Vuoteen sijaus

ärsyyntynyt

Eikö siellä lähihoitajakoulussa opeteta miten vuode sijataan,siin petataan?Olen niin ärsyyntynyt siihen kun lähihoitaja vain vetää peiton sängyn päälle,ei suorista aluslakanaa,on siinä sitten paha nukkua kun on aluslakana ihan makkaralla!Ei kuulemma kuulu koko petaaminen heidän työkuvaansa,mitä suuresti ihmettelen!Niin vähän se vie aikaa,ja vanhus tykkää että vuode sijataan!

28

1539

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitässait

No voi 'hellan lettas' sentään, on sinullakin ongelma. Petaa sinä, onhan sinulla aikaa kytätä vanhuksen sängyn petaamista, niin siinä ajassa olisit itse pedannut sängyn.

• hoit_su

puhutko nyt kotihoidosta vai sairaalasta? sairaalassa kuuluu petaus, mutta kotihoidossa riippuu vähän mitä on sovittu.

• Naapuria.epäillyt

Luulisi juu, että sairaalassa kuuluu petaus. Äitini oli sairaalassa, hänen silmälasinsa katosivat. Kävin hakemassa varalasit. Hän lukea tihrusti niillä, kunnes parin päivän kuluttua sairaus voitti. Hän kuoli samalla viikolla. Sittenpä löytyivät silmälasitkin. Vuoteesta.
        Eipä ollut ainakaan kovin huolellinen petaus, koska lasit olivat kateissa useamman päivän.

• Kaikkeekanssa

Mitä enemmän sairaaloissa on sairaanhoitajattaria, niin sitä vähemmän lakanat kiinnostavat.

• Kaikkeekanssa

Voi sentään! Puhutaan omatoimisuuden tukemisesta, voimavarojen käyttöön otosta, kuntouttavasta työotteesta, niin mikä on tulos! Vanhuksesta on kivaa, jos joku petaa puolesta! Se on kivaa, kun joku hoitaa, vaikka itse vielä pystyy tekemään paljonkin.

• Nivelreuma

Kyllä näkee, että olet palvelevaan hoitohenkilökuntaan kuuluva. Monen ikäihmisen selkä ja voimat eivät riitä kurottelemaan alilakanaa patjan ympäri. Se on huonokuntoiselle ihmiselle todella vaativa toimitus.

• etteköhuomaa
        Nivelreuma kirjoitti:

Kyllä näkee, että olet palvelevaan hoitohenkilökuntaan kuuluva. Monen ikäihmisen selkä ja voimat eivät riitä kurottelemaan alilakanaa patjan ympäri. Se on huonokuntoiselle ihmiselle todella vaativa toimitus.

Vanhuksilla voi verenpaineet heitellä jos ne joutuvat kurottelemaan ympäri vuodetta. Kaatuvat hauraat luut katkeilevat ja tulee lisää hoidettavaa.

• Kaikkeekanssa

Ihan oikeesti!
        Ikääntyvä ihminen hankkii itselleen sängyn, jonka korkeutta ja kaltevuuksia voi ohjata. Laittaa sängyn paikkaan, johon pääsee jokapuolelta. Hankkii muotoonommellut lakanat ym. ym. elämää helpottavia asioita ja hyvissä ajoin, että homma sujuu mahdollisimman hyvin mahdollisimman pitkään.
        Kaikkien selät kestävät ja verenpaineet pysyvät, kun ei kenenkään tarvitse "kurotella" lakanaa seinän viereen ahdettua matalaa metrin levyistä sänkyä pedatessa.
        Liian usein kodeissa on vanha matala kotisänky, joskus jopa vanha parisänky, jota asiakas ei itse saa pedattuna, mutta kuitenkin kuvitellaan, että työntekijät saavat pedattuna monta samanlaista monta kertaa päivässä ilman, että selät kipeytyvät tai verenpaineet heittelevät.
        Jos ollaan siinä jamassa, että koti on hoitoympäristö, niin ergonomia on olennainen osa hoitoympäristön toimivuutta. Turha on sieltä matalan sängyn ja vanhan matrassin uumenista valittaa!

• Estetiikkaa

Tähän tekee mieli sanoa ja sanonkin: riippuu ihan vuoteessa makoilijan kunnosta, kuuluuko hoitsun pedata ja suoristella vai ei. Jos ihminen on siihen itse kykenevä, niin hän voi sen tehdä ihan vain oman toimintakykynsä yllä pitämiseksi. Mutta liikkumaton vuodepotilas tai -asukas tms., joka ei enää tee mitään muutakaan omatoimisesti, ei pysty vuodetta sijaamaan.

Ja tässä kohdassa sitten todella tuleekin eteen se, mitä hoitajien koulussa on opetettu. Siellä no. opetetaan vuoteen petaus sillä lailla, että lakanat ja muut pysyisivät paikoillaan mahdollisimman hyvin. Mutta nykyään näyttää yleisesti siltä, että tämä tunti on jäänyt useimmilta väliin, sillä vuoteet ovat sen näköisiä sekasotkuja, että aika monen silmään ne käyvät. Ainakin jos silmä on vähänkään kehittyneempi.

• ärsyyntynyt

Kiitos asiallisesta vastauksesta!Ei ole kykeneväinen petaamaan itse enää,vaikka haluaisi,kun painaa vahingossa turvaranneketta,kun horjahtaa,kun yrittää petata.Kotona on ja hoivapalvelu käy...ei tahdo pää pitää enää.Niin se näkyy olevan tarkkaa,ettei vain tehdä mitää ylimääräistä,sovittu aika kyllä alitetaan aina kun ei ole kukaan näkemässa!

• hoit_su

mitä sopimuksessa lukee?

• Ydshlncjlkfti

Joo, nykynuoret vaan heittää päiväpeiton päälle, jos sitäkään, roskia ei osata viedä eikä tarttua rikkalapioon ja harjaan. Sori on niitä velttoja vanhemmissakin mutta pääsääntöisesti nuoret.

• sipiliisa

Niin näkyy olevan!Pissa-astiaa ei huuhdella,kaadetaan vain sisältö pönttöön,arvatkaas minkä näköinen ja hajuinen pönttö on hetken päästä...!Jotkut sopivat tähän hommaat,touhuavat luontojaan kaikkea mitä näkevät tarpeelliseksi,toiset tekevät vain sen mikä on välttämätöntä!

• Kaikkeekanssa

Lähihoitajan koulutukseen ei kuulu "kodinhoito", vaan "hoidolliset hommat"! Ei kouluteta, eikä hoito- ja palvelusuunnitelmaan eritellä sängyn petaamista, roskien vientiä, pöntön puhdistusta. Riippuu työntekijästä, jos tehdään tai ei! Ei siinä auta mitkään puhumisen tai sanomiset. Sellasta se vaan on!

• Imurillinen.siivous
        Kaikkeekanssa kirjoitti:

Lähihoitajan koulutukseen ei kuulu "kodinhoito", vaan "hoidolliset hommat"! Ei kouluteta, eikä hoito- ja palvelusuunnitelmaan eritellä sängyn petaamista, roskien vientiä, pöntön puhdistusta. Riippuu työntekijästä, jos tehdään tai ei! Ei siinä auta mitkään puhumisen tai sanomiset. Sellasta se vaan on!

Meilläkin kävi nuori tyttö siivoamassa ihan siivousfirman palkkaamana. Hän ei jaksanut siirtää yhtäkään huonekalua, ei imuroida kaapin alta, ei siirtää ruokapöydän tuoleja paikaltaan, vaan sohi imurilla pöydän alle, jossa oli kuuden tuolin jalat. Hän ei voinut kumartua, kun oli selkäsärky. Hän ei siirtänyt ensimäistäkään esinettä lattialla, vaan kiersi imurilla jopa tohvelit.
        No, hän ei kauan meillä siivonnut. Voin itsekin fuskata ja ihan ilmaiseksi.

• eihuvita
        sipiliisa kirjoitti:

Niin näkyy olevan!Pissa-astiaa ei huuhdella,kaadetaan vain sisältö pönttöön,arvatkaas minkä näköinen ja hajuinen pönttö on hetken päästä...!Jotkut sopivat tähän hommaat,touhuavat luontojaan kaikkea mitä näkevät tarpeelliseksi,toiset tekevät vain sen mikä on välttämätöntä!

Useimmat tekevät vain sen mikä on välttämätöntä ja huonosti senkin. Surkeaa ja arvotonta on olla apua tarvitsevan vanhus tänä päivänä.

• Kaikkeekanssa

Ei varsinaisella työllä tai työtehtävien suorittamisella ole mitään arvoa! Arvo on hoidollisen työn kirjaaminen systemaattista kirjaamisohjelmaa hyväksi käyttäen.

• 4-4-4

Kuka sinne kaappien alle niitä roskia heittelee? Mä oon vanha ja en varmasti imuroi joka tuolinjalan alta, kuin kerran 1-2 kk.

Pitääkö sitä hakemalla hakea moittimista, jos joku tulee siivoamaan niin kiittää edes.

• lfjgugbjguhjy

Oletatko, että vanhusten kotihoidon työsi puolesta asioimasi vanhuksen asiakkaasi pitäisi tietää, että mitä kunnallinen sairaanhoito nykyisin tekee ja että mistä tehtävistä voit kieltäytyä tittelipohjalta? Aika röyhkeä tapaus olet, jos olet vanhusten kotihoitaja. Eikö sun yleissivistykseen kuulu tieto, että jos olet palkollinen vanhusten kotihoitajana jollekin vanhukselle, että on ihan normaalia, jos vanhus pyytää sinua petaamaan sänkynsä? Itse ihmettelen lähinnä titteliä "lähihoitaja", nuo kun siis eivät ole eivät perushoitajatason sairaanhoidollista osaamista omaavia,eivät sairaanhoitajia eivätkä kodinhoitajia, niin mitä siis niiden titteliin työn puolesta kuuluu?

Älä vanhuksia kiusaa oman alavalintasi vuoksi. Vanhukset eivät ole syypäitä siihen, että sinulla on huono palkka. Jos olet vanhustenhoitoalalla, sinulla ei edes olisi töitä, jos ei olisi avuttomia vanhuksia, jotka on riippuvaisia joidenkin kpuluisa pärjäämättämien pässien "hoivasta", kun TE- toimisto laittaa kaikki idiootitkin pitkäaikaistyöttömät hoitajakoulutukseen. Ne taas ei monet sairaanhoidollisiin tehtäviin pääse, joilla olis vahvin etiikka. Itse hain aikoinaan sairaanhoitajakouluun lukion jälkeen ja lisäksi yliopistoon, en päässyt sairaanhoitajakouluun mutta pääsin yliopistoon. Nykyisin mua v*tuttaa eniten se, että mulla oli täys visio jo 15- vuotta sitten siitä, että miten työllistyisin parhaiten, jos olisin saanut käydä sen amispilipalisairaanhoitajakoulun ja vasta sen jälkeen yliopiston, en olisi siinä tapauksessa päivääkään tänä päivänä työtön.

On julkisuudessa ollut, että pitkäaikaistyöttömät ja kotiäidit ovat ihmisiä, joita otetaan lähihoitajakoulutukseen.... Miksei hoiva-aloille haluta älykkäitä?

• Enpidä

Se tehdään, mitä ehditään, jos sitäkään! Hoidollinen työ systemaattisine kirjaamisineen ja tilastointi on tärkeintä. Ei pärjää, jos tekee kaikkea ylimääräistä, mitä asiakas keksii pyytää. Sellaiseen ei ole koneelle määriteltyä aikaa ja koneelle määritellyn ajan puitteissa työ tehdään.

• hoit_su

Kirjoituksesi perusteella en yhtään ihmettele, ettet päässyt sairaanhoitajakoulutukseen. Ensimmäinen lauseesi on kyllä hieno, tuon tasoista tekstiä ei kyllä voisi tuottaa ilman yliopisto-opintoja☺

• Hoit_su, veit sanat suustani.

• pölvästit

Ai pitäisi hankkia korkeampi sänky? Millä rahalla????????

• Kaikkeekanssa

Sillä samalla rahalla, millä on aikaisemminkin kotiaan kalustanut!

• voihyvääpäivää

Joo ei se ole tarpeen,ei se ole sängyn vika jos ei osaa sijata sitä!Ei siinä kovin paljoo maalaisjärkee tarvitse,kun suoristaa lakanan!Eihän???Mutta ei näy onnistuvan,edelleenkään,peitto vain vedetään sänkyyn,ja kirjataan ylös että sänky pedattu,yöastia tyhjennetty...todellakin tyhjennetty,sitähähän ei voi virauttaa vedellä,arvatkaas miltä se näyttää,ja haisee?Mut kun ei jaksa koko ajan olla ojentamassa näitä nuoria työntekijöitä!

• Kaikkeekanssa

No, voi voi! Mitä pitää tehdä, kun ei sillä tehdyllä työllä ole arvoa, vaan systemaattisella kirjaamisella tilastoajan puitteissa, kuten olen aiemmin kirjoittanut.

• nytmäävarmaan

Ja kattia kanssa,sää ja sun tilastot!Tekisit nuo hommat sil aikaa kun näppäilet kännyykkääs...iäkäs äiti sanoi et hoitaja menee puhuun kännykkäänsä pesuhuoneeseen,luulee ettei hän tajua.Sit onki kiire jo ja jää sänky petaamatta!

• Kaikkeekanssa

Se kännykkään näppäily kuuluu asiakasaikaan ja tehdään asiakkaan kotona ennen uloskirjautumista. Kirjataan ja tilastoidaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      5076
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      218
      2686
    3. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      30
      1850
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      34
      1815
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1707
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      30
      1638
    7. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1237
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      153
      1197
    9. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1184
    10. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      43
      984
    Aihe