Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Är jag finlandssvensk?

Danleh

Hej jag är en tonårig pojke som bor i en finsk kommun. Jag blev uppvuxen i en helfinsk familj, men när jag var bara två år gammal satts i språkbad. Så jag talade endast finska hemma. På dagis, i förskolan och senare i låg- och högstadiet talade jag då endast svenska. Min svenska är ungefär lika stark som min finska. (kanske t.o.m lite starkare?) Jag föredrar att läsa och skriva på svenska, eftersom jag har läst bara ett par böcker på finska (men alltså tiotals böcker på svenska) Jag läser inte lokaltidningen på finska, utan HBL. Jag tänker på svenska. Då jag talar finska riktigt snabbt gör jag helt töntiga misstag som jag vet att är fel (händer givetvis också då jag talar svenska, men i betydligt mindre grad). Alla dessa saker har på något sätt ändrat min hjärna så, att svenskan har tagit över finskan eller kommit i alla fall på samma nivå. Min far korrigerar min finska ganska ofta, eftersom jag brukar översätta vissa fraser från svenskan. T.ex. "epätehokas" (Oeffektiv. Rätta ordet: tehoton) och "kirjoittaa alas" (Skriva ner. Rätta ordparet: kirjoittaa ylös) Men å andra sidan lär jag mig ständigt nya svenska ord som egentligen är helt vardagliga, men vilka jag aldrig har hört talas om (eller inte har orkat kolla upp). T.ex det nyaste ord(par)et: inbilla sig (kuvitella på finska).

Sammanfattning: Jag föredrar svenska i så gott som alla sammanhang, jag tänker på svenska, jag läser/skriver snabbare och bättre på svenska, jag gör fel i båda språken (inte hela tiden, men de brukar ibland blandas lite i mitt huvud) men mera på finska, först lärde jag mig tala finska (eller nå, en tvååring kan ju inte SÅ många ord), mina föräldrar är finskspråkiga, jag lär mig ofta nya vardagliga svenska ord som förmodligen alla andra finlandssvenska ungdomar redan kan.

Min fråga: Vad tycker ni, är jag finlandssvensk? Alltså att vad är mitt modersmål? Officiellt kan man ju ha bara ett modersmål i Finland, och jag skulle vilja välja den rätta. Tvåspråkig är jag i alla fall, men räknas jag som finlandssvensk även om jag inte lärde mig svenska av mina föräldrar?

13

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Danleh

      Oh efter att jag har vaknat lite så märker jag ju att det heter faktiskt ineffektiv och inte offektiv...

    • väljersjälv

      Jag skulle nog säga att du är tvåspråkig finländare ,men om du känner dig som finlandssvensk så välkommen till vår ankdam.Jag har själv tre barn,jag är svenskspråkig ,deras pappa finskspråkig,ett av barnen har registrerat sig som finskspråkig de två andra som svenskspråkiga.

    • Peterrrrrr

      För mig, och de flesta andra skulle jag tro, är definitionen av att vara Finlandssvensk en blandning av tre komponenter;

      1. Att ens föräldrar och förfäder har använt svenska i flera generationer bakåt i tiden.

      2. Att ens eget modersmål är svenska.

      3. Att man anammar Finlandssvensk kultur.

      Faller någon av komponenterna bort anser jag inte att man är Finlandssvensk. Men det är väl upp till var och en att bestämma. Känner du själv att du är Finlandssvensk så är det väl bara att tuta och köra och ändra ditt modersmål till svenska hos magistraten, eller var man ändrar det.

      Annars är oeffektiv och "skriva ner" är inga korrekta uttryck på svenska. Ineffektiv och skriva upp, däremot. Bagateller i och för sig. Många av svenskarna i södra Finland skriver minst lika dålig svenska.

      • Menar du alltså att min svenska är dålig, eller menar du bara de två orden som redan nämnts? Jag påstår inte att min svenska är perfekt eller så, men dålig är den ju inte... Men själv känner jag nog att jag är finlandssvensk. De flesta av mina klasskamrater har antingen en svenskspråkig mamma eller pappa. Men en del av dem talar verkligen dålig svenska (kan inte uttala "u" eller skilja mellan ö:na i "göra" och "behöva" grova grammatikfel), och ändå anses de vara finlandssvenskar enligt de flesta. Och det tycker t.o.m jag att är lite konstigt. Däremot kan jag uttala finlandssvenska så bra som alla andra svenskspråkiga i Finland och enligt skolans tester ligger jag över medeltalet i läsförståelse, rättskrivning osv.

        Den finlandssvenska kulturen ligger mig varmt om hjärtat och är verkligen en stor, stor del av mig. Då jag talar finska så förstår jag ju allt vad den andra säger, men det känns ändå på något sätt främmande. Men då jag byter till svenska, så känns det som om jag skulle kunna slappna av bättre, bara prata utan att tänka på det desto mera.

        Då är det enda som skulle hindra mig att vara finlandssvensk det, att mina föräldrar inte är finlandssvenskar. Visserligen så har de båda svenska och finlandssvenska släktingar ungefär tre fyra generationer bakåt, men vet ej om det räknas... Men spelar det en så stor roll i en situation som den här? Så klart är ens påbrå viktigt, men då jag inte känner mig som helfinsk, så måste jag ändå vara det eller kan jag vara finlandssvensk då det känns som att komma hem? Är inte det viktigaste hurdan jag är nu, och vart jag är på väg i livet?

        Jag skulle ännu vilja veta att tänker du ändra på din åsikt om mig efter att du har läst det här, eller hålla fast vid den. Alla andra som läser det här får naturligtvis också säga sin egen åsikt. Orsaken till att jag gör det här till en så stor grej, är att jag ännu är ganska ung, vill veta vem jag egentligen är och kanske vill att andra ska tycka lika. Men jag bör nog också kunna acceptera verkligheten, och eventuellt ändra på min syn på saker och ting.



      • Inte skulle jag nu säga att hans svenska är felaktig bara för det inte... Men, alla har ju sina egna åsikter.


      • Det är inte min åsikt, det är fakta.


      • JukkaiUleåborg

        Det beror på....
        Jag har finska som modersmål, har växt upp i finskspråkiga familj och har inte pratat på svenska med någon . Hur som helst - jag läser svenska tidningar och lyssnar på "Naturväkterna" i radion och tittar svenskspråkiga tv.program.
        Nu har jag tänkt på att byta mitt modersmål - det går ju mycket lätt nuförtiden. Det är sannt som Peterrrr sade - om man inte har egna Finlandssvenksa traditioner, är situationen inte ideal.
        Men det lönar sig att försöka.


      • JukkaiUleåborg

        Kort tillägg: bakom det här är bara intressen att stöda minoriteter. På det här sätt kan vem som helst ta ställning till finlandsvenskans roll i Finska samhället.
        Så bakom det här aktiviteten är inte så att säga "höja status".


      • Porsaanreikä

        Tämä tausta-ajatuksenaan ruotsalaiset mielellään haalivat runsaasti maahanmuuttajia asuinsijoilleen - saavat taas uusia suomenruotsalaisia, kun heidät houkutellaan rekisteröitymään ruotsalaisiksi.


      • Tuskinpa, suomenruotsalaiset ovat itsevihaajia.


      • Peterrrrrr
        Danleh kirjoitti:

        Menar du alltså att min svenska är dålig, eller menar du bara de två orden som redan nämnts? Jag påstår inte att min svenska är perfekt eller så, men dålig är den ju inte... Men själv känner jag nog att jag är finlandssvensk. De flesta av mina klasskamrater har antingen en svenskspråkig mamma eller pappa. Men en del av dem talar verkligen dålig svenska (kan inte uttala "u" eller skilja mellan ö:na i "göra" och "behöva" grova grammatikfel), och ändå anses de vara finlandssvenskar enligt de flesta. Och det tycker t.o.m jag att är lite konstigt. Däremot kan jag uttala finlandssvenska så bra som alla andra svenskspråkiga i Finland och enligt skolans tester ligger jag över medeltalet i läsförståelse, rättskrivning osv.

        Den finlandssvenska kulturen ligger mig varmt om hjärtat och är verkligen en stor, stor del av mig. Då jag talar finska så förstår jag ju allt vad den andra säger, men det känns ändå på något sätt främmande. Men då jag byter till svenska, så känns det som om jag skulle kunna slappna av bättre, bara prata utan att tänka på det desto mera.

        Då är det enda som skulle hindra mig att vara finlandssvensk det, att mina föräldrar inte är finlandssvenskar. Visserligen så har de båda svenska och finlandssvenska släktingar ungefär tre fyra generationer bakåt, men vet ej om det räknas... Men spelar det en så stor roll i en situation som den här? Så klart är ens påbrå viktigt, men då jag inte känner mig som helfinsk, så måste jag ändå vara det eller kan jag vara finlandssvensk då det känns som att komma hem? Är inte det viktigaste hurdan jag är nu, och vart jag är på väg i livet?

        Jag skulle ännu vilja veta att tänker du ändra på din åsikt om mig efter att du har läst det här, eller hålla fast vid den. Alla andra som läser det här får naturligtvis också säga sin egen åsikt. Orsaken till att jag gör det här till en så stor grej, är att jag ännu är ganska ung, vill veta vem jag egentligen är och kanske vill att andra ska tycka lika. Men jag bör nog också kunna acceptera verkligheten, och eventuellt ändra på min syn på saker och ting.

        Din svenska är bra och du är varmt välkommen till den finlandssvenska minoriteten. Vill du försvenska dig ytterligare är du välkommen till Österbotten ;)

        Många människor i landet är ju trots allt blandade, många finnar har svenska rötter och säkert en del svenskar med finska rötter också. Rent etniskt kanske det inte spelar en jättestor roll.


      • Tack! Pampas är toppen! :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1337
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      69
      1216
    Aihe