Tampereen päättäjät sumuttavat jälleen kerran tavallisia tamperelaisia kunnallisveron maksajia. Ratikan kustannuksissa puhutaan vain infran rakentamisen kustannuksista, 175 miljoonasta eurosta, mutta halutaan pimittää kalustokustannukset kokonaan.
Ratikat ja niiden huolto- , korjaamo- ja säilytystilat maksavat vähintään puolet infran kustannuksista, jopa enemmänkin. Sekin lasku on maksettava ennen kuin ratikkaliikenne voidaan aloittaa. Miksi näistä kustannuksista ei puhuta julkisesti mitään?
Ratikasta pimitetään kalustokustannukset
8
92
Vastaukset
- markkinattoimii
Miksi pitäisi? Hyvät bisnekset kärsii.
- Siekiimaksat
http://www.iltalehti.fi/talous/2015071720051542_ta.shtml
”Jokainen suomalainen on rahoittanut Kreikkaa noin 1000 eurolla"
Sellaista kohkataan. Mutta Tampereella ei viitsitä huomata, paljonko ratikan toteuttaminen tulee maksamaan per veronmaksaja. Kannattaa muistaa, että oikeasti veroja maksavia on vähemmän kuin teoreettisia veronmaksajia. Tuleeko Tampereelle ihan ikioma ”Kreikkansa”.
- ihanturhapeli
Ihan väkisinhän ratikkaa T:reelle tuodaan. En ymmärrä, että se voisi olla muiden etu kuin niiden, jotka saavat sen rakentamisesta ansiota.
- PimitysPimeään
"Ratikan kustannuksissa puhutaan vain infran rakentamisen kustannuksista, 175 miljoonasta eurosta, mutta halutaan pimittää kalustokustannukset kokonaan."
Niin tuohan on se mainosmielessä esitetty lukema, eli uskoo kuka haluaa. Todellisuudessa pelkkä infran rakentaminen näyttäisi olevan liki kaksinkertainen hinnaltaan. Siihen sitten kaluston hinta päälle. Nämäkään eivät riitä kokonaiskustannuksiin. Valtio on edellyttänyt, että ratikkareitin varrelle rakennetaan kerrostaloja ym. Oikea loppusumma tulee olemaan hytisyttävän korkea, mutta ilmeisesti veronmaksajien tahdotaankin jäävän asiassa hämärään. - Toisaallatutkittu
Turussahan on kanssa ratikkahaaveita. Tekivät siellä vertailevan tutkimuksen kuluista. Luin sitä hiukan ohimennen. Valitettavasti en muista, oliko siinä mainitut bussit normaaleita vai jo sähköbusseja. Joka tapauksessa bussivaihtoehto todettiin sekä edullisemmaksi että tehokkaammaksi. Bussivaihtoehto on tietysti joustavampikin, kehittämisen kannalta.
- ewtuukiefr
ratikasta pimitetään kaikki sellainen tärkeä tieto, joka voisi kyseenalaistaa sen toteutuksen
- NeOnSinunRahasi
Veronmaksajien rahoja siirretään ratikan rakentajille. Tällä kertaa vain paljon, paljon isompi paali kuin tunnelin tapauksessa.
- 8-8-8
Jos Helsingistä saisi edullisesti käytöstä poistettuja raitiovaunuja? Vai onko Tampereen raideleveys eri kuin Helsingin (1 m)?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,1243755Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv3142652Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,02180Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k431991Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll111748No onneks ei tartte sit olla
Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....81269Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1311245- 961194
Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä
Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu85998- 52962