Kotikasvatus

Käytöstavat.kunniaan

Omasta lapsuudestani muistan, että hyvää käytöstä korostettiin joka käänteessä. Ei saanut olla suuna päänä, ja varsinkaan ei saanut sanoa rumasti kenestäkään tai kenellekään. Oudosti ppuettuja tai oudosti liikkuvis ihmisiä ei saanut tuijottaa eikä tehdä huomautuksia. Asuin paikkakunnalla, jossa toimi erityisihmisten hoitokoti. Heitä kulki raitilla ja kaupoissa ja totuin siihen, että kummallisesti käyttäytyviä ihmisiä oli näköpiirissä.Omille lapsilleni aikanaan terotin kohteliasta käytöstä. Pihapiirissä asui vajaatoiminen lapsi, josta muut lapset huolehtivat leikeissä. Sanoinkin tyttärelleni, että tämä lapsi leikkii vielä 10 v kuluttuakin täällä pihalla samoja leikkejä, kun te muut jo olette lukiossa. Vierasrotuisia ihmisiä ei tuolloin vielä ollut asuinalueellamme, mutta kun heitä ilmaantui, ei korviini koskaan kuulunut, että näitä lapsia olisii syrjitty.
Nyt rasistinen huutelu ja tuijotus tuntuu olevan jokapojan oikeus.
Miten nykypäivän vanhemmat kasvattavat lapsensa monikulttuurisuuteen?
Tuntuu karmaisevalta lukea ja kuulla huonoa kohtelua ja käytöstä. Metsä vastaa niin kuin siihen huutaa. Suunsoitto on ehkä molemminpuolista. Monilla kantasuomalaisilla on se käsitys, että maahanmuuttajan pitää olla nöyrä ja osoittaa kaiken aikaa kiitollisuutta.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Orjalaivojen_terva

      Muistakaa olla nöyriä mamuille ja kumartaa syvään.

    • Hei nimimerkki Käytöstavat.kunniaan

      Olet oikeassa siinä, että aiemmin oltiin ehkä ankarampia ja tiukempia lasten kanssa. Mutta lapsille ei myöskään puhuttu ja kerrottu asioita samaan tapaan kuin nykyään. Oltiin vaitonaisempia ja lasten hyvää käytöstä pidettiin tarkasti silmällä. Nyt ollaan monessa suhteessa "vapaampia" ja totta on sekin, että toisinaan on tilanteita, joissa ehkä vanhemmat voisivatkin tiukemmin jonkun asian hoitaa... Mutta joka perheessä on omat tavat, sille ei voi mitään. Joissakin muissa maissa lasten käytöksen kanssa ollaan tarkempia kuin meillä. Tälle ei kai voi mitään muuta kuin omassa lähipiirissä pyrkiä huolehtimaan siitä, että lapset oppivat kunnioittamaan kaikkia ihmisiä ja kohtelemaan lähimmäisiä hyvin.

      Kaunista kesää toivottaen,
      Pirkko-pappi

      • Käytöstavat.kunniaan

        Olen ajatellut, miten nämä kaikki-mulle-nuoret oikein selviytyvät maailmalla, kun monissa maissa vanhempien kunnioitus ja hyvä käytös ovat ilman muuta selviö, eikä vain ns. paremmissa piireissä.
        Olen ihmeekseni pannut merkille, etteivät nuoret tervehdi, vaikka itse moikkaakin, eivät kiitä ruuasta, eivät osaa sanoa "kiitos ei, kiitos kyllä".
        Minusta on tuhlausta vanhemmilta, etteivät he jaksa olla kohteliaita lapsilleen ja toisilleen, sillä sillä tavoin hyvät tavat siirtyvät seuraavalle sukupolvelle ilman mitään erityisiä kasvatusmenetelmiä. Esimerkin voimalla.
        Kouluissa ei opettajat tunnu vaativan kiitosta tai tervehtimistä. Onko se niin kamalan vaikeaa? Kun ei ole itse lapsena oppinut, ei osaa kohteliaisuutta opettaakaan.
        Maailma sitten aikanaan kasvattaa, eikä se ole silloin sen helpompi tie.


      • Utelias_kysyy

        Kuunteleva kirkko? Mistäs nyt tuulee?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4223
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3824
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2631
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1615
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe