Vhf antennin klapina

Hrgg

Maston sisällä menevä vhf antenni pitää häjyä kalkutusta jos satamaan sattuu pientäkin maininkia. Käsitykseni mukaan johto menee muovisen "sähkömiehen putken" sisällä. Onko kukaan kuoma keksinyt mitä asialle vois tehdä. Veikkaisin, etää samaa ongelmaa on muillakin.

9

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kilkunkalkun

      Tuttujuttu. Minulla oli 70- luvun mastossa VHF kaapeli ja valojen johdot aivan irti täysin ontossa putkessa ja kilke hermoja raastava.

    • Purjehtijsaamyösajatella

      Kun seuraavan kerran kaadat maston, laita VHF-kaapelin päähän naru ja vedä kaapeli ulos. Liimaa kaapeliin vaikka metrin välein, 3-5 millisiä solumuovikierroksia, joka mahtuu muoviputken sisään, vedä narulla kaapeli uudelleen putkeen, käytä vaikka vettä liukasteena.

      • Hrgg

        Ongelma ei ole se, että johto klopisee muoviputken sisällä vaan se muoviputki klopisee maston sisällä. Mieleeni on tullut tehdä pari reikää mastoon joista vois yrittää onkia putken jotenkin ja sitoa maston sisäpintaan kiinni. Luulisin, että yhdestä kohdasta riittäis. Kova muoviputki ollee laitettu suojaamaan johtoa,ettei nostinvaijerit hassaa sitä puhki.


      • Hrgg kirjoitti:

        Ongelma ei ole se, että johto klopisee muoviputken sisällä vaan se muoviputki klopisee maston sisällä. Mieleeni on tullut tehdä pari reikää mastoon joista vois yrittää onkia putken jotenkin ja sitoa maston sisäpintaan kiinni. Luulisin, että yhdestä kohdasta riittäis. Kova muoviputki ollee laitettu suojaamaan johtoa,ettei nostinvaijerit hassaa sitä puhki.

        Sellaisen keinon olen lukenut, että otetaan se putki ulos kun masto on maassa kyljellään, laitetaan putken yläpintaan puolen metrin välein töräys sikafleksiä, sitten työnnetään putki takaisin ja lopuksi pyöräytetään sitä 180 astetta.


    • Johtojohtaja

      Ahaa, tästä siis johtuu se ainainenen kilinä, mikä purjeveneistä kuuluu satamassa. Olenkin ihmetellyt, mistä se johtuu kun tuulta eikä aaltoja ole kuin nimeksi.
      Kovin paljon ei pehnustetta voi laitaa, mutta mitä, jo vetäisi putken päälle sähköasennuksessa käytettävän nylonsukan?
      Se luistaa hyvin eikä vie tilaa. Tosin silloin johdot pitää irrottaa muuten sukkaa ei saa päälle.

      http://www.motonet.fi/fi/tuote/487058/4-Connect-nylonsukka-musta-1225mm-10m

      • Hrgg

        Eipä taida tuokaan ratkaista, maston sisämitta kun on n. 150 mm, eli holkaamistilaa jää silti vaikka sukan päälle vetäiskin. Tosin se vois jonkin verran pehmentää syntyvää ääntä. Tuo sähkömiehen putki jonka sisällä kaapeli sijaitsee on nääs kovaa muovia. Jollain peijoonalla se putki pitäis saada parista kohtaa kiinnitettyä maston sisäseinään.


      • Jossniinn
        Hrgg kirjoitti:

        Eipä taida tuokaan ratkaista, maston sisämitta kun on n. 150 mm, eli holkaamistilaa jää silti vaikka sukan päälle vetäiskin. Tosin se vois jonkin verran pehmentää syntyvää ääntä. Tuo sähkömiehen putki jonka sisällä kaapeli sijaitsee on nääs kovaa muovia. Jollain peijoonalla se putki pitäis saada parista kohtaa kiinnitettyä maston sisäseinään.

        Kovamuovinen putki ei taivu paljoa.
        Jos se on molemmissa päissä 5 cm päässä seinämästä, niin se voisi vähentää kolinaa paljon. Jos putken ympärille saa pehmeän renkaan, jota voi työntää edes 2m maston sisään molemmista päistä, vapaa putki keskellä lyhenee todella paljon.


    • Nipparikonsti

      Yksi tapa estää kaapelin tai tässä tapauksessa muoviputken kolinat on vetää se ulos ja laittaa siihen parin metrin välein kolme riittävän jämäkkää nippusidettä siten, että katkaisemattomat päät sojottavat eri suuntiin. Nämä hännät toimivat jousen tavoin ja estävät holtittoman hölskymisen, mutta eivät käytännössä häiritse köysien juoksua.

      • Hrgg

        Hmm, saattaisi toimia tuo konsti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      139
      1412
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe