Omasta lapsuudestani muistan, että hyvää käytöstä korostettiin joka käänteessä. Ei saanut olla suuna päänä, ja varsinkaan ei saanut sanoa rumasti kenestäkään tai kenellekään. Oudosti ppuettuja tai oudosti liikkuvis ihmisiä ei saanut tuijottaa eikä tehdä huomautuksia. Asuin paikkakunnalla, jossa toimi erityisihmisten hoitokoti. Heitä kulki raitilla ja kaupoissa ja totuin siihen, että kummallisesti käyttäytyviä ihmisiä oli näköpiirissä.Omille lapsilleni aikanaan terotin kohteliasta käytöstä. Pihapiirissä asui vajaatoiminen lapsi, josta muut lapset huolehtivat leikeissä. Sanoinkin tyttärelleni, että tämä lapsi leikkii vielä 10 v kuluttuakin täällä pihalla samoja leikkejä, kun te muut jo olette lukiossa. Vierasrotuisia ihmisiä ei tuolloin vielä ollut asuinalueellamme, mutta kun heitä ilmaantui, ei korviini koskaan kuulunut, että näitä lapsia olisii syrjitty.
Nyt rasistinen huutelu ja tuijotus tuntuu olevan jokapojan oikeus.
Miten nykypäivän vanhemmat kasvattavat lapsensa monikulttuurisuuteen?
Tuntuu karmaisevalta lukea ja kuulla huonoa kohtelua ja käytöstä. Metsä vastaa niin kuin siihen huutaa. Suunsoitto on ehkä molemminpuolista. Monilla kantasuomalaisilla on se käsitys, että maahanmuuttajan pitää olla nöyrä ja osoittaa kaiken aikaa kiitollisuutta.
Kotikasvatus
4
57
Vastaukset
- Orjalaivojen_terva
Muistakaa olla nöyriä mamuille ja kumartaa syvään.
Hei nimimerkki Käytöstavat.kunniaan
Olet oikeassa siinä, että aiemmin oltiin ehkä ankarampia ja tiukempia lasten kanssa. Mutta lapsille ei myöskään puhuttu ja kerrottu asioita samaan tapaan kuin nykyään. Oltiin vaitonaisempia ja lasten hyvää käytöstä pidettiin tarkasti silmällä. Nyt ollaan monessa suhteessa "vapaampia" ja totta on sekin, että toisinaan on tilanteita, joissa ehkä vanhemmat voisivatkin tiukemmin jonkun asian hoitaa... Mutta joka perheessä on omat tavat, sille ei voi mitään. Joissakin muissa maissa lasten käytöksen kanssa ollaan tarkempia kuin meillä. Tälle ei kai voi mitään muuta kuin omassa lähipiirissä pyrkiä huolehtimaan siitä, että lapset oppivat kunnioittamaan kaikkia ihmisiä ja kohtelemaan lähimmäisiä hyvin.
Kaunista kesää toivottaen,
Pirkko-pappi- Käytöstavat.kunniaan
Olen ajatellut, miten nämä kaikki-mulle-nuoret oikein selviytyvät maailmalla, kun monissa maissa vanhempien kunnioitus ja hyvä käytös ovat ilman muuta selviö, eikä vain ns. paremmissa piireissä.
Olen ihmeekseni pannut merkille, etteivät nuoret tervehdi, vaikka itse moikkaakin, eivät kiitä ruuasta, eivät osaa sanoa "kiitos ei, kiitos kyllä".
Minusta on tuhlausta vanhemmilta, etteivät he jaksa olla kohteliaita lapsilleen ja toisilleen, sillä sillä tavoin hyvät tavat siirtyvät seuraavalle sukupolvelle ilman mitään erityisiä kasvatusmenetelmiä. Esimerkin voimalla.
Kouluissa ei opettajat tunnu vaativan kiitosta tai tervehtimistä. Onko se niin kamalan vaikeaa? Kun ei ole itse lapsena oppinut, ei osaa kohteliaisuutta opettaakaan.
Maailma sitten aikanaan kasvattaa, eikä se ole silloin sen helpompi tie. - Utelias_kysyy
Kuunteleva kirkko? Mistäs nyt tuulee?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446