Melperi: Pyhä Henki luo iloa

iloitseva_melperi

Suomalaisilla on erityisen paljon aihetta iloon ja kiitollisuuteen. Meillä on vapaa isänmaa, korkea elintaso, uskonnonvapaus, puhdas luonto, hyvät sosiaalipalvelut ja -tuet, turvallinen yhteiskunta ja monipuoliset mahdollisuudet koulunkäyntiin ja opiskeluun.
Iloinen ja kiitollinen mieli voivat tehdä elämästä hyvää puutteellisemmissakin oloissa. Moni köyhissä maissa vieraillut on kertonut ihmetelleensä paikallisten iloa ja tyytyväisyyttä. Parhaiten hyvän elämän saavuttaa myönteisellä, tyytyväisellä ja kiitollisella elämänasenteella. Ilo ja onni eivät ole kiinni elintasosta.

Ihmiset tavoittelevat usein iloa ja mielihyvää asioista, joista seuraa niiden sijaan surua ja vaikeuksia, kuten ongelmia ihmissuhteissa. Raamattu kehottaa etsimään kestävää iloa, jonka saa uskon kautta Jumalan valtakunnassa. Paavali toteaa, että Jumalan valtakunta on vanhurskautta, rauhaa ja iloa, jotka Pyhä Henki antaa (Room. 14:17).

Syntien anteeksiantamuksen osallisuudessa eläminen synnyttää ilon ohella muitakin Hengen hedelmiä, kuten halun tehdä hyvää lähimmäisilleen ja tuottaa näin iloa muillekin. ”Au­tuaampi on antaa kuin ottaa”, muistuttaa Paavali puhuessaan vähäosaisten auttamisesta (Ap. t. 20:35).

Raamattu puhuu paljon uskon tuomasta ilosta ja kiitollisuudesta. Koko Raamatun keskeisin asia, evankeliumi, tarkoittaakin ilosanomaa. Se on sanomaa siitä, että Jumala lähetti maailmaan oman Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.

Psalmin kirjoittaja kertoo sydämensä ilosta: ”Minun sydämeni iloitsee, mieleni riemuitsee, minun ruumiini ei pelkoa tunne. Sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan, et anna palvelijasi joutua kuoleman valtaan. Sinä osoitat minulle elämän tien, sinun lähelläsi on ehtymätön ilo, sinun oikealla puolellasi ikuinen onni.” (Ps. 16:9–11.)

Elävä usko auttaa näkemään elämässä ilon ja kiitollisuuden aiheita. Vaikeudetkin voi nähdä siunauksena, kun niitä tarkastelee iankaikkisuuden näkökulmasta. On äärettömän arvokas asia, kun saa uskon kautta luottaa siihen, että kaikkivaltias Jumala johtaa elämää kohti taivaan kotia.

0

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
        Maailman menoa
        97
        4419
      2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
        Ikävä
        29
        3283
      3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
        Ikävä
        45
        2370
      4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
        Ikävä
        35
        1378
      5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
        Ikävä
        33
        1058
      6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
        Ikävä
        32
        1016
      7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
        Sotkamo
        11
        1014
      8. 158
        997
      9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
        Ikävä
        6
        924
      10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
        Äänekoski
        12
        862
      Aihe