http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1436409152019.html
Ruotsalainen valtion tie- ja kuljetustutkimusinstituutti (VTI) tutki että kitkoilla on 15-20% pidemmät jarrutusmatkat kesäkelillä asvaltilla kuin kesärenkaalla. Olen itse laskenut vuosien 2013 ja 2014 TM talvirengastesteistä että top3 kitkarenkailla on keskimäärin 25-30% pidemmät jarrutusmatkat jäisellä tiellä kuin top3 nastarenkailla keskimäärin.
Kitkat parempia kesärenkaina kuin talvirenkaina!
3
91
Vastaukset
- 7plus1
Taannoisen TM:n testin mukaan, jossa vertailtiin kesärenkaan ja kitkarenkaan ominaisuuksia kesäisellä asfaltilla, todettiin mm 120 km/t vauhdista jarrutettaessa pysähdyksiin asti, että matka jossa kesärenkailla auto pysähtyi niin kitkoilla oli vielä vauhtia noin 70km/t.
Yhteenvetona testisin perusteella todettiin, että kitkojen kieltämiselle kesäaikaan on lähes yhtä hyvät perusteet kuin kesärenkaiden kielto talvikeleillä.
Kitkat eivät ole turvalliset kesärenkainakaan.- riti_rati_ralla
Ja nyt odotamme enää jyrsijää, joka kehuu maksimoivansa turvallisuuden käyttämällä hakkapeliittakakkosia vuodne ympäri. Niillä pysähtyy paremmin, kun on nastat pitoa lisäämässä.
Mjoo, kyllä oman perssdynoni mukaan kitkarenkaat ovat kesäkeleillä selvästi kesärenkaita kehnommat. Mutten myöskään lähtisi talvella ajamaan kesärenkain ... enkä ikälopuin jyrsimin! Aina luotettavan persdynon mukaan tuntuu kaikissa rengastyypeissä ominasuudet heikkenevän iän myötä. Myös ja erityisesti jyrsimissä - silloinkin, kun rengas päällisin puolin vaikuttaa hyvältä (pintaa 6 mm ja käytännössä kaikki nastat tallella).
Oikeastaan vaarallisimmaksi rengastyypiksi lasken vanhan jyrsimen. Se lupaa enemmän kuin pitää - paljaalla asvaltilla pito voi olla miltei kesärenkaan tasoa, mutta mustalla jäällä sitten ollaan siinä toisessa äärilaidassa. Hiuksenohuesta jääkerroksesta ei pyöristyneet nastat saa mitään pitoa.
"Yllättäen" VAGniikan maailman testiohjelmaa ei musta jää kuulu, mutta tämä lehtihän tunnetaankin siitä, että voittaja tiedetään jo ennen testin aloittamista. Esim. telkkaritesteissä leivottiin taannoin voittajaksi aina joku "kotimainen" Salora/Finlux, vaikka kuva oli sieltä surkeimmasta päästä, tuttu Nuukia voitti kännykkävertailut, VAG voittaa talviautotestin, koska, tarkemmin ajatellen, talviautossa ei tarvita lämmityslaitetta jne.
Uskallan olla erimieltä ja olenkin. Kitkarenkaan eivä ole märkäpidoltaan niin hyvät kuin kesärenkaat jo yksistään kumiseoksenkin takia. Kitkarenkaan eivät pysäytä autoa liukkailla tehokkaammin kuin nastarengas. Muistetaan kuitenkin, että ohuella harsojäällä asfaltin pinnassa kumpainenkin rengastyyppi eivät ole pitonsa puolesta parhaimpia. Syy: Kitkarenkaalla ei ole juurikaan pitoa jälllä. Nastarenkaan nastat taas nostavat rengasta sen verran irti tienpinnasta, ettei pito ole paras mahdollinen. Ja ajokokemusta kummallakin rengastyypillä löytyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos4045911Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit251829Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http721319Moraaliköyhä S-ryhmä
S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko107967- 57958
- 58948
Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?133929- 78871
- 39841
Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te75831