Pelkään ihmisiä

olensurullinen

Menetin muutamia vuosia sitten kaikki kaverini ja olen viettänyt siitä lähtien suurimman osan ajastani yksin. Olen pitänyt yhteyttä vanhempiini, mikä ei tuota minulle ongelmia. Etsin ystäviä netistä ja löysinkin niitä. Eräs antoi puhelinnumeronsa, että voisimme vaihtaa kuulumisia ihan puhelimitse. En koskaan uskaltanut soittaa. Katosin vähäksi aikaa netistä koska en viitsinyt alkaa selittelemään, miksi en koskaan soita. En pysty kerta kaikkiaan tutustumaan ihmisiin. Minun sydämeni alkoi tykyttää ja tunsin myös pistävää kipua rinnan alueella. Ja sitten kerran olin menossa tapaamaan erästä puolituttua henkilöä. Paikanpäälle mentyäni alkoi taas pistämään rintaan ja jalat tärisivät. Tuntui, että voisin jopa pyörtyä, koska pelotti niin paljon. Puhuminen oli sitten järkyttävää. Minun naama alkoi nykimään ja ääni värisemään. Tilannetta vain pahensi se häpeä, mikä siitä syntyi. Haluaisin sulkeutua kotiini kokonaan, enkä nähdä yhtäkään ihmistä, koska se tuottaa niin paljon ahdistusta minulle. Mutta tavallaan se on huono asia, koska oikeasti kaipaan ystäviä. Olen niin yksinäinen, koska en voi jutella kenellekään ja viettää aikaa. Haluaisin puhua jollekin asioista, mutta en uskalla. Haluaisin olla joku muu, haluaisin olla sosiaalinen, mutta pelkään etten koskaan voi tulla sosiaaliseksi. En jaksa yrittää, koska se on erittäin vaikeaa. :(

15

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järkikäteen

      Just. No mee lääkäriin hakemaan rauhottavia niin tuokin ongelma on minuutissa historiaa.

    • tiedän_tunteen

      Tiedän tunteen. Itsellänikin hieman samanlainen tilanne. Ei enään kavereita ja sosiaaliset tilanteet pelottavat. Olen huomannu alkavani linnoittautua kotiin ja välttelemään jopa kauppaan menoa. Itselleni tulee kovin vaivautunut olo ihmisten läheisyydessä ja tuntuu kasvoissa kovin epämukavalle ja että jokainen vastaan tulijakin sen huomaa. Itse olen alkanut vain väkisin haastaa itseäni menemään ulos ja koittaa saada edes jonkinlaista sosiaalista kontaktia sieltä täältä. Elä luovuta missään nimessä. Itselläni tämä ajatus auttaa hieman: tee jotain mistä tulevaisuuden minä on iloinen. Muista että et ole ainoa joka jännittää/pelkää sosiaalisointia. Kannattaa ihmeessä jutella asiasta jollekkin. Ei ihmiset ole niin tuomitsevia mitä oletat. Itsekkään en tuomitse ketään siitä millainen on tai ei ole. Tiedän että se pelottaa, mutta kun on puhunut niin se vasta helpottaa hyvin paljon. Hurjan paljon tsemppiä :)

    • turhautuma

      Hei, huomasin tämän keskustelun ja haluaisin liittyä mukaan myös omalla tarinallani.

      Olen kärsinyt sosiaalisesta pelosta hyvin kauan. Se vaikuttaa minuun joskus aika lamaavasti, onneksi kuitenkin käyn ulkona syömässä ja kaupassa siitä huolimatta. En vain osaa rentoutua aina niissä tilanteissa, vaan muutun joskus totiseksi. Olen tähän asti ajatellut, että se on parempi kuin ei mitään (=jäisin kotiin vain), mutta tänään jokin muuttui ajattelussani. Tuntuu siltä että sekään ei riitä - pitäisi olla joku superihminen ja aina niin yhtä hymyä ja rento niissä tilanteissa. Ei kuulemma saa olla edes epävarmakaan tänä päivänä.

      Lohdullista, että on olemassa paljon muitakin jotka jännittävät sosiaalisia tilanteita.

    • paras_kaveri

      Hanki lemmikki, jolle jutella, hoivata jne !
      Ujo jne ystävätär (työpaikka) hankki koiran, jonka kanssa pakko mennä ulos. Ykt'äkkiä hän huomas samanalaisia ulkoiluttajia ja niinpä kehkeytyi kyselyistä koirasta. Se laukaisee monta tilannetta ja huomaammattaan hän muuttui ! Me muutkin huomasimme ja aloimme kysellä koirasta. Jälkeenpäin on monet kerrat itse nauranut "käpertymistä napansa ympärille!"

      • HuonojaKelejäOdottaessa

        Itse kärsin sosiaalisten tilanteitten pelosta, ja mulle on päässyt käymään niin, että vaikka olen 5 vuotta haaveillut koirasta, on elämä tällä hetkellä sitä, että kauhulla odotan seuraavan lenkkiajan koittamista. Koiraani tietysti rakastan yli kaiken ja onhan se seuraksi, mutta toistaiseksi ainakin, kun pentu vielä on, hirveästi tulee porukkaa iholle asti koiraa lällimään, mikä ei helpota asiaa yhtään. Näin kesällä viikonloput on toistaiseksi olleet pahimpia, kun kokoajan on jonkinlaista ördääjää liikkeellä.


    • 550j

      Älä ihmeessä mene mitään rauhoittavia hakemaan lääkäriltä. Se johtaa monasti elinikäiseen riippuvuuteen, ja sitten ne ongelmat vasta alkavatkin. Se on varma tie lopulliseen yksinäisyyteen.Psyykenhuumeet eivät ole ratkaisu.

