Tulipa eilen ja tänään pitkästä aikaa ajeltua vähän pidempi matka motarilla (Kotkaan ja takaisin). Isompaa kiirettä kun ei ollut, niin vakionopeussäädin 100 km/n nopeuteen (todellista nopeutta), leppoisampi ajella niin ja bensaakin kuluu reilusti vähemmän. Liikennekin sen verran hiljaista, että mitään jonoa ei missään vaiheessa syntynyt.
Muutama huomio tuli tehtyä, pari yleistä ja yksi erikoistapaus:
1) Minkä ihmeen takia yhä vaan moni vetää ohituksesta aivan turhan lähelle eteen eikä jätä reilua väliä? Kuivalla kelillä se ei suuremmin haittaa, mutta olisihan se heille itselleenkin helpompaa noudattaa samaa mallia märällä ja kuivalla kelillä? Minä olen omaksunut tavan, että kaistaa vaihdetaan takaisin vasta sitten, kun ohitettavan molemmat ajovalot näkyvät sisätaustapeilissä.
2) Hölmöimmän näköisiä ovat ne, jotka vetävät suoraan ohituksesta erkanemisliittymään. Liittymien ennakkomerkinnät ovat kuitenkin hyvissä ajoin, miksei voi vaihtaa rauhassa oikeanpuoleiselle kaistalle aiemmin?
3) Se erikoistapaus: yksi ohittaja vaihdettuaan kaistaa eteeni (ihan asiallisen välin jättäen, sanoisin) vilautti jarru- tai takavalojaan ja hetkeä myöhemmin vielä vilkkua kerran oikealle. Saattoihan kyse olla vain siitä, että sähläsi jotain hallintalaitteiden kanssa, mutta jäin ihmettelemään, yrittikö viestiä jotain? Jos niin mitä ja miksi?
Moottoritiekäytöksestä
19
<50
Vastaukset
- hmmmmn
1. Koska liikenteessä on monentasoista kuskia ja joukkoon mahtuu sählääjiäkin.
2. Näkyy joka päivä. Ajo on suunnittelematonta. Voi toki myös olla, ettei tunne paikkaa, mutta eikö silloin olisi hyvä pysyä ajokaistalla eikä ohitella.
3. Siellä on ollut sählääjä.
Jos et halua ajaa sählääjien seurassa, niin kukaan ei estä ajamasta 90-95km/t. Takuu varmasti kaikki ohittavat autosi ja meno entistä huolettomampaa.
Ja vaan neuvoksi, älä käytä vakionopeuden säädintä jos on paljon liikennettä. Silloin liikenne on pakosti pumppaavaa. Säädä itse oma nopeutesi liikennevirran nopeuteen sopivaksi ihan omalla kaasujalalla, niin ei tule tuollaisia harmistuksia eteesi jatkuvasti. Ennakoi, pidä silmät auki jne... - on-4
1. Mikä on se oikea väli? Onko oikea väli sinun mielestäsi oikea, vai heidän mielestään oikea? Ja mitä merkitystä silä on, koska nopeammin ajavana he häviävät kuitenkin saman tien pois edestäsi.
2. He ohittavat sinut moottoritiellä juuri enne erkanemista rampille, koska on vaarana, että käännyt samalle rampille ja jäät sielläkin ajamaan hitaammin.
Millä tavalla se haittaa sinua, jos he sinut ohitettuaan menevät rampille?
Kuinka pitkä matka ohituksen jälken pitäisi ajaa moottoritiellä, jottei sinua häiritsisi rampille kääntyminen?
3.?- vajakit.lataamoon
Ja näin mennään taas vajaalla...
- on-4
vajakit.lataamoon kirjoitti:
Ja näin mennään taas vajaalla...
Oletko päässyt lomalle?
- 10-14
1) Oikea väli on sellainen, ettei takanatulija joudu hidastamaan turvavälin säilyttämiseksi eikä eteentulija myöskään roiski kostealla kelillä vettä takanatulijan lasille. 50-100 m minimissään.
2) Haitta tulee lähinnä siitä, että nämä suoraan ohituskaistalta ramppiin syöksyjät tyypillisesti tulevat niin läheltä editse, että tuo ykköskohta tulee mukaan eli ei ole riittävää väliä. Mutta tuntuu se typerältä tavalta siksikin, että toisen keulan editse syöksyjä luottaa oletukseensa ohitettavan nopeudesta. Jos ohitettava vaikkapa sattuukin kiihdyttämään juuri, kun se ramppiin aikova on rinnalla tai melkein rinnalla, voi vähimmillään mennä se ramppi "sivu suun" ja pahimmillaan sattua kolari. Ja moottoritiellä ei kannata luottaa siihen, että oikeanpuoleista kaistaa ajava on sattunut huomaamaan ohittajaa.
Joku kehotti välttämään vakionopeussäädintä. En vältä vaan käytän sitä aina taajaman ulkopuolella, ellei edessä satu olemaan jotain epätavallista. Tavallisella tiellä säädettynä täsmälleen rajoitusnopeuteen (tosinopeutta) ja moottoritiellä useimmiten sataseen. - on-4
10-14 kirjoitti:
1) Oikea väli on sellainen, ettei takanatulija joudu hidastamaan turvavälin säilyttämiseksi eikä eteentulija myöskään roiski kostealla kelillä vettä takanatulijan lasille. 50-100 m minimissään.
2) Haitta tulee lähinnä siitä, että nämä suoraan ohituskaistalta ramppiin syöksyjät tyypillisesti tulevat niin läheltä editse, että tuo ykköskohta tulee mukaan eli ei ole riittävää väliä. Mutta tuntuu se typerältä tavalta siksikin, että toisen keulan editse syöksyjä luottaa oletukseensa ohitettavan nopeudesta. Jos ohitettava vaikkapa sattuukin kiihdyttämään juuri, kun se ramppiin aikova on rinnalla tai melkein rinnalla, voi vähimmillään mennä se ramppi "sivu suun" ja pahimmillaan sattua kolari. Ja moottoritiellä ei kannata luottaa siihen, että oikeanpuoleista kaistaa ajava on sattunut huomaamaan ohittajaa.
Joku kehotti välttämään vakionopeussäädintä. En vältä vaan käytän sitä aina taajaman ulkopuolella, ellei edessä satu olemaan jotain epätavallista. Tavallisella tiellä säädettynä täsmälleen rajoitusnopeuteen (tosinopeutta) ja moottoritiellä useimmiten sataseen.Taidat liikkua jossain liikenteellisesti hiljaisessa paikassa.
Täälläpäin on tiet tukossa, jos jokainen pitää 100m rakoa edellään.
Kuule ei se sinut ohittanut auto hyppää sinun nokkaasi, vaikka se vaihtaisi kaistaa vaikkapa 30 m:n päähän edellesi ja koska se ohittanut menee lujempaa kuin sinä, väli kasvaa suuremmaksi. Koita kestää muutama sekunti.
Vai on kakkoskohtakin noin kauhean vaikea. Mitä luulet tapahtuvan juuri sen muutaman sekunnin aikana, kun se sinut ohittanut auto vaihtaa kaistaa sinun käyttämäsi kaistan yli?
Ja tuskin se ohitettava voi mitenkään olla huomaamatta autoa, joka on juuri mennyt n. 2m:n etäisyydeltä viereistä kaistaa pitkin ohi.
Sinä taidat olla juuri niitä idiootteja, jotka yrittävät tehdä kiusaa sinua nopeammin ajaville.
Siinä tarvitset mielenterveyshoitoa. - 42142412
Taas joku vajaaälyinen (on-4) kommentoimassa.
42142412 kirjoitti:
Taas joku vajaaälyinen (on-4) kommentoimassa.
Haista perse ! Muut puhuu asiasta ja sä huutelet paskaa !
- HajiksenOteLipsuu
330d-ja-hajis kirjoitti:
Haista perse ! Muut puhuu asiasta ja sä huutelet paskaa !
Perse ja paska tuli jo mainittua mutta homottelun unohdit. Mikä vaivaa???
HajiksenOteLipsuu kirjoitti:
Perse ja paska tuli jo mainittua mutta homottelun unohdit. Mikä vaivaa???
Kyllä sä varmasti löydät ittellesi homo seuraa mutta tämä palsta ei oo paras paikka siihen mutta kokeile jostain hinttien palstalta.
- 240D-ja-tavis
330d-ja-hajis kirjoitti:
Kyllä sä varmasti löydät ittellesi homo seuraa mutta tämä palsta ei oo paras paikka siihen mutta kokeile jostain hinttien palstalta.
Homo-ja hinttisanojen toistojen määrästä homoseksuaalien seuraa eniten kaipaat sinä! Myöskin perse näyttää sinun elämässäsi näyttelevän poikkeuksellisen suurta osaa sillä niin kovasti esillä sekin on jokaisessa krjoituksessasi.
- 106kmhtullinohi
1. Ohittajallakin on ohittajansa siellä takana jonka edestä on päästävä ripeästi pois. Olet vielä niin tuore autoilija ettet näe muiden tekemisiä takanasi ;)))
2. Jokaisella on rytminsä liikenteessä, jos sinä "nussit" edessäni ennen omaa ramppiani, en jää lerpahtamaan taaksesi...... ripeä ajo pitää hereillä...
Edelleen et näe mitä takanasi tapahtuu... ;=)
3. Se olin minä ! Ducatossani on samanlaiset vivut vilkulle ja vakionopeus säätimelle päällekkäin, joskus ne sotkeentuvat... ja jarrulla saadaan vakionop. pois päältä. Pelkäätkö sinä oikuttelevia kanssa-autoilijoita? Minulla on pesäpallomaila pakussani...... ;))) Ykkönen on valitettavan totta. Tietysti, jos takaa tulee iso jono, niin on kohteliasta väistää vähän nopeammin oikealle, mutta noin muuten minä ainakin pyrin jättämään jopa erittäin pitkää väliä. Jos takaa ei tule ketään, saatan jättää väliä satoja metrejä, ennen oikealle siirtymistä.
Kakkonen taas ei liene mikään ongelma. Pikemminkin parempi niin. Onhan moottoritiellä ohittaminen sekä sujuvampaa että turvallisempaa, kuin pikkutiellä. Jos siis saavuttaa edellämenijän ja on vielä aikaa ohittaa moottoritiellä, niin tietysti ohitus tehdään siellä. On paikoitellen hyvinkin todennäköistä, että tuo hitaampi siirtyy myös samalle ausfartille kuin mitä itse suunnittelee käyttävänsä.
Kolmonen voi viitata siihen, että autossasi tai ajotyylissäsi oli jotakin enemmän tai vähemmän huonosti (ainakin kyseisen kanssaliikkujan mielestä). Noita valomerkkejä kun ei ole standardoitu, niin kovin vaikeaa on mitään monimutkaista viestiä. Itse vilkuttelen tuolla tavalla, jos jollakulla on esimerkiksi unohtunut vilkku päälle, tms... Sumuvaloista pyrin huomauttamaan sumuvaloilla ja muutenkin vastaavasti aina kun mahdollista, eli esim. puuttuvista valoista vilauttelen omia valoja pois ja päälle. Yleensä ei mene perille.
Tai sitten sillä oli omia ongelmia. Kyllä itselläkin uudessa autossa meni muutaman kerran vilkku ja vakkari sekaisin. Jarruvalojen vilkutus voisi viitata vaikka tuohon ongelmaan, eli kokeillaan vähän sen vakkarin toimintaa...- annetaan_anteeksi
Samoja ihmetellyt aloittajan kanssa, vaan minulla on jo vastaukset.
1. Oikealle kaistalle toisen eteen koukkaaja on vain yksinkertainen tavis joka ei osaa liikennesääntöjä. Nämä samat ajavat keula rekan perässä kiinni kurakelillä vaikka lakisääteistä turvaväliä noudattamalla ei tarvitsisi käyttää edes lasinpyyhkimiä.
2. Joillekin liikenne on leikkimistä. Ajamistaan ei tarvitse suunnitella eikä sitä tarvitse ottaa vakavasti. Kolarit tapahtuvat aina jollekin toiselle, ja ne toiset ovat tietenkin rattijuoppoja koska niitä poliisit ottavat kiinni koska rattijuopot, nehän ovat vaarallisia koska ne aiheuttavat kolareita.
3. Saattaa olla että sähläsi oman vakionopeussäätimensä kanssa. Minulle joka ajan tasaista nopeutta häiritsemättä muita (ellei joku narsisti laske olemassaoloani sellaiseksi) ei valomerkkejä ole näytetty.
Satasen nopeus vakionopeussäätimellä on mukavaa, taloudellista ja ympäristölle parempaa, sitä voi ajaa väsymättä tuntitolkulla. Ja nopeusero on silloin riittävä että ohittelijat eivät törttöile, rekkojen ohi pääsee tarvittaessa hetkellisellä kiihdytyksellä.
Talvella se satasen gps-tasanopeus on vaikeampaa kun pienenpieniin ohittajien nopeuseroihin (rikesakko/puuttumiskynnys/väärä luulo mittarivirheestä) lisätään vielä kura jota roiskuttavat taukoamatta ellei jo aiemmin sillä oikealla kaistalla ajanut hidasta heidän kaistanvaihtonsa vuoksi. Ja vaikkei kura haittaisi niin turvaväli, sehän on pakollinen ja oman edun mukaista.- Kaikkeenonsyynsä
"1. Oikealle kaistalle toisen eteen koukkaaja on vain yksinkertainen tavis joka ei osaa liikennesääntöjä. Nämä samat ajavat keula rekan perässä kiinni kurakelillä vaikka lakisääteistä turvaväliä noudattamalla ei tarvitsisi käyttää edes lasinpyyhkimiä."
Sinä taas osoitit sen, ettet ymmärrä miksi toiset ajavat rekan perässä lähellä. Ajamalla noin 35 metrin päässä rekan perästä pystyt säästämään reilut 8-12% polttoaineen kulutuksessa. Mitä lähempänä ajaa sitä enemmän polttoainetta säästyy, mutta turvavälistä joutuu tinkimään. Sitä testattiin muulta liikenteeltä suljetuissa oloissa; ajamalla reilun kolmen metrin päässä rekasta polttoainetta säästyi jopa 40%, ilmanvastus käytännössä hävisi kokonaan. En toki suosittele kokeilemaan yleisillä teillä.. - VälitKuntoonHeti
Kaikkeenonsyynsä kirjoitti:
"1. Oikealle kaistalle toisen eteen koukkaaja on vain yksinkertainen tavis joka ei osaa liikennesääntöjä. Nämä samat ajavat keula rekan perässä kiinni kurakelillä vaikka lakisääteistä turvaväliä noudattamalla ei tarvitsisi käyttää edes lasinpyyhkimiä."
Sinä taas osoitit sen, ettet ymmärrä miksi toiset ajavat rekan perässä lähellä. Ajamalla noin 35 metrin päässä rekan perästä pystyt säästämään reilut 8-12% polttoaineen kulutuksessa. Mitä lähempänä ajaa sitä enemmän polttoainetta säästyy, mutta turvavälistä joutuu tinkimään. Sitä testattiin muulta liikenteeltä suljetuissa oloissa; ajamalla reilun kolmen metrin päässä rekasta polttoainetta säästyi jopa 40%, ilmanvastus käytännössä hävisi kokonaan. En toki suosittele kokeilemaan yleisillä teillä..Aikamoinen ääliö on se, joka ajaa maantie-/moottoritienopeuksissa 35 m päässä edelläajavasta, oli se sitten rekka tai mikä tahansa. Asiallinen turvaväli on ennemmin lähempänä sataa metriä.
- PuusilmätNe
Peräkärryn kanssa motarilla ajaessa (eli nopeus matalampi) on ihan samaa ongelmaa, tuntuu että sattuu kaikki puusilmät yhtäaikaa liikenteeseen, jotka ei seuraa liikennettä yhtään auton nokkaansa pidemmälle ja pitää mielenosoitukseksi yrittää viedä etupuskuri kostoksi, kun puusilmä joutui vaihtamaan hetkeksi kaistaa.
- keinotlöytyy
Skooda ääliö ainakin ajoi sunnuntaina motarilla yli 120 vauhdissa noin 2 metrin "turvaväliä" käyttäen. Leikkiminen kuitenkin loppui nyt tähän..
- jhmgjmnghjn
Koska jokainen heistä on Timo "löysä" Salo ja omaa 800hp:tä tai Portsen. Jyrkkä käännös toisen eteen lisää kiintyvyyttä munaskuissa ja heti kaikkista ohi tänne mulle, vaikka ramppi meinaisi ohi mennä. Soppalkeppi olla pitää ja kiemurtelevat ratapyörät volkkarissa, ei automaattia sekun syö pensaa. Eli tavallisia koholöyhkiä, joita kasvaa betonilähiöissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1186229Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631593992Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503325Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4762812Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2761823Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde341486- 871416
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1631327Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja141283