Moi
Onko kuka vaihtanut itse Busteriin sisäpohjaa.
Olisi asia esissä ja valmiiksi leikattu sisäpohja hankittuna.
Lähinnä mietityttää takapenkin ja keulan osalta näyttäs olevan pop-
niittejä aika paljon. Malli on M yhdellä pulpetilla ja pitkällä
vapalaatikko/sivupenkillä. Kaikenlaiset vinkit kiinnostaa.
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista
Busterin sisäpohjan vaihto
14
15979
Vastaukset
- tsekkaatämä
Tässä osoitteessa on nimestään huolimatta runsaasti tietoa busterin restauroinnista http://puupaatti.blogspot.fi/2012/11/buster-rsn-maalaaminen.html
- venemaakari
Aika helppo, mutta työläs homma. Tosiaan joudut poraamaan eräänkin popniitin irti, mutta muuten sit ruuveja ja liimamassaa. Kannattaa tehdä huolella purkaen takapenkki, sivuloota ja pulpetti pois. Onko tuo vanhempaa mallia eli vihreä? Jos on, ni etupenkki irtoaa tietääksni helpommin. Uudemmissa, joissa etuseinä pystysuora on hankalampi. Takaisin sitten samoihin reikiin poppareilla. Hanki paineilmaniittari, vaikka joku halpis, ihan tätä hommaa varten, jos et sellasta entuudestaan omista. Niittari vie vähän ilmaa ja pärjäät pienellä remppakompuralla. Sit kun vanerit on irti, on hyvä käydä läpi pohjan jäykisteiden hitsit ja korjata samalla, jos joku on revennyt. Takaisin asennuksessa älä säästele liimamassan kanssa (esim. sikaflex, musta) jotta uusi turkki tulee tiiviiksi. Turkin reunoilla kiertävä kumilista olisi hyvä saada lämmitettyä vaikka sauna padassa ennen takaisin laittoa, menee paremmin muotoon ja ei jää irvistelemään.
- Itsevaihtaen
Moi
Kiitos hyvistä kommenteista, vene on sininen vm 2004 - venemaakari
Eli näyttää tältä? : http://www4.luovia.fi/busterdata/html/images/flash/m/mBg.jpg
Tuo etuseinä on hankala. Lattian voisi saada myös vedettä sen alta irti, kun vaan ensin irroittaa ruuvit joilla seinä on vanerissa. - Itsevaihtaen
No just on kuvassa meitin vene. Mietin itsekin että jos työntäs pohjalevyn etuosan keulaseinän alle. Orginaalipohja on tehty kahdesta osasta jossa sauma on n. 80 cm keulasta, uusi on yksi kokonainen pala jota ei viitsisi katkoa.
- itsevaihtaen
No nyt on pohja vaihdettu. Näpräämistä oli paljon mutta tuli hyvä.
Busterilta tilattu valmis muotoonsahattu levy istui kuin hanska.
Levy oli yhtenä kappaleena ilman ruuvirei' ityksiä.
Tehtiin sauma samaan kohtaan kuin aiempikin eli n. 80 cm keulasta. Ei edes yritetty tehdä ruuvireikiä vanhan pohjan mukaan vaan porattiin uudet 4 mm reiät pohjalevyyn ja rungon poikittaispalkkeihin joihin sitten 5 x 35 mm rst ruuvit.
Sivujen kumilistat jotka ovat alumiinilistan alla puhdistettiin ja laitettiiin takaisin, sivuissa on päällekkäin kumilista ja alumiinilista joiden kiinnitys vaatii 4,8 x 18 mm popniitin. Muihin paikkoihin joissa oli suoraan pelti peltiä vasten riitti 4,8 x 12 mm niitti.
Ohjauspulpetti ja penkit tulivat laitoihin kiinni popniiteillä ja lattiaan 5 x 25 rst-ruuveilla. Mitään kaukosäätö- tai ohjauskaapeleita ei tarvinnut irroittaa vaan käännettiin koko pulpetti veneen ulkopuolelle korkealle pukille, toki kaukosäätöyksikkö irroitettiin paikaltaan. Popniitit laitettiin ihan manuaalipihdeillä puristamalla.
Koko juttuun meni kahdelta mieheltä aikaa n. 28 tuntia.
Toivottavasti tästä on jollekin apua joka miettii samaa projektia.
Nyt on itsellä pirun hyvä olo ja Buster M vm. 2004 kuin uudesti syntynyt. - ldlndndmdm
itsevaihtaen kirjoitti:
No nyt on pohja vaihdettu. Näpräämistä oli paljon mutta tuli hyvä.
Busterilta tilattu valmis muotoonsahattu levy istui kuin hanska.
Levy oli yhtenä kappaleena ilman ruuvirei' ityksiä.
Tehtiin sauma samaan kohtaan kuin aiempikin eli n. 80 cm keulasta. Ei edes yritetty tehdä ruuvireikiä vanhan pohjan mukaan vaan porattiin uudet 4 mm reiät pohjalevyyn ja rungon poikittaispalkkeihin joihin sitten 5 x 35 mm rst ruuvit.
Sivujen kumilistat jotka ovat alumiinilistan alla puhdistettiin ja laitettiiin takaisin, sivuissa on päällekkäin kumilista ja alumiinilista joiden kiinnitys vaatii 4,8 x 18 mm popniitin. Muihin paikkoihin joissa oli suoraan pelti peltiä vasten riitti 4,8 x 12 mm niitti.
Ohjauspulpetti ja penkit tulivat laitoihin kiinni popniiteillä ja lattiaan 5 x 25 rst-ruuveilla. Mitään kaukosäätö- tai ohjauskaapeleita ei tarvinnut irroittaa vaan käännettiin koko pulpetti veneen ulkopuolelle korkealle pukille, toki kaukosäätöyksikkö irroitettiin paikaltaan. Popniitit laitettiin ihan manuaalipihdeillä puristamalla.
Koko juttuun meni kahdelta mieheltä aikaa n. 28 tuntia.
Toivottavasti tästä on jollekin apua joka miettii samaa projektia.
Nyt on itsellä pirun hyvä olo ja Buster M vm. 2004 kuin uudesti syntynyt.11 vuotta vanha "huoleton" buster ja lattia vaihdettu kertaalleen, vesivaneria, popniittia...huoh. Mulla on 33 vuotta vanha lasikuituvene, ajossa avovesiaikana, kaikki alkuperäistä paitsi kone. Et silleen.
- Anonyymi
Oliko muotoonsahattu välipohja ostettu busterin edustajalta? Mitä maksoi ja mitä ainetta se oli?
Minulla on 2008 käyttöönotettu Buster XSR ja sen vaneerinen välipohja on rispaantunut niin, että jalka menee läpi, eikä laittamastani paksusta kumimatosta ole riittävästi apua. Olisin kiitollinen kaikista neuvoista. Kerro: [email protected]- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo tieto kelpaisi minullekin!
[email protected]Vaihdoin joitakin vuosia sitten XS busteriin pohjalevyt. Homma oli helppo verrattuna kuvattuun M-busterin pohjalevyjen vaihtoon. Mitään muita listoja kuin peräistuimen alakumi ei ollut, eikä myöskään mitään tiivistemömmöjä.
Valmiita levysarjoja olisi silloin ollut saatavana ja tehnyt asian entistä helpommaksi, mutta päädyin huomattavasti halvempaan vakio-vesivaneriin, hieman ohuempaan kuin alkuperäinen, ajatuksena että se kestää hyvin kun oman veneen kuorma on yleensä kevyt, ja ohuemman levyn takia vältyin myös työstämästä keskilevyn alapuolen reunojen
ohennuksia. Vakiovaneri oli myös hieman lyhyempi kuin alkuperäiset, joten takaistuimen
alle laitoin poikittaispalan osittain pitkien plaojen päälle jatkoksi. Keskimmäinen istuin oli ainoa minkä joutui poistamaan työn ajaksi poraamalla pop-niitit auki ja laittamalla uudet rosteriniitit kun se palautettiin paikalleen.
Vanhat osat toimi mallina jonka mukaan sahasin kuviosahalla uudet. Kaikki levyjen kiinnitykset olivat ruuveilla, tein reijät mallien mukaan valmiiksi uusiin levyihin, ja käytin hieman alkuperäsitä suurempia rosteriruuveja kiinnitykseen.
Lopputuolos oli siedettävä, ulkoreunojen työstöjälki ei näkynyt, mutta keskilevyn
hieman karkea olemus häiritsi itseäni. Ruuvit eivät osuneet kaikilta osin ihan paikoilleen,
joten uusia ruuvinkohtia joutui tekemään. Kuormatilanne muuttui haastavammaksi vuosien myötä, mikä näkyi ohuiden levyjen paikallisina "venymisinä" ruuvien kohdalla.
Jos tekisin vastaavan työn uudelleen, niin en tinkisi levyn paksuudesta, työstäisin keskilevyn alapuolen ohennukset ainakin osittain, hioisin työstöjäljet nauhahiomakoneella, ja maalaisin kaikki reunat ja erityisesti ohennukset epoksimaalilla tarvittaessa useaan otteeseen. Ruuvien reijät tekisin vasta asennusvaiheessa.
Mielestäni hyvällä hoidolla vanhojen Bustereiden pohjalevyt pitäisi kestää
ainakin 15 vuotta perustuen omaan kokemukseen XS ja S bustereista. Kehno talvisäilytys, jolloin vanerit pysyvät märkänä, lyhentää oman käsitykseni mukaan merkittävästi elinikää - on koettu sitäkin. Ensin heikkenee keskivaneri, jotka on työstetty reunolita aika laajalta alueelta, enkä ole havainnut että niissä olisi käytetty pinnoitteita hidastamaan kosteuden aiheuttamaa tuhoutumista. Olen nähnyt että usein vaihdetaan vain keskiosa, jolloin saadaan täysremontti siirrettyä usealla vuodella.
Alumiinisia välipohjiakin on tarjolla joillakin yrityksillä asennuksineen, olen nähnyt ainakin S-busterin siten uusittuna. Olen myös kuullut että valmistajan edustajalla on tarjolla S-busteriin alumiiniset osat johonkin S malliin, muutama vuosi sitten hinta oli tonnin luokkaa.
- Anonyymi
Pari vuotta sitten Bistet ilmeisesti vaihtoi lattian materiaalin paljon parempaan
- Anonyymi
Vittuiletko vai oletko muuten tietämätön?
- Anonyymi
Juu, nyt menossa RS-Busterin vanerien vaihto. Korotin tasoa ja nyt keskivanerin leveys 110 cm. Muotoilin niin että sama korko perästä keulille. Piti tehdä sapluunoita mutta yhdestä palasta lopullinen. Tuli kyllä hieno.
- Anonyymi
paljonko on Big Busterin vm- 90 pohjavanerin paksuus?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3633792Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1091403- 941257
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko651054Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔58877Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass13861- 38860
Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään60839- 65831
Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise11827