Jännitys ja pelko tulla hylätyksi

jännitystekeehölmöksi

Olen ollut koko ikäni jonkin verran sosiaalisesti eristäytynyt. Elämä alkoi käydä tylsäksi ja hyvin yksinäiseksi. Ajattelin, että minun on pakko alkaa rohkaistua ja saada ystäviä ennen kuin märkänen yksin kotiin. Otin yhteyttä pariin henkilöön jotka olivat luokallani yläkouluaikana. Puhuimme Facebookissa paljon. Netin kautta juttelu oli helppoa ja se ei pelottanut ollenkaan. Vaihdoimme numerot ja soittaminen oli suoraan sanottuna hirveää. Kuulin jopa oman sydämen tykytyksen koska jännitti niin paljon. En saanut aluksi sanottua mitään, tuntui kuin ilma olisi loppunut ja ääni värisi. Kädetkin tärisi. Kaveri oli puhelias joten nopeasti rauhoituin ja loppuaika menikin ihan okei, tai niin kuvittelin silloin. Mietin puhelun loputtua puhelun uudestaan ja silloin tajusin että ei mennyt ihan putkeen se juttu. :D Muistin miten hölmöjä juttuja olin puhunut ja olen ymmärtänyt kaverin puheet ihan väärin. En haluaisi menettää tätä ystävyyden alkua. Tuntuu että kaveri pitää minua nyt ihan kahelina. Vieraiden ihmisten kanssa puhuessa en osaa käyttää aivojani ja ymmärrän kaiken ihan väärin. Puhun ohi ajatuksien ja ihan älyttömiä ja perättömiä juttuja. Toivottavasti kaveri ei nyt luule että olen ihan tyhmä. Voiko jännityksestä parantua? Jos aina rohkaisen itseni puhumaan puhelimessa, osaisinkohan alkaa käyttää puhuessa myös aivojani ja olla rennompi enkä puhua siten höpöhöpö juttuja? Miten te olette päässeet jännityksestä eroon?

1

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Halisulle

      Hyvä, olet ollut rohkea ja oikealla tiellä! Ihan itse olet hakemassa ratkaisua ongelmaasi. Harjoittele, harjoittele. Tee sitä myös ihan vieraiden ihmisten kanssa. Silloin sinun ei tarvitse pelätä, että menetät jotain, jos mokaat. Ei sen tarvitse olla mitään erityistä ja monisanaista. Vaikka pysähdyt koiran ulkoiluttajan kohdalle ja kysyt, mitä rotua koira on, kun on niin erikoisen näköinen/kaunis tms. Varsinkin vanhemmat ihmiset alkavat mielellään juttusille, heistä saat helppoja harjoittelukappaleita ja vieläpä ilahdutat heitä huomaamalla heidät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe