Nyt kun joidenkin mielestä lupiinit ovat rumia ja ne muka vievät tilaa muilta kasveilta ja ne niitetään teiden varsilta pois, näin syksyn lähestyessä olen kiinnittänyt enempi huomiota ympäri Okua kasvavaviin todella voimakkaan hajuisiin kukkiin, jotka leviävät joka vuosi vain laajemmalle. Miksei niitä voi niittää? On kurjaa kävellä lenkillä ja haistella noita kukkien hajua, joka saa joskus jopa pään särkyä aikaiseksi. Lupiini on mielestäni kaunis eikä se haise voimakkaalle. Toisin kuin nuo punaiset kukat, jotka tänä kesänä taisivatkin kukkia aiemmin. Yleensä syksypuoleen kukkivat. En tiedä mitä kukkia lienee. Kauniitahan ne voi olla, mutta se tosi voimakas tuoksu, mikä niistä lähtee on kammottava.
Niittäisivät haisevat kukat
20
221
Vastaukset
- Kukkakertoisi
Mistä kukista on kysymys?
Etten vain menisi väriä niittämään.- olplolpp
Sitä minäkin mietin. Onkohan hajuaistissani vikaa kun en ole huomannut. Mistähän kukasta on kyse.
- vikkiperia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Puna-ailakki
Tämä on viime vuosina levinnyt kovasti. Minusta on kaunis eikä haise ainakaan minun nenääni. Olisikohan joku muu kasvi.
- valivalivalivali
Saat multa horsman se rentun ruusu on... minusta tuolla tuoksuu raikas tuuli.
On se haaskaa kun joku valittaa luonnon kukkien hajusta ja saa niistä päänsäryn.
Jos on noin paha tilanne niin niittää sitten ihan ite ja jättää kuleksimatta kukkien ohi.- Syyllinenesiin
Se on tämän Sipilän hallituksen vika
- viikate-esiin
Vaikea on olla kulkematta kukkien ohi, kun usein on pakko kulkea. Kyse on esim. koulun lähellä ja Polvijärven pyörätien varrella olevista voimakkaasti tuoksuvista kukista. Monet kerrat oonkin aatellut yöhämärissä niittämässä käydä, koska tuskin lie ihan luvallista omin nokin mitään niittää. Ei ole puna-aroniaa mielestäni. Kyllä se voimakas tuoksu migreenin usein laukaisee. (ihan samalla tavalla kuin voimakas hajuveden haju)
- Koneniitonmestari
Voisitko ottaa selvää, mitä kukkia ne ovat ja missä ne kasvavat?
Kertoisit sitten täällä ja me yhdessä päättäisimme mitä pitäisi tehdä.
Näillä tiedoilla en voi niittohommiin lähteä. - viikate-esiin
No onpas vaikea esimerkiksi koneniittomestarin ymmärtää. Ei tosiaan voi erehtyä niittämään vääriä kukkia, kun niitä kasvaa tuhottomasti Pohjois-Ahon koulun lähellä, Polvijärventien pyörätienvarressa ja Pohjois-Kaarella samoin kuin Pohjois-Ahon mäen alla. Kiertäminen tosiaan mahdotonta, koska usein Pohjois-Aholla kuljen. Erehtymisen mahdollisuutta näillä tiedoilla ei ole.
- Koneniittäjä
Kiitos tiedosta.
- pohjoisahonen
aaa.. no nyt tiiän mitä tarkoitat. ei mulle kyllä mitenkään ole käynyt nenään haju enkä tiiä kukan nimeä .. minusta ne on vaan kauniita. kannattaa soitella tekniseen virastoon jos häiritsee noin paljon.
- palsaminkukka
Nyt tiiän se on palsami, joka poksauttaa siemenet laajalle kun ne kypsyy
https://fi.wikipedia.org/wiki/Palsamikasvit
minua ei haittaa ollenkaan enkä tunne tuoksua mutta tästä on kyse- koneniitto
Onko tämä niitä lajeja, jotka pitäisi hävittää?
- palsaminkukka
En tosiaankaan tiedä, ehkä puutarhapuolella Seija Hirvonen osaa vastata mutta eilen lenkillä kuulin että tätä se on. Leviää varsin nopeasti. Kannattaa kysyä Seijalta, ja sitä kyllä ei varmaan niittokoneella saa ellei metsään asti aja.
- vikkiperia
Palsami on vieraslajike joka vie tilaa alkuperäisiltä lajeilta kun on kova leviämään. Se on kuin Lupiini, heti sitä on joka paikassa.
- Joshäiritsee
vikkiperia kirjoitti:
Palsami on vieraslajike joka vie tilaa alkuperäisiltä lajeilta kun on kova leviämään. Se on kuin Lupiini, heti sitä on joka paikassa.
Ota yhteys kaupungin tekniseen virastoon. Minä en lähde niittämään.
Nimim. Koneniittomestari
- Anonyymi
lupiini haisee😒😒😮☹️
Äläs viitsi lapsonen. Minulla ei lapsuudessani ollut edes mahdollisuutta lupinia nähdä, ei silloin kukat kasvaneet. Ole kiitollinen siitä mitä sinulla on. Olen kiitollinen kissastani Nuuhkiksesta ja Pooppiksesta. Toffeeta syö älä, se pilaa hampaat! Pidemmittä puheitta mukavaa elämän jatkoa teillekin. Yst terveisin: Marja.
Ei haise! Minä olen kasvattanut lupiineja Suomessa pian 40-vuotta. Olen ollut mukana jalostamassa lupiinin hajua, kerrassaan herkullinen tuoksu nykyään. Kissani Nuuhkis ei oksentanut ,joten hyvältä ne haissoo! Toivoisin nuorisolle lisää ymmärrystä tähänkin asiaan, mutta noh tällä mennään. Leivon nyt marjapiirakkaa vaahdon kera tee sinäkin jotain järkevää elämälläs äläkä valita! Olen hiukan agressiivinen, mutta hyvästä syystä. Haluan loppuun pyytää anteeksi jos koit jotain epämukavia tuntemuksia. Olet ihminen myös Jumala suojelee sinua aina. Mukavaa elämän jatkoa! Yst terveisin Marja.
- Anonyymi
marjaliisukkainen kirjoitti:
Äläs viitsi lapsonen. Minulla ei lapsuudessani ollut edes mahdollisuutta lupinia nähdä, ei silloin kukat kasvaneet. Ole kiitollinen siitä mitä sinulla on. Olen kiitollinen kissastani Nuuhkiksesta ja Pooppiksesta. Toffeeta syö älä, se pilaa hampaat! Pidemmittä puheitta mukavaa elämän jatkoa teillekin. Yst terveisin: Marja.
Siirry kaupunkikävelijäksi, on usein asfalttia, ettei kompastele perkeleen kantoihin!
Joskus osuu jotain puistontapaista kohdalle, Sillon voi laittaa pyykkipojan nenään ja leikkiä sokeeta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siirry kaupunkikävelijäksi, on usein asfalttia, ettei kompastele perkeleen kantoihin!
Joskus osuu jotain puistontapaista kohdalle, Sillon voi laittaa pyykkipojan nenään ja leikkiä sokeeta.Ei kannata. Jo suojateiden kivetykset aiheuttavat kompurointia, kaikki täällä hajoaa. Saas nähdä kuinka kauan tätä "pääkadun remonttia" jaksetaan sietää?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1404422Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3502230Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik32114Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481891- 1071820
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4561787Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4831621MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571479Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4881363Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441338