Kivun pelko laumauttaa

NuoriNainenPeloissaan

Onko täällä muita jotka kärsisivät suhteettomasta kivun pelosta?

Olen ollut aina varsinainen murehtija, mutta tilanne kärjistyi kun lääkäri aiheutti minulle hoitovirheen. Tilani ei uhkaa henkeäni, eikä minulla juuri nyt ole erityisemmin kipuja.Odotan nyt pääsyä leikkaukseen, jossa on hyvät ennusteet ja ilmeisesti minulla on hyvät mahdollisuudet palautua fyysisesti ennalleen.

Olen kuitenkin ottanut todella raskaasti tilanteesta johtuvan jatkuvan epätietoisuuden. Olen alkanut saada hyperventilaatiokohtauksia (kenties ovat jopa paniikkikohtauksia?), minulla on jatkuvaa keinuttavan huimauksen tunnetta, tunnen sykkeen usein hyvin voimakkaana kehossani (esim. selässä, vatsassa, päässä). Kaikkein pahin oireeni on kuitenkin aivan ylimitoitettu pelko kivusta. Ja nimen omaan siitä, että kipu jää pysyväksi. Pelkään kuollakseni, että saan leikkauksessa hermovaurion, joka pilaa loppuelämäni. Tämä pelko on myös alkanut levitä muille elämänalueille. Pelkään että hammaslääkäri aiheuttaa minulle hermovaurion. Pelkään kolmoishermosärkyä, joka vain iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta. Pelkään että saan välilevynpullistuman... Kun luen jostakin kipua aiheuttavasta sairaudesta, alan pelätä sitä hysteerisesti. Kuolemaan johtavaa sairautta en niinkään pelkää, vaan ajattelen, että kuolema vapauttaa kivusta.

En tiedä miten pääsisin eroon pelostani, enhän haluaisi murehtia elämääni hukkaan! Onko ketään, joka olisi päässyt leikkauspelosta/kivun pelosta eroon ja osaisi auttaa?

3

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pelkopois

      On hyvä muistaa, että kipuun löytyy aina apua. Suomessa myös hoitovirheiden riski on todella pieni, ja hermovaurioiden riski vielä pienempi, joten älä turhaan jännitä leikkausta. Voit myös lohduttautua ajatuksella, että olet vain yksi ihminen miljardien joukossa, joten todennäköisesti sinulle ei tule yhtäkkiä mitään jatkuvaa kipua aiheuttavaa sairautta. Voit toki myös keskittyä ennaltaehkäisemään sellaisia sairauksia, minkä kohdalla se on mahdollista.

    • hjklkjhk

      Luulin ensin että aloittajan viesti oli oma vanha viestini. Koen samoin. Lisäksi pelkään ihan vain kaikenlaisten toimenpiteiden aiheuttamaa kipua niin paljon että jätän yleensä menemättä. Kipua ajatellessa sellainen epämiellyttävä hulmahdus käy koko kehon läpi ja alkaa pyörryttää.

      Sairastin jossain vaiheessa todella vaikeaa migreeniä, särkypäiviä oli viikossa enemmän kuin säryttömiä. Myös lapsena migreeniäni hoidettiin melko huonosti. Lääkärit olivat melko keinottomia, joten ehkä tuostakin jäi kammo siitä, että jää kipunsa kanssa yksin.

      Nykyään kun tunnen missä päin kehoa tahansa pienen kivun juilahduksen, kylmä hiki kihoaa otsalle ja mietin, että mitä jos saan jonkin elinikäisen kiputilan. Samoin kuin aloittaja, ajattelen että esimerkiksi kuolettavasta syövästä aiheutunut kipu olisi tavallaan "hyvää kipua", koska se johtaisi kuolemaan ja vapautukseen kivuista.

    • 2q3r1

      Pitää muistaa että kaikki ihmiset joutuvat kärsimään täällä kipua. Samassa veneessä ollaan kaikki. Maailmassa on myös kautta aikain ollut erittäin hyvin tehoavia kipulääkkeitä. Ennen aikaan leikkauksiin ja hammashoitoon ei ollut edes nykyaikaista puudutusta, puudukkeena käytettiin mm. eetterin hengittämistä.

      Nykyaikana on sentään nykyajan konstit. Itselläni auttaa kun ajattelen kaikkia niitä pappoja ja mummoja jotka käyvät läpi sydän ja lonkkaleikkauksia ja hyvin pärjäävät. Naisia jotka joutuvat synnyttämään jne.. Kyllä kivusta selviää. Jos ei muuten niin on olemassa vielä morfiinit ja sellaiset kovat lääkkeet jotka vievät olon pumpuliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4688
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4203
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2785
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      209
      1817
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1357
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1233
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1212
    Aihe