Notkeudesta

keltanokka

Ei tässä vielä mitään kun potkujen tarvitsee kokeissa yltää vain sudaniin, mutta hieman hirvittää tulevaisuus kun aletaan vaatia enemmän korkeutta. Ei nouse, ei sitten millään.
Tuntuu, että jalat venyy jokseenkin, polvi nousee nätisti, mutta kun alkaa suoraa jalkaa nostamaan hiljaa ylös, paljastuu ongelmat - ei nouse juurikaan vaan alkaa tuntumaan reiden yläosassa sangen pahalta.
Toinen ongelma on sivupotku joka puolestaan pistää nivuset koville, suorastaan pientä pelon poikasta harjoitellessa sokutogeria kun joskus vihlaisee oikein kunnolla nivusissa.

Olen yrittänyt venytellä nelinkontillaan ollen haarat levällään - tuntuu nivusissa vietävästi, mutta syvää hengitystä niin eiköhän se siitä. Jatkanko samaan tyyliin?

Elikkäs;
Löytyisikö apu tuossa ensimmäisessä ongelmassa, ahkeralla venyttämisellä vai onko kysymys jostain lihaksesta (reiden yläosassa) jota ei vain ole tullut tavallisesti käytettyä, jota tulisi treenata?
Toisesta ongelmasta sen verran, että pärjääkö sinnikkäällä venyttämisellä ja treenaamisella vaikka se joskus tuskaa teettääkin? Vai eikö karate vain sovi kaikille vaikkei mitään vikaa/vammoja pitäisi kropassa olla? Niin usein kuitenkin on sivupotkuja, että melkeinpä on joko lopetettava tai sitten vain "väkisin" (vaikka pahalta kuulostaa) saatava paikat tottumaan, venymään ja sietämään kunhan yrittää olla reväyttämättä. Tauot ei pahemmin taida auttaa harrastuksen jatkamista.

11

2016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jujutsuka

      "ajatuksia", joita minulla tuli mieleen. Kannattaa venytellä paljon, myös vapaa aikana ja pienellä alkulämmöllä, ettei mene paikat hajalle. Jos se jalka ei nouse kunnolla, niin vedä ne päähän suunnatut potkut alkuun mieluummin hitaasti kuin nopeesti. Näkee monesti aika hullun näköistä tekniikkaa, kun vedetään pään korkeudelle, mutta notkeus ei vielä riitä. Paikat saa hajalleen aika helposti kun vetää väkisin ja homma voi alkaa tökkimään ja hyvä harrastus lopahtaa. Venytyksiä.. Hitaita jalan nostoja, jotta saa hieman lihaksiakin kehitettyä, koska potkuissa tarvitaan myös sellaisia lihaksia, joita ei ns. tavallisilla pulliaisilla ole tai ne on alikehittyneet verrattuna tyyppiin, joka on vuosikausia potkinut. Eli notkeus, lihakset ja koordinaatio hiljalleen kuntoon. Sen jälkeen kannattaa alkaa kehittää niitä nopeus ominaisuuksia. Tuo nivuskipu tulee varmaan siitä, kun sun lihakset ja jänteet on hieman kireellä vielä vaadittuun liikelaajuuten nähden. Tuo pelko voi taas aiheuttaa niitä hullun näköisiä suorituksia, kun väkisin yrittää vetää, niin sitä etsii jonkun "kummallisen" kenotus asennon, jossa tuntuu vähemmän kipua ja tätä rataa se tekniikka iskostuu vääränä selkärankaan. Jos siellä salilla joku sensei karjuu vieressä ja käskee täysillä ja nopeesti tekemään, niin tee vaan omaa tahtia, silleen ettei kipua tunnu. Muuten se on seuraavalla kerralla vielä tuskallisempaa. Eli jos on venyvyys ongelmia niin sanonta "hiljaa hyvä tulee" saattaa päteä.

      • xxx

        Voipi tietysti myös olla että kroppa ei vain taivu. Itselläni on sen mallinen lantio että yläpotkut eivät onnistu vaikka kuinka venyttäisi, eli on tyytyminen vain alempiin potkuihin.


      • jujutsuka
        xxx kirjoitti:

        Voipi tietysti myös olla että kroppa ei vain taivu. Itselläni on sen mallinen lantio että yläpotkut eivät onnistu vaikka kuinka venyttäisi, eli on tyytyminen vain alempiin potkuihin.

        Onhan se tosi homma, että kaikki, ja varsinkaan miehet ei tule koskaan menemään spagaatiin tai splittiin, koska luut ottaa kiinni lantiosta tms. Itsellä ei ole ollut tätä ongelmaa, mutta uskon, että jollain on ja silloin ei venyttely auta. Tosin päänkorkeudelle potkaistaessa ei vaatimuksena ole lähellekkään spagaati tai splitti. Vaaditaan tietenkin hieman notkeutta, muttei niin älyttömänä, kuin voisi luulla. Itselle aikoinaan muuan sensei vinoili, kun maegerissa jäi varpaat vähän suoraksi. Tyhmänä vääntelin niitä, kunnes tajusin, että ei ne tule koskaan taipumaan, jos ei luita riko. Säkkiin olen vedellyt ja varpaat taipuu aivan tarpeeksi. Sama se on jollain lantion kanssa.


      • keltanokka
        jujutsuka kirjoitti:

        Onhan se tosi homma, että kaikki, ja varsinkaan miehet ei tule koskaan menemään spagaatiin tai splittiin, koska luut ottaa kiinni lantiosta tms. Itsellä ei ole ollut tätä ongelmaa, mutta uskon, että jollain on ja silloin ei venyttely auta. Tosin päänkorkeudelle potkaistaessa ei vaatimuksena ole lähellekkään spagaati tai splitti. Vaaditaan tietenkin hieman notkeutta, muttei niin älyttömänä, kuin voisi luulla. Itselle aikoinaan muuan sensei vinoili, kun maegerissa jäi varpaat vähän suoraksi. Tyhmänä vääntelin niitä, kunnes tajusin, että ei ne tule koskaan taipumaan, jos ei luita riko. Säkkiin olen vedellyt ja varpaat taipuu aivan tarpeeksi. Sama se on jollain lantion kanssa.

        Kieltämättä olen pohtinut lantion rakennetta, mutta mistä saan selville onko rajoittavana tekijänä jänteet/lihakset vai luu?
        Maegerissa ei kyllä luut ota vastaan, mutta pieni pelko on haaroja aukaisevissa potkuissa.
        Jos pitää jalat ihan tikkusuorina ja alkaa tekemään spagaattia, tuntuu ainoastaan venytystä lihaksissa, mutta kun pitää jalkoja koukussa eli voisin kuvitella, että samalla avataan enemmän lantiota, vihlaisee oikein jossain lantion ja nivusten seuduilla.

        Mahtaako sillä tavoin vihloa jos lantio ottaa vastaan?


      • kojihu
        keltanokka kirjoitti:

        Kieltämättä olen pohtinut lantion rakennetta, mutta mistä saan selville onko rajoittavana tekijänä jänteet/lihakset vai luu?
        Maegerissa ei kyllä luut ota vastaan, mutta pieni pelko on haaroja aukaisevissa potkuissa.
        Jos pitää jalat ihan tikkusuorina ja alkaa tekemään spagaattia, tuntuu ainoastaan venytystä lihaksissa, mutta kun pitää jalkoja koukussa eli voisin kuvitella, että samalla avataan enemmän lantiota, vihlaisee oikein jossain lantion ja nivusten seuduilla.

        Mahtaako sillä tavoin vihloa jos lantio ottaa vastaan?

        "Kieltämättä olen pohtinut lantion rakennetta, mutta mistä saan selville onko rajoittavana tekijänä jänteet/lihakset vai luu?"

        Tuossa testit pariin splittiin:
        http://www.stadion.com/column_stretch1.html
        http://www.stadion.com/column_stretch3.html

        Itse en pysty tekemään splittejä, mutta ilmeisesti fysiikassa ei ole mitään sellaista, mikä estäisi niiden onnistumisen kunnollisen venytyksen tuloksena. Sivu-splitti-testin olen joillain muillakin jäykkiksillä teettänyt. Eipähän voinut enää kukaan syyttää lantion rakennettaan, vaan syy jäykkyyteen on löytynyt liian vähästä ja vääränlaisesta venyttelystä.


      • jujutsuka
        kojihu kirjoitti:

        "Kieltämättä olen pohtinut lantion rakennetta, mutta mistä saan selville onko rajoittavana tekijänä jänteet/lihakset vai luu?"

        Tuossa testit pariin splittiin:
        http://www.stadion.com/column_stretch1.html
        http://www.stadion.com/column_stretch3.html

        Itse en pysty tekemään splittejä, mutta ilmeisesti fysiikassa ei ole mitään sellaista, mikä estäisi niiden onnistumisen kunnollisen venytyksen tuloksena. Sivu-splitti-testin olen joillain muillakin jäykkiksillä teettänyt. Eipähän voinut enää kukaan syyttää lantion rakennettaan, vaan syy jäykkyyteen on löytynyt liian vähästä ja vääränlaisesta venyttelystä.

        , yksinkertainen ja ei maksa mitään. Jos tosiaan pystyy tekee nuo yksinkertaiset testit, niin ne on varmaan lihakset ja jänteet, mitä enää tarttee venyttää luulisin. Itse luulen, että melkein kaikki kyllä saa sitä liikkuvuutta lisää, kun jaksaa vain venytellä. Joillakin se vie vähän enemmän aikaa kuin toisilla. Tuossa splitti hommassa rajat lantiossa tulee useimmilla vastaan siellä aivan lähellä splitin ääripäätä uskoisin, vaikka niitä eroja fysiikassa kaikilla tietenkin on. Harmi homma niille, jotka haluaa tulla kumimiehiksi, jos tuollainen luustollinen, pahempi rajoittava tekijä tulee vastaan. Anatomiaan perehtyneet varmaan tietää näistä enemmän.


      • keltanokka
        kojihu kirjoitti:

        "Kieltämättä olen pohtinut lantion rakennetta, mutta mistä saan selville onko rajoittavana tekijänä jänteet/lihakset vai luu?"

        Tuossa testit pariin splittiin:
        http://www.stadion.com/column_stretch1.html
        http://www.stadion.com/column_stretch3.html

        Itse en pysty tekemään splittejä, mutta ilmeisesti fysiikassa ei ole mitään sellaista, mikä estäisi niiden onnistumisen kunnollisen venytyksen tuloksena. Sivu-splitti-testin olen joillain muillakin jäykkiksillä teettänyt. Eipähän voinut enää kukaan syyttää lantion rakennettaan, vaan syy jäykkyyteen on löytynyt liian vähästä ja vääränlaisesta venyttelystä.

        Kiitoksia vain linkeistä.
        Eivät tunnu luut olevan esteenä ainakaan sivuttaisessa suunnassa, ellen sitten ole riuhtomisella jo saanut tuhoa aikaan luustossakin.. Se toinen testi taas sai huonommat tulokset, en saa jalkojen välistä kulmaa 180 asteeseen vaan jossain pistää hanttiin. Jos saisi jalat yhtä auki suorina niin kyllä riittäisi meikäläiselle. Ei muuta kuin venytysjumppaa joka päivä.


    • randomuser

      No jos ei venyvyys riitä päähän potkimisee nii potkase sit munille että äijä tippuu kontilleen nii eiköhä sit jo pysty päähän potkimaa :D
      Ei kovin herrasmiesmäistä mutta minkäs teet...

    • Grand Master Jido

      Lähes jokainen saa lisättyä notkeutta jos jaksaa tehdä sen eteen työtä. Lapsena venyttelyn aloittanut pääsee huomattavasti helpommalla.
      Aikuisiällä aloitettu venyttelykin tuottaa tulosta jos harjoittelu on säännölistä ja olet kärsivällinen. Itse harrastin telinevoimistelua lapsena ja voin kiittää siitä notkeuttani.
      Pystyn tekemään spagaatit kylmiltään ja potkimaan korkealle vaivattomasti. Se vaatii silti ylläpitävää harjoittelua ettei tulisi revähdyksiä.

      Venyttelyn pitäisi olla monipuolista. Ihmiskeho toimii kokonaisuutena ja venyttelynkin pitää olla kokonaisvaltaista. Pelkkä jalkojen venyttely ei siis riitä korkeisiin potkuihin. Venyttelyssä äärimmäisen tärkeää on oppia kuuntelemaan omaa kehoaan.

      Veneyttelin säännöllisesti monia vuosia ja saavutin hyvän notkeuden ja liikkuvuuden. Nykyisin venyttelen vähemmän, mutta monipuolisesti ja se riittää ylläpitämään notkeutta. Jos olet jäykkä, niin joudut tekemään notkeuden eteen työtä. Muutama vuosi sännöllistä venyttelyä ja sen jälkeen pärjää jo vähemmällä venyttelyllä. Harjoituksiin valmistava venyttely ei riitä tuomaan pysyvää notkeutta.
      Pysyvää venymistä varten pitää harjoitella venyttelyä omana harjoituksenaan.
      Tutustu venyttelyn saloihin ja ole kärsivälinen.
      Liian paljon liian nopeasti aiheuttaa ongelmia.
      Palautumiseen pitää jättää myös aikaa.
      Hitaasti ja säänölisesti tulee paras tulos.
      Aamuveryttelyn yhteydessä kevyt venyttely ja illalla ennen nukkumaan menoa pitkäkestoinen venyttely. Kovan treenin jälkeen ei kannata aloittaa heti venyttelyä. Kevyt veryttely on silloin paikallaan, mutta pitkiin venytyksiin kannattaa odottaa tunti tai kaksi.
      Varo venyttämästä alussa liikaa, se tekee takapakin kehityksessä. Jäykempikin kaveri venyy varmasti jos on valmis tekemään työtä sen eteen. Kumiukkoa ei vanhemmalla iällä harrastustaan aloittaneesta saa, mutta notkeutta pystyy silti lisäämään rutkasti.

      • Kukkufjolla

        Moi venyvät ihmiset ja vähemmän venyvät!

        Mulla on ongelmana sellanen, että jalat venyis vaikka kuinka paljon, koska oon venytelly niitä jokasessa asennossa ja muutenki tuntuu, että splitti menis, mutta ongelmana on polvessa oleva luu joka ei anna periks ja se on mun paremmassa jalassa eli vasemmassa.

        Oon yrittäny venytellä hitaasti ja hyvin kattoen myös youtubesta venytys vinkkejä ja tää ongelma on monilla muillakin, että polvessa oleva luu niinku nivel tai joku ei anna periks kun kummatki jalat avaa, että voisko saada apua tähän?

        Ois heinoa saada jalat venymään kun parkouria harrastan ja moneen muuhunkin epäkäytännölliseen asiaan.


    • eads

      tohon auttaa kun menet polvi istuntaan ja kallistut taakse ja pyst sielä 40 sekuntia ......ja seuraavaksi pistät käden polvi taipeeseen ja toisella kadella painat jalkaa pakaraan.......sitten viimöiseksi hierot peukalo etu sormi puristuksella polvi lumpion alapuolelta (täysilla)

      Se rentouttaa ja auttaa polvia. tee tämä 2 kuukauttaa aamuin illoin monta kertaa niin vaivasi on poistunut :DD ja jos venyttelet nii tee ennen venyttelyäkin..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe