http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1436409152019.html
Ruotsalainen valtion tie- ja kuljetustutkimusinstituutti (VTI) tutki että kitkoilla on 15-20% pidemmät jarrutusmatkat kesäkelillä asvaltilla kuin kesärenkaalla. Olen itse laskenut vuosien 2013 ja 2014 TM talvirengastesteistä että top3 kitkarenkailla on keskimäärin 25-30% pidemmät jarrutusmatkat jäisellä tiellä kuin top3 nastarenkailla keskimäärin.
Kitkat parempia kesärenkaina kuin talvirenkaina!
3
89
Vastaukset
- 7plus1
Taannoisen TM:n testin mukaan, jossa vertailtiin kesärenkaan ja kitkarenkaan ominaisuuksia kesäisellä asfaltilla, todettiin mm 120 km/t vauhdista jarrutettaessa pysähdyksiin asti, että matka jossa kesärenkailla auto pysähtyi niin kitkoilla oli vielä vauhtia noin 70km/t.
Yhteenvetona testisin perusteella todettiin, että kitkojen kieltämiselle kesäaikaan on lähes yhtä hyvät perusteet kuin kesärenkaiden kielto talvikeleillä.
Kitkat eivät ole turvalliset kesärenkainakaan.- riti_rati_ralla
Ja nyt odotamme enää jyrsijää, joka kehuu maksimoivansa turvallisuuden käyttämällä hakkapeliittakakkosia vuodne ympäri. Niillä pysähtyy paremmin, kun on nastat pitoa lisäämässä.
Mjoo, kyllä oman perssdynoni mukaan kitkarenkaat ovat kesäkeleillä selvästi kesärenkaita kehnommat. Mutten myöskään lähtisi talvella ajamaan kesärenkain ... enkä ikälopuin jyrsimin! Aina luotettavan persdynon mukaan tuntuu kaikissa rengastyypeissä ominasuudet heikkenevän iän myötä. Myös ja erityisesti jyrsimissä - silloinkin, kun rengas päällisin puolin vaikuttaa hyvältä (pintaa 6 mm ja käytännössä kaikki nastat tallella).
Oikeastaan vaarallisimmaksi rengastyypiksi lasken vanhan jyrsimen. Se lupaa enemmän kuin pitää - paljaalla asvaltilla pito voi olla miltei kesärenkaan tasoa, mutta mustalla jäällä sitten ollaan siinä toisessa äärilaidassa. Hiuksenohuesta jääkerroksesta ei pyöristyneet nastat saa mitään pitoa.
"Yllättäen" VAGniikan maailman testiohjelmaa ei musta jää kuulu, mutta tämä lehtihän tunnetaankin siitä, että voittaja tiedetään jo ennen testin aloittamista. Esim. telkkaritesteissä leivottiin taannoin voittajaksi aina joku "kotimainen" Salora/Finlux, vaikka kuva oli sieltä surkeimmasta päästä, tuttu Nuukia voitti kännykkävertailut, VAG voittaa talviautotestin, koska, tarkemmin ajatellen, talviautossa ei tarvita lämmityslaitetta jne.
Uskallan olla erimieltä ja olenkin. Kitkarenkaan eivä ole märkäpidoltaan niin hyvät kuin kesärenkaat jo yksistään kumiseoksenkin takia. Kitkarenkaan eivät pysäytä autoa liukkailla tehokkaammin kuin nastarengas. Muistetaan kuitenkin, että ohuella harsojäällä asfaltin pinnassa kumpainenkin rengastyyppi eivät ole pitonsa puolesta parhaimpia. Syy: Kitkarenkaalla ei ole juurikaan pitoa jälllä. Nastarenkaan nastat taas nostavat rengasta sen verran irti tienpinnasta, ettei pito ole paras mahdollinen. Ja ajokokemusta kummallakin rengastyypillä löytyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 584628
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1584229- 673862
- 1253820
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans473658Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe793478- 983031
- 542885
- 252706
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p152430