juu,semmonen tuli ahdettua... elikkäs -89 neliveto diiseli.auto tuli 148tkm ajettuna mulle,ja on ollu jokapäiväisessä ajossa kolmisenvuotta.nyt kilometrejä on palttiarallaa 170tkm ja hyvin on pelittäny.no nelikollahan saa vetää melki jäähallinkokosta traileria,joten semmosta aloin rakentamaan..sit tuli mieleen,että kuinkahan hiassi jaksaa vetää.... no se mitään jaksais vetää,mutta ahdettuna ?? =>tuumasta toimeen,fööniks otin vw transportterin garretin,hukkaportti pois ja hitsaamaan takatuuppariportterin pakosarjasta leikattua palasta hiasen pakosarjaan.. hitsasin sen tunteetta rosteripuikolla.hitsauksen jälkeen vedelly sarja oiottavaks ja fööni kiinni :) koeajo ja syöttöö 1,5kierrosta isommalle ja sit pumpun ennakkoo hieman lisää.. nyt potki jo hyvin :) ahdin puski 2,0bar painetta... tänään pudotin syöttöä pienentämällä ahtopaineet 0,5bar ja harisen sepolle penkkiin.. tulos miellytti:koneesta irtos pikkupaineilla 98hp ja 208nm :=)) no,siitä lappu konttoria varten.. seuraavaks välijäähdyttimen asennus ja syötön lisäys... irtoo muuten kivasti jääkelillä liikennevaloista,ilman järjetöntä savua :=)
ahdettu hiase vm-89
20
10988
Vastaukset
- kkk
itsellä vähän samankaltainen projekti keväällä edessä tosiin erimerkkiseen rassiin.
- miksi poistit hukkaportin ?
- sulla EI siis ole ahtojen mukaan säätyvää syöttöpumppua vaan jätit alkuperäisen paikoilleen ja silti kulutus eli savutus kohtuullinen ?
- teitkö turbolta isomman putken vai hyödynsitkö alkuperäisen ?juu,portin jouduin poistamaan ihan siitä syystä,kun ei nelikossa ole tilaa nimeksikään pakosarjan puolella.. olin kuitenkin varautunut asentamaan ylipaineventtiilin koneenpäälle,mikäli tarvetta olisi ilmentynyt. nyt sain välijäähdyttimen asennettua noin tunti sitten,se auttoi kulkuun ja pienensi entisestään pöllähdyksiä..tosin,se pudotti ahtopaineitakin mutta kulkee viileämmän ja happirikkaaman ilman ansiosta huomattavasti ripeämmin :=) joup,pakoputki on nyt 2" yhdellä avoimella äänenvaimentimella... en yrittänytkään sovittaa sitä ahtaasta takaakselin ylityksestä,vaan kylkiputkena ainakin toistaiseksi... on ollu ihan mielenkiintoinen rakentaa,vaikkakin kädet on kun olis kissankanssa tapellu :=) eli auki joka sormi...seuraava ahdettava sais olla tilavampi konehuoneestaan :=)
- Kantapää
Nostan hattua, jos olet onnistunut ahtamaan näin vanhan moottorin, jos se yleensäkin toimii juttujesi perusteella, niin sulka hattuun!
juu,ja riskin uskalsin ottaa muistipohjalta... elikkäs muistaisin tuossa mosassa olevan öljysumuputket suihkimassa öljyä männän alle,niinkun turbomosissa on tapana...... mutta jos ne tosta koneesta puuttuvat,niin älkää pliis kertoko sitä mulle :=))
- Toyota-virittäjä
jones32 kirjoitti:
juu,ja riskin uskalsin ottaa muistipohjalta... elikkäs muistaisin tuossa mosassa olevan öljysumuputket suihkimassa öljyä männän alle,niinkun turbomosissa on tapana...... mutta jos ne tosta koneesta puuttuvat,niin älkää pliis kertoko sitä mulle :=))
yksikään hiace ei kestä ilman vahvistettua alakertaa turbon rasitusta.Huonoin ennätys juuri tollasella nelari hiacella oli 1.0 bar paineilla 15km ja poks.
Toyota-virittäjä kirjoitti:
yksikään hiace ei kestä ilman vahvistettua alakertaa turbon rasitusta.Huonoin ennätys juuri tollasella nelari hiacella oli 1.0 bar paineilla 15km ja poks.
kyllähän ton rikki saa,jos ei yhtään n tiedä mitä ja miten tehdä..... kerroppa miten diiselin alakertaa vahvistetaan ja mistä se hiasen pata oli revenny ja miten ??
- 2l-t
Toyota-virittäjä kirjoitti:
yksikään hiace ei kestä ilman vahvistettua alakertaa turbon rasitusta.Huonoin ennätys juuri tollasella nelari hiacella oli 1.0 bar paineilla 15km ja poks.
toyotan 2l-t kone on melkolailla sama kuin 2l.
kiertokangen yläpäät ja männät hiukan erilaiset.
järkevällä virityksellä kestää varmasti. voihan ylimmän männänrenkaan "yläpuolelta" ottaa muutaman satkun sorvilla jos ei välijäähyä ja liian ahdas pakoputki. syöttöä pitää olla suhteessa paineisiin riittävästi!!
itellä useita 2l-t koneita, ajettuja 450-605 tkm, en ole saanu yhtään rikottua!
- turbottaja
kunhan vaan ei kävis liian pieneksi tuo turbo...
paineet kovat sen vuoksi, koska kompura on pieni tuossa sun volkkarin turbossa...
joten väläri välttämätön, että kestää... (siipien koot?)
eli sun kone on 2l2.
sinuna tekisin siihen kunnon peltisarjan ja siihen vähän isompi turbo kiinni (esim. pakosiipi 55mm, imu 45-50mm ja pakopesä vaikka t03 garretin .48 tai mieluummin .63).
tällä ainakin kestää ja pakopaineet eivät karkaa älyttömiksi. itse ajoin melkein 100000km vastaavalla koneella ja edellä mainitulla turbolla 160hv teholla ja ei ongelmia. syöttöpumppu oli vakio pumppu, mutta syöttö täysillä -> antoi n. 65 kuutiomilliä ainetta.
nyt meneillä pikku päivitys ja tehot nostetaan 250 hv tasolle. koneeseen tulee rakennettu syöttöpumppu (ainetta saa menemään aina 200 kuutioon saakka), kuorma-auton turbo, iso välijäähdytin, muuten kone saa olla vakio, koska se kestää, jos asiat tehdään oikein. onhan näitä rikottu turbotettuna 90 hv tehoilla melkein heti, mutta osalla on ollut aika pieniä ne turbot ja siitä on sitten aiheutunutkin kaikkea kivaa... osassa ennakot liian aikaisella ym. ym. ...
joillakin on ollut maanantaimallin koneita ja ne on paukkunut vaparinakin alle 150tkm:ssä. Mutta jos tuo kone on kestänyt yli tuon 150000km:n niin ei se hevin hajoa sen jälkeen...'
mutta jos tuolla turbolla ajelet, niin hukkis käyttöön ja paineet kilon pintaan niin ei käy solmu pieneksi (jos kkk ahdin) ( saa kait siihen painekellon kun hiukan soveltaa). syöttö on täysillä kun vakiosta laitat hiukan alle 3 kierrosta kiinni ruuvia... jos liikaa ruuvaa, niin rikkoo pumpun...
mulla oli paineita n. kilo ja tehoa tuli se n. 160hv ja vääntöä n. 350nm. kytkin luistaa tuolla jo kivasti...- 2l-t
sulla varmaankin tieto miten tehdään riittävän jämy kytkin? paljoko pumpun "päivitys" elementeillä maksoi?
- Turbottaja
salli mun nauraa 250 hp hiacen 8 venasesta ikivanhoellisesta romukasasta .Vaihda jo kalsarit välillä ja mee suihkuun,mahtas olla koominen näky jos hiace,jonka ajo-ominaisuudet kyllä tiedetään,porskuttelis tommosilla tehoilla,myy se jo manneille, ne sitä tarvii pahvihousujen kuljetukseen, ei muut.
- ahtaja ;-)
2l-t kirjoitti:
sulla varmaankin tieto miten tehdään riittävän jämy kytkin? paljoko pumpun "päivitys" elementeillä maksoi?
no, ainakin siihen voi tehdä sintteri kytkimen tavallisen massalevyn sijasta, levyn rungoksi esim. sirkkelin terä, siihen sinteripalat kiinni ja levyn keskiö myös.
Mulle on hiluxiin tulossa nyt jäykempi asetelma ja 6-lapainen kilpasintteri levy niin sen pitäisi kestää 500nm vääntöä, niin jos se alkaisi pitämään... http://www.advancedclutch.com/ProductCart/pc/viewPrd.asp?idcategory=16&idproduct=1003
pumpun laitto teki n. 1000€ . - ahtaja ;-)
Turbottaja kirjoitti:
salli mun nauraa 250 hp hiacen 8 venasesta ikivanhoellisesta romukasasta .Vaihda jo kalsarit välillä ja mee suihkuun,mahtas olla koominen näky jos hiace,jonka ajo-ominaisuudet kyllä tiedetään,porskuttelis tommosilla tehoilla,myy se jo manneille, ne sitä tarvii pahvihousujen kuljetukseen, ei muut.
onko kokemusta dieselin virittämisestä?
100hp:tä on vasta alkusoittoa ja poikasten opettelua...
hiasen ajo ominaisuudet on mitä on...
omat kokemukset on hiluxista ja rajalliset ne on ominaisuudet siinäkin, mutta alustasta saa aika hyvän kun sitä vähän muokkaa... riittää hyvin tuonne 250 hv.
ei ne venttiilit sitä tehoa tuo, 8 on aivan riittävä määrä tuolle koneelle ja potentiaalia siinä on yli 300hv tehoille. jos 16 venainen olisi, niin siitähän alkaisi jo irrota woimaa... 2l2 koneen kansi huom. virtaavampi kuin esim. 2l koneen...
edelleen painotan sitä, että oikein rakennettuna voi kestää tuon 250 hv:tä, kohta ollaan viisampia kunhan kampe on jälleen tien päällä.
mutta, halvalla ei kestävää konetta saa, muutaman tonnin se maksaa kun se tehdään, ts. moottori käydään läpi ja esim. tarvittaessa laakeroidaan ym. perusasioiden tulee olla kunnossa kun aletaan antamaan kunnon rääkkiä.
tottakai se hajoaa aikanaan, mutta ennakoivalla remontilla kustannukset pysyy aisoissa...
ps. harrastukset maksaa ja missään ei ole mitään järkeä, mutta tehdään kuitenkin. - tuulia
ahtaja ;-) kirjoitti:
no, ainakin siihen voi tehdä sintteri kytkimen tavallisen massalevyn sijasta, levyn rungoksi esim. sirkkelin terä, siihen sinteripalat kiinni ja levyn keskiö myös.
Mulle on hiluxiin tulossa nyt jäykempi asetelma ja 6-lapainen kilpasintteri levy niin sen pitäisi kestää 500nm vääntöä, niin jos se alkaisi pitämään... http://www.advancedclutch.com/ProductCart/pc/viewPrd.asp?idcategory=16&idproduct=1003
pumpun laitto teki n. 1000€ .siis mitä teetit/teit s.pumpulle ,kiinnostunut
- ahtaja ;-)
tuulia kirjoitti:
siis mitä teetit/teit s.pumpulle ,kiinnostunut
pumppuun tuli uusi nokkalevy ja 12mm nestepää sekä siitä tehtiin ns. turbomallin pumppu eli siinä on se kalvorasia kannessa joka lisää syöttöä paineen kasvaessa.
Pumpun teki hp-diesel ylivieskassa.
- jooja
Mites katsastuksessa noi päästöt,eli riittääkö ton ikäsessä pelkkä katsastuksen savutestin läpäiseminen todistamaan koneen puhtauden?
- jooja
Itse kysymykseeni vastaten,riittää käytönaikainen
kats.yhteydessä tehtävä savutesti.Löysin aken sivuilta soveltamisohjeen auton rakenteen muuttamisesta. joo,teholaput mukaan ja käytönaikanen savutestitodistus riittää,eli ns"dieselin pakokaasutesti"" pakokaasun k-arvo oli maks.3 eli ton ikäsen turbodiiselinlainen kun ennen oli turbottomana maks 2.5
- tuulia
-91 hiaceen saa laittaa tehoa esim. 2RZE tehot 20%=105Kw, kyseinen moottori on tehokkain moottorivaihtoehto ja sen mukaan sitten saa laitta potkua lisää.
mä en kerenny ottaan noista selvää... tuli äkkilähtö penkkiin ja leimalle :=) otin varmuudenvaralle oman nelikkoni moottorin,ettei jäis siitä muutosleima kiinni.eikä noita tehoja ratsiassa voi kukaan mitata....mulle oli pääasia saada leima lappuun ja lisämaininta ahtamisesta...... ps,nyt on kiinni cossusierran cooleri,joka mitoiltaan tuplasti entinen,lisäsin syöttöä hivenen,että sain paineet taas 1.5bar :=)
- hiachecet
jones32 kirjoitti:
mä en kerenny ottaan noista selvää... tuli äkkilähtö penkkiin ja leimalle :=) otin varmuudenvaralle oman nelikkoni moottorin,ettei jäis siitä muutosleima kiinni.eikä noita tehoja ratsiassa voi kukaan mitata....mulle oli pääasia saada leima lappuun ja lisämaininta ahtamisesta...... ps,nyt on kiinni cossusierran cooleri,joka mitoiltaan tuplasti entinen,lisäsin syöttöä hivenen,että sain paineet taas 1.5bar :=)
Mulla ois ylimääräisenä 4.556 välitykset hiaceen, olleet n.15tkm ajossa, eteen rataspari ja taakse lukollinen vaurautakoppineen. Jos jotakuta kiinnostaa niin kyselkää täältä.niin pistän tietooo ja puh.numeron. 4wd;n vakiovälityshän on 5.125 , takavetoisen 4.30. Välitykset olleet -91:sessä haisulissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322325- 792178
- 951996
- 541896
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339