Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Käyttäjän oikeudet....

ujhbgr

Valitettavasti käyttäjän oikeuden oman koneen käyttöön on windows 10:ssä olemattomat esimerkiksi 7:n verrattuna. Ilmeisesti joudun luopumaan kokonaan 10:n käytöstä... Sitä tää karuselli on!

Minulla on laillinen 10 asennettuna 8.1 tietokoneeseen mutta kymppin käynnistystä ei enään ole... sain kuitenkin seurata 10126 muistaakseni ja pääsin 10240 tasolle ja toimi hyvin kunnes ilmaisest se huomattiin MS:n ja "tuomittiin."

Pitää tutustua mitä EU:n antamat kuluttajan oikeudet tarkoittaa MS:n ehtoihin verrattuina käyttäjä oikeuksien osalta. Se on luuloa, että omistaa omien ohjelnien käyttämis oikeudet vaikka ne ovat omilla "key" tunnuksilla.
*tylsääää....*

25

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikeudet on ne mitä on sovittu. Käyttöoikeudet voi myös menettää jos rikkoo sopimusta.

      • ikjngfc

        EU on asiassa mukana!
        Ei MS ole maailman "poliisi."


      • ikjngfc kirjoitti:

        EU on asiassa mukana!
        Ei MS ole maailman "poliisi."

        Kyse on sopimuksista ja sopimuslainsäädännöstä.

        Sinähän siitä päätät mitä sovit Microsoftin kanssa.


      • ujhngrf

        Minulla on windows 7:n, 8:n, 8.1:n ja 10:n "käyttö oikeudet"
        NIIN
        MINKÄ HELEVETIN TAKIA ESTÄVÄT 1O:N RINNALLA SAMALLA KONEELLