Veloitatko b2b kaupassa myöhästymismaksut?

maksakaavittuajoissa

Mulla on toiminimi ja järestään joka hemmetin lasku maksetaan myöhässä. Viimeksi laitoin laskuun lisäyksen että myöhästymisistä velotan sen 40egee ja viivästyskorot päälle. Ei auttanut, myöhässä on taas. Mutt a pikkufirmana sitä aina miettii tyssäkö työt siihin paikkan kuun laitat lisävelotusta. Mutta korpee kun ei voi oma taloutta suunnitella yhtään kun raha tulee aina ihan miten sattuu.

Miten te muut toimitte näissä? Mikään ystävällinen puhelinsoitto ei ole auttanu ja yhteistyötä pitäs tehdä.

26

835

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öhöööööm

      Lyhennä laskun maksuaikaa.

    • Sinnelomille

      Mene käteishommiin, ja jätä maksuhuolet oikeistolaisille.Heillä ne kaikki
      rahat on. Sinun rahoillasi he auttavat kreikkalaisia pitämään vuoden mittaisia
      rantajuhlia " UZON virratessa ."

    • Isot-piirit-vedättää

      Kaverin pikkufirma sai sairaanhoitopiiriltä vähän kuin yllättäen tilauksen, noin kymppitonnin arvosta. Puhelinneuvotteluiden jälkeen sairaanhoitopiiri lähetti e-mailitse oman kirjallisen tilauksensa, jossa olivat laittaneet maksuehdoksi 21 pv nto.
      Kaveri lähetti oman tilausvahvistuksnsa, jossa yksilöi ja vahvisti tilauksen ja laittoi maksuehdoksi normaalin 14 pv nto.
      Laskun eräpäivästä on kulunut nyt jo 15 pv aikaa, eivätkä vieläkään ole maksaneet. Todennäköisesti se maksusuoritus sieltä sitten joskus tulee.
      Mutta mitäs tällaisessakaan tilanteessa teet? Lähetät jonkun 40 € viivästyslaskun Soneran tapaan vai? Tai mitä PK-yrittäjänä käytännössä voit tehdä, muuta kuin kirota ja vartoilla niitä omia rahojansa?

      • keka.tietaako

        No lähetäpä muikkari maanataina tilanteessa, jossa maksupäivä on ollut lauantaina, voi sieltä tulla vihainen soitto viikolla 40 euron muikkarista. Niin ja pankithan ovat tänääkin olleet kiinni ei kreikan takia vaan ihan normaalien aukiolojen takia.


    • 1418

      Me ollaan ulkoistettu huomautus- ja perintäpalvelu Intrumille. Toimii huonattavasti paremmin kuin lähetellä itse muikkareita. Jos laskut on isohkoja, kannattaa miettiä niiden myymistä.

    • Vanha_täti

      Jos laskut ovat isoja, niin laskuta osissa. Aina on joku lasku erääntymässä. Isoilla maksajilla on hitaat prosessit maksamisessa. Ei siinä muu auta kuin pitää tilillä sen verran rahaa, että selviää.

    • PerintäParastaBisnestä

      Voihan niitä perintäkuluja laitella muistutuslaskuihin, mutta aika harva niitä kuitenkaan maksaa. Meillä laitettiin aiemmin viivästyskorko 5 eur muistutusmaksu, mutta se oli todella harvinaista että niitä maksettiiin. Lähes kaikki maksoivat vain sen alkuperäisen laskun summan. Ja tuommoista reilua 5 euroa ei tietenkään ole järkevää lähteä perimään. Piti olla tyytyväinen että maksoivat edes sen alkuperäisen summan. Nyt noista koroista ja muistutusmaksuista on luovuttu kokonaan. Laitetaan muistutus laskusta ilman korkoja ja kuluja joko s-postilla tai kirjeenä. Maksavat kun jaksavat tai kun saavat riittävästi rahaa kassaan. Itse toki maksellaan sitten kaikki laskumme korkojen ja muistutusmaksujen kera kun ovat isoja firmoja joilta jatkuvasti ostetaan tavaraa ja jotka myös sitten perivät varmasti jokaisen sentin ja tarvittaessa sulkevat myyntitilin jos yhtään on maksuja rästissä. Takapuolestahan tämä on pienenä yrittäjänä pyristellä tässä epäreilun oloisessa tilanteessa, mutta minkäs tälle voi.

    • maksakaavittuajoissa

      Mun laskut on max viisi tonnia, yleensä tonnn tai pari ja toimeksiantajat on niin isoja firmoja, että niiltä ei rahat lopu. Eivät siis maksa myöhäss siksi ettei olisi millä maksaa. sen takia tämä niin ketuttaakiin. Ilmeisesti siellä on reskontra niin heikosti järjestetty ett ä mikään ei vaan toimi. Maksupuoli on ulkoistettu johonkin keskieurooppaan ja tunutu että täysin erillinen varsinaisesta toiminnasta. Laitoin nyt muistutuksen jossa oli korot ja 40egee ylitysmaksua. Ei niitä mikään viitonen heilauta mihinkään suuntaan, muta jos on 40 e ylimäärästä joka laskussa niin ehkä alkas kiinnosttaa mitä siellä maksupuolella menee pieleen. Nyt on toista viikoa henk.koht tili tyhjä ja kaikki "puskurirahat" syöty, kaksi viimestä maksua myöhässä ja ens viikolla pitäs lähettää kolmas. Vuokranantajan kärsivällisyys alla olla finaalissa ja itteä vituttaa kun koko kesä on menny vituiksi tämän paskan takia. Vaihtoehto on jäädä työttömäksi. Työkkärin rahat saisi ainakin ajallaan.

    • Poliitikko

      Kaikille yrittäjille pitäisi olla yhtenäinen ohjeistus maksun viivästymisestä perittävistä hyvityksistä. Silloin asiakas ei vaihtaisi nöyrempään firmaan, kun kaikilla olisi vaikka sitten laissa määritetyt korot ja kulut, joita sitten indeksi korjaisi aina, kun korkotaso muuttuu kokonaisen prosentin tai inflaatio luo tarpeen kokonaisen euron korotuksesta kuluihin.

    • YrittäjäksiSiirtynyt

      Kiusallinen juttu, johon itsekin juuri törmäsin. Yksi tilaaja halusi kovasti 60 päivän maksuajan toimituksesta, vaikka sopimuksessa oli 30. Laskun eräpäivä meni viikko sitten ja rahoja ei näy. Toinenkin tilaaja, joka on yleensä melko säntillisesti maksanut, on jo kohta kaksi viikkoa myöhässä. Yrityksen kassa on aika nollilla ja itselle ei ole palkkaa voinut maksaa (Oy).

      Täytyy kyllä sanoa, että yleisesti ottaen olen saanut maksut ajoissa, usein jopa heti eikä vasta vapaaehtoisesti antamani kuukauden maksuajan jälkeen.

      Tilanne on kuitenkin vielä hyvä verrattuna Etelä-Euroopan touhuun, johon törmäsin aiemmalla työnantajallani. Pahimmillaan maksut oli yli vuoden myöhässä ja maksettiin vasta kunnon haasteuhkausten jälkeen. Ja kyse oli erittäin suuresta ja vakavaraisesta yrityksestä eikä asiaan liittynyt mitään kiistaa maksun oikeellisuudesta.

      • maksetaankunrahaa

        Juuri noiden vuoden viivästyksien takia tuli käyttöön tuo eräpäivädirektiivi, eli nyt saa jo yhden päivän myöhästymisestä laskuttaa yritysasiakkaalta 40 euroa myöhästymismaksua. Ja kyllä, tuon maksun saa periä vaikka raha olisi maksettu eräpäivänä mutta pankkiviiveen takia laskuttajan käytössä vasta myöhemmin. Tästä tuli viimeksikin närkästyneitä kommentteja että perintä- yms velkalait ja asetukset diipadaapa. Mutta puuttui perustelut. Eipä ole eräpäivädirektiivin suomennoksista löytynyt muuta kuin rahan pitää olla ajoissa perillä....
        Tämähän auttaa nyt meitä miniyrityksiä tai yrittäjiä paljonkin. Laskutappa asiakkaalta 40 euroa. Loppuu sopimus kuin seinään. Onneksi suuret firmat hyötyvät, niitä ei haittaa jos miljoonista asiakkaista joku ottaa pulttia ja irtisanoutuu. Muita firmoja ei ole tullut vastaan paitsi Sonera joka käyttäisi Suomessa tuota viivästysmaksua. Niilläkin tosin vasta parin viikon viivästyksellä.


      • Katainenko-kirjoitti

        >> Juuri noiden vuoden viivästyksien takia tuli käyttöön tuo eräpäivädirektiivi, eli nyt saa jo yhden päivän myöhästymisestä laskuttaa yritysasiakkaalta 40 euroa myöhästymismaksua>>

        Siis mitenkä sinun mielestäsi tuollainen "direktiivi" auttaa PK-yritystä yhtään millään lailla? Kyllä aikaisemminkin saattoi b-to-b kaupassa periä vaikka 40 € viivästymismaksuja.
        Jos tuo sinun Direktiivisi on jostakin EU-lakipumaskasta löydettävissä, niin millä tavalla PK-yrittäjän on tarkoitus hyödyntää sitä direktiiviä? Tuleeko EU:n puolelta joku ulosottomies hoitamaan asian, jos maksuansa viivästelevä ei maksa pienyrittäjälle ajallaan?
        Kuulostaa vähän sellaiselta Jyrki Kataisen EU-toimiston haistapaskan direktiiviltä tuo tuollainen.


    • yrittäjä2002

      Meillä on asiakkaana isoja, keskisuuria ja pienia yrityksiä, kaupunkeja, yhdistyksiä yms. Lähetämme kuukausittain laskuja noin 200-250 ja muutamalla yrityksellä on maksut aina myöhässä ja heille en edes enään lähetä heti maksumuistutusta, koska maksavat kyllä 2-3 viikkoa myöhässä. Luottotappioita ei ole tullut kuin muutaman satasen 10 vuoden aikana. Meillä laskutusprosessi menee näin aina:
      Lasku-maksumuistutus-maksuhuomautus- maksukehoitus ja siirto perintätoimistoon.

      • keka.tietaako

        heh, miten teillä on varaa, kun laskutuspalveluja myyvien mukaan laskun lähettäminen maksaa 40-50 euroa- ilmeisesti tuo teidän siirto perintään on tullut maksamaan sisäisinä kustannuksian jo vähintään 200-250 euroa :)?


      • Monenlaista-höpöä

        >>kun laskutuspalveluja myyvien mukaan laskun lähettäminen maksaa 40-50 euroa->>

        Vastaavanlainen täysin perätön höpötys pyörii myös ostolaskujen puolella. Sähköistä laskutusta markkinoivat tahot väittävät että paperisen laskun saajalla sen yhden ostolaskun käsittely maksaa 30 euroa.
        No ei tasan varmana maksa. Itse kirjaan 7 kpl ostolaskuja sisään noin 10 minuutissa. Eli oman 65 €/h tuntiveloituksemme mukaan yhden laskun käsittelyn hinta on 0,92 €.
        Jos laskuilla on viivakoodit, niin viivakooditassun kanssa aikaa ei mene 7 laskun kanssa kuin 3..5 minuuttia.
        Kaikkea skeidaa ei kannata uskoa mitä konsultit väittävät. Sen ongelman ratkaisuksi kun tarjotaan sitten 10.000 €...50.000€ IT-ratkaisuja. Joilla ko. tyhjistä keksitty ongelma muka ratkaistaan.


      • hirmuisia_säästöjä

        Jeps. Meillekin "myyntikonsultti" kävi kertomassa, miten heidän palveluohjelmistollaan säästää 25 e/myyntilasku. Kysyin, että mistä se raha tulee - voiko vaikka toimiston vuokraa alentaa 25e/lähetetty lasku, voinko alentaa koneasentajiemme palkkaa 25e/lasku vai lähettääkö herra konsultin palvelufirma meidän tilillemme rahaa 25 euroa laskulta. Konsulentti niputti läppärinsa ja hipsi tiehensä. Hyvä niin.


      • keka.teitaako

        Kerran tutustuin myyntilaskun yksittäishinnoitteluun, taisi kuoren vienti viedä aikaa 15min*2, itsellä aamulla tyhjennettävä postilaatikko 2 minuutin päässä ja illalla tyhjennetävä kotimatkan vieressä, laatikolla käynti vie aikaa n. 2-4 min riippuen liikenteestä. mielenkiintoiseksi tekee, jos pitää lähettää 14 kirjettä jonain päivänä, tarkoittaakohan tämä esimerkki, että apulainen käy viemässä kirjeen puolen tunnin välein postilaatikkoon 14 kertaa -> 7 tuntia tauot, siinähän se päivä menikin., niin ja toinen apulainen kirjoittelee laskuja pitkin påäivää.


    • mikäestää

      En ole itse yrittäjä, joten ei ole kokemusta näistä asioista.

      Ihmetyttää vähän tuo myöhästymismaksu.

      Jos sopimusta tehdessä sovitaan myöhästymismaksu, niin tämähän on silloin selkeä sopimusrikkomus, minkä pitäisi olla läpihuutojuttu oikeudessa -> häviäjä maksaa sovitun summan ja oikeudenkäyntikulut. Näinhän se menee ilman mitään myöhästymisklausuulejakin, kun on sopimus.

      Vai eikö? Miksi ei?

      • sdfghjklöä

        Ei siihen mitään erillistä sopimusta tarvitse, viivästysmaksun määrä on laissa ja korkokin määrätään ylhäältä päin. Voihan niitä lähteä veloittamaan, mutta ongelma onkin se, nyrpistääkö tilaaja sen jälkeen nenäänsä ja tilaa seuraavalla kerralla palvelunsa siltä nöyremmältä kaverilta, jolla on tili täynnä rahaa eikä ole niin nokon nuukaa koska laskunsa maksaa.


      • näinsemenee

        >> En ole itse yrittäjä, joten ei ole kokemusta näistä asioista. >>

        Joo, sen huomaa. Asia menee juuri, kuten edellä oleva kertoi. Ostaja saa ostaa mistä haluaa. Jos yrittäjän (myyjän) naama ei miellytä, niin ostetaan joltain toiselta. Jos myyjä vinkuu niiden 40 euroisten perään, niin vaihdetaan tavarantoimittajaa tai palveluntarjoajaa. Kuten yksi tuttu isomman firman ostaja sanoi, "kyllä maailmassa tavaraa ja työntekijöitä riittää". Jos se pikkufirma lähtee oikein perimään sitä 40 eurostaan kanteella, niin totta kai se pikkufirma voittaa - ja samalla pitää huolen, että ei saa siltä toimialalta enää muitakaan asiakkaita. Siinä voi sitten "hankalaksi riidanhaastajaksi" leimattu yrittäjä alkaa harjoitella konkurssihakemuksen kirjoittamista.


      • mikäestää

        Ymmärrän kyllä tuon pienemmän ei-erikoisliikkeen aseman.

        Ihmettelin vain kun moni kertoi kuitenkin lähettelevänsä useita muistuksia ja myöhästymislaskuja.


    • kokemusts

      Itsellänikin on mikroyritys joka on tehnyt jo 10-vuotta isoille yrityksille töitä ja maksuaikaa on 21 päivää ja joka kerta maksut maksetaan noin 2-3 viikkoa myöhässä ja näin on tapahtunut aina ja aina on laksut kuitenkin maksettu.

      Nyt nyt sun pitää ottaa ihan relax ja opetella pärjäämään vähän pidempään. Kyllä noilla isoilla firmoilla vaan menee aikaa hyväksyttää laskut pikkupäälliköillä ja sitten taas isommilla päälliköillä ennenkun se lasku oikeesti maksetaan.... ei kannata lähettää mitään muistutusmaksua eikä korkoja yms...hommaa tulee jatkossa kun ne huomaa että tämän kanssa toimii hyvin hommat.

      • guirahjrkf

        Voi juma mikä tossukka olet. Ei kai ne sulle maksa ajoissa jos ei tarvi. Olen itse suunnilleen samassa tilanteessa, maksuaika tosin 14 vrk. Alkuun maksoivat aina myöhässä, mutta kun muistuttelin niin alkoivat maksaa ajallaan. Kehtaat vielä neuvoa muita olemaan yhtä typeriä kuin itse olet... Voi hemmetti.


      • kokemusts

        No ainakin nukun yöt hyvin ja ei tarvii kiukutella suoli24:ssa eikä edes omille hyville asiakkaille.... aina on rahat tullu ja tilillä pidän aina sillai rahaa ettei ala edes suututtaa vaikka maksut on asiakkaalla myöhässä.... helpottaa elämää !


    • rtgawta

      Monesti isot firmat käyttää pienempiä ihan härksitsi pankkina koska ne tietää tilanteen. Kyse ei oo siitä etteikä rahaa olisi.

      Jos asiakkaat on suunnilteen oman firman kokosia niin tilausvahvistukselle lause "tavara on myyjän omaisuutta kunnes koko kauppasumma on maksettu". SItten pari päivää eräpäivän jälkeen soittaa että haetaan pois. Tämä tosin ei isompien talojen kanssa auta yhtään koska ne saa ostettua aina joltain muulta, ellet myy jotain tosi spesiaalia/parasta tavaraa.

      • ei_mee_ihan_noin

        >> Jos asiakkaat on suunnilteen oman firman kokosia niin tilausvahvistukselle lause "tavara on myyjän omaisuutta kunnes koko kauppasumma on maksettu". >>

        Ei ole pätevä ehto noin tehtynä. Et voi lisätä tai muuttaa toimitusehtoja tilauksen jälkeen. Tuollainen omistuksenpidätysehto pitää kertoa etukäteen. Helpointa on laatia firmalleen "yleiset toimitusehdot", jossa tuokin asia mainitaan. Sitten vain alusta asti ilmoitus, että tilauksiin sovelletaan näitä yleisiä toimitusehtoja.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2278
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1873
    3. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1568
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1540
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1274
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1194
    7. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      110
      1105
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      942
    10. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    Aihe