Täällä kerrotaan uuslestadiolaisuudesta sota-aikana:
http://www.kolumbus.fi/valkjarvi.luovutettu/seurak.htm
Eli Valkjärvi on yksi uuslestadiolaisuuden syntysijoja.
Uuslestadiolaisuus sota-aikana
5
802
Vastaukset
- Hynde
Lestadiolaista uusheräystä on sanottu puhekielessä myös uuslestadiolaisuudeksi.
Ylläpitäjät tekivät virheen myös uuttaheräystä kohtaan avatessaan muutaman huumoripellen pyynnöstä UL palstan.- ~~~
> Ylläpitäjät tekivät virheen myös uuttaheräystä
> kohtaan avatessaan muutaman huumoripellen
> pyynnöstä UL palstan.
Olen itsekin ihmetellyt, että miten tämä palsta pysyy elossa.
Tämä on jo ilmiönäkin tietyllä tavalla mielenkiintoinen: Nykyäänhän monet elävät täysin mielikuvituksellisissa maailmoissa, ketkä television eteen typertyneinä, kun taas toiset tietokonepelimaailmoissa. Kai tämäkin on vastaavaa todellisuuspakoa.
Lopulta jokaiselle kuitenkin tulee se päivä, jolloin on pakko herätä. Ja jotenkin harmittaa nähdä ihmisten käyttävän liikenevän aikansa tällaiseen turhuuteen. - Filioque
Hyvä että tähän tulee selvitystä. 'Uusheräys' on nimitys eräälle lestadiolaisryhmälle.
'Uuslestadiolaisuus' on kaiketi täällä verkossa syntynyt uudissana, joka heijastelee halua uudistaa vanhoillislestadiolaisuutta.
Uuslestadiolaista sosiaalista ryhmää jälkimmäisessä merkityksessä ei ole olemassa. - Tiehöylä
Filioque kirjoitti:
Hyvä että tähän tulee selvitystä. 'Uusheräys' on nimitys eräälle lestadiolaisryhmälle.
'Uuslestadiolaisuus' on kaiketi täällä verkossa syntynyt uudissana, joka heijastelee halua uudistaa vanhoillislestadiolaisuutta.
Uuslestadiolaista sosiaalista ryhmää jälkimmäisessä merkityksessä ei ole olemassa.sellaisiakin onnettomia jotka kieltävät Jumalan. Me UL uskovat kohtelemme heitäkin kaikella rakkaudella, rukoillen heille vapautusta ahdasmielisyydestään. Ei meidän tehtävämme ole ketään tuomita. Ei Uuden testamentin opetus kehota meitä tuomitsemaan vaan rakastamaan. Ainoastaan silloin meille avautuu mahdollisuus löytää Jumala joka itsessään on Rakkaus.
Sen sijaan osoitamme auttavan kätemme vielä kärsivälle lähimmäisellemme. Jumalan tarkoitus on, että löytäisimme rauhan, ja vapautuisimme toisten syyttelemisestä voidaksemme paremmin nähdä itsemme ja Jumalan.
Toivomme ja toivon kaikkien löytävän armon sanoman, noudattaen kahdeksatta käskyä.
"Kolkuttakaa niin teille avataan". - Filioque
Tiehöylä kirjoitti:
sellaisiakin onnettomia jotka kieltävät Jumalan. Me UL uskovat kohtelemme heitäkin kaikella rakkaudella, rukoillen heille vapautusta ahdasmielisyydestään. Ei meidän tehtävämme ole ketään tuomita. Ei Uuden testamentin opetus kehota meitä tuomitsemaan vaan rakastamaan. Ainoastaan silloin meille avautuu mahdollisuus löytää Jumala joka itsessään on Rakkaus.
Sen sijaan osoitamme auttavan kätemme vielä kärsivälle lähimmäisellemme. Jumalan tarkoitus on, että löytäisimme rauhan, ja vapautuisimme toisten syyttelemisestä voidaksemme paremmin nähdä itsemme ja Jumalan.
Toivomme ja toivon kaikkien löytävän armon sanoman, noudattaen kahdeksatta käskyä.
"Kolkuttakaa niin teille avataan".Okei, uskon, että olet olemassa. Mutta mitään uuslestadiolaista liikettä itsenäisenä liikkeenä ei ole olemassa, ainakaan vielä.
Se ei ole rekisteröitynyt. Sillä ei ole säännöllistä toimintaa, ei työntekijöitä, julkaisuja tms.
Kyseessä on - ellei juttu ole täysi feikki - jonkinlainen pieni verkosto vanhoillislestadiolaisuuden sisällä, reunamilla ja siitä lähteneiden ihmisten välillä.
Korjaa käsityksiäni sikäli kun olen väärässä, mutta perustellen, s.v.p.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1818387
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264558- 504118
- 543562
- 513136
- 502870
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262586- 352288
- 292046
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382043