En tiedä, kuinka selviytyä...Elämänhalu kadonnut.

lopullisesti_murtunut

Olemme juuri eroamassa avopuolisoni kanssa. Voisin kai kutsua häntä jo eksäksi. Kuten monissa muissakin keskusteluissa on kerrottu, tämäkin ero tuli aivan puskista. Yhtenä päivänä kaikki on hyvin, ja seuraavana päivänä vedetään matto jalkojen alta. Varsinaisesta erostamme on vasta 3 päivää. Olemme aikaisemminkin "eronneet", mutta ainoastaan hetkeksi. Lopulta olemme aina sopineet ja elämä on jatkunut. Ajattelin, että tämäkin kerta päättyisi samalla tavalla, ikääkuin riitana, ja elämä ja suhteemme jatkuisi normaalisti. Näin ei kuitenkaan tapahtunut. Mies keräsi tavaransa yhteisestä asunnostamme, otti ja lähti. Tällä kertaa tiesin sen olevan todellista. Tämä ero on kuin isku vyön alle, täysin odottamaton ja imee kaikki mehut.
En yksinkertaisesti osaa pukea tunteitani sanoiksi, minulla ei ole tapana avautua elämästäni keskustelupalstoilla, mutta arvelin sen helpottavan. Toisinsanoen yritän vain pitää itseni väkisin hereillä, että ei tarvitsisi nukahtaa. Olen valvonut kaikki nämä 3 päivää yhteen pötköön. En yksinkertaisesti kykene syömään, nukkumaan tai suoriutumaan mistään arjen askareista. Itsetuhoiset ajatukset ovat jatkuvasti ensimmäisenä mielessä. En osaa kuvitella elämääni ilman miestäni. Hän oli elämäni ensimmäinen rakkaus ja kuvittelin, että vihdoin Sen OIkean etsintä on loppunut.
Voin fyysisesti niin pahoin, että sitä ei voi sanoin kuvailla. Kyyneleet eivät ota loppuakseen, ei edes tätä tekstiä kirjoittaessa. Kädet tärisevät ja on heikko olo. Osittain varmasti unenpuutteen ja ruokavalion puutteen vuoksi. Mutta tämä fyysinen kipu ei ole mitään verrattuna henkiseen puoleen. Minulla ja eksälläni oli suhteessa kaikki osa-alueet hyvin, lukuunottamatta kunnioituksenpuute. Eksäni haukkui (ja haukkuu minua edelleen) lähettämällä kamalia tekstiviestejä siitä, millainen ihminen hänen mielestään olen. Se on kamalaa luettavaa ja alan voimaan entistä pahemmin. Monet tuttavapiirissäni ovat kehottaneet päästämään irti jo aikoja sitten. En vain osaa päästää irti! En, vaikka kuinka mietin, mitä hyötyä siitä olisi pitkällä tähtäimellä. Tiedän, että suhteeni on kamalaa katsottavaa ulkopuolisin silmin, he ketkä tuntevat minut ja eksäni.

Tuo alkuteksti oli verraten pitkä siihen nähden, mikä on avautumiseni pointti, tai oikeastaan kysymys; KUINKA SELVIYTYÄ??? Kuinka päästä yli näistä voimakkaista rakkauden tunteista? Miten se käytännössä onnistuu? Minulla ei ole ollut elämälleni mitään suunnitelmia siltä varalta että päätyisin eroon. Olen kertakaikkisen hukassa ja moneen otteeseen olen suunnitellut itsemurhaa. Minulla diagnosoitiin keskivaikea masennus viime talvena. En kuitenkaan ole antanut masennuksen vaikuttaa suhteeseemme. Osaan peittää tuntemukseni hyvin ja esittää normaalia. Eikä se ole ollut edes kovin vaikeaa, koska olin aidosti onnellinen eksäni kanssa, huolimatta kaikesta riitelystä... Tuntui että elin suhteessamme myrskyn silmässä, odottaen seuraavaa riitaa. Kaikki riitely ja paha mieli kuitenkin syrjäytyi koska rakastin (ja rakastan edelleen!!) eksääni aivan valtavasti. Hän vain teki selväksi, että ei halua missään tapauksessa jatkaa kanssani. Selitykseksi antoi kaksi sanaa:"ei toimi".

Tuhannet kiitokset, jos joku jaksaa lukea vaivalloisen tekstini ja kenties sanoa jotain lohduttavaa kurjuuden keskellä...

9

953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhempi-mies

      En muuta osaa näin maalikkona sanoa kuin ,että yritä etsiä jotain mikä veisi ajatuksesi johonkin muihin aatoksiin. Mennä matkalle tai jotain muuta uutta. Pahinta lienee olla paikoillaan ja itsesäälissä murehtia tunnista toiseen samaa asiaa. Pikku hiljaa ajan kanssa murehtiminen loppuu. Helppo sanoa sivullisena, mutta yritä ottaa itseäsi niskasta kiinni ja terästyä. Elämä on elettävä itsensä kautta ei muiden tukemana ja "keppihevosena".
      Toivotan sinulle hyvää tulevaisuutta mikä varmasti tulee kun et vain anna periksi.

    • Eräskärsinyt

      Jos olisit tervepäinen ja eronnut niin ero olisi sulle "helpompaa", mutta vedät jo perässäsi kivirekeä ennestään niin voimasi ovat viimeisillään.

      Sitä en tiedä kuinka sitkeä on sun psyyke ja asenne. Ne ratkaisee aika paljon sun selviytymisen asteen.

      SYÖ, NUKU! Niitä tarvitset nyt eniten. Osta vaikka eineksiä ja nuku kellon ympäri, mutta tarvitset voimia. Muuten masennus eskaloituu psykoottiseksi masennukseksi.

      Itse "selviydyin" muuttamalla kivun hyödyksi. Eli aloin liikkumaan ihan saatanasti. En tosin tiedä mistä ammensin ne voimat silloin, mutta kai siitä vitutuksesta, surusta ja vihasta. Niin mutkin siis aikoinaan jätettiin.

      Mutta älä kuitenkaan sorru päihteisiin tai lohtusyömään. Kanavoi muuten se suru, vaikka prkl ristipistotöihin.

      Niin ja oleellisin. Mene hakemaan hapua. Ota yhteyttä hoitavaan tahoosi. Olet heikoilla nyt ja vointisi saattaa romahtaa koskavain ja silloin tarvitset laitoshoitoa. Toinen sana. Älä pelkää auttavaa tahoa. Taitaa olla selvää pässinlihaa toi.

    • Nokkapystyyn

      Ensin kyllä neuvoisin välittämään omasta minästäsi, muutoin et jaksa välittää muistakaan. Tiedät, että olet laiminlyönyt useamman päivän ajan itseäsi: siispä tilaa jotain vaikka pizzeriasta, jos et ulkoilmoille halua mennä. Sitten tuijota vaikka telkkaa ja mene aikaisin nukkumaan. Aamulla soitat jollekin ystävälle ja pyydä ulkoilemaan.
      Olen aikoinani eronnut ja minulla oli yksi levy ja soitin sitä ja vollotin. Kun levy loppui, kuivasin silmät ja "otin-järjen-käteen". Tein näin, kun olo oli lohduton. Itku auttaa, mutta ei rypemminen. Toki ihminen on surullinen ja tuska tuntuu pohjattomalta, mutta nyt se rassaa eniten sinua. Pyri tekemään tavanomaisia asioita vaikka turtanakin. Kyllä useimmilla meistä on menetyksen kokemus. Eivät muut tunnetta juuri sillä hetkellä tiedä tai ymmärrä. Mutta itsesäälissä pyörimällä et auta itseäsi, eikä tarkertuminen tai roikkuminen.
      Edelleen sanoisin, että ole iloinen, että sinulla on kyky rakastaa. Et voi mitään sille, että toinen ei halua jatkaa.
      Joskus vaan on niin, että ihmissuhteet päättyvät. Lyhyt elämä: yritä löytää pieniä ilonaiheita, pieniä hyviä hetkiä. Kutsu ystäviä, mutta älä jauha tätä asiaa heidän kanssaan. Jospas kuuntelisitkin muita, muiden murheita.
      Lopuksi en osaa sanoa kuin rutiinia, rutiinia, rutiinia = itseterapiaa.
      Ja kas jossain vaiheessa tapaat taas jonkun, jonka kanssa olla yhdessä, vaikka et sellaista jaksa ajatella nyt.

    • surullinen1

      tilaa aika lääkäriltä,soita aamukahdeksalta ja pyydä kriisiaika. Sun tarvii saada vähän nukahtamislääkkeitä ja pikkusen rauhottavia tohon pahimpaan. Se on mun mielipide, moni muu voi olla eri mieltä.
      Oon itse samassa tilanteessa mutta pahemmassa.
      Oon lisäks henkeä uhkaavasti sairastunut.
      Mä yritän pysyä hengissä ja tahdon jatkaa elämää.
      Erosta on kuukaus mutta joudutaan asumaan vielä samassa asunnossa.

      Itseään ei yhdenkään miehen takia tappaa kannata, eikä saa.
      Mistäs tiedät mihin joutuisit jos niin tekisit.
      Ei Ei Ei, me kestetään, puhu ystävillesi paljon tosta tilanteesta.
      Tuskaa tää on, niin raastavaa.
      Minä ymmärrän miltä susta tuntuu kun oon aika samassa tilanteessa.
      Tilaa pitsa tms. pureskele. niele.
      Multakin ruokahalu mennyt, oon laihtunut kuukaudessa hirveesti. Ei haittaa.
      Uusi elämä onkin tulossa ja sen voin aloittaa hoikkana tyttönä sitten, jos saan elää.
      Rukoilen taivaanisää ja Jeesusta, ilman Häntä en selviäisi!
      Kyllä hän auttaa sinuakin jos pyydät!

      • jospanytmiettisit

        Jeesuksen taidot ei sitten riittänyt vaan pitää näitä lääkeitä vetää naamaan ?

        Nukahtamis ja rauhottavat mihin sitten sitä jeesusta tarvitsee ? ai niin se ruokahalun herättämiseen .


    • Ira_sancti

      Voimia. Kyllä siittä selviää vaikka alkuun kaikki tuntuukin vaikealta. Itsellä oli 7v sitten ero jossa meni minulta lähes kaikki taloa myöden jonka eteen tein paljon työtä. Jonkin aikaa synkistelin ja vapaat meni viinaksien merkeissä pysyen poissa kaikkien silmistä. Eräs päivä sitten ajattelin että hitot nyt ei ole enään menetettävää niin rohkeasti vain kokeilemaan uutta elämää ja jättäen edellisen elämän tunteet taakse vaikkakin ajatus tuntui mahdottomalta. Kaikki kumminkin onnistui kun sitkeästi yrittää. Vaihdoin työpaikkaa ja asuinpaikkaa joten tuli oikeen perusteellisesti muutettua elämää enkä ole katunut päivääkään enkä kaipaa vanhaan enään takaisin. Nykyään olen naimisissa ja perheellinen omakotitalossa maaseudulla. Jos joku kysyy janottaako vanha suola niin voin sanoa ettei taatusti koska exä on exä eikä vaikuta millään tavalla elämääni enään ja tunteet ovat kadonneet häntä kohtaan totaalisesti. Kun tuntuu pahalta puhu jollekkin luotettavalle ystävälle asioistasi se helpottaa äläkä räjäytä päätäsi näistä asioista. Itsemurhaa älä edes harkitse koska elämässä on lukemattomia mahdollisuuksia se vain vaatii hieman rohkeutta/hulluutta toteuttaa niitä ja itsetunto nousee huomaat sen. Kaikki muuttuu paremmaksi aivan varmasti kun menet eteenpäin itsepäisesti ja vaikka takapakkeja tulee niin ota voimaa niistä ja yritä uudelleen. Jos olisit joku ystävistäni niin potkaisisin persuksille sanoen että ylös ja eteenpäin eikä jäädä tuleen makaamaan... onneksi kaikki tietävät rajun huumorintajuni. ;)

    • Eräänmtarina

      Olen saman kokenut ja kliseisesti voisi sanoa, että aika parantaa haavat. Itsellä meni kaksi viikkoa, ettei mistään tullut mitään. Töissä kävin kyllä ja siellä kaikki jäi hetkeksi taka-alalle. Mutta kun tuli uuteen tyhjään asuntoon niin illat olivat pahimpia. Makasin vaan ja kuuntelin fiilikseen sopivia biisejä. Tosiaan pari viikkoa on sellaista helvettiä, jota toivon etten enää koskaan koe. Enkä kyllä toivokaan sitä edes pahimmalle vihamiehelle. Tuo rakkauden tunne ei ole vieläkään kadonnut tässä kahden kuukauden aikana. Toivoisin, että voisimme korjata asiat, mutta ei toinen osapuoli sitä halua. Mitä enemmän pystyt puuhastelemaan ja käymään jossakin niin sitä parempi. Tsemppiä ja kyllä tää jossain vaiheessa normalisoituu, en tiedä milloin täydellisesti

    • Ensinnäkin sanoisin, että NUKU. Nuku vaikka unilääkkeiden voimalla. Samalla kun haet niitä unilääkkeitä pystyy lääkäri arvioimaan muun avun tarpeesi.

      Sitten kun olet saanut nukuttua, nii liiku ja syö.

    • yksi.valinta

      Aluksi sanot, että teillä oli suhteessanne koko paketti kasassa, mutta sitten etenet sanomaan, että suhteenne oli ulkopuolisen silmin varmaan kauheaa katseltavaa. Oletan että suhteenne oli huono?

      Olen aivan varma, että et edes haluaisi elää loppuelämääsi suhteessa, jossa mies ei kunnioita sinua, ja joka on huono. Ero oli hyvä asia.

      Ero huonostakin suhteesta on ymmärrettävästi shokki, koska todellisuus sellaisena kuin se tunsit ja johon olit kiintynyt, yhtäkkiä on poissa. Olet kiintynyt tuttuun, ja siksi kärsit nyt niin paljon. Rakastitko exääsi? Entä rakastatko häntä nyt? Rakastatko häntä vieläkin, kun tiedät ettei hän mitä ilmeisimmin rakasta sinua?

      Tee vain yksi valinta sen puoleen, että selviät erosta. Yksi tietoinen valinta, jonka jälkeen et enää kyseenalaista valintaasi, vaikka tulisi vaikeitakin tunteita. Kriiseissä tyypillisintä on, että ihmiset poukkoilevat epävarmuudessa ja antavat tunteidensa riepotella heitä koko ajan suuntaan ja toiseen. Isoista elämänkriiseistä selviytyy parhaiten sillä, että aktivoi myös tietoisen, järjellisen ajattelutavan ja tekee valintoja ja päätöksiä. Tunteet tulee noteerata, nimetä ja hyväksyä osana tervettä reaktiota, mutta niille ei tule antaa johtajan osaa, koska tunne-elämän keskeinen elementti on ailahtelevuus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9254
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      42
      2720
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1340
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe