Koska HIV/Aids on niin pelottava aihe, siitä kiertää monia uskomuksia. Toisaalta HIV ei tartu helposti, sillä virus elää vain veressä, siemennesteessä ja emättimen eritteissä ja aika pieninä. Tieto HIV-viruksesta auttaa toimimaan järkevästi.
HIV:iä EI SAA...
...jos ui samassa altaassa HIV-positiivisen kanssa
...jos suutelee tartunnankantajaa suulle, vaikka vähäinen vaara syntyy, jos suussa on tulehdus tai ikenissä haavoja.
...kun istuu vessanpytyllä, jota on käyttänyt HIV-positiivinen. (Nuoren tytön huolestuttava ajatus; "HIV-tyypeile pitäisi varata omat vessat.")
...aivastuksesta, sillä se ei tartu pisaratartuntana ilmasta.
...jos juo tartunnankantajan käyttämästä lasista tai syö samalta lautaselta. (Ravintolan asiakkaan ajatus; "Toivottavasti täällä pestään lasit kunnolla.")
...jos käy samaa koulua tartunnankantajan kanssa. Sitä ei saa myöskään HIV-positiivisen kotoa tai sairaalavierailulla, eikä halatessa, kätellessä tai tanssiessa.
...jos saa vaikka itikanpureman tai jos luovuttaa verta veripankkiin.
MUISTA; Suojaamaton seksi on kuin venäläistä rulettia sekä AIDS:in kanssa EI saa toista mahdollisuutta.
USKOMUKSIA
2
220
Vastaukset 2
- MDDRTK
Than voisi jatkaa etta on erittain epatodennakoista saada HIV suuseksista. Muita tauteja kylla voi tulla suojaamattomasta suuseksista.
Kondomin kaytto seksin aikana suojaa oikeinkaytettyna HIV:ta vastaan. Jos kondomi puhkee ja huomaatte sen heti, talloinkin mahdollisuus on haviavan pieni, mutta kannattaa kayda testeissa itsensa takia.
Ottakaa huomioon , etta HIV ei tartu helposti edes suojaamattomassa seksissa. Siihen vaikuttavat monet seikat. Mutta kayttakaa aina kondomia jos ette ole kumpainenkin kayneet testeissa. HIV nakyy vasta 3kk kuluttua tartunnasta 100% varmasti. - TiedätköOmanStatuksesi
Moni kuvittelee, että HIV on vain maahanmuuttajien, narkkejen ja homojen tauti. Tosiasiassa HIV:n voi saada yhtälailla suomalaiselta vaaleaveriseltä opettajattarelta, tai sairaanhoitajattarelta. Suomessa on lukematon määrä sellaisia ihmisiä, jotka ei ole eläissään käyneet testissä ja siltikin väittävät ja kuvittelevat olevansa 100% varmasti negatiivisia. On arvioitu, että vähintäänkin 1000 suomalaista kantaa HIV-tartuntaa tietämättään, eli ei ole käynyt testeissä ikinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3551075- 71738
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37686- 49580
- 41578
- 63533
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht320496- 75471
Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19471kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459