Miten kositaan, milloim pyydetään kättä appiukolta

Sosiaalivajakki

Minulle on epäselvyyttä näistä termeistä.

Jos pyydän naistani kihloihin, kysynkö häneltä "tuletko naimisiin kanssani" vai "tuletko kihloihin". Ajatushan on että noin 1 v päästä kihloista olisi häät. Kihlathan on lupaus avioliitosta eli tuo tuletko aviovaimokseni oikea on oikea?

Appiukolta pyydetään tyttären kättä ennen kihlaamista ?

46

10135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1-1

      Kihlautuminen on lupaus avioliitosta, joten luontevinta on kysyä tyttären vanhemmilta tyttären kättä juuri kosimisen ja kihlautumisen alla.

      Kosinta johtaa kihlautumiseen.

    • Tuota.noin

      Raamatussa avioliitto alkaa miehen ja naisen yhdynnästä.

      Todennäköisesti tyttären käden pyytäminen ja häät ovat pahasti myöhässä.

      • prohveetta

        Raamattu on kirjoitettu romaani.Ei perustu totuuteen.


      • HÖPÖ HÖPÖ..;;(
        Kyllä raamatussa on tosiasioita kirjoitettu ja se on Jumalan sanaa.


      • Nimikirjoitus alle tähän kementi.


      • koskelaetelä

        on se koekäytettävä ennen kihilaatumista.itse ostin viinapullolla appiukolta.niin se teki koskelan akselikin kun elinan osti.kysy vaan reilusti että mentäiskö ostaa kihilat.loppu sujuu itsetään,jonka jälkeen kysyt tyttären isältä että on ajateltu mennä naamiaisiin papille


    • Sosiaalivajakki

      Eli "tuletko vaimokseni"
      Ja appiukolta kysyn "pyytäisin tytäresi kättä"
      Anopilta ei perinteisesti mitään taarvi kysyä.

      Hm nyt vielä pitää miettiä sopiva paikka ja tuleeko yllätyksenä. Jos kysyy appiukolta ensin lupaa ja sitten kosii niin ettei vaam ukko pöläytä sitä ensin.

      Miten sormusjutun olette tneet. Yllätys menee pilalle jos yhdessä valkataan. Ajattelin ostaa jonkun muovikorun halpis jutun ja sitte yhdessä haetaan oikea koru. Tietty olis mukava jos olisi heti oikea sormus, mutta on se harmillista jos huono sormus

      • realisti_mies

        juuri näin. itse ottaisin selville sormuksen koon ja valitsisin itse kihlasormuksen, jonka nainen saisi vastatessaan myöntävästi.

        kihlasormus kuuluu mielestäni vain naiselle, sehän on kosimiseen myäntymisestä annettava sormus ja vain naista kositaan. aviosormus kuuluu molemmille sillä jos molemmille otetaan kihlasormukset ja vain naiselle aviosormus niin sehän ilmaisee sitä ettei mies sitoudu avioliittoon.

        avioliittoa solmittaessa siis ostettaisiin yhdessä valiten molemmille aviosormukset.

        tietenkin yrittäisin parhaani valita naiselle häntä miellyttävän sormuksen.

        ei naisen asema kosittaessa ole sellainen että hänen tulisi saada valita kihlasormus. se on miehen tehtävä osana kosimista. kosimiseen myöntyvän naisen on kunnioitettava ja arvostettava hänelle annettua kihlasormusta, oli se täsmälleen mieleinen tai ei.


      • realisti_mies
        realisti_mies kirjoitti:

        juuri näin. itse ottaisin selville sormuksen koon ja valitsisin itse kihlasormuksen, jonka nainen saisi vastatessaan myöntävästi.

        kihlasormus kuuluu mielestäni vain naiselle, sehän on kosimiseen myäntymisestä annettava sormus ja vain naista kositaan. aviosormus kuuluu molemmille sillä jos molemmille otetaan kihlasormukset ja vain naiselle aviosormus niin sehän ilmaisee sitä ettei mies sitoudu avioliittoon.

        avioliittoa solmittaessa siis ostettaisiin yhdessä valiten molemmille aviosormukset.

        tietenkin yrittäisin parhaani valita naiselle häntä miellyttävän sormuksen.

        ei naisen asema kosittaessa ole sellainen että hänen tulisi saada valita kihlasormus. se on miehen tehtävä osana kosimista. kosimiseen myöntyvän naisen on kunnioitettava ja arvostettava hänelle annettua kihlasormusta, oli se täsmälleen mieleinen tai ei.

        ei nainen saa valita kosijaansakaan, miksi hänen siis tulisi saada valita hänelle kosimiseen myönnyttäessä annettava sormus?

        kosiminen on yksinomaan miehen tehtävä, naiselle siinä jää vain kosittavan asema.


      • anteeksivain
        realisti_mies kirjoitti:

        ei nainen saa valita kosijaansakaan, miksi hänen siis tulisi saada valita hänelle kosimiseen myönnyttäessä annettava sormus?

        kosiminen on yksinomaan miehen tehtävä, naiselle siinä jää vain kosittavan asema.

        Anteeksi vaan mutta kuka oikeasti enää noin tekee... ehkä jotkut uskonnolliset piirit. Omasta mielestäni kyse on pariskunnan yhteisestä asiasta eikä siihen kuuluu pahemmin appi ukko tai anopikkaan.

        Ja sormukset kuuulu molemmille.Vai meinaatko että puolisosi tykkää siitä että sillä sormus ja ns. varattu ja ite painelet nimetön tyhjänä...


      • anteeksivain
        anteeksivain kirjoitti:

        Anteeksi vaan mutta kuka oikeasti enää noin tekee... ehkä jotkut uskonnolliset piirit. Omasta mielestäni kyse on pariskunnan yhteisestä asiasta eikä siihen kuuluu pahemmin appi ukko tai anopikkaan.

        Ja sormukset kuuulu molemmille.Vai meinaatko että puolisosi tykkää siitä että sillä sormus ja ns. varattu ja ite painelet nimetön tyhjänä...

        Ja mitä muuten meinaat tehä jos appi-ukko ei innostukkaan ideasta.. kosit silti?


      • anteeksivain
        anteeksivain kirjoitti:

        Anteeksi vaan mutta kuka oikeasti enää noin tekee... ehkä jotkut uskonnolliset piirit. Omasta mielestäni kyse on pariskunnan yhteisestä asiasta eikä siihen kuuluu pahemmin appi ukko tai anopikkaan.

        Ja sormukset kuuulu molemmille.Vai meinaatko että puolisosi tykkää siitä että sillä sormus ja ns. varattu ja ite painelet nimetön tyhjänä...

        Ja mitäs muuten meinaat tehä jos appi-ukko ei innostukaan ideasta.. kosit silti?


      • Vihkisormuksellinen
        realisti_mies kirjoitti:

        juuri näin. itse ottaisin selville sormuksen koon ja valitsisin itse kihlasormuksen, jonka nainen saisi vastatessaan myöntävästi.

        kihlasormus kuuluu mielestäni vain naiselle, sehän on kosimiseen myäntymisestä annettava sormus ja vain naista kositaan. aviosormus kuuluu molemmille sillä jos molemmille otetaan kihlasormukset ja vain naiselle aviosormus niin sehän ilmaisee sitä ettei mies sitoudu avioliittoon.

        avioliittoa solmittaessa siis ostettaisiin yhdessä valiten molemmille aviosormukset.

        tietenkin yrittäisin parhaani valita naiselle häntä miellyttävän sormuksen.

        ei naisen asema kosittaessa ole sellainen että hänen tulisi saada valita kihlasormus. se on miehen tehtävä osana kosimista. kosimiseen myöntyvän naisen on kunnioitettava ja arvostettava hänelle annettua kihlasormusta, oli se täsmälleen mieleinen tai ei.

        Aviosormusta kutsutaan yleisemmin vihkisormukseksi. Suomessa yleinen tapa on, että molemmilla on kihlasormus ja vain naiselle tulee vihkisormus. Mutta voi tehdä miten päin vain. Meille ei tullut kummallekaan kihlasormusta. Kummallekin tulee vain vihkisormus.


      • Höpsis

        Ja höpö höpö,nykyään voi nainenkin kosia ja sormukset kuuluu molemmille.


    • realisti_mies

      kaikkein ensimmäiseksi on laadittava lakimiehen avustuksella avioehtosopimus ja toimitettava se maistraattiin rekisteröitäväksi. sen voi tehdä jo ennen avioliittoa, jolloin se astuu voimaan kun henkilöt avioituvat.

      avioehdolla varmistetaan että mies löytää uuden toivottavasti paremman vaimon, kun vanha pettää tai rupeaa häijyksi. vakavarainen mies saa helpommin vaimon, mutta hän voi joutua naimisiin hänen rahoja haluavan naisen kanssa. siihen on viisasta varautua avioehdolla.

      • puoletnii

        Kuinkahan moni peräkammarin poika on joutunut "luopumaan" maatilastaan puolikkaan? Avioehto ensin!


    • Sosiaalivajakki

      Joo myöhässä kosiminen tossa raamatullisessa mielessä, on tullut jo urakalla touhutta niin eestä kuin takaa, päältä ja alta.

    • lol-lol-lol
    • naisenkanta

      Tiedätkö mikä on tyttöystäväsi kanta kosimisesta... Haluaako, että häntä kositaan vai että teette päätöksen naimisiin menosta yhdessä? Vanhemmilta en itse lähtisi kysymään ja jos mun vanhemmilta kysyttäisiin, niin raivostuisin. Tällöin mies ei tuntisi mua ollenkaan! Enkä itse alkaisi tulevien appivanhempien kanssa juttelemaan miehen käden pyytämisenä jos itse kosisin miestä.

      Mieti mitä tyttöystäväsi haluaa ja tee niin

      • naisenknt

        Loppu jäi matkalle eli tässä viestin loppuosa:

        Itse kehottaisin miettimään vaikka näitä: Näyttävä kosinta vai hillitty? Julkinen vai yksityinen? Sormuksella vai ilman? (Sormus voi olla kiva ideana, mutta entä käytännössä). Älä jännitä liikaa ja ole ona itsesi!


      • naisenkanta

        Loppu jäi viestistä pois...

        Itse kehottaisin miettimään vaikka näitä: Näyttävä kosinta vai hillitty? Julkinen vai yksityinen? Sormuksella vai ilman? (Sormus voi olla kiva ideana, mutta entä käytännössä). Älä jännitä liikaa ja ole ona itsesi!


      • realisti_mies

        naisen asema ei ole kosia. kosiminen on miehen asema.

        naisen asema ei ole vaikuttaa siihen kosiiko mies vai ei.

        ilman kosintaa ei voida kihlautua. kosiminen ei ole miehen ja naisen sopimus. kihlautuminen eli avioliittoon lupautuminen on miehen ja naisen sopimus. se muodostuu miehen kysymyksestä ja naisen vastauksesta.

        mies yksin päättää kaiken kosimisesta. jos nainen korruptoi kosinnan omilla vaatimuksillaan niin hän kosii itse itseään. ei ei ei.

        mies yksin päättää myös kysyykö hän kosittavan tyttären kättä tämän vanhemmilta. käden kysyminen on osa miehen ja kosittavan tyttären vanhempien suhdetta. siitä ei päätä nainen.

        jos mies todella haluaa voittaa naisen omakseen niin hänen on tietenkin tunnettava nainen hyvin ja huomioitava hänet kaikessa. muuten nainen vastaa kieltävästi.

        naisen ainoa asema kosittavana on vastata kyllä tai ei. niin simppeliä se on. naisen ei tule korruptoida kosintaa millään tavalla.


      • Sosiaalivajakki
        realisti_mies kirjoitti:

        naisen asema ei ole kosia. kosiminen on miehen asema.

        naisen asema ei ole vaikuttaa siihen kosiiko mies vai ei.

        ilman kosintaa ei voida kihlautua. kosiminen ei ole miehen ja naisen sopimus. kihlautuminen eli avioliittoon lupautuminen on miehen ja naisen sopimus. se muodostuu miehen kysymyksestä ja naisen vastauksesta.

        mies yksin päättää kaiken kosimisesta. jos nainen korruptoi kosinnan omilla vaatimuksillaan niin hän kosii itse itseään. ei ei ei.

        mies yksin päättää myös kysyykö hän kosittavan tyttären kättä tämän vanhemmilta. käden kysyminen on osa miehen ja kosittavan tyttären vanhempien suhdetta. siitä ei päätä nainen.

        jos mies todella haluaa voittaa naisen omakseen niin hänen on tietenkin tunnettava nainen hyvin ja huomioitava hänet kaikessa. muuten nainen vastaa kieltävästi.

        naisen ainoa asema kosittavana on vastata kyllä tai ei. niin simppeliä se on. naisen ei tule korruptoida kosintaa millään tavalla.

        Kiitos. Olen samaa mieltä kanssasi. Nykyaika mennyt ihan sekaisin, hyvä ettei miehet jo synnytä. Kiitos miehisestä tuesta, unohdetaan vässykkätouhu.


      • feministi

        (maltillinen). Tässä asiassa olen sikäli perinteinen nainen, että itselleni olisi tärkeää tulla aikanaan kosituksi, jottei itse tarvitsisi meistä kosia. :)

        Jopa feministiänkyrä-äitini on usein muistellut sitä, miten on loukkaantunut taannoin, kuin jokunen on kysynyt hänen ja isäni alkutaipaleesta tyyliin: "kumpi teistä teki aloitteen?" Ja se ei todellakaan ole ollut äitini, vaan kiltti tossukkaisäni.

        Itse en tossukkamiestä halua, mutta kiltti kylläkin saisi olla.


      • oikaisu

        koskee siis niin vanhempieni seurustelun aloitusta kuin kihlaustakin.

        Omalla kohdallani on siis toki edellytys, että mies on aloitteeseen kykenevä. Epävarmuustekijoitä nainen voi joissain tilanteissa puoleltaan tasoittaa osoittamalla kiinnostustaan (tai muutoin rohlaisemalla toivottuun suuntaan; se voi olla esim. joku ele, sanaton tai sanallinen), jos on siis miehestä kiinnostunut, ja näkee myös toisen olevan, mutta jos huomaa myös tämän epävarmuuden.

        - näin sen ajattelevan menevän. Olisi mielestäni IDEAALIa mennä näin.

        Minä feministiänkyrä. ;)


    • Öysetä

      Älä pyydä appiukolta mitään!!!

      Se on jo ihan vanhanaikaista!!

    • päiväys

      päivämäärä sormuksessa tarkoittaa kuulemma parasta ennen.

    • Kissiperkele

      Että joku vielä nykypäivänä kysyy tällästä. Ostetaan sormukset ja mennään kihloihin. Mitä siihen niitä vanhuksia tarvii. Nehän saattaa olla jo kuollu. Onnea häihin puspus.

    • aqery54

      naisen jonka haluat naida niin hänen isälleen annat vuohen ja sanot minä osta sinun tytär ja kättelette ja sillä selvä

    • Jore52

      Sillon viimestään kun tyttärellä on pullat uunissa,
      on aika mennä noyränä poikana appiukon eteen...

    • Minulle on vaikea löyttää ihminen mittä ensin voi hyväksyi. Esimerkki treffetissä on paljon jäsenneet. Ja SUOMI24 tiimi luuli tietä kenen sopi kenelle. Minulle ollut kaikki mittä on 100% ollut väärin tai ne ihmisiä ett kuitekan vasta vaikka kirjoittanu ihmisille. Yksi jäsenneet on vastanut takaisin minulle, mutta % oli 64. Sinki vai kekeille onnea. Kaksi yllätys tuli. Hän ett asui edes Suomessa, ja hän kiinostunut kejevahto. Kihloihin on hyvä juttu. Ja usko 1 vuosi jälkeen mennä naimisin. Olen tuntunut yksi jätkä mittä on tehnyt näin. Äjä oli ihan kiva, ja hän vaimo myös. Mainosttaa HUHVUDSTADSBLADETissä ett enä ole mahdolisuus. Koska treffi ilmoitukset ett enä on. En kattonut jos HELSINGINSANOMATissa on

      • MINÄenYMMÄRTÄ

        ?????


    • epäröimättätörkeästi

      Barbaarisesti.

    • Se_on_tuo

      "käden pyytäminen" kuvaannollinen termi. Persettähän sitä pyydetään. Ja tietenkin naiselta eikä appiukolta... ellei sitten satu olemaan homo.

      ###
      Jos pyydän naistani kihloihin, kysynkö häneltä "tuletko naimisiin kanssani" vai "tuletko kihloihin". Ajatushan on että noin 1 v päästä kihloista olisi häät. Kihlathan on lupaus avioliitosta eli tuo tuletko aviovaimokseni oikea on oikea?

      Appiukolta pyydetään tyttären kättä ennen kihlaamista ?
      ###

      • näin_meillä

        "Appiukolta pyydetään tyttären kättä ennen kihlaamista ?"

        Miksi tyytyä pelkkään käteen? Pyydä koko nais!


      • Jos_sattuu_ole-

        maan homo, on parasta unohtaa se nainen ja keskittyä sen isään, siihen appiukkoehdokkaaseen siis.

        Tietysti nainenkin olisi hyvä olla olemassa, jos haluaa saada lapsia.

        En ole varma, millaisia jälkeläisiä homorakkaudesta sikiää. Jonkinlaisia pikkuhomonalkuja kai. Tätä asiaa pitäisi kysäistä akkipiispalta, joka on keskittynyt erityisesti tämän vähemmistöryhmän (homojajan on 1 % väestöstä) tarpeiden tyydytykseen.


      • kätelly
        näin_meillä kirjoitti:

        "Appiukolta pyydetään tyttären kättä ennen kihlaamista ?"

        Miksi tyytyä pelkkään käteen? Pyydä koko nais!

        Kyl käsi hyvä on. Kui käsi käyp?


    • Kylläjoskysytäänmuutenei

      Kylä lähhteeeeeeeee. Ja vastauksen varmaakin jo sit tiedät etukäteen niin kun kaiken muunkin tässä kuviossa. Se on soronoo sitten.

    • viisasaikuinenneuvoo1902

      MILLOIN ON OIKEA HETKI KOSIA?
      - Ihanteellisin ikä kosia ja tulla kosittavaksi olisi noin 25-35 ikävuoden välillä, eli kun pariskunta on jo päässyt teini-iän yli mutta ikä ei vielä näy kasvoilla
      - Kun pariskunta on tuntenut toisensa vähintään vuoden ajan
      - Kun on asuttu vähintään puoli vuotta yhdessä
      - Kun olet varma, että rakastat häntä ja hyväksyt hänet virheineen
      - Vähintään vuosi ennen häitä, sillä mm. pukujen hankkimisessa ja häiden järjestämisessä menee paljon aikaa

      MITEN KOSINTA TAPAHTUU?
      - Halutessaan kosija kysyy etukäteen appiukoltaan lupaa pyytää tämän tyttären kättä
      - Kosija polvistuu tai kysyy kysymyksen seisaaltaan, riippuen siitä kumman tavan kokee omakseen
      - Kosija kysyy kosittavalta esimerkiksi ”mennäänkö naimisiin” tai ”tuletko vaimokseni
      - Kosija voi sormuksen sijaan tai lisäksi ojentaa kukan/kukkakimpun kosittavalle
      - Perinteisessä kosinnassa kosija on mies ja kosittava nainen, mutta nykyään roolit voivat vaihdella

      MIKÄ KOSINNASSA VOI MENNÄ PIELEEN?
      - Pelko ja jännitys, joka estää tai vähintään siirtää kosimista
      - Vääränkokoisen sormuksen hankkiminen (sormuksen kokoa on jälkeenpäin kuitenkin mahdollista pienentää tai suurentaa)
      - Kumppani odottaa turhautuneena useita vuosia kosintaasi
      - Et kysy ”mennäänkö naimisiin” vaan ”mennäänkö kihloihin”

      MITÄ SORMUKSESTA TÄYTYY TIETÄÄ?
      - Kihla- ja vihkisormus tarkoittavat eri asiaa. Kihlasormus annetaan kosittaessa ja vihkisormus naimisiin mentäessä
      - Sormuksien hankkiminen on täysin vapaaehtoista, voit siis kosia tai mennä naimisiin ilman sormuksiakin
      - Kauniita sormuksia saa edullisestikin, varsinkin jo timantin aitous tai kulta materiaalina ei ole sinulle tärkeintä. Kultaa edullisempia materiaaleja ovat esimerkiksi kirurginteräs, titaani ja hopea
      - Jos mietit millaisesta sormuksesta kumppani pitää, katso hänen korujaan ja tyyliään. Jos tyyli on moderni, kannattaa sormuksenkin olla yksinkertainen. Jos tyyli on naisellinen, koristeellisuus ja mahdollinen koristekivi ovat todennäköisesti saajan mieleen.
      - Kapea pyöristetty sormus jossa ei ole korkeita ja teräviä yksityiskohtia, ovat mukavimmat käyttää myös hansikkaiden alla.
      - Pyydä apua sen paikan myyjältä, josta sormuksen aiot hankkia
      - Jos et tiedä kokoa, kysy sormuksen saajan ystäviltä/sukulaisilta tai katsele kumppanin jo olemassa sormuksia tai sormia
      - Jos sormus on totaalisen väärää kokoa, voitte yhdessä jälkeenpäin mennä ostamaan uuden tai kosittu voi pitää sitä kaulakorussaan riipuksena. Siksi sormukseen ei kannata käyttää paljoa rahaa
      - Sormusta pidetään yleensä vasemman käden nimettömässä, sillä sanotaan, että siitä sormesta johtaa suoni suoraan sydämeen
      - Sormuksiin voi halutessaan kaiverruttaa esimerkiksi päivämäärän, vuosiluvun tai nimet

      MITÄ KOSIMIMINEN JA AVIOLIITTO MERKITSEE?
      - Kihlaus on lupaus avioliitosta
      - Avioliitto on lupaus olla loppuelämä yhdessä
      - Kihloissa voi halutessaan olla useita vuosia ennen naimisiinmenoa
      - Avioliitto on perinteikäs ja edelleen monien ihmisten suurimpia haaveita
      - Naimisissa olevaa pariskuntaa arvostetaan enemmän kuin avoliitossa elävää
      - Häiden järjestelyyn ei ole pakko käyttää omaisuuksia rahaa, eikä häämatkalle ole pakko mennä heti häiden jälkeen

      • Anonyymi

        kiitos!


      • Anonyymi

        Juu, jollei appiukko anna lupaa, niin kannattaa sitten unohtaa koko juttu.


    • Anonyymi

      Appiukolta käden pyytäminen on vähän niinkuin työhaastatteluun meno.
      Onko appiukolla tiukkoja kysymyksiä sulhaselle?

    • Anonyymi

      Älä tee sitä, siitä seuraa hirveitä ongelmia tulee todella kalliiksi.

    • Anonyymi

      Uppiakan kaa nykyään voi sattua uppiniskat tai mitä viidakon lakeja ne oli.

    • Anonyymi

      Miten se käden irroitus tapahtuu, jos saa appiukolta luvan?
      Lähteekö appiukko mukaan, kun appiukon tyttären kättä irroitetaan ja appiukko antaa sen jälkeen tyttären käden.
      Otetaanko mukaan saha, kirves, moottorisaha?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe