Ostin uuden auton, VW Golf VI (-10), 1.8 TSI, 118kW, jossa DSG7-automaattivaihteisto. Itse en ole eläessäni ennen tätä kokeillut automaattivaihteista autoa (kuukauden sisällä tehtyjä koeajoja lukuunottamatta) ja helppoahan se on, kun tottuu, ettei tarvitse vaihteita vaihdella. Nyt tuli kuitenkin eteen asia, joka aiheuttaa päänvaivaa, ja toivoisin, että joku osaisi minua tietämätöntä valistaa.
Golffissa on siis S-vaihde (eli sport-vaihde), kysymykseni kuuluukin, että jos ajelen tavallisesti D-vaihteella, ja tulee tilanne, että haluaisin esim. ohittaa toisen auton, niin voinko laittaa vauhdissa D-vaihteelta S-vaihteelle, jotta ohitus sujuisi sutjakkaammin vai pitääkö auto aina olla pysähdyksissä ennenkuin vaihteen siirtää toiseen kohtaan?
Golf, DSG7-automaattivaihteiston käyttö
8
10510
Vastaukset
- Hhgyhffhjjk
Voi vaihtaa vauhdissa.
- Toyotax2
Voit vaihtaa vauhdissa d-vaihteelta s-vaihteelle ja takaisin.
Voit myös ajella ihan muuten vain s-vaihteella ihan niin pitkään kuin haluat, se pitää kierrokset jossain 2500..3000 välissä, joka on ihan normaalia ;) - Golffikuski
Kiitos vastauksista! :)
- uusipoloilija
Kun et kerran ole automaatteja aiemmin käyttänyt... Voit myös tehdä niin, että ohitukseen lähtiessäsi polkaiset kaasupoljinta nopeasti ja syvään. Tällöin automaatti vaihtaa kerralla monta pykälää alaspäin, esimerkiksi seiskalta suoraan neloselle. Tämä ns. kick-down-toiminto toimii tietysti myös S-asennossa.
- Oli_samanmoinen
D ja S eivät ole vaihteita vaan vaihteiston kaksi vaihtoehtoista ohjelmaa. Samat 7 vaihdetta ovat käytössä, olipa valittuna kumpi ohjelma tahansa. D-asennossa vaihtamiset tapahtuvat pienemmillä moottorin käyntinopeuksilla, S-ohjelma päästää moottorin kiertämään ”isommilla kierroksilla”, jolloin tehoa saadaan enemmän mutta polttoainettakin kuluu reippaammin.
Vaihtamiset D- ja S-ohjelmien välillä saa suorittaa huoletta ”lennossa”.
Luovuin pari viikkoa sitten samanmoisesta ajopelistä (Golf TSI 118 kW DSG7), jota pidin vajaat 7 vuoden ja noin 100 tkm:n verran. En tuntenut tarvetta käyttää S-asentoa kuin muutaman kerran kokeilumielessä. Auto kulki mielestäni riittävän rivakasti D-asennossakin ja ohituksiinkin löytyi puhtia kun vain survaisi pedaalin määrätietoisesti lattiaan.
Silloin tällöin olen käyttänyt hyväkseni DSG-laatikon suomaa mahdollisuutta valita vaihteet manuaalisesti. Näin erityisesti pitkissä, jyrkissä alamäissä (lähinnä ulkomailla). Moottorijarrutusvaikutus ei 1,4-litraisella pikkumoottorilla ole tosin kummoinenkaan, joten varsinaista jarrutusta joutuu käyttämään vielä lisäksi.
Pois luovuttamista edeltävänä päivänä ajoin 650 km:n taipaleen, josta melkein neljäsosa moottoritietä. Ajotietokone ilmoitti auton kuluttaneen 6,3 l/100 km. Mielestäni ihan kohtuullinen lukema niinkin suorituskykyiselle autolle,
Uudessa autossani on samoin 7-lovinen automaatti, mutta perinteistä, momentinmuuntimella varustettua tyyppiä. Manuaaliin ei ollut paluuta, kun automaatin mukavuuteen oli DSG:n myötä ehtinyt tottua.- taasvaleVW
Miten mahollista ettäkesti dsg 100tkm?
- Oli_samanmoinen
taasvaleVW kirjoitti:
Miten mahollista ettäkesti dsg 100tkm?
Totta puhuen _auto_ kesti tuon 100 tkm, mutta jäi arvoitukseksi, olisiko tämä _laatikko_ kestänyt samaa. Alkuperäinen vaihtui uuteen jossakin 40–50 tkm:n välillä, joten tämä toinen loota ei ehtinyt olla minulla käytössä edes kuuttakymmentä tonnia.
Toivottavasti palvelee uutta omistajaansa moitteitta! Ovathan nuo joillakuilla kestäneet jopa useamman satatonnisen...
Kuulopuheiden mukaan 6-vaihteinen märkäkytkiminen (Borg & Warner?) on ollut ongelmattomampi kuin 7-vaihteinen kuivakytkiminen (LuK?). Menepä ja tiedäpä häntä. Ainakin tuo 6-vaihteinen on mitoitettu suuremmalle vääntömomentille kuin 7-vaihteinen. Minulla ensimmäisen DSG-yksilön ongelmat eivät kuitenkaan liittyneet mekaaniseen kestävyyteen vaan vaihteiston ohjauselektroniikan toimintahäiriöihin.
- Anonyymi
Miten vaidan s takaisin d:lle?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1832334
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1722060Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I442013- 1281700
Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia721694Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1971550Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771271Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni811173Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P321154- 711103