Lähes 30v vanhan Volvo Pentan (2001) starttimoottoriin ilmeistyi seuraava vika:
Useimmiten toimii normaalisti mutta satunnaisesti ei pyöritäkään kun avaimesta kääntää. Tällöin jostain starttimoottorin liepeiltä kuuluu vain yksi naksahdus. Uusi starttausyritys ei yleensä auta, tuloksena vain uusi naksahdus. Vika tuntuu korjautuvan itsestään koska esim. tunnin kuluttua saattaa taas toimia.
En ymmärrä moottoreista paljoakaan enkä googlaamalla hirveästi viisastunut. Starttivirtaa on saatavilla riittävästi, starttiakku on täysi ja uudehko ja lisäksi varmuuden vuoksi kytkin vielä hupiakut rinnalle - ei minkäänlaista apua.
Mistähän tuota vikaa lähtisi etsimään? Jos ylipäänsä löydän koko starttimoottorin (siellä kai se koneen kyljessä manuaalin mukaan on) niin uskallanko irrottaa sen ja kiikuttaa johonkin huollettavaksi? Jos niin mihin? Vene on nyt Padasjoella ja itse asustelen Lahdessa.
Volvo Pentan startti naksahtaa mutta ei pyöri
35
5379
Vastaukset
- sttartti
Solenoidi on tod. näk. Rikki. Ei siis kytke virtaa starttimoottorille jolloin startti ei pyöri. Startti irti ja alan liikkeeseen hakemaan uusi startti tilalle. Ensin kannattaa tietty tarkastaa startille tulevat kiitokset, ettei ole hapettuneita.
- Uhvuhvuhvuhvuhv
Kokeile ensin etsiä startti ja solenoidi. Kun seuraavan kerran vain naksahtaa ota kova muovivasara ja anna kunnon tälli tai muutama solenoidin pohjaan. Ei älytyömästi mutta napakasti. Jos nyt starttaa pulttaa startti ja solenoidi irti ja puhdista paineilmalla ja hammasharjalla ja voitele crcllä. Saattaa toimia virlä vuosia, voi myös vaatia vaihdon mutta kannattaa kokeilla, vaiva on pieni. Ei vaadi suurta osaamista eikä työkalumäärää, rohkeasti kimppuun!
- Volvoovlov
Ota startti irti ja vie Karhin Paulille Niemen satamaan ( värikäs mersun bussi vihreän kopin vieressä ). Vanha mies osaa sähkölaitteiden korjaukset ja tekee sopuhintaan.
Muista irrottaa akunkengät ennen startin irrotusta. - McInen
Uskon löytäväni startin mutta solenoidin sijainnista (tai ulkonäöstä) ei ole hajuakaan... Minkähänlainen operaatio se startin irrotus mahtaa olla? Lentääkö samantien kourallinen osia pilssiin...? Entäpä korjatun/uuden kiinnitys? Volvolta varmaan saisi uuden mutta myykö joku yhtä hyvän halvemmalla ja vielä mielellään suoraan hyllystä?
- starrtl
Solenoidi on siinä startissa kiinni. Pari pulttia irti ja se on siinä koko hoito. Itse ostaisin jostain muualta kuin Volvon marmoritiskiltä, mutta makuasia.
- solenoidiii
solenoidi on siinä startin kyljessä
http://www.keltainenporssi.fi/search/veneily/venemoottorit-ja-varaosat/search.mec?pob_post_id=14400876&pob_action=show_post&pob_cat_id=10724&pob_view_language_id=fi
- Normijuttu
Solenoidin kytkentä vajaa tai startin hiilet loppu.
Halpa korjaus tai oikeastaan huoltotoimi. - HelppoKorjausHankalaPaik
Vanha kannattaa kunnostaa tai vaihtaa siihen vain tarvittavat osat. Kokonaan uusi startti on kallis ja turha ostos, jos siinä ei ole vikaa.
Kannattaa kuitenkin tutkia koko paketti esimerkiksi startin laakereiden osalta ja vaihtaa samalla, kun on irti. Irrotus ei ole suuritöinen, mutta voi olla hyvin hankalassa paikassa. Yleensä paketti on alhaalla jommalla kummalla sivulla.- sisävesiviikinki
Yleensä näihin tämän tyyppisiin kysymyksiin kuuluu, ettei vahingossakaan kerrota moottorin mallia, jolloin joku voisi osata neuvoakin. Puhtaana arvauksena startin sijainnista perästä keulaan katsottuna koneen vasemmassa takalaidassa alhaalla. Se on kyseisessä linkissä näkyvän näköinen:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Käynnistysmoottori
paitsi että Volvon merimoottoreissa väriltään vihreä. Solenoidi on tuo sen päällä oleva pienempi sylinteri, johon johdot tulevat kiinni. Löytyy myös yleensä akusta lähtevää plusjohtoa seuraamalla. - silmälasiton
ei kun olihan se tyyppi tuossa (2001). Silloin startti on helpossa paikassa oikealla puolella laturin alla.
- EiAinaKallista
Se ei välttämättä ole niin kallis, jos ei ehdottomasti halua alkuperäisvaraosaa. Itseltäni laukesi startti (n. 25 palvelusvuoden jälkeen). Topboatin kaverit hakivat Aditasta startin; hinta oli suunnilleen viidennes siitä, mitä Volvolta tilattu olisi ollut. Toki sanoivat, etteivät anna sille takuuta kuin siksi kesäksi. Mutta se on nyt pelittänyt muutaman kesän ilman mitään ongelmia.
- Kfkfkkf
Ei vanhoja startteja enää monessa paikassa korjata. Osta uusi, maksaa 100-300 euroa. Ihan perusstarttikaupasta löytyy, älä osta Volvolta
- McInen
Kiitos tässä vaiheessa hyvistä vinkeistä. Moottorin malli tosiaan on mallia 2001 eli 2000-sarjan pienin, yksipyttyinen kone vuodelta 1986, startti on tietääkseni alkuperäinen. Moottoriin pääsee muuten hyvin käsiksi konekopan irrottamalla mutta juuri tuo styyrpuurin puoli (eli perästä katsoen oikea) on ahdas kun siellä on vastassa kiinteä seinä. Täytyy yrittää silti löytää startti ja solenoidi sieltä, laturin alta.
En tosiaankaan halua ehdottomasti Volvon omaa starttia jos (edes lähes) yhtä hyvän saa muun merkkisenä 1/3 hinnalla. Onko tosiaan noin, että sopivia startteja löytyy ns. tarvikeosinakin noin vanhaan rakkineeseen? Jos näin on, niin mistähän löytyisi? Googlaamalla en löytänyt tätäkään tietoa paitsi adita.fi, jonka tuoteluettelosta löytyy peräti neljä vaihtoehtoa, kaksi 1,1kW ja kaksi 1,2kW. Oman moottorin teknisten tietojen mukaan yksipyttyisessä on 0,8kW startti, kaksi- ja kolmipyttyisissä 1,1kW. Kaikissa kuitenkin 9 hammasta. Tehokkaammasta ei lie muuta haittaa kuin suurempi virrankulutus? Varminta olisi kaiketi marssia vanhan startin kanssa johonkin kauppaan kuten joku jo vinkkasikin. Mutta mihin Lahdessa tai Padasjoella? Johonkin autosähkökorjaamoon vaiko kenties (auto)varaosaliikkeeseen. Ainoa "paikallinen" Volvon merkkihuolto (Vääksyn konepiste) ei ole vastannut kahteen päivään puhelimeen...
Hämmennän vielä: Voiko vika kuitenkin olla esim. virtalukossa (sen pohjassa) tai jossain muualla pienen virran kulkualueella (esim. kytkinpaneelissa, joka on ulkona). Alkaa nimittäin kaikki moottoriin liittyvät osat olemaan niin vanhoja että tuntuu vian etsiminen yhteen sun toiseen asiaan melkoiselta hakuammunnalta... Ajattelin vaan, että jos nyt jostain uuden startin löydän (tai saan jonkun taitavan huoltamaan vanhan), voiko käydä niin, että vika jatkuu? - mmmmnmnnn
Helsingissä Adita, Lahdessa ?Vaihdoin 2002 vm 1989. tänä keväänä ,vein vanhan liikkeeseen ja sain "uuden vanhan kunnostetun ,näytti ihan uudelta" tilalle ja toiminut näin aluksi,nyt kone pärähtää käyntiin noin kahdessa sekunnissa.
- Jatkovarsi
Vanha kikka kolmonen solenoidin kanssa yllättävissä tilanteissa on saada terävä napautus kylkeen ja johan hyrähtää.
Usein miten ei suoraan pääse kopauttamaan, mutta jokin rautatanko väliin, hylsysarjan jatko, ruukkari tai ihan mikä tahansa.- Jatkovarsi
Siis sinne solenoidin kylkeen.
- MitaanTietamaton
Startti vaihtoon, kuten edellä on kerrottu on oikea tapa. Itse sain annettua tekohengitystä solenoidille tuomalla sille virran suoraan pääkytkimestä releen kautta. Releen ohjaus tuli starttinapista pitkien ohuehkojen kaapelien kautta.
Yksi hämärä vika voi olla huono maadoitus. Tarkista akusta tuleva musta johto, onko se jostain kohtaa rikki. Voi myös koittaa yhdistää starttikaapelilla akun miinusnapa moottorin runkoon. Jos toimii hyvin, on vika tuossa johdossa. Naksahdus ilman pyöritystä voi hyvin johtua huonosta virransaannista.
- Joohtajaaa
Johdon väri voi olla muukin kuin musta, minulla vihreä.
- SDPSDP
Voi se vika olla siinä punaisessa johdossakin. Oli kerran akkukengä löysällä, startti naksahti muttei pyörinyt.
- pensselisetä69
arvauskeskuksen pojat ihan sekaisin taas. hapettuneet liitokset. virtaa ei kulje tarpeeksi lämpimissä johdoissa/liitoksissa. viilentyminen auttaa ja siksi starttaa odottelulla.
- satusetä69
Lämpötila ei vaikuta olennaisesti resistanssiin. Lämpölaajeneminen voisi vaikuttaa huonoon liitokseen.
- KaikenlaisiaInssinöörejä
Kuparijohdon sulamiseen asti sen vastus ei kasva kuin samalla tasolle teräksen kanssa. Sulaminen tapahtuu tuhannen asteen nurkilla, joten savu nousee jostain muusta paikasta ennen kuin se tapahtuu :D
- sellastaseonvaankuule
no jos ei ole tietoa, niin en pakota uskomaan. kerroin nyt vaan missä vika on. aloittaja voi vahvistaa tämän, kun on korjannut vian.
- KunKerranTiedät
sellastaseonvaankuule kirjoitti:
no jos ei ole tietoa, niin en pakota uskomaan. kerroin nyt vaan missä vika on. aloittaja voi vahvistaa tämän, kun on korjannut vian.
Kuinka paljon kuparikaapelin vastus lisääntyy, kun lämpötila nousee vaikkapa 100 astetta ja minkä aineen tasolla johtavuus silloin on?
Ja jatkokysymyksenä, onko kyseinen aine mahdollisesti sellainen, jota yleisesti pidetään sähköä johtavana? - valivalimies
KunKerranTiedät kirjoitti:
Kuinka paljon kuparikaapelin vastus lisääntyy, kun lämpötila nousee vaikkapa 100 astetta ja minkä aineen tasolla johtavuus silloin on?
Ja jatkokysymyksenä, onko kyseinen aine mahdollisesti sellainen, jota yleisesti pidetään sähköä johtavana?en tiedä eikä kiinnosta, mutta useampi kone korjattu tuon takia. ei varmaan kelpaa sinulle, joten kysy nasalta.
- SähänPelleOot
valivalimies kirjoitti:
en tiedä eikä kiinnosta, mutta useampi kone korjattu tuon takia. ei varmaan kelpaa sinulle, joten kysy nasalta.
Siis useampi kone on korjattu niin, että johdot on viilennetty että elektronit kulkee :D
"virtaa ei kulje tarpeeksi lämpimissä johdoissa/liitoksissa. viilentyminen auttaa ja siksi starttaa odottelulla"
Et ole muuten yhtäkään moottoria ikinä korjannut. Et osaisi, vaikka kädestä pitäen autettaisiin. - koitanytvaanjaksaa
SähänPelleOot kirjoitti:
Siis useampi kone on korjattu niin, että johdot on viilennetty että elektronit kulkee :D
"virtaa ei kulje tarpeeksi lämpimissä johdoissa/liitoksissa. viilentyminen auttaa ja siksi starttaa odottelulla"
Et ole muuten yhtäkään moottoria ikinä korjannut. Et osaisi, vaikka kädestä pitäen autettaisiin.no jos ei ole äly, niin tuskin ymmärrystäkään. odotellaan aloittajan palautetta ihan rauhassa. kyllä se totuus sieltä tulee, mutta sinunkin pitää nyt vain malttaa hetki.
- GMGM
Ensiksi kannattaisi varmaa ladata akku. Varsin yleisin vika startin naksumiseen on tyhjentynyt akku tai hapettuneet akkukengät/hapettunut maadoitus koneen rungossa.. Kun akku on täynnä ja liitokset puhtaat ja startti ei edelleenkää pyöri, niin ota akkukaapeli ja yhdistä akun plus kaapelilla startin plussaan solenoidin toiselle puolelle. Jos startti pyörii, niin solenoidin kontaktipinnat ovat huonokuntoiset. Pelkän solenoidin voi vaihtaa, mutta tapauksessasi suosittelen vaihtostarttia.
- SolenOngelmat
Voihan olla myös niin, että vanhassa startissa on laakerit niin kuluneet, että ankkuri ottaa kenttään.
Paljon on mahdollisuuksia, mutta solenoidia veikkaan - lähinnä siksi, että jokainen tarkastaa navat ja latauksen ensin, jos osaa. Jos ei sitä osaa, niin vaikeammat neuvotkin menevät hukkaan.
- McInen
Ketjun aloittaja tässä.
Virtaa on ollut takuuvarmasti käytettävissä tarpeeksi; Starttiakku on täynnä ja varmuuden vuoksi olen myös kytkenyt hupiakut rinnalle - ei mitään vaikutusta. Olen myös tarkastanut akunkenkien kunnon ja kireyden.
Starttia kokeiltiin pyörittää myös niin, että startin perässä (?) olevat kaksi mutteria, joista toiseen tulee paksu virtakaapeli akulta, kytkettiin toisiinsa ruuvimeisselillä, jolloin startti lähti pyörimään villisti. Tämä kenties osoitti, että itse starttimoottori on kunnossa ja virtaa piisaa? Vika voi yhä kuitenkin olla solenoidissa?
Solenoidia ihmetellessäni tarkistin vielä sen apiko-liittimen, joka on solenoidin päässä (kaiketi tulee virtalukolta). Tämä liitin oli todella heppoisesti kiinni (ei tarvinnut kuin nypätä irti sormin) ja hapettunut vihreäksi. Liitin puhdistettiin, suihkuteltiin kontaktipintoihin CRC:tä, naaraspuolinen apiko kiristettiin ja tökättiin takaisin kiinni. Tämän puuhastelun jälkeen on startannut moitteetta noin 10-20 kertaa. Ehkäpä vika oli tuossa.
Aditan mainion asiakaspalvelun mukaan tuohon on tarjolla peräti neljä erilaista starttia mutta onnistuimme kuvaamaan digikameralla nykyisen startin tyyppinumeron startin kyljestä (sinne ei näe silmällä kun pää ei mahdu seinän ja startin väliin) ja tämän numeron perusteella Aditalta löytyy korvaava, huollettu mutta käytetty startti alle 200e. Jos jatkaa ryttyilyä tuosta liittimen puhdistamisesta huolimatta, ostan tuon vaihtostartin Aditalta.
Tuohon lämpötilaspekulointiin sen verran, että ilmestyessään vika ei ole ollut lämpötilariippuvainen; Joskus vene on seisonut kaksi viikkoa ja ensimmäinen yritys on antanut vain naksahduksen. Joskus taas on juuri startannut mutta 15min kuluttua ei starttaa enää.
Laituriparlamentissä kun olen asiasta keskustellut, vika on todella yleinen purjeveneissä. Kaikilla muilla se on vaan "ohimenevää" eli toisella tai kuudennella yrityksellä lähtee aina pyörimään. Meillä ei lähtenyt edes 20 yrittämällä... Mutta nyt siis elän toivossa, että vika olisi ollut vain tuo hapettunut liitin solenoidin päässä.
Kiitos kaikille spekulaatioista ja neuvoista tässä vaiheessa!- MitaanTietamaton
Kiitos siitä, että jaksoit tuoda julki, mistä homma kiikasti. Monelta se unohtuu, kun siirrytään kohti uusia seikkailuja.
- Anonyymi
Maadoitus solenoidi varmaanki viallinen .
- Anonyymi
Virtalukon pohjan tarkistus ja crc:tä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2592884Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1052398Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä121980- 731483
Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki851434Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.181330TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161148Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901120Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos431014- 71983