Purjeneulomoista

Genovaari

Olisiko arvon raadilla tuoreita kokemuksia Helsingin seudun purjeneulomoista ?

Cruiserin vajaa 40-neliöinen rullagenoa alkaa olla tiensä päässä ja lähinnä kiinnostaa neulomoiden työn laatu, luotettavuus, asiakaspalvelun taso sekä tietysti hinnan ja laadun suhde.

Tarkoitus on saada purje käyttöön ensi kaudeksi, joten pikatoimituksiin ei ole tarvetta.

33

3250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pursuee

      WC-Sails saanut hyvää palvelua.

      • Lexicon

        Mutta entä onko antanut hyvää palvelua.


    • koettu.on

      Eipä siinä paljoa valinnanvaraa ole, Meripurje, eli UK-Halsey ja WB. Jos laatu ratkaisee, on valinta WB. Hieman riippuen siitä, kenen kanssa asioi, on asiakkaan kohtaaminen erilaista, mutta ei siellä tylytetä. Ja paikka on helpompi mennä, kun autolla pääsee oven viereen.

      • Ilmeisesti katsot asiaa kilpapurjehtijan kannalta. Mainitsemasi neulomot ovat tunnetusti ykköstasoa, mutta hinnatkin ovat sen mukaiset. Kun kyse on rullageonoasta, se ei varmaankaan ole kilpapurje.
        Itse olen asioinut Hartik Sailsin kanssa kohta 40 vuotta ja saanut aina hyvää laatua kohtuullisella hinnalla, ja sitäpaitsi nopeaa palvelua myös keskellä heinäkuuta.


      • totta.tuo

        Täytyypi myöntää, että unohdin Hartikin. Samin eläkkeellelähdön jälkeen ei siitä putiikista ole omakohtaista kokemusta. Mutta noita toisia en katso pelkästään kilpapurjehitjana. Jos olisin pidemmälle cruisingille lähdössä, menisin edelleen WB:lle, jossa tunnetaan myös käsite hi-tec cruising, eikä hi-tec siinä tarkoita maksimaalista suorituskykyä, vaan käyttöikää ja käytettävyyttä. Sellaiseen "tavalliseen" käyttöön saa varmaan myös Hartikilta kelpo purjeen. Näin heinäkuussa minullakin on muutama homma WB:llä työn alla.

        Hartik ja WB ovat todella paikan päällä ommeltuja purjeita. Myös muutamat muut pikkuneulomot tekevät vielä itse purjeita, UK-Halsey, North ja sellaiset ehkä tekevät designin kotona, mutta valmistus tapahtuu jossain halvemmassa maassa.


      • Antti_Niiniranta
        totta.tuo kirjoitti:

        Täytyypi myöntää, että unohdin Hartikin. Samin eläkkeellelähdön jälkeen ei siitä putiikista ole omakohtaista kokemusta. Mutta noita toisia en katso pelkästään kilpapurjehitjana. Jos olisin pidemmälle cruisingille lähdössä, menisin edelleen WB:lle, jossa tunnetaan myös käsite hi-tec cruising, eikä hi-tec siinä tarkoita maksimaalista suorituskykyä, vaan käyttöikää ja käytettävyyttä. Sellaiseen "tavalliseen" käyttöön saa varmaan myös Hartikilta kelpo purjeen. Näin heinäkuussa minullakin on muutama homma WB:llä työn alla.

        Hartik ja WB ovat todella paikan päällä ommeltuja purjeita. Myös muutamat muut pikkuneulomot tekevät vielä itse purjeita, UK-Halsey, North ja sellaiset ehkä tekevät designin kotona, mutta valmistus tapahtuu jossain halvemmassa maassa.

        Kommenttisi ei pidä paikkaansa siltä osin, että North purjeet tehdään jossain halvemmassa maassa, mikäli sillä nyt on merkitystä. Purjeneulomo Niiniranta työllistää 5 purjeneulojaa ympäri vuoden. Liikevaihdostamme noin 70-80% on tällä hetkellä Suomessa tuotettua. Lähinnä kilpapurjeet ovat ulkomaista tuotantoa.


      • Dervaleppä
        totta.tuo kirjoitti:

        Täytyypi myöntää, että unohdin Hartikin. Samin eläkkeellelähdön jälkeen ei siitä putiikista ole omakohtaista kokemusta. Mutta noita toisia en katso pelkästään kilpapurjehitjana. Jos olisin pidemmälle cruisingille lähdössä, menisin edelleen WB:lle, jossa tunnetaan myös käsite hi-tec cruising, eikä hi-tec siinä tarkoita maksimaalista suorituskykyä, vaan käyttöikää ja käytettävyyttä. Sellaiseen "tavalliseen" käyttöön saa varmaan myös Hartikilta kelpo purjeen. Näin heinäkuussa minullakin on muutama homma WB:llä työn alla.

        Hartik ja WB ovat todella paikan päällä ommeltuja purjeita. Myös muutamat muut pikkuneulomot tekevät vielä itse purjeita, UK-Halsey, North ja sellaiset ehkä tekevät designin kotona, mutta valmistus tapahtuu jossain halvemmassa maassa.

        WB:n tiedetään epävirallisen tiedon mukaan kieltäytyneen tekemästä purjetta ,joka on väriltään musta....koska se muka voi syttyä tuleen!!!!En oikein uskonut juttua,mutta täytyy se kertoa,kun isompi vene jäi meidän genaakerista jälkeen.Juu genakkeri on musta...tosin gasti kävi kuumempana kuin se musta genakkeri?????


      • mustalla.kisannut
        Dervaleppä kirjoitti:

        WB:n tiedetään epävirallisen tiedon mukaan kieltäytyneen tekemästä purjetta ,joka on väriltään musta....koska se muka voi syttyä tuleen!!!!En oikein uskonut juttua,mutta täytyy se kertoa,kun isompi vene jäi meidän genaakerista jälkeen.Juu genakkeri on musta...tosin gasti kävi kuumempana kuin se musta genakkeri?????

        Tieto lienee epävirallista, kun itsekin olen saanut sieltä mustan purjeen. Välillä sillä on päässyt toisesta ohi, joskus on joku mennyt ohi.


    • Kilpailuttaja

      Pyydä lomakauden jälkeen neulomoiden edustajat veneellesi tutustumaan ja mittaamaan purje ja ehdottamaan kangasta. Saat varmasti tarjouksen kaikilta ja samalla alkaa muodostumaan kuva mahdollisesta yhteistyöstä.

      Pyydä yllämainittujen lisäksi North Sails, Hyde ja Doyle. Mahdollisesti Elfström on myös avannut taas Suomessa...

      Sitten vaan vertaat tarjouksia ja tilaukseen. Hyvän purjeen saat joka tapauksessa.

      • Sps

        "Pyydä lomakauden jälkeen neulomoiden edustajat veneellesi tutustumaan ja mittaamaan purje ja ehdottamaan kangasta." Aikamoinen trafiikki veneellä, jos 6-7 purjemaakaria tulisi. Tuskin tulee yhtän. Kyllä tarjoukset syntyvät ilman mittauksia vanhasta purjeesta tai kangaslaatujen ihmettelyä veneellä.


      • Kilpailuttaja
        Sps kirjoitti:

        "Pyydä lomakauden jälkeen neulomoiden edustajat veneellesi tutustumaan ja mittaamaan purje ja ehdottamaan kangasta." Aikamoinen trafiikki veneellä, jos 6-7 purjemaakaria tulisi. Tuskin tulee yhtän. Kyllä tarjoukset syntyvät ilman mittauksia vanhasta purjeesta tai kangaslaatujen ihmettelyä veneellä.

        No ei kai niitä nyt samaan aikaan pyydetä?

        Itse olen tehnyt noin, tahot jotka eivät tule paikalle (totta kaikki tuskin tulevat) tippuvat suoraan hintajänisten rooliin. 2000 luvulla vajaa kymmenen purjetta hommattua ja ei yhtään pettymystä.

        Ja kun ostaa eri paikoista niin saa selkeästi paremman hinnan ja todennäköisesti myös palvelun. Aika monta kertaa nähnyt ja kuullut kun luottoasiakkaille myydään *askaa tai ainakin selekeästi heikompaa tavaraa kalliilla :)...


      • Sps
        Kilpailuttaja kirjoitti:

        No ei kai niitä nyt samaan aikaan pyydetä?

        Itse olen tehnyt noin, tahot jotka eivät tule paikalle (totta kaikki tuskin tulevat) tippuvat suoraan hintajänisten rooliin. 2000 luvulla vajaa kymmenen purjetta hommattua ja ei yhtään pettymystä.

        Ja kun ostaa eri paikoista niin saa selkeästi paremman hinnan ja todennäköisesti myös palvelun. Aika monta kertaa nähnyt ja kuullut kun luottoasiakkaille myydään *askaa tai ainakin selekeästi heikompaa tavaraa kalliilla :)...

        Kiitos samoin, olen ostanut tusinan verran purjeita koti- ja ulkomailta. Ei kukaan purjeen tekijöistä ole koskaan ollut kiinnostunut näkemään venettäni. Kankaspaloja ja tietsikkaa on katseltu. Mitä siellä veneessä pitäisi nähdä?. Jos vanhasta purjeesta jotain mittailee niin ei kai siinä voi syntyä kuin virheitä?


      • Mittamies69
        Sps kirjoitti:

        Kiitos samoin, olen ostanut tusinan verran purjeita koti- ja ulkomailta. Ei kukaan purjeen tekijöistä ole koskaan ollut kiinnostunut näkemään venettäni. Kankaspaloja ja tietsikkaa on katseltu. Mitä siellä veneessä pitäisi nähdä?. Jos vanhasta purjeesta jotain mittailee niin ei kai siinä voi syntyä kuin virheitä?

        Purjemaakari syytä saada veneelle jo ihan siksi, että mitat menee oikein. Harvalla veneilijällä on edes mittaamiseen tarvittavaa kalustoa.


      • ne.tietää
        Mittamies69 kirjoitti:

        Purjemaakari syytä saada veneelle jo ihan siksi, että mitat menee oikein. Harvalla veneilijällä on edes mittaamiseen tarvittavaa kalustoa.

        Isommilla neulomoilla on jo kaikkien tavallisten ja todella monen epätavallisenkin veneen rikimitat tietokannoissaan. Jo kahden melkein one-offin kanssa minulle on haettu heti aiemmat tiedot joko omasta tai ainoasta sisarveneestä.


      • 10-14
        Mittamies69 kirjoitti:

        Purjemaakari syytä saada veneelle jo ihan siksi, että mitat menee oikein. Harvalla veneilijällä on edes mittaamiseen tarvittavaa kalustoa.

        Ihmettelin kyllä minäkin tuota purjeentekijän veneelletuloa. Jos kyseessä ei ole "one off" -vene tai sellainen, jossa on jokin muu kuin alkuperäisten speksien mukainen masto, niin heillä on kyllä mitat tiedossa jokaiselle venemallille. Toki olen itse vain kolme purjetta teettänyt (iso, genua, fokka), mutta kyllä ne syntyi ihan täsmälleen sopiviksi pelkän venemallitiedon avulla.

        Mutta olisi minullakin kysymys: onko pelkän pienen korjauksen/vahvistuksen tekijäksi suosituksia? Saalinki on vähän hangannut purjetta ja vaikeusasteen lisäämiseksi juuri yhden lattataskun kohdalta. Teipillä autettu nyt, mutta kai se pitäisi ensi talvena korjauttaa kunnolla.


      • Sps
        Mittamies69 kirjoitti:

        Purjemaakari syytä saada veneelle jo ihan siksi, että mitat menee oikein. Harvalla veneilijällä on edes mittaamiseen tarvittavaa kalustoa.

        Sitäpä juuri kyselen: luuletko purjeentekijän kiipeävän mastoon mittailemaan rikimittoja? Ja jos vanhasta purjeesta mittaa niin seuraava menee kyllä varmasti pieleen


    • p.urje

      Nykyiset omat ovat Meripurjeen. Edulliset ja peruscruisailuun ihan ok vaakaleikatut. Liian pienet reivirenkaat ja lattojen päät jumittaa nostossa kun on hieman isommat ratsastajat. Eivät itsetilatut vaan tulivat veneen mukana.
      Kaveri tilasi WB.ltä. Niin itsekin seuraavat. Hieman paremmat kuin peruspurjeet muttei kilpailuun tarkoitetut. Myyjä tuli veneelle koepurjehtimaan uudet purjeet ja kertoi myös miten masto pitää rikata juuri niille purjeille. Kutsuisin tuota palveluksi.

      • koettu.on

        Nuo jutut ovat Meripurjeen helmasyntejä. Liian pieniä heloja tai renkaita purjeen kulmissa ja jollaluokan snörppilukkoja. Vaikka muoto ja kangas olisivat ok, pitää niiden pikkujuttujenkin olla kohdillaan. Eikä se henkilökohtainen palvelukaan pahasta ole.


    • Santtu31

      Muualla neulotuista mutta Helsingissä edustetuista purkeista vielä esimerkkinä MR-Design / purjeentekijät.fi. Tuolta ostin täksi kaudeksi uuden cruising-ison ja ainakin vielä olen ollut tyytyväinen. Mm. helat alkuperäisen Aura Sailsin ison vastaavia järeämmät.

    • NorthSails

      Itse päädyin Helsingin Northin asiakkaaksi. Palvelu oli minusta hyvää ja sain hyviä neuvoja, joilla jopa purjeen hinta putosi. Hinta kilpailukykyinen. Ainakin talvella tilatut purjeet olivat ajoissa valmiit uudelle kaudelle.

    • FF27Charlotta

      Oman kokemuksen mukaan North Sailsillä on ollut paras hinta/laatusuhde. WB Sailsiltä sai erittäin hyvää palvelua ja mitat käytiin ottamassa paikan päällä st-fokkaa varten. Purje onkin ollut erinomainen. Kaksi viimeistä purjetta kuitenkin Northilta, koska heillä oli sopivampi kangas (Radian) veneeni isopurjeeseen. Kovan tuulen fokan kangas eri, mutta muuten purje todella viimeistellyn oloinen.

      Tällä videolla on käytössä tuo WB Sailsin st-fokka ja North Sailsin tekemä isopurje: http://youtu.be/EqPS3tEIZFw

      • Seppomartti

        Wideolla näkyvästä WB fokasta detaljikysymys. Hänksien välissä näkyy pussit etuliikissä. Onko katsottava normaaliksi? Olisiko fallia kiristettävä?. Onko kangas liian ohut ja venyy tai jo peräti pysyvästi venähtänyt?
        Ruotsalaisvalmisteisessa fokassani on sama ilmiö ja alkoi potuttaa. Saan Saksasta huomenna uuden. Täytyy kyllä valitettavasti todeta, että sekä Hong Kong, että Saksa ovat parempia paikkoja tilata purje jos mitataan palvelun paremmuudella. Purjeen laadun arvaaminen onkin sitten vaikeampi tehtävä.


      • FF27Charlotta
        Seppomartti kirjoitti:

        Wideolla näkyvästä WB fokasta detaljikysymys. Hänksien välissä näkyy pussit etuliikissä. Onko katsottava normaaliksi? Olisiko fallia kiristettävä?. Onko kangas liian ohut ja venyy tai jo peräti pysyvästi venähtänyt?
        Ruotsalaisvalmisteisessa fokassani on sama ilmiö ja alkoi potuttaa. Saan Saksasta huomenna uuden. Täytyy kyllä valitettavasti todeta, että sekä Hong Kong, että Saksa ovat parempia paikkoja tilata purje jos mitataan palvelun paremmuudella. Purjeen laadun arvaaminen onkin sitten vaikeampi tehtävä.

        Fokan etuliikki on löysällä tarkoituksella. Siinä on trimmi 8 m/s tuulelle ja en vielä ollut kiristänyt vallitsevalle tuulelle sopivaksi. Tein sen aika pian tuon kuvauksen jälkeen tuulen noustessa vielä hiukan. Aallot vie pientä venettä sen verran, että fokkaa ei voi trimmata liian tarkalle kohtauskulmalle. Nopeus on tuossa kuitenkin aika kivasti targetissa. Isopurje on kuitenkin jo reilusti twistillä.


      • Seppomartti

        Valitettavasti sitten hyvä video ei käykään opetusvideosta. Kun purjeet ovat foilissa kiinni niin alkaa unohtua kuinka paljon hänksien välissä normaalisti on pussia. Täytyy verrata uutta ja vanhaa.


      • Uusiapurjeitavailla
        Seppomartti kirjoitti:

        Wideolla näkyvästä WB fokasta detaljikysymys. Hänksien välissä näkyy pussit etuliikissä. Onko katsottava normaaliksi? Olisiko fallia kiristettävä?. Onko kangas liian ohut ja venyy tai jo peräti pysyvästi venähtänyt?
        Ruotsalaisvalmisteisessa fokassani on sama ilmiö ja alkoi potuttaa. Saan Saksasta huomenna uuden. Täytyy kyllä valitettavasti todeta, että sekä Hong Kong, että Saksa ovat parempia paikkoja tilata purje jos mitataan palvelun paremmuudella. Purjeen laadun arvaaminen onkin sitten vaikeampi tehtävä.

        Mikä sakufirma teki purjeen?? Kommentteja purjeesta odotellen... :)


      • Fkfkfkfifkfk
        FF27Charlotta kirjoitti:

        Fokan etuliikki on löysällä tarkoituksella. Siinä on trimmi 8 m/s tuulelle ja en vielä ollut kiristänyt vallitsevalle tuulelle sopivaksi. Tein sen aika pian tuon kuvauksen jälkeen tuulen noustessa vielä hiukan. Aallot vie pientä venettä sen verran, että fokkaa ei voi trimmata liian tarkalle kohtauskulmalle. Nopeus on tuossa kuitenkin aika kivasti targetissa. Isopurje on kuitenkin jo reilusti twistillä.

        Eikö purjeen etureuna pyöristy fallia kiristettäessä, jolloin se ei ole niin tarkka kohtauskulmalle ? Eli aallokossa pitäisi pitää nostinta kireämmällä, ei löysemmällä.


      • FF27Charlotta
        Fkfkfkfifkfk kirjoitti:

        Eikö purjeen etureuna pyöristy fallia kiristettäessä, jolloin se ei ole niin tarkka kohtauskulmalle ? Eli aallokossa pitäisi pitää nostinta kireämmällä, ei löysemmällä.

        Oman tietämykseni mukaan kyllä se menee niin, että kun liikkejä löysätään, tulee purjeeseen enemmän pyöreyttä ts. siitä saadaan enemmän voimaa ulos. Aallokossa tarvitaan voimaa ja jos keulalla on liian iso purje, jota joutuu twistaamaan niin keikkumiseksi menee. Tämä siis käytännössä todettuna.


      • seppomartti

        Charlottan kanssa ristiriitaisen filosofiani mukaan kirtistäisin 20 kts tuulessa fallin tiukalle ja kaikki ylimääräiset pussit pois. Kuvittelen, että voisi nousukulma muutaman asteen parantua. Etupurjeen etukolmannes on tärkein voiman tuottaja ja sen muoto pitäisi saada optimaaliseksi. Isopurjeen tvistaamisella on ilmeisesti tarkoitus vähentää tehoa. Itse poistyaisin tvistiä reivaamalla, vetämällä takastaagista lisää ja yrittämällä saada koko purje vetoon. Harvoin vauhti kärsii reivaamisesta. Yleensä vene on pystymmässä, nopeampi, pinnan veto pienempi eli balanssissa ja helpommin purjehdittavissa. Varmaan 80% genoaveneen voimasta tulee etupurjeesta ja ison liiallisesta reivaamisestakaan ei vauhti yleensä juuri kärsi.
        Sitten kun aallokko pudottaa vauhdin niin tarvitaan purjeisiin lihavuutta voiman tuottoon. Etenkin jos tuuli on erityisen keveä, mitä 20 notsia ei ole.


      • seppomartti
        Uusiapurjeitavailla kirjoitti:

        Mikä sakufirma teki purjeen?? Kommentteja purjeesta odotellen... :)

        perästä kuuluu, sanoi torven tekijä.
        Mitenkä näille sivuille saa kuvia?. Pitääkö ensin perustaa Dropbox, jotta saa linkitettyä osoitteen


      • FF27Charlotta
        seppomartti kirjoitti:

        Charlottan kanssa ristiriitaisen filosofiani mukaan kirtistäisin 20 kts tuulessa fallin tiukalle ja kaikki ylimääräiset pussit pois. Kuvittelen, että voisi nousukulma muutaman asteen parantua. Etupurjeen etukolmannes on tärkein voiman tuottaja ja sen muoto pitäisi saada optimaaliseksi. Isopurjeen tvistaamisella on ilmeisesti tarkoitus vähentää tehoa. Itse poistyaisin tvistiä reivaamalla, vetämällä takastaagista lisää ja yrittämällä saada koko purje vetoon. Harvoin vauhti kärsii reivaamisesta. Yleensä vene on pystymmässä, nopeampi, pinnan veto pienempi eli balanssissa ja helpommin purjehdittavissa. Varmaan 80% genoaveneen voimasta tulee etupurjeesta ja ison liiallisesta reivaamisestakaan ei vauhti yleensä juuri kärsi.
        Sitten kun aallokko pudottaa vauhdin niin tarvitaan purjeisiin lihavuutta voiman tuottoon. Etenkin jos tuuli on erityisen keveä, mitä 20 notsia ei ole.

        En nyt näe suurta ristiriitaa kommenttiemme välillä. Kuten tuolla jo aikaisemmin totesin, niin kiristin fokan fallin kireälle pian kuvaamisen jälkeen. Tässä tapauksessa pitää katsoa kokonaisuutta. Porkkalanselän alussa klo 13 kun sinne saavuin, oli tuulta 8 m/s. Reivattu iso olisi ollut alitehoinen ja mikäs sen kurjempaa kuin purjehtia alitehoilla (testattu juttu). Keskellä selkää tuuli nousi tuohon 10 m/s, joka on tuolla purjeyhdistelmällä maksimipinta-ala. Olen täysin samaa mieltä että tuolla tuulella iso yhdellä reivillä riittää aivan hyvin saman voiman saamiseksi. En kuitenkaan viitsinyt keskellä selkää alkaa reiviä laittamaan kun näinkin mukavasti eteenpäin pääsi. Jo fokan fallin kiristäminen vähensi riittävästi. 7/8-osatakilan suuri etu on mielestäni, että trimmeillä saa paljon säädettyä voimaa ja välttämättä ei tarvitse reivata. 19/20-riki on varmasti oma juttunsa.


      • Ffjffjfjfkfkfk
        FF27Charlotta kirjoitti:

        Oman tietämykseni mukaan kyllä se menee niin, että kun liikkejä löysätään, tulee purjeeseen enemmän pyöreyttä ts. siitä saadaan enemmän voimaa ulos. Aallokossa tarvitaan voimaa ja jos keulalla on liian iso purje, jota joutuu twistaamaan niin keikkumiseksi menee. Tämä siis käytännössä todettuna.

        Fallin/staagin löysääminen toki lisää pussin syvyyttä ja tuo tehoa. Kiristäminen taas vie pussia eteenpäin ja pyöristää etureunaa, jolloin purje ei ole niin tarkka kohtauskulmalle (tästä taisi olla alun perin puhe).

        Itse pyrin pitämään kovan tuulen kryssillä ison skuutin kireällä, ja päästän levankia kallistuksen vähentämiseksi. Näin purjeet pysyvät latteampana.


      • FF27Charlotta
        Ffjffjfjfkfkfk kirjoitti:

        Fallin/staagin löysääminen toki lisää pussin syvyyttä ja tuo tehoa. Kiristäminen taas vie pussia eteenpäin ja pyöristää etureunaa, jolloin purje ei ole niin tarkka kohtauskulmalle (tästä taisi olla alun perin puhe).

        Itse pyrin pitämään kovan tuulen kryssillä ison skuutin kireällä, ja päästän levankia kallistuksen vähentämiseksi. Näin purjeet pysyvät latteampana.

        Asian on varmasti noin kuin kerroit. Itse en vaan ole käytännössä kauhean suurta merkitystä tuolla todennut olevan (haittaa kohtauskulmalle). Minulla ei ole käytössä mittaristoa, jolla voisin pieniä eroja todeta. Windexin, virtauslankojen/liehujen ja GPS:n antaman nopeuden perusteella täytyy purjehtia.


      • seppomartti
        Uusiapurjeitavailla kirjoitti:

        Mikä sakufirma teki purjeen?? Kommentteja purjeesta odotellen... :)

        Lee Sails GmbH Flensburgissa. Nimestä huolimatta purjeet tehdään Saksassa , 10 v sitten teettivät Hong Kongissa. Fokka on 20,5m2 Dimension Polyant AP360 kolmikertaisella saumalla, slab reef jne =1254€ Pitkä pussi 294€ Lähettifirma kotiovelle toimitettuna 110€. Tarjous syntyi n. 10 minuutissa. Toimitus määräpäivänä tunnin tarkkuudella ilmoituksen mukaan 20.7 .klo 17.33!!!.
        En tiedä oliko halpa vai kallis koska suomalaiselta neulomolta en saanut tarjaustakaan huolimatta aikaisemmista useista purjehankinnoista, sähköpostista ja henkilökohtaisesta käynnistä. Ei ollut ensi kerta kun ostaja olisi ostanut jos myyjä olisi suostunut myymään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      234
      6142
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      49
      2725
    3. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      43
      2308
    4. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2262
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1789
    6. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1424
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      164
      1420
    8. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1321
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1291
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1007
    Aihe