    • elämästäiloirti

      Käy ostaa pullo kunnon viskiä ja vedä kunnon lärvit, perseet olalle ja sitten sekoilemaan ulos, karaokea laulamaan jne, ei tarvitse koko ajan välittää "tarkkailijasta" joka hönkii niskassasi.

      Tästä Tarkkailijasta sä et pääse muuten eroon kuin mokaamalla, kunnon mokat palauttaa ja vapauttaa sinut elämään.

      Voidaan sopia yhteinen kännäyspäivä, kommentoidaan sitten tänne parhaat mokapalat.

      Ps. Ei ole väliä oletko nainen vai mies.

    • SoulMateSoul

      Aloin käymään papin luona samasta syystä, siis sielunhoitajan. Puhuminen helpottaa aina.

    • sdkjsd09

      Ei se viina minun tilanteessa paljoa asiaa korjaa.

    • jukjdfksld

      Minullakin pysyy kontrolli ja pelot, vaikka joisin kuinka.

    • paskapääpelkuri

      Ääh, mun on pakko purkaa tähän omiakin ajatuksia..

      Multa iteltäkin nimittäin katosi kaikki kaverit peruskoulun loputtua ja olen tällein kivasti viettänyt koko kesäloman yksin. Toisaalta ihan hyvä, etten enää ole narsististen kavereideni kanssa, koska ne vaan pökitti mun itsetuntoo alentamalla ja syyttämällä kaikesta. Tuolloin tunsin olevani huono ja mua pelotti kaikki asiat enemmän. Jännitin ihan liikaa esim. puhumista luokan edessä, lukemista kirjasta, jollon mun ääni värisi ja sydän hakkasi ihan hulluan ja sit siitä tuli ihan hemmetin moinen häpeä. Häpesin ihan kauheesti sitä, etten uskaltanut lukea kirjasta ilman et mun äänivärisi ja sydän hakkasi hulluna. Häpesin sitä, että mun piti olla tämmönen paskapää, pelkuri, joka sai nolattua itsensä tommosissa tilanteissa. Häpesin itseäni.

      Nyt mua sitten jännittää ihan kauheesti uudelle paikkakunnalle muutto ja se että saanko mä tulevasta koulusta kavereita, tuunko asuntolassa toimeen muiden kanssa, hyväksytäänkö mut tälläsena kun oon, millaselta mun pitää näyttää, millaisia vaatteita mun tulisi käyttää, ettei ihmiset katoa mua kun vierasta sikaa. Pelottaa ihan kauheesti, että mä jään yksin, koska yksin olo saa mut voimattomaksi, surulliseksi ja masentuneeksi, koska tarviin ympärille ihmisiä, jotta pysyn virkeänä ja vahvana ja että jaksan opiskella ym.

      Elämä on ihan perseestä..

      • tsemppiäkaikille

        Ei itseään pidä mennä muuttamaan. Sinä olet tuollainen, kuin olet ja sellaisena oikeat ystävät sinut hyväksyy. Ei kannata pelätä. Ja sinä käytät juuri sellaisia vaatteita kuin itse haluat. Et voi olla kuin muut eikä sinun tarvitsekaan. Rohkeasti vain menet ihmisten mukaan. Ei koko ajan tarvitse pälättää, joskus hiljaisuus on okei. Joskus vaan on sellaisia ihmisiä, jotka eivät hyväksy hiljaisia, mutta eipä kaikkia tarvitsekaan hyväksyä eikä tulla kaikkien hyväksymäksi. Hymyile ja ole oma itsesi, siten löydät oikeat kaverit.


    • pelkäänmyös

      Itsekkin pelkään ihmisiä ja en 5 vuoteen olekkaan ulkona oikein uskaltanut olla pelkoni takia. Syksyllä minulla alkaa pitkästä aikaa opiskelu, se on vain viikonloppuisin, kun se on maksullinen koulutus, Mutta silti se tuntuu todella isolle harppaukselle..

      Yritin kuntouttaa itseäni vuoden alussa, mutta se kokeilu meni ihan penkin alle. Olin työharjoittelussa ja siellä oli pari tyyppiä jotka olivat minulle tosi ilkeitä. Onneksi työnantaja oli tosi ymmärtäväinen ja antoi minun lopettaa kesken pelkoni takia. Minua niin harmittaa kun siellä oli idiootteja, kun etsin nimen omaan positiivisia kokemuksia ihmisistä siellä, että uskaltaisin olla taas ihmisten keskuudessa. Mutta ei. Elämällä ei vain ole ehkä antaa minulle hyviä kokemuksia ihmisistä ja se pitää vain hyväksyä jos haluan elämässäni eteenpäin.

    • asdfghjkli

      Itekin oon vaan yksin täällä ja vältellen just ihan kaikkea.. sydän alkaa hakkamaan ko puhelin soi, ja kauppaan mentäessä valmistaudun fyysisesti pari tuntia ja sit viel psyykkisesti sen tunnin et pystyn menemään..

      Ny syksyllä mun piti men kouluun mut en tie pystynkö menemään, aattelin et meen psykiatrille mut en uskalla sinnekkään soittaa.

      Ja sit pelkään et joku tunnistaa et kuka oon tän tekstin perusteella jonka kirjotan, mut jos keksin jonku tosi originaalin nimimerkin niin ehkä kukaan ei tajua kuka oon. FML

      • kljier

        kannattaa hakeutua tk.n kautta psykiatrille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3544
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2022
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1968
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1598
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1435
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1415
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1129
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      101
      1093
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      874
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe