Ruokatarjoilun luvat?

yritystä

Minulla on yritysidea, johon sisältyy aterioiden tarjoaminen asiakkaille vähän samaan tyyliin kuin bed and breakfast -majoituksessa. Kyseessä ei siis ole ravintola.

Olen yrittänyt etsiä tietoa, tarvitaanko tämäntyyppiseen toimintaan jotain lupia tai hygieniapassia tms.. Entä, jos palvelun järjestäjänä on yksityishenkilö, eikä yritys - vaikuttaako asiaan? Osaisiko joku auttaa?

4

1623

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eimeejakeluuun

Missä sä niitä aterioita tarjoilet? Kadulla vai porraskäytävässä.

Yritysidea perustuu johonkin täysin eri konseptiin. Jos B&B tarjoilee, ei ole mitään uutta. Vaatii viranomaisluvat majoitukseen ja ruokailuun.

Verot pitää maksaa vaikka olisi yksityishenkilönä yrittäjänä. Yksityishenkilönä toimiminen onnistuu vain avustustyönä, ilman että perii avustustyöstä rahallista vastinetta.

• yritystä

Kuten sanoin alkuperäisessä viestissä, kyse on samantapaisesta jutusta kuin B&B, mutta hommaan sisältyy paljon muutakin. Ateriat eivät ole pääasia, ei myöskään majoitus - mutta ne kuuluvat juttuun. Tarkemmin en ala ideaani tässä kertoa, koska se on ihan oikeasti uusi juttu, jota en halua tässä paljastaa.

Jos lupia tarvitaan, ne hankitaan - haluaisin vain tietää, mitä lupia ja mistä. Verot luonnollisesti maksetaan, niistä en mielestäni kysynytkään mitään. Kysyin yksityishenkilönä toimimisesta sen takia, että olemme tähän asti harjoittaneet vuokraustoimintaa yksityishenkilöinä, ja mietimme, pitääkö tämän uuden jutun takia perustaa yritys, vai voiko jatkaa ilman yritystä, vaikka toiminta laajenisi.

• pyrokratinenyhteiskunta
        yritystä kirjoitti:

Kuten sanoin alkuperäisessä viestissä, kyse on samantapaisesta jutusta kuin B&B, mutta hommaan sisältyy paljon muutakin. Ateriat eivät ole pääasia, ei myöskään majoitus - mutta ne kuuluvat juttuun. Tarkemmin en ala ideaani tässä kertoa, koska se on ihan oikeasti uusi juttu, jota en halua tässä paljastaa.

Jos lupia tarvitaan, ne hankitaan - haluaisin vain tietää, mitä lupia ja mistä. Verot luonnollisesti maksetaan, niistä en mielestäni kysynytkään mitään. Kysyin yksityishenkilönä toimimisesta sen takia, että olemme tähän asti harjoittaneet vuokraustoimintaa yksityishenkilöinä, ja mietimme, pitääkö tämän uuden jutun takia perustaa yritys, vai voiko jatkaa ilman yritystä, vaikka toiminta laajenisi.

Hygienia passi riittää jos ostat tuotteet joltain, kuka on ne tehnyt ne elintarvike tilassa. Itse et saa tehdä mitään muuta, kuin lämmittää valmiin pöperön.

Jo haluat itse valmistaa vaikka yksinkertaista murkinaa, pitää tila olla hyväksytty elintarviketilaksi ja esim normaali koti keittiö ei täytä vaatimuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      95
      1792
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1705
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      91
      1383
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      67
      1044
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      941
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      928
    7. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      924
    8. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      918
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      872
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      38
      858
    Aihe