Kenelläkään kehostapoistumiskokemuksia?

Niinköon

Hei,
Onko täällä kellään epilepsiaan liittyen kehostapoistumisen tunnetta? Millä alueella aivoja epipesäkkeenne sijaitsee?

Ja voisitteko kuvailla tämän tuntemuksen mahdollisimman tarkasti? Tuntuuko että katsoisi itseään jostain muualta?
Kiitos!

9

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hklhölhö

Ei ole. Joskus yritin harjoitella ruumiista poistumista, ohjeita löytyy netistä. En onnistunut, nukahdin. Omaisellani ko. kokemus oli, kun hän oli onnettomuuden johdosta käytännössä vailla mitään elonmerkkejä ja siis tajuton. Epilepsia todettiin vasta vuosikymmeniä myöhemmin, ja siinä oireilu oli hänellä erilaista.

• Okodf

Ohjeita netissä miten poistutaan kehosta? Tarkoitatko sitä että ne ovat tappo-ohjeita?

• paljonoireitaitsellani

Minulla ainakin on vaan sellainen tunne kuin "kävelisi itsensä vieressä", siis toki tiedän että olen tässä ja nyt, mutta ikään kuin "mieli poistuisi ruumiista." JOKu epileptikko oli kuvannut tuota blogiinsa kun hän sairastui epilepsiaan..googlettamalla taisin löytää kun laitoin ohimolohkoepilepsia hakuun. JA temporaaliepissä nimenomaan nuo psyykkiset oireet on kuulema tavallisia ja varsinkin otsalohkoepissä jossa jopa aggressiivisuus kohtauksia. Luepas esimerkiksi tämä

https://books.google.fi/books?id=ZCMTAgAAQBAJ&pg=PP295&lpg=PP295&dq=ohimolohkoepilepsia hankala potilas&source=bl&ots=NnY9sdGEFs&sig=ACJaEj4m0kFqpfvan6ESZujboy4&hl=fi&sa=X&ved=0CC0Q6AEwAmoVChMI4b6isZGZxwIVxFUsCh3Q1g-R#v=onepage&q=ohimolohkoepilepsia hankala potilas&f=false

Minulla se kehostapoistumiskokemus oli sellaista mystisen tuntoista,siis ihan kamalaa ja pelottavaa.Sehän kuuluu esim epin auroihinkin,samoin kuin pelko ja ahdistus tunteenkaltaisina ilmiöinä. Kysy lääkäriltä lisää ja oletko käynyt eeg:ssä?

• aivolävistys

hei mulla on samoja juttuja mut ei epilepsiaa vaan ptsd ja dissosiatiivinen multikompleksi oireyhtymä ja add noi on hälyttäviä juttuja hakeudu oitis hoitoon ite en tajunnu ajoissa ja nyt on sellanen kasvain päässä et tää kesä mennään ja sit hautaan!!! yritän vaan auttaa ettei tarvii 25 sena kuolla.

• kauan_sairastanut

En tiedä, tavoittaako viestini enää aloittajaa, mutta kerron silti lyhyesti omista kokemuksistani - ehkä joku muu löytää niistä jotakin tuttua. Minulla on diagnosoitu vasemman ohimolohkon epilepsia kymmenvuotiaana, mutta epämääräisiä kokemuksia oli jo aivan pienenä - olen siis saattanut hyvinkin sairastaa taaperosta saakka.

Ensimmäiset muistikuvat kehosta irtaantumisesta ovat pinnasänkyiästä: muistan ensin jotekin vapisseeni sisäisesti ja kokeneeni sen jälkeen irtautuvani ja leijailevani sängyn yläpuolella. Kokemukseen ei liittynyt pelkoa.

Tajunnanhämärtymiskohtauksiini on halki aikojen liittynyt kokemus, että olen irti ruumiistani. Tavallaan olen kyllä sen sisällä, mutta tuntuu ikään kuin sisäinen yhteys ruumiin ja tietoisuuden välillä olisi katkennut, tai kuin niiden välille olisi tullut lähes läpäisemätön kelmu. Kokemusta on vaikeaa selittää. Joskus lapsena koin myös käveleväni kehoni vieressä tai osittain lomittain sen kanssa. Lisäksi toisinaan saattaa tulla kokemuksia, joissa jokin raaja tai toinen puoli kehosta on "irrallaan". Varsin monimuotoista siis.

Mystisin kokemukseni liittyy silti ensimmäiseen tajuttomuus-kouristuskohtaukseeni, jonka perusteella epilepsiani todettiin. Pian kohtauksen alettua havaitsin katselevani kouristelevaa kehoani yläpuolelta. Kuulin myös todella selkeästi hätääntyneen äitini puheen, aivan kuin vierestäni, silloinkin kun hän soitti ambulanssin toisesta huoneesta. Huomasin pystyväni liikkumaan ilmassa, ja nousinkin kauemmas kehostani, kunnes olin aivan katon rajassa. Näin siellä jonkinlaisen tunnelin suuaukon, mutta minusta tuntui, ettei minun kuulunut lähteä kulkemaan sitä kohti. Tunsin hieman kivuliaankin humahduksen tai putoamisen, minkä jälkeen heräsin siihen, kun ambulanssimiehet nostivat minut sängyltä ja lähtivät kantamaan minua portaita alas.

Kyllä tämä sairaus voi tuottaa aika eriskummallisiakin kokemuksia.

• epiepiepi

Mä ainakin tunsin kauheaa pelkoa ja epätoivoa ennen epi diagnoosia ja lääkityksen aloitusta (ja kun se alkoi tehoamaan) KUN en tiennyt että mistä on kyse. Lapsena sain samoja kokemuksia ja ei tullut mieleenkään että olisi joku sairaus... mutta tottakai sitä myöden kun dg tuli niin "pelot" ja muutkin tunteet hävisivät koska oli helpotuS saada tietää syy noille. Toki ne on harventuneet paljon eivätkä enää hetkauta. Mä en taas tunne kouristaessa mitään tollasta siis oon ihan tajuton ja pois kunnes herään.

• Reikäpää

Tuttu juttu:

Kattelin yöllä itseäni ylhäältä päin kuin olisin saamassa/parhaillaan kohtaus menossa. Oikea paikallisalkuinen epilepsia. Lähinnä mulla on ollut tajunnan hämärtymiskohtauksia. Nykyisin autosomastisia kohtauksia (vatsaoireita) harvoin tai ei ollenkaan kun lääkitys vihdoin kohdallaan. Mulla on 70-luvulla leikattu isohko aivokasvain joka oli aiheuttanut poissaolo kohtauksia. Lisäksi 2014 menigeooma leikkaus (ei vaikuttanu mitenkään epilepsiaan).

• tätäOlenKokenut
      • tämmönenmullaon

Hei juuri tuota mulla on ja diagnoosina ohimolohkoepilepdia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe