Tampereen päättäjät sumuttavat jälleen kerran tavallisia tamperelaisia kunnallisveron maksajia. Ratikan kustannuksissa puhutaan vain infran rakentamisen kustannuksista, 175 miljoonasta eurosta, mutta halutaan pimittää kalustokustannukset kokonaan.
Ratikat ja niiden huolto- , korjaamo- ja säilytystilat maksavat vähintään puolet infran kustannuksista, jopa enemmänkin. Sekin lasku on maksettava ennen kuin ratikkaliikenne voidaan aloittaa. Miksi näistä kustannuksista ei puhuta julkisesti mitään?
Ratikasta pimitetään kalustokustannukset
8
75
Vastaukset
- markkinattoimii
Miksi pitäisi? Hyvät bisnekset kärsii.
- Siekiimaksat
http://www.iltalehti.fi/talous/2015071720051542_ta.shtml
”Jokainen suomalainen on rahoittanut Kreikkaa noin 1000 eurolla"
Sellaista kohkataan. Mutta Tampereella ei viitsitä huomata, paljonko ratikan toteuttaminen tulee maksamaan per veronmaksaja. Kannattaa muistaa, että oikeasti veroja maksavia on vähemmän kuin teoreettisia veronmaksajia. Tuleeko Tampereelle ihan ikioma ”Kreikkansa”.
- ihanturhapeli
Ihan väkisinhän ratikkaa T:reelle tuodaan. En ymmärrä, että se voisi olla muiden etu kuin niiden, jotka saavat sen rakentamisesta ansiota.
- PimitysPimeään
"Ratikan kustannuksissa puhutaan vain infran rakentamisen kustannuksista, 175 miljoonasta eurosta, mutta halutaan pimittää kalustokustannukset kokonaan."
Niin tuohan on se mainosmielessä esitetty lukema, eli uskoo kuka haluaa. Todellisuudessa pelkkä infran rakentaminen näyttäisi olevan liki kaksinkertainen hinnaltaan. Siihen sitten kaluston hinta päälle. Nämäkään eivät riitä kokonaiskustannuksiin. Valtio on edellyttänyt, että ratikkareitin varrelle rakennetaan kerrostaloja ym. Oikea loppusumma tulee olemaan hytisyttävän korkea, mutta ilmeisesti veronmaksajien tahdotaankin jäävän asiassa hämärään. - Toisaallatutkittu
Turussahan on kanssa ratikkahaaveita. Tekivät siellä vertailevan tutkimuksen kuluista. Luin sitä hiukan ohimennen. Valitettavasti en muista, oliko siinä mainitut bussit normaaleita vai jo sähköbusseja. Joka tapauksessa bussivaihtoehto todettiin sekä edullisemmaksi että tehokkaammaksi. Bussivaihtoehto on tietysti joustavampikin, kehittämisen kannalta.
- ewtuukiefr
ratikasta pimitetään kaikki sellainen tärkeä tieto, joka voisi kyseenalaistaa sen toteutuksen
- NeOnSinunRahasi
Veronmaksajien rahoja siirretään ratikan rakentajille. Tällä kertaa vain paljon, paljon isompi paali kuin tunnelin tapauksessa.
- 8-8-8
Jos Helsingistä saisi edullisesti käytöstä poistettuja raitiovaunuja? Vai onko Tampereen raideleveys eri kuin Helsingin (1 m)?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831459Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä671245Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2191214Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2021213Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121049Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041009Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍134936Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65923- 79811
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123808