sekin miten hyvin saisit penskat myytyä? Entäpä kiinnostaako myös se montako euroa saisit "vaivan palkaksi"? Tässä olikin mulle tarpeeksi tietoa.

        Ei tässä ole mikään raha kysynyksessä kuten sä näköjään oletat!

        Oon ruvennu nyt tarkemminkii miettii tätä... Nimittäin ku mä oon ollu alusta asti sitä mieltä että uros ei astu ketään eikä urokselle tule jälkeläisiä ja aion leikkuuttaa sen ens kuun alussa. Tää narttukissan omistaja on tässä mua yrittäny suostutella tähän. Mitään lopullista vastausta en ole sille antanut. Pentujen kasvatuksessa on kuitenkii aika iso vastuu.

        Toisekseen mulle on varattuna kissanpentu joka on syyskuun alussa luovutusikäinen. Se on just sellanen valkoinen jossa oranssia, eli just sen värinen minkä haluan koska sen väristä ei oo aiemmin ollut.


      • leikkauta.pois
        2pitkäkarvaa kirjoitti:

        Ei tässä ole mikään raha kysynyksessä kuten sä näköjään oletat!

        Oon ruvennu nyt tarkemminkii miettii tätä... Nimittäin ku mä oon ollu alusta asti sitä mieltä että uros ei astu ketään eikä urokselle tule jälkeläisiä ja aion leikkuuttaa sen ens kuun alussa. Tää narttukissan omistaja on tässä mua yrittäny suostutella tähän. Mitään lopullista vastausta en ole sille antanut. Pentujen kasvatuksessa on kuitenkii aika iso vastuu.

        Toisekseen mulle on varattuna kissanpentu joka on syyskuun alussa luovutusikäinen. Se on just sellanen valkoinen jossa oranssia, eli just sen värinen minkä haluan koska sen väristä ei oo aiemmin ollut.

        Hyvä jos leikkautat, mutta miten niin uros ei astu ketään eikä saa jälkeläisiä?! Onko sillä ollut sitten vapaa pääsy pukille? Sehän on vastuullista.


      • 2pitkäkarvaa
        leikkauta.pois kirjoitti:

        Hyvä jos leikkautat, mutta miten niin uros ei astu ketään eikä saa jälkeläisiä?! Onko sillä ollut sitten vapaa pääsy pukille? Sehän on vastuullista.

        Ei kai se nyt astu ketään jos se on SISÄKISSA leikatun tytön kaverina??!!
        Kun sen leikkauttaa ni ei se jälkeläisiä tee.

        Toisekseen mun kissat ei ulkoile irti, eikä se olis mahdollistakaan ku asun kerrostalossa ylhäällä. Parveke riittää mun karvakasoille vallan mainiosti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      414
      8662
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      239
      6320
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      334
      2295
    4. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      12
      1816
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1657
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1623
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      187
      1263
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1255
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      979
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      944
    Aihe