Muutto pelottaa

ensimuuttaja

Olen todennäköisesti muuttamassa yhden kaverin kanssa syksymällä. Muuttaisin samalla pois vanhempieni luolta. Kun muuton aika lähenee ja pitäisi alkaa käydä katsomassa asuntoja ja pohtia kämppiksen kanssa asioita, alkaa ahdistaa hirveästi.

Ensinnäkin mietin että miten opin elämään kaverin kanssa. Pelkään että jossain vaiheessa vaan vittuunnumme toisiimme niin paljon ettei yhteisasumisesta tule mitään. Kumpikin olemme omilla tavoillamme tempperamenttisiakin ihmisiä. Ja itse kaipaan myös paljon omaa rauhaa ja en tiedä kuinka jaksan ilman sitä. Asunto on varmaan vuokrakaksio (PK-seudun kalliiden hintojen takia), joten mitenkään hirveästi tilaa ei varmaan olisi.

Sitten pelottaa raha-asioiden hoitaminen. Pelkään että jossain vaiheessa rahat vain loppuvat, työtä ei löydy ja en pysty maksamaan omaa osaani vuokrasta. Saan kyllä hiukan rahaa vanhemmiltani ja syksyllä opintotukea, mutta se ei riitä oikein hyvin elämiseen. Mitä teen jos rahat loppuvat? Jos vuokraa ei maksa, niin joutuu kadulle. Tosin itsellä on mahdollisuus palata vanhempien luokse, mutta kaverillani ei ole. Hän joutuisi asunnottomaksi jos en pystyisi maksamaan osaani vuokrasta.

Nämä ajatukset saavat minut joskus niin hermostuneeksi että en tiedä miten suhtautua asioihin. Joskus tekisi vain mieli jäädä vanhempien luokse kun muu vaikuttaa niin epäselvältä, vaikealta ja riskialttiilta. Mutta olen jo sen verran vanha että en halua enää lainkaan asua vanhempieni luona. Minua hävettää kertoa jo nyt että asun yhä vanhempieni luona.

1

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha-ensimuuttaja

      Hei ensimuuttaja!
      Muista ihan aluksi, että et varmasti ole ainoa joka pohtii näitä asioita. Itse oli vasta 22-vuotias kun muutin pois vanhempieni luota ja syynä oli uusi opiskelupaikkakunta. Muutin kahden hengen soluun ja itseäni jännitti todella paljon se, että millaisen kämppiksen saan. En ole varma kysyitkö lopulta neuvoa, mutta tässä olisi pari omasta kokemuksesta tulevaa neuvoa.

      Aluksi neuvoisin, että kekustele ystäväsi kanssa yhteisistä säännöistänne. Mitä kumpikin toivoo? Omaa rauhaa, yhdessäoloa, miten jaetaan kotityöt, omat vai yhteiset ruoat jne.
      Taloudelliseen puoleen antaisin hyvän vinkin, että tee esim Excel-taulukkoon seurantalista tuloista ja menoista. Itse tein taulukon jossa oli jokaiselle kuukaudelle oma sarake ja riveillä oli eroteltuna asiat mihin rahaa meni (vuokra, puhelin, ruoka, vaatteet, huvitukset jne.) tai mistä tuli (tuet, vanhemmat). Merkitsin kaikki tulot ja menot taulukkoon ja samalla suunnittelin seuraavaa kuukautta, että miten pysyisin budjetissa. Näin jälkeenpäin (8v. jälkeen) voin sanoa, että tämä auttoi todella paljon! Sain jopa säästettyä rahaa ja nyt olen asunut jo kolme vuotta yksin täysin omassa kämpässä, koska en tuhlannut opiskeluaikoinani vanhoja säästöjäni. Tuohon kimppa-asumiseen muistuttaisin, että miettikää myös miten jaatte taloudelliset kulunne. Kumman vuoro ostaa pesuaineita, vessapaperia (sitä ruokaa) jne. vai onko molemmilla kaikki omat? :)

      TSEMPPIÄ hyvin se menee !!! (ja kysy lisää, jos on tarve)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe