Busterin sisäpohjan vaihto

Itsevaihtaen

Moi
Onko kuka vaihtanut itse Busteriin sisäpohjaa.
Olisi asia esissä ja valmiiksi leikattu sisäpohja hankittuna.
Lähinnä mietityttää takapenkin ja keulan osalta näyttäs olevan pop-
niittejä aika paljon. Malli on M yhdellä pulpetilla ja pitkällä
vapalaatikko/sivupenkillä. Kaikenlaiset vinkit kiinnostaa.
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista

14

17048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsekkaatämä
    • venemaakari

      Aika helppo, mutta työläs homma. Tosiaan joudut poraamaan eräänkin popniitin irti, mutta muuten sit ruuveja ja liimamassaa. Kannattaa tehdä huolella purkaen takapenkki, sivuloota ja pulpetti pois. Onko tuo vanhempaa mallia eli vihreä? Jos on, ni etupenkki irtoaa tietääksni helpommin. Uudemmissa, joissa etuseinä pystysuora on hankalampi. Takaisin sitten samoihin reikiin poppareilla. Hanki paineilmaniittari, vaikka joku halpis, ihan tätä hommaa varten, jos et sellasta entuudestaan omista. Niittari vie vähän ilmaa ja pärjäät pienellä remppakompuralla. Sit kun vanerit on irti, on hyvä käydä läpi pohjan jäykisteiden hitsit ja korjata samalla, jos joku on revennyt. Takaisin asennuksessa älä säästele liimamassan kanssa (esim. sikaflex, musta) jotta uusi turkki tulee tiiviiksi. Turkin reunoilla kiertävä kumilista olisi hyvä saada lämmitettyä vaikka sauna padassa ennen takaisin laittoa, menee paremmin muotoon ja ei jää irvistelemään.

      • Itsevaihtaen

        Moi

        Kiitos hyvistä kommenteista, vene on sininen vm 2004


      • venemaakari

      • Itsevaihtaen

        No just on kuvassa meitin vene. Mietin itsekin että jos työntäs pohjalevyn etuosan keulaseinän alle. Orginaalipohja on tehty kahdesta osasta jossa sauma on n. 80 cm keulasta, uusi on yksi kokonainen pala jota ei viitsisi katkoa.


      • itsevaihtaen

        No nyt on pohja vaihdettu. Näpräämistä oli paljon mutta tuli hyvä.
        Busterilta tilattu valmis muotoonsahattu levy istui kuin hanska.
        Levy oli yhtenä kappaleena ilman ruuvirei' ityksiä.
        Tehtiin sauma samaan kohtaan kuin aiempikin eli n. 80 cm keulasta. Ei edes yritetty tehdä ruuvireikiä vanhan pohjan mukaan vaan porattiin uudet 4 mm reiät pohjalevyyn ja rungon poikittaispalkkeihin joihin sitten 5 x 35 mm rst ruuvit.
        Sivujen kumilistat jotka ovat alumiinilistan alla puhdistettiin ja laitettiiin takaisin, sivuissa on päällekkäin kumilista ja alumiinilista joiden kiinnitys vaatii 4,8 x 18 mm popniitin. Muihin paikkoihin joissa oli suoraan pelti peltiä vasten riitti 4,8 x 12 mm niitti.
        Ohjauspulpetti ja penkit tulivat laitoihin kiinni popniiteillä ja lattiaan 5 x 25 rst-ruuveilla. Mitään kaukosäätö- tai ohjauskaapeleita ei tarvinnut irroittaa vaan käännettiin koko pulpetti veneen ulkopuolelle korkealle pukille, toki kaukosäätöyksikkö irroitettiin paikaltaan. Popniitit laitettiin ihan manuaalipihdeillä puristamalla.
        Koko juttuun meni kahdelta mieheltä aikaa n. 28 tuntia.
        Toivottavasti tästä on jollekin apua joka miettii samaa projektia.
        Nyt on itsellä pirun hyvä olo ja Buster M vm. 2004 kuin uudesti syntynyt.


      • ldlndndmdm
        itsevaihtaen kirjoitti:

        No nyt on pohja vaihdettu. Näpräämistä oli paljon mutta tuli hyvä.
        Busterilta tilattu valmis muotoonsahattu levy istui kuin hanska.
        Levy oli yhtenä kappaleena ilman ruuvirei' ityksiä.
        Tehtiin sauma samaan kohtaan kuin aiempikin eli n. 80 cm keulasta. Ei edes yritetty tehdä ruuvireikiä vanhan pohjan mukaan vaan porattiin uudet 4 mm reiät pohjalevyyn ja rungon poikittaispalkkeihin joihin sitten 5 x 35 mm rst ruuvit.
        Sivujen kumilistat jotka ovat alumiinilistan alla puhdistettiin ja laitettiiin takaisin, sivuissa on päällekkäin kumilista ja alumiinilista joiden kiinnitys vaatii 4,8 x 18 mm popniitin. Muihin paikkoihin joissa oli suoraan pelti peltiä vasten riitti 4,8 x 12 mm niitti.
        Ohjauspulpetti ja penkit tulivat laitoihin kiinni popniiteillä ja lattiaan 5 x 25 rst-ruuveilla. Mitään kaukosäätö- tai ohjauskaapeleita ei tarvinnut irroittaa vaan käännettiin koko pulpetti veneen ulkopuolelle korkealle pukille, toki kaukosäätöyksikkö irroitettiin paikaltaan. Popniitit laitettiin ihan manuaalipihdeillä puristamalla.
        Koko juttuun meni kahdelta mieheltä aikaa n. 28 tuntia.
        Toivottavasti tästä on jollekin apua joka miettii samaa projektia.
        Nyt on itsellä pirun hyvä olo ja Buster M vm. 2004 kuin uudesti syntynyt.

        11 vuotta vanha "huoleton" buster ja lattia vaihdettu kertaalleen, vesivaneria, popniittia...huoh. Mulla on 33 vuotta vanha lasikuituvene, ajossa avovesiaikana, kaikki alkuperäistä paitsi kone. Et silleen.


    • Anonyymi

      Oliko muotoonsahattu välipohja ostettu busterin edustajalta? Mitä maksoi ja mitä ainetta se oli?
      Minulla on 2008 käyttöönotettu Buster XSR ja sen vaneerinen välipohja on rispaantunut niin, että jalka menee läpi, eikä laittamastani paksusta kumimatosta ole riittävästi apua. Olisin kiitollinen kaikista neuvoista. Kerro: [email protected]

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tieto kelpaisi minullekin!
        [email protected]

        Vaihdoin joitakin vuosia sitten XS busteriin pohjalevyt. Homma oli helppo verrattuna kuvattuun M-busterin pohjalevyjen vaihtoon. Mitään muita listoja kuin peräistuimen alakumi ei ollut, eikä myöskään mitään tiivistemömmöjä.

        Valmiita levysarjoja olisi silloin ollut saatavana ja tehnyt asian entistä helpommaksi, mutta päädyin huomattavasti halvempaan vakio-vesivaneriin, hieman ohuempaan kuin alkuperäinen, ajatuksena että se kestää hyvin kun oman veneen kuorma on yleensä kevyt, ja ohuemman levyn takia vältyin myös työstämästä keskilevyn alapuolen reunojen
        ohennuksia. Vakiovaneri oli myös hieman lyhyempi kuin alkuperäiset, joten takaistuimen
        alle laitoin poikittaispalan osittain pitkien plaojen päälle jatkoksi. Keskimmäinen istuin oli ainoa minkä joutui poistamaan työn ajaksi poraamalla pop-niitit auki ja laittamalla uudet rosteriniitit kun se palautettiin paikalleen.

        Vanhat osat toimi mallina jonka mukaan sahasin kuviosahalla uudet. Kaikki levyjen kiinnitykset olivat ruuveilla, tein reijät mallien mukaan valmiiksi uusiin levyihin, ja käytin hieman alkuperäsitä suurempia rosteriruuveja kiinnitykseen.

        Lopputuolos oli siedettävä, ulkoreunojen työstöjälki ei näkynyt, mutta keskilevyn
        hieman karkea olemus häiritsi itseäni. Ruuvit eivät osuneet kaikilta osin ihan paikoilleen,
        joten uusia ruuvinkohtia joutui tekemään. Kuormatilanne muuttui haastavammaksi vuosien myötä, mikä näkyi ohuiden levyjen paikallisina "venymisinä" ruuvien kohdalla.

        Jos tekisin vastaavan työn uudelleen, niin en tinkisi levyn paksuudesta, työstäisin keskilevyn alapuolen ohennukset ainakin osittain, hioisin työstöjäljet nauhahiomakoneella, ja maalaisin kaikki reunat ja erityisesti ohennukset epoksimaalilla tarvittaessa useaan otteeseen. Ruuvien reijät tekisin vasta asennusvaiheessa.

        Mielestäni hyvällä hoidolla vanhojen Bustereiden pohjalevyt pitäisi kestää
        ainakin 15 vuotta perustuen omaan kokemukseen XS ja S bustereista. Kehno talvisäilytys, jolloin vanerit pysyvät märkänä, lyhentää oman käsitykseni mukaan merkittävästi elinikää - on koettu sitäkin. Ensin heikkenee keskivaneri, jotka on työstetty reunolita aika laajalta alueelta, enkä ole havainnut että niissä olisi käytetty pinnoitteita hidastamaan kosteuden aiheuttamaa tuhoutumista. Olen nähnyt että usein vaihdetaan vain keskiosa, jolloin saadaan täysremontti siirrettyä usealla vuodella.

        Alumiinisia välipohjiakin on tarjolla joillakin yrityksillä asennuksineen, olen nähnyt ainakin S-busterin siten uusittuna. Olen myös kuullut että valmistajan edustajalla on tarjolla S-busteriin alumiiniset osat johonkin S malliin, muutama vuosi sitten hinta oli tonnin luokkaa.


    • Anonyymi

      Pari vuotta sitten Bistet ilmeisesti vaihtoi lattian materiaalin paljon parempaan

      • Anonyymi

        Vittuiletko vai oletko muuten tietämätön?


    • Anonyymi

      Juu, nyt menossa RS-Busterin vanerien vaihto. Korotin tasoa ja nyt keskivanerin leveys 110 cm. Muotoilin niin että sama korko perästä keulille. Piti tehdä sapluunoita mutta yhdestä palasta lopullinen. Tuli kyllä hieno.

    • Anonyymi

      paljonko on Big Busterin vm- 90 pohjavanerin paksuus?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe