Kaunis mieli-elokuva tuli televisosta. Mitäs mieltä olitte? Itse katsoin leffan jo toistamiseen ja edelleenkin se oli upea. Kun kriitikoiden arvosteluja lukee, lähes kaikissa lukee, että Pääosan esittäjä oli ilmeetön ja juoni ennalta arvattava. Russel Crowe oli tässä elokuvassa loistava näyttelijä, vaikka en hänestä muissa elokuvissa ole pitänytkään. Ja ehkä olen tyhmä, mutta en todellakaan pitänyt tätä elokuvaa ennalta arvattavana. Nykyisin ei minun mielestä muun laisia leffoja osata tehdäkkään, kuin ennalta arvattavia typeriä romantiikkalässyjä. Kaunis mieli-elokuvassa oli toki romanttinen osuus, mutta koko elokuva ei pyörinyt päähenkilöiden sänkypuuhissa. Aivan loistava elokuva kertakaikkiaan! Sitten jos joku tietäisi sivun, jossa kerrotaan oikeasta John Nashista, olisi sitä mukava käydä kurkkaamassa. Kaiken muun lisäksi elokuva sai kiinnostumaan kyseisestä henkilöstä. Luin jostain että oli oikeassa elämässä sekoillut vielä pahemmin, mitä oli elokuvasta jätetty pois?
Kaunis mieli
8
845
Vastaukset
- Jokujoku
Ihan hyvää tekstiä, mutta olisi kiva kuulla, mitkä ovat mielestäsi noita "typeriä romantiikkalässyjä"? Kiinnostaa vaan. Oli aika hyvä kyllä tuo Kaunis mieli, ei siinä mitään.
- John Nash
Itse lukeudun niihin nuoriin naisiin (onkohan meitä edes muita...) jotka ei kestä romanttisia elokuvia ollenkaan. Jokaisessa elokuvassahan on pakko olla hiukan romantiikkaa, muuten se ei aukene suurelle yleisölle. Romanttiset komediat ovat kauheimpia ja kaikki, joissa puolet leffasta on ihmisten muhinointia, riitoja ja sovintoja. Ärsyttävintä on jos suhdesotku ei liity edes ollenkaan juoneen. Esimerkiksi tulevan viikonlopun Indyt ovat muuten loistavia leffoja, mutta inhottavan romanssin naisen kanssa voisi jättää koko elokuvista pois.Moni hyvä elokuva on pilattu liiallisella romantiikalla ja seksillä, ikävä kyllä. Harmi että sellaiset elokuvat myyvät.Yleensä hyviä elokuvia ovat sotaoikeusleffat yms... Ja siksi olinkin positiivisesti yllättynyt kaunis mieli-leffasta.
- minna
John Nash kirjoitti:
Itse lukeudun niihin nuoriin naisiin (onkohan meitä edes muita...) jotka ei kestä romanttisia elokuvia ollenkaan. Jokaisessa elokuvassahan on pakko olla hiukan romantiikkaa, muuten se ei aukene suurelle yleisölle. Romanttiset komediat ovat kauheimpia ja kaikki, joissa puolet leffasta on ihmisten muhinointia, riitoja ja sovintoja. Ärsyttävintä on jos suhdesotku ei liity edes ollenkaan juoneen. Esimerkiksi tulevan viikonlopun Indyt ovat muuten loistavia leffoja, mutta inhottavan romanssin naisen kanssa voisi jättää koko elokuvista pois.Moni hyvä elokuva on pilattu liiallisella romantiikalla ja seksillä, ikävä kyllä. Harmi että sellaiset elokuvat myyvät.Yleensä hyviä elokuvia ovat sotaoikeusleffat yms... Ja siksi olinkin positiivisesti yllättynyt kaunis mieli-leffasta.
et ole yksin. Minäkään en välitä romanttisista elokuvista Peen vertaa ja yleensä Meg Ryanin nimen näkeminen elokuvan krediiteissä saa aikaan näppylöitä. Tosin jos elokuva on hyvin tehty niin silloin siinä oleva romantiikka voi olla koskettavaakin. (silloin kun se yleensä on kuvattu realistisesti)
Ja juuri tuo indyjen sun muiden räiske elokuvien "romantiikka".... Sekin aika yksinkertaisesti kuvattu. On kai koitettu miellyttää kaikkia. Miehille on menoa ja meinikiä ja naisille se romanttinen osuus jossa on kipakka ja "vahva" nainen joka aluksi vihaa päähenkilöä, mutta sitten lopuksi kuitenkaan ei voi vastustaa.......(plääh sanon minä) Vai onkohan se nainen siinä elokuvassa vain sen takia että päähenkilön kuvataan olevan kaiken lisäksi vielä aika sonni....
Itse pidän hyvin paljon fantasiasta,kauhusta sekä realistisista draamoista..(Mikä ei huom! tarkoita että elokuva olisi romanttinen..... mm. American history X on mielestäni timantti)
- oceansoul
Katsoin kyseisen elokuvan ensimmäistä kertaa... rakastuin heti!
Russel näytteli mielestäni todella hyvin.
elokuva sai minut myös melkein itkemään (ja se on jo suuri saavutus), koska John oikeasti uskoi kaikkeen ja sitten sai tietää ettei se olekkaan totta...
minä myöskään en ole oikein innoissani rakkauselokuvista, enkä varsinkaan rakkauskomedioista! - yllättynyt katsoja
Juoni ei todellakaan ollut ennalta arvattavissa! Epäilen, että saapi ihminen olla melkoinen selvännäkijä, jos aavistaa tulevat tapahtumat. Itsekin olin pitkään kahden vaiheilla siitä, mihin uskoa ja mihin ei. Todella taitavasti tehty!
Yllätyin todella positivisesti koko elokuvasta, nykyjään käy todella harvoin niin, olenko sitten liian kriittinen katsoja.. - tusinatyö
Elokuva oli aika tyypillinen amerikkalaistuotanto: naiivi henkilöspektaakkeli, jossa esitetään varsin ihannoitu kuva jostain korkealle noteeratusta human interest -tapauksesta.
Sankaritarinaan ei tässä tapauksessa mahtunut mm. oikean John Nashin homoseksuaalisuus, eivätkä Eurooppasekoilut ja toistuvat kommunismivainoharhat.
Taloustieteen Nobel, joka Nashillekin myönnettiin John C. Harsanyin ja Reinhard Seltenin kyljessä ns. peliteorioista, ei mikään mahdottoman suuri tunnustus ole. Taloustieteen nobelit ovat siinä mielessä traaginen juttu, että tieteenala on historiallisessa perspektiivissä jokseenkin täyttä huuhaata, ja nobel-palkintojakin on voitettu toinen toisensa poissulkevilla teorioilla. Kuten taloustieteilijä John Kenneth Galbraith sanoi: antakaa teoreetikoiden teoretisoida, heidän teorioistaan on harvemmin haittaa kenellekään.
Tieteeseen sinänsä, ja varmaan nimenomaan matematiikkaan, liittyy paljon tiedemystiikkaa, jonka sumussa on hyvä ruokkia elokuvan katsojien kaipaamia neromyyttejä. Oikeasti asiat eivät koskaan todellisuudessa etene siten kuin näissä kuvitelmissa esitetään. Suuret paradigmaattiset keksinnöt ovat harvinaisia ja useimmiten vuosikymmenten ajan vahvasti tiedeyhteisöjen torjumia, pienemmät työt taas palkitaan olalletaputteluin eikä niiden julkisaattamiseen liity paljoakaan dramatiikkaa.- Katsoja
Kaunismieli elokuva oli hyvin tehty. Petyin vain lopussa siihen että olen katsonut lähiaikoina kaksi samalla idealla tehtyä elokuvaa. Fight club ja Secret window (salainen ikkuna). Siinämielessä tämä kaunismieli yllätti että kun mies sekosi toiseen kertaan oli itsekkin taas siinä uskossa että kaikki on totta.
- Pontero
Katsoja kirjoitti:
Kaunismieli elokuva oli hyvin tehty. Petyin vain lopussa siihen että olen katsonut lähiaikoina kaksi samalla idealla tehtyä elokuvaa. Fight club ja Secret window (salainen ikkuna). Siinämielessä tämä kaunismieli yllätti että kun mies sekosi toiseen kertaan oli itsekkin taas siinä uskossa että kaikki on totta.
Minusta elokuva olisi ollut paljon tehokkaampi, jos tarina olisi ollut synkkä ja surullinen so. päähenkilö ei olisi oppinut hyväksymään näkemäänsä harhoiksi ja pitänyt heitä täytenä totena muista välittämättä. Lopuksi hän ei olisi saanut Nobelia, vaan joutunut loppuiäkseen mielisairaalaan. Olisi ollut ajatuksettavaa nähdä hienon uran tuhoutuvan sillä tavalla.
Silloin ei tosin voisi sanoa leffan perustuvan tositapahtumiin, mutta jos Nashin nimi olisi muutettu tms, niin tulos olisi voinut toimia hyvinkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783190
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313301752- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51310Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264