Mulla on 123.000 ajettu vuoden 2009 V70 1.6 drive-e. Nyt se on ruvennut hitusen nykimään (edelleen lähes houmaamatonta, mutta silti häiritsevää). Tätä tapahtuu erityisesti loivissa ja suht pitkissä ylämäissä ja joskus tasaisellakin kiihdyttäessä. Tyypillisesti 1700-2200 kierroksilla. Lisäksi samanaikaisesti kuuluu pieni 3-4 osainen ulvahdus (kokonaiskesto 1sek), joka maallikon korvissa voisi olla esim joku hihna, mutta on selvästi yhteydessä nykimiseen.
Auto on ollut suht vähän aikaan minulla ja perushuolto on tehty vähän aikaa sitten. Jakopääkin on vaihdettu 115 tuhannen kohdalla.
Mutta osaisko joku kylmiltään sanoa, että mistä tämä vika saattaisi johtua?
V70 1.6 drive-e nykii
21
9625
Vastaukset
- fordisti
Paaliin vaan, kaikkien tojojen lisäksi....
- SamaOngelma
Itselläni aivan vastaa tapaus. 2010 Volvo V70 1.6 ajettu 102 000 ja kone nykii ja samainen ääni kuluu myös mutta ei joka kerta. Ääntä on vaikea kuvata mutta itse sanoisin myös että se kuulostaa hieman hihnalta tai kun käynnistäisi autoa jossa on akku mennyt ja starttimoottori jurnuttaa. Lisäksi kun auton pysäyttää niin konepellin alta tulle hieman palaneen kumin haju, mutta en ole ollenkaan varma liittyykö se mitenkään ongelmaan.
Olen huollattanut autoa Tampereella ja siihen vaihdettiiin hiukkassuodatin, kun siitä oli tullut häly mutta se ei aittanut asiaan ja auto menossa uudelleen tarkasteltavaksi tällä viikolla.- murisisvain
Vika löytyi! Liian pieni mosa tuollaiseen lotjaan! Oikke egosingeri! Mää laittaisin ison veekasin jo loppuis pilkkiminen!
- Nuhapumpputaas
Käytin huollossa ja korjaaja ajeli sillä 15 minuuttia. Minun tuurilla auto ei sitten nykinyt laisinkaan. Taitaa oirehtia enemmän lämpimällä kuin kylmällä koneella. Vikakoodit otti, mutta en uskonutkaan että sieltä mitään löytyisi. Pitää vain sitten odotella, jos oireet lisääntyvät ja viedä uudelleen. Hihnoissa ei ollut mitään vikaa.
Muutoin pitää tuosta koneesta sanoa, että onhan aika pieni tuohon auton massaan nähden. Ongelmia ei synny normaaliajossa, vaan enemmänkin ohitustilanteissa, joissa toivoisi nopeampaa kiihtyvyyttä. En ole yrittänyt vielä mitään peräkärryä edes käyttää, joten siitä en sano mitään.- SamaOngelma
Oma autoni siis menossa tänään huoltoon, jolloin yritetään selvitellä lisää ongelmaa. Itse onnistuin nauhoittamaan nykimisen aikana kuuluvan äänen Ipadille ja tuntuisi että ääni tulee kuljettajan puolelta koska sain sen paremmin äänitettyä siltä puolelta. Sanoisin myös että nykiminen ja ääni ilmeneen paremmin kun auto on lämpimänä.
Onko kukaan törmännyt samaan ongelmaan/keskusteluun muissa foorumeissa, eli olisiko mahdollista kopioida linkki tähän keskusteluun. Itse en ainakaan suoraan löytänyt mitään Googlen avulla. - Nuhapumpputaas
Hyvä kun sait nauhoitettua. Itse en älynnyt tuota tehdä ja kyseistä ääntä on aika vaikea ryhtyä itse imitoimaan. Kerro ihmeessä jos siellä jotain selviää. Vikakoodien perusteella ne ei kyllä mitään löydä. Tuo ääni tässä eniten itse asiassa pelottaa. Jos se satunnaisesti vain nykisi, niin väittäisin jonkun paikan olevan tukossa. Nyt se voi olla jotain aivan muuta.
- SamaOngelma
Auto kävi eilen siis huollossa ja lopputuloksena oli että suositeltiin EGR:n vaihtoa. Huoltoliike lupasi selvittää EGR:n vaihdon hinnan maanantaiksi. Alla vielä hieman huoltomiehen kommentteja, huom. itse en tiedä autoista juuri mitään, joten olen saattanut ymmärtää/muistaa osan kommenteista väärin.
”Hirnahtava” ääni tulee kuulemma ahtimesta ja huollossa ei oltu kovin huolestuneita siitä. Vikaa tutkiessa (ajamalla ja käyttäen jotain testeriä) huoltomies tunnisti ns. kaksi ongelmaa: Nykiminen ja Vaeltelu. Mies huomasi nykimisen selvästi mutta hän myös totesi että auto ei kaasuta tasaisesti tasakaasulla vaan kaasu ”vaeltelee”. Tämä kuulemma näkyi myös mittarilla, jokin arvo muuttui aina välillä 40=>80 vaikka sen olisi pitänyt olla koko ajan 40. He eivät sanoneet että ongelma poistuu 100% varmasti EGR:n vaihtamisella mutta se olisi heidän mielestä paras vaihtoehto. Aikaisemmin minulta vaihdettiin jo hiukkassuodatin, joka on kuulemma saattanut rikkoutua myös EGR:n toimesta.
Aikaisempi kommentti (ihmeeemeli) EGR:n putsaamisesta tai poistosta tukis myös tätä ratkaisua. - Nuhapumpputaas
No hyvä tietää. Kiitos kun jaksoit kertoa asiasta. Mistä muuten huomasit aiemmin sen hiukkassuodattimen hajoamisen? Ihan varoitusvalosta, vai oirehtiko auto jotenkin? Varaudun nyt henkisesti kummankin vaihtoon.
- SamaOngelma
Hiukkassuodatin vaihdettiin ensin koska siitä oli tullut virhekoodi. En kuitenkaan ole ihan 100% oliko siitä tullut koodi vai oliko se vain liikkeen ensimmäinen veikkaus ongelman poistamiseen. Omassa autossani hiukkassuodatin olisi kuitenkin vaihdettu 120 000 huollossa huolto-ohjelman mukaisesti, joten sen vaihto olisi muutenkin ollut pian edessä.
- SamaOngelma
En vielä saanut arviota ERG:n hinnasta mutta huotoliikkeen kanssa koitimme kytkeä ERG:n pois päältä. Kaikki oireet poistuivat, kun ERG otettiin pois päältä eli näyttää että ERG oli todellakin syy ongelmiin. Homma tehtiin ilmeisesti ottamalla jokin johto irti väliaikeisesti ja se kesti 2 minuuttia.
- ihmeeemeli
EGR tukossa. Putsaa se tai poista käytöstä.
- Voevoe234
Minulla volvo v70 1.6 turbodiesel. Vm 2010. Nykimistä selvitettiin pitkään, mm volvo huotomies ja esimies mukana kuulemassa nykimisen syitä. Syy selvisi eli turboahtimen laakeri sökö, turbo menee vaihtoon.
Ovh hinta jotain 1300 työ = 2000 euroa mutta maahantuoja tulee vastaan ja juttu maksaakin vain tonnin töineen.
Egrää epäiltiin alussa täälläkin.- merkilla
Minulla volvo v70 1.6 turbodiesel. Vm 2010. Nykimistä selvitettiin pitkään, mm volvo huotomies ja esimies mukana kuulemassa nykimisen syitä. Syy selvisi eli turboahtimen laakeri sökö, turbo menee vaihtoon.
Ovh hinta jotain 1300 työ = 2000 euroa mutta maahantuoja tulee vastaan ja juttu maksaakin vain tonnin töineen.
Egrää epäiltiin alussa täälläkin.
Et sit ollut käyttänyt autoa merkkihuollossa uudesta lähtien?
Olis maahantuoja korvannut turbon,sulle työosuus.
Ps.Mulla oli 7v vanha ja kaikki huollot merkkiliikkeessä tehty.
Työnjohtaja ite ehdotti että kysytäämpä maahantuojalta?
No ite jouduin maksamaan vain työosuuden.
Eli kannattaa käyttää merkkihuoltoa,tulee pidemmän päälle halvemmaksi.
Täsmälleen sama vaiva (V70 1.6 DRIVe vm. 2009, ajettu 172.000km)!! Kertomasi oireet ilmenneet joskus enemmän ja joskus vähemmän, mutta sepä juuri haittaa vianetsintää. Täytyypä ottaa asia esille seuraavassa huollossa, kiitos!
- täälläsamavaiva
Täällä sama vaiva, auto v70 1.6d drive 2011. autoon vaihdettu egr ja turbo niin vieläkin sama vaiva kiusaa, voiko se johtua hiukkassuodattimesta? Mitään vikakoodeja ei näytä ja mielestäni vaivat alkoi egr venttiilin vaihdon jälkeen, voiko syy olla siinä?
- viimasuoja
Siellä on karstaa kanavissa, lämä tiskiin jotta karstat palaa kylmästä koneesta!
- Anonyymi
Minulla samanlainen auto. Vika ei ole hiukkassuodattimessa, vaihettu on. Minulla ei vaivaa talvella, mutta kun ilmat lämpiää niin vika alkaa.
- Kepardi
Minulla v70 1-6 Drive -12 ja alkanut nyt säiden lämmittyä nykimään, eli nopealla päättelyllä , paikallistaisin vian ilmastointilaitteeseen, eli kokeilkaapa niin että kun nykimistä esiintyy niin kytkette ilmastoinnin pois päältä ja seuraatte vieläkö nykimistä esiintyy? Minulla sitä nykimistä on esiintynyt ainoastaan lämpiminä ( 15 ja lämpimämpinä ) päivinä kun ilmastointi selvästi joutuu töihin.
- Anonyymi
Egr venttiili karstoittuu ja se aiheuttaa volvon moottorin tietotekniikalle häiriötä. Epämääräinen nykiminen ja voiman puute ja yleisesti epämääräiset välillä ilmenevät oireet. Polttoaineen puhdistus lisäainetta voi laittaa tankkiin ensiavuksi karstaa vähentämään mutta oikea apu on egr venttiilin irrotus puhdistus tai
vaihto tai vieluiten laittomasti putken tukkoon laitto kuulemma 1 euron kolikolla imusarjan liittymäkohdasta. - Anonyymi
Itsellä v70 1.6d 2010 vuosimalli. Sama satunnainen nykiminen n. 1800 kierroksen alueella. Vaihdettu hiukkassuodatin ja pyynnöstä EGR venttiili ison määräaikaishuollon yhteydessä. Ei poistunut vika vaikka vähän rauhoittui. Kunnes kerralla possautti ahtoputken irti ja kaikki teho pois ja lavetilla huoltoon. Laitettu uudelleen paikalleen huollossa ja ilmeisesti letkunkiristin uusittu. Nyt ei ole enää vingahdellut vedättäessä esim. ylämäkeen maantieajossa.
Ehkä paine kasvaa 1800 kierroksen alueella niin korkeaksi, että ajan myötä löystynyt ahtoputken kiristin (kumiputki) päästää hieman painetta ulos vingahtaen ja samalla leikkaa tehoa. Nyt seurataan tilannetta. - Anonyymi
Joo ne täytyy olla vahvistettua kumiletkua kera rautalankan ettei pääsee pullistumaan kun antaa monoa, kovat on paineet turboos?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384148- 892029
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151991Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581618Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541462Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341427VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001338- 741236
- 981151
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181070