Millaisella patjalla nukut mieluiten?

MakuullaMukavaa

Olen yrittänyt tutustua erilaisiin patjoihin ja hämmästynyt suurta valikoimaa. Joku muovautui kehon mukaan ja jonkun päällä voivat lapsenlapsetkin hyppiä.

Olen nähnyt ja kokeillutkin monenlaisia trendejä, flokkeja, lokeroita, superlonia, vesipatjoja lokeroita ja ilman, jousipatjoja, sijauspatjoja ja mitä vielä. Trendit vaihtuivat ja vanhat korvautuivat uusilla materiaaleilla.

Nyt pitäisi selvittää, kumpi on parempi kylmä- vai Visco-vaahtopatja?
Oletko sinä testannut uusia?
Mikä tarjoaa paremmat unet?

37

242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykoterapeutitar

Muutama vuosi sitten nukuin seitsemän tähden hotellissa Keski-Eurooppalaisessa kaupungissa, enkä koskaa ennen, enkä jälkeen ole sellaista unikokemusta kokenut.
      Sänky oli sopivan pehmeä ja lakanat, kuin pilveä. Ilmava, raikas ja miellyttävä kokemus kokonaisuudessaan.
      En tiedä, mitä materiaalia komeus sisälsi, mutta kokemuksena huikea ympäristönkin puolesta.
      Sen vaan tietää, että hyvä uni on saavutettavissa. Ei tarvita, kuin rahaa!

• kierrätystä50

Minä nukuin (vain) viiden tähden hotellissa menneenä kesänä ja patja ja tyynyt olivat kuin unelma. Kieltämättä miellyttävää.

Mutta unen laatuun se ei vaikuttanut mitenkään.

• ent.siivoojaparka

Ei niin kuhmuraista patjaa, ettenkö tässä vaiheessa saisi unen päästä kiinni. Aion testata nyt ihan kohta tuota omaa vanhaa patjaani. Koskaan vielä en ole siinä unettomana pyörinyt. Tuskin nytkään.
      Merkkiä en tiedä, mikä se on, että osaisin suositella toisillekin, mutta täällä se on koenukuttavana kuka vain haluaa kokeilla. Voisin myydä sen halvalla, jos olette tyytyväisiä.

• Kaikkkikäy

Minäkin nukun missä vain ja milloin vain on tilaisuus. Sen verran on päivisin puuhaa ja tulee oltua ulkonakin, että uni maistuu aina. Välillä pääsee vähän univelkaakin kertymään, kun ei malta illalla ajoissa käydä nukkumaan.

Jos valitsemaan pääsen, oleellista on patjan kovuus/pehmeys. Tykkään sieltä kovemmasta päästä olevasta, liian pehmeällä saattaa selkää vähän aamulla jomottaa. Tosin uni tulee siinäkin hyvin, ja pienellä jumpalla selkäkin taas vetreytyy. Niin että ei se niin nuukaa ole. Männä viikolla nukuin yön teltassa muhkuraisella maalla makuupussissa makuualustan päällä. Erinomaisesti maistui uni!

• Kristiina23

Kyllä minullekin kaikki käy, sillä jos ei uni tule, niin ei se patjasta ole riippuvainen, eikä roikkuvainen. Muut kummajaiset vain untani häiritsee silloin.

Olenko ollut täällä "roikkumassa" jo niin kauan, että muistan tuollaisen aloituksen olleen ennenkin?

Viimeisin ostokseni on kotiini noin 10 v vanha, mutta olen toki joutunut nukkumaan, milloin sohvan nurkassa tai kerros-sängyssä, riippuen noiden hoidokkieni tarpeesta ja tietenkin vielä kesäasunnon ja toisen kotini, joten on noita kokeiltu ja kaikki kelpaa.

• Näyttää siltä että tässä näemme yhden persoonan neljä minää.
      Eihän tällaiseen aloitukseen kehtaa kommentoida muut kuin minä :)
      Enkä minäkään keksi mitään sanottavaa patjoista.

Tai ehkä kuitenkin tämä:
      Teepä määrä-aikais-tilaus, voit niin sanotusti vaihdella patjoja.
      Aina kuin jossain siltä tuntuu.
      Ei sitten murustella keksejä sängyssä.
      Ei ainakaan jos olet 60-nainen.

H.

• Sängystä voi löytyä myös hiekkaa, sen totesin muutama viikko sitten. Eräs pikkumies leikki kuorma-autollaan sängyssäni ja taisi olla tullut sen kanssa suoraan hiekkakuopalta. Tämän totesin, kun menin nukkumaan.
        Minä en ikinä syö sängyssä.. :)

YP.

• Parasta.oli

Putkassa olen nukkunut 3 cm paksun vaahtomuovipalan päällä ja parempia luxus unia en ole nukkunut missään. Nukuin varmaan 12 tuntia. Se tapahtui 80 luvulla ja olen jäänyt kaipaamaan sitä yötä. Sopivan kova betonilattia alla ja "patja" vain muodon vuoksi.

• En piittaa trendeistä enkä kokeile pitemmälle kuin löytääkseni mieleisen joka sitten palveleekin pitkään.

Olen tottunut ja tykästynyt vuosia palvelleeseen, painoluokitettuun joustinpatjaani.
      Loma-asunnollamme minulla on kovan napakka, 20cm paksu vaahtomuovinen tuote.

Muista on jäänyt mieleeni kinkkihotskujen kiveskorkeat vuoteet ja niiden kovat patjat.
      Toista laitaa edustaa eteisen lattialla makuualustana toiminut rättimatto.

• kierrätystä50

Nukun aikuisen lapseni vanhassa runkosängyssä, jota hän ei enää tarvinnut sen jälkeen, kun pisti miehen kanssa hynttyyt yhteen. Vähän kova se on, mutta miksi ihmeessä tuhlaisin rahaa uuteen sänkyyn?

• KukaanEiArvostakaa

Joo, miksi ihmeessä? Eihän kukaan vietä paljonkaan enempää kuin kolmasosan elämästään vuoteessa.

Miksi ihmeessä tuhlata rahaa omaan mukavuuteen? Eihän kukaan muukaan arvosta minua, niin miksi tuhlaisin rahaa täysin arvottoman ihmisen hyväksi?

• siilimuori2

Oman maun ja painon mukainen bonnelpatja petauspatjalla. Parraat unet.

• k-kk

Nukkujan vartalon lämmöstä muotoutuva patja sopii mulle,kylkinukkujana saan hyvän tuen kun se kuoppa muovautuu.

• ikiunikeko

Omasta mielestä paras on Tempur,70mm paksu. Kaikki selkäkivut katosivat viikossa sen hankkimisen jälkeen. Kallishan se oli mutta ajattelin että sen päällä kuluu kuitenkin kolmannes vuorokaudesta.

• Jenkkipatjat ovat ehdottomasti parhaita. Olemme matkustellet ympäri ämpäri. Amerikassa oli ihana mennä hotelleihin kun tiesi nyt saamme nukkua hyvin muhkeilla patjoilla. Muualla on ollut ikäviä yllätyksiä ja nykyisin kun tilaamme hotellin yön yli panostamme sänkyihin.

• palomaunia

Ei kauheesti merkitystä kun minun osalleni ei tule enempää kuin 10 senttiä kuitenkaan. :(

• mietinvaan

Miten pystyt niin kapealla nukkumaan? Levitoitko? :))

• palomaunia01
        mietinvaan kirjoitti:

Miten pystyt niin kapealla nukkumaan? Levitoitko? :))

Nukun kyljelläni ja lutunen joka on mun siihen reunalle vyöryttänyt pitää sitten kiinni etten kokonaan tipu matolle. Toinen puoli kroppaa sängyssä, toinen puoli levitoi. Jatketaan harjoituksia jospa vielä oppisin nukkumaan kokonaan ilmassa.

• reppuriika

Minulla on kaksi paksua vaahtokumipatjaa päällekkäin. Siitä huolimatta tuntuu että paikat puutuvat ja pitää vaihtaa asentoa vähän väliä.

• ö-Öö

Sohvalla.

Mieluiten. Ne vaan sopii mun selälle parhaiten. Ite asiassa tullut tulokseen, olemassa hyviä patjoja, mutta tarvitsisin moottorisängyn, Kokeiltu kaikenmaailman vesisängyt, erilaiset vieteripatjat ja monenmoiset tiesmitkä patjat. Sohvissa kovat, hyvät superlon tyynyt, nahkapäällisisllä, niistä ja tyynyistä saa helpolla kasattua mieluisen asennon.

Aikanaan oli kaamea iskias, silloin siirryin sohvalle, koska muuten nukkumisesta ei tullut yhtään mitään. olen tutkinut moottorisänkyjä, niitä ihan hyvin tarjolla, eikä loppujen lopuksi kalliitakaan. Että sellainen pitää joskus ostaa. Oletan, jokin tempurpatja vois toimia parhaiten. Lisäksi tyynyt.

Nukkuiseen tietenkin vaikuttaa mnet muutkin jutut, lämpötila kai eniten. Viileähkö huoneilma ja sopivasti peitettä, ihan ok. Karmeinta jos liian lämmintä. Valo ei mua haittaa, melu kyllä. Ja hajut. herään varmasti aivastelemaan, jos joku alkaa olkkarissa lakkailemaan kynsiään tai kärtsäämään hajuvesiä.

Että tarkoitan, kandee miettiä, onko jossain muussakin hienosäädettävää, kuin pelkässä patjassa. Jokaisella laisensa nukkumisasennot ja muut juttunsa.

=DW=

• Hajukärsimys

Tuo haju voi olla välillä tyrmäävä mun olohuoneessa, kun menen aamulla vessassa käymään. Joku naapureista tykkää aikaisin aamulla alkaa valmistamaan jotai lihapataa. Välillä haisee jokin pohjaanpalanut. Jopa sen haistan, jos on keitetty riisiä, silakoiden paistamisesta puhumattakaan. Ei ne riisit pahalle haise, mutta kumman miedotkin hajut tunkee sisälle.
        Jos nukkuisin olohuoneessa niin tosi kamala hajukammio olis. Pidän makuuhuoneen ovea kiinni ja ihmeen hyvin pysyy hajut olkkarin puolella. Hajut tulee varmaankin rappukäytävästä.
        Ongelma alkoi kun ilmastointi uusittiin. Missähän vika, kun tunkee hajut rappukäytävään? Mun huoneiston ulko-ovessa on, kun katsoo pimeässä eteisessä, rako josta hajut pääsevät. Toki postiluukustakin tulee jos lehdenjakaja on jättänyt luukun vähänkin auki.
        Tuollaista hajuongelmaa ei ollut entisen ilmastoinnin aikana, mutta se hajosi ja laitettiin uusi. Vaikka korvausilma auttaisi, mutta ei talvella voi ikkunoita piää raollaan. Mikseikähän edellinen ilmastointi vaatinut noin paljoa korvausilmaa? Luulis että uudet laitteet olisivat parempia. Ennen oikein kuuli koska ilmastointi oli päällä, nyt ei kuulu koskaan mitään.
        Yhdeltä mieheltä kuulin silloin kun uusi laite oli tullut, että jotain kinaa oli ollut asennuksen kanssa. Jo loparit saanut isännöitsijä väitti ettei mitään riitaa ollut ollut kun kysyin asiasta. Kysyin firman nimeä josta laite oli hankittu, ei meinannut sanoa, sanoi vain että ihan tavallisesta ilmastointifirmasta hankittiin. Aloin tivata että minkä nimisestä, niin sanoi tosi epäselvästi nimen. Etsin sen nimistä enkä meinannut löytää netistä, mutta sitten löytyi, kun googlailin sen tapaisia nimiä jonka kuulin.
        Jotain outoa mun mielestäni siinä oli. On tehnyt mieli soittaa siihen firmaan ja kysyä, mutta en ole vielä kehdannut.

• AlottajaItseIhmett

Ylä- ja alapään sängystä voi nostaa ylös, jos haluaa. Luulen,että vanhemmiten säädöille saattaa olla tarvetta, varsinkin, jos joutuu joskus makoilemaan enemmänkin.

• Tein.itse.ja.hyvän
        Hajukärsimys kirjoitti:

Tuo haju voi olla välillä tyrmäävä mun olohuoneessa, kun menen aamulla vessassa käymään. Joku naapureista tykkää aikaisin aamulla alkaa valmistamaan jotai lihapataa. Välillä haisee jokin pohjaanpalanut. Jopa sen haistan, jos on keitetty riisiä, silakoiden paistamisesta puhumattakaan. Ei ne riisit pahalle haise, mutta kumman miedotkin hajut tunkee sisälle.
        Jos nukkuisin olohuoneessa niin tosi kamala hajukammio olis. Pidän makuuhuoneen ovea kiinni ja ihmeen hyvin pysyy hajut olkkarin puolella. Hajut tulee varmaankin rappukäytävästä.
        Ongelma alkoi kun ilmastointi uusittiin. Missähän vika, kun tunkee hajut rappukäytävään? Mun huoneiston ulko-ovessa on, kun katsoo pimeässä eteisessä, rako josta hajut pääsevät. Toki postiluukustakin tulee jos lehdenjakaja on jättänyt luukun vähänkin auki.
        Tuollaista hajuongelmaa ei ollut entisen ilmastoinnin aikana, mutta se hajosi ja laitettiin uusi. Vaikka korvausilma auttaisi, mutta ei talvella voi ikkunoita piää raollaan. Mikseikähän edellinen ilmastointi vaatinut noin paljoa korvausilmaa? Luulis että uudet laitteet olisivat parempia. Ennen oikein kuuli koska ilmastointi oli päällä, nyt ei kuulu koskaan mitään.
        Yhdeltä mieheltä kuulin silloin kun uusi laite oli tullut, että jotain kinaa oli ollut asennuksen kanssa. Jo loparit saanut isännöitsijä väitti ettei mitään riitaa ollut ollut kun kysyin asiasta. Kysyin firman nimeä josta laite oli hankittu, ei meinannut sanoa, sanoi vain että ihan tavallisesta ilmastointifirmasta hankittiin. Aloin tivata että minkä nimisestä, niin sanoi tosi epäselvästi nimen. Etsin sen nimistä enkä meinannut löytää netistä, mutta sitten löytyi, kun googlailin sen tapaisia nimiä jonka kuulin.
        Jotain outoa mun mielestäni siinä oli. On tehnyt mieli soittaa siihen firmaan ja kysyä, mutta en ole vielä kehdannut.

Ilmanvaihdon painesuhteet väärin. Kannattaa säätää/säädättää kuntoon. Porraskäytävässä pitää olla pienin paine, ulkona suurin ja asunnossa siltä väliltä. Pielessä jos on painesuhteet pitempään, niin alkaa homeet ja sädesienet lisääntyä eristeissä ja sitten taloa ei pelasta mikään.
        Ei tämä perusfysiikkaa kummempaa ole, mutta kun ilmastointifirman ainut tavoite on tuottaa maksimivoitot minimikustannuksin, niin tulos on täysi susi. Pätee taatusti kaikkeen rakennusalalla Suomessa. Ja kun työn tilaaja ei ymmärrä mistään mitään, niin tämä jatkuu ja jatkuu ja jatkuu...

• siilimuori2

Joo, tässä unihygienian aakkosia.
        Lisäksi mikä pakottaa pariskunnankaan nukkumaan samassa huoneessa. Jos uni on herkkää, herää herkästi toisen liikkumiseen ja vaikka kuorsaukseen, e ole pakko nukkua parisängyssä vaan jopa eri huoneessa. On se yöuni vaan niin tärkeää muun jaksamisen kannalta.

http://www.parasvointi.fi/2013/05/unihygienian-aakkoset.html

• staka

Varsinkin seuraavan reissun jälkeen tiedän taas että yli 30 vuotta vanha joustinpatja ja sen päällä reilut 5-senttinen uritettu petauspatja ovat maallinen ihanuus.
      Jo melkein sitä varten kannattaa lähteä matkalle missä joutuu nukkumaan siellä mistä sattuu yösijan saamaan. Vaelluksella ei yösijoja suuremmin valita, riittää kun löytää katon pään päälle. Patjavariaatio tullee olemaan melkoinen, mutta ihanuuksiakin saattaa joukkoon osua. ;-)

• Että.ilman.patjaa.sit

Jos nyt ihan näin miehentarkkoja ollaan, niin lämmin ja pehmoinen hieman runsaskin nainen olisi kelvoin patja. Patjana.
      Mutta, ensinnäkin nainen ei ole pelkkä patja eikä sellaiseksi pilkattava, paitsi huumorilla ja raskaaksihan se kävisi köllötellä naisen päällä koko yö. Raskaaksi kummallekin.

• Unitar

Ostin yli 8 vuotta sitten parisänkyyni joustinpatjat, tai en muista mitä ainetta ovat. Ovat 25 cm paksut ja sivusta tuntuu kuin olis jotain vaahtomuovin tapaista, mutta kun nousen sängystä niin tuntuu jousitustakin olevan. Hyvä on ollut, yölliset selkä- ja olkapääsärytkin katosivat patjan oston myötä.
      En edes muista merkkiä, mutta silloin kun ostin, olivat liikkeen lopetuksen vuoksi tosi edulliset, ja muistan kun kävin samanlaisia patjoja katsomassa läheisessä toisessa liikkeessä, niin olivat paljon kalliimpia. Ostin silloin myös 2 tikattua parisängyn päiväpeitettäkin jotka maksoivat 4€!! Toinen peite on vielä kellarissa kaupan pakkauksessa. Hyvin on kestänyt tämä päiväpeite, ja olen säästellyt sitä toista. Tikatut parisängyn päiväpeitteethän maksavat monesti kymmenkertaisesti tuon 4€.
      Toinen patja on aivan koskematon kun kukaan ei ole nukkunut viereisessä sängyssä. Sitten kun tämä jolla nukun, kulahtaa, niin on aivan uusi patja valmiina.
      En ole ottanut ketään kuorsaamaan viereeni joten paikka on edelleen vapaana.

Olisko täällä ketään charmikasta herrasmiestä joka EI kuorsaa? Kaikki miehet joiden kanssa olen nukkunut eroni jälkeeen, ovat kuorsanneet. Ja mikä oudointa, niin mitä pitempi ja hoikempi, sitä kovempi kuorsaaja:( Eikös sen pitäis olla lihavien pönäköiden ukkeleiden vaiva?

• Pitkä-ja-patonki

Miksi et ota (treffaa, pyydä, anele, yritä saada, koeta koukuttaa) sellaista miestä, että nukutte erillänne? Säästyy se säästetty patja edelleen. Tai laita ilmo, etsin 150 kg paino-ongelmasta kärsivää miestä seurakseni joustinpatjalle. Mielellään kuorsaamaton versio. Mutta, koska seksiäkin haluat, sitähän voi harrastaa muulloin kun yhdessä nukkuen. Vai ovatko ne aiemmat miehet käyneet vain kuorsaamassa vieressäsi :D

• Eiainakaanviinaa

On ne vähän kostukettakin saaneet:)) Sen kostukkeen voi jokainen itse miettiä että mitä tarkoittaa..

• Omatekosängytkin

Täälläpä olisi joutilas patjantestaaja! Enkä kuorsaa.
        Ja on se minullakin uusi patja tyhjän panttina tuossa vieressä. Passaisi siinä jonkun toisen köllötellä, vaan enpä ole saanut vikiteltyä tulijoita. Turhaan hankin patjan ja koko sängyn.

• ryhtimekanismikorjaantuu

Minä nukun futonilla. Melko kovalla. Ostettu aikoinaan Vepsäläiseltä. Todella hyvä ja ei kolotuksen kolotusta. Vaatii hoitoa. Lisäksi ajan myötä kerännee pölypunkkeja, koska puuvilla kerää kosteutta. Täytyy viedä (raskas kantaa) aika ajoin ulos pakkaseen, kuumaan 60 asteen saunaan tunniksi tai kesäkuun auringonpaahteeseen. Elokuun sää jo liian kosteaa.
      Luonnonkuitua ei voita mikään, mutta työlästä on hoitaa futonia. En tiedä, minkä patjan seuraavaksi ostan.

• Pesu.ei.pisu

Osta painehuuhtelulaite. Sillä peset futonin esimerkiksi 2 kuukauden välein. Samalla hyödyllä peset sohvan, nojatuolit, matot jos ne ovat kangas pinnoitettuja.

• Kuiva.kaveri

Viisaammat kertoo, ettei pölypunkit menesty Suomessa. Liian kuiva ilma. En sitten tiedä, jos lirauttelee patjalle...

• Haaremisänky

• ö-Öö
        Haaremisänky kirjoitti:

Oletko lukenut tämän futonin hoito-ohjeen? Eikös siinä ole kauheita kuoppia ja sen takia huono nukkua? Kuvassa olevassa futonissa ainakin on kuoppia kuin huonossa maantiessä.

http://jolie.fi/yellowmood/kaikki-futonista-osa-3-futonin-ja-petivaatteiden-oikeaoppinen-hoito/

Vähän sivuun.

Mutta intissä oli aikanaan hienot olkipatjat. Kun alokas sai sängyn, siinä oli muhkuraine, pirun kova olkipatja. Erittäinkin vittumainen nukkumiseen. Vaan, kun siinä muutaman kuukauden köllötteli, se muokkaantui käyttäjänsä mukaisesti. Oikein hyvä nukkumapatja ja kun muutakaan omaa tilaa ei ollut, siinä sitten lueskeltiin ja vietettiin tietenkin "laatuaikaa".

Nykyisin myydään näitä teknisiä patjoja, foamia, joka muotoutuu. Ihan sama idea, patja tai tyynyt muokkautuu käyttäjänsä mukaan, ei toisinpäin.

Ite aina joskus juu miettinyt moottorisänkyä ja siihen jotain Tempour-patjaa. Saapi nyt näkee. Aika iso investointi, ei kiinnosta tehdä hukkaostosta. Aikanaan tuli ostettua kai suomen tyyrein vesisänky. Pian tulilin iskias ja pakko myöntää, vesisänky kai kurjin paikka maata iskiaspotilaalle >:/

=DW=

• att2

2000 euroa ja ylös alkaa löytyä, itselläni on moottori mutta harvoin käytän. Sängyn päällä oleva patja on myös hyvin tärkeä, laatu määrää hinnan.

• Täytettärakoon

2000 eurollahan saa jo hammasimplantinkin!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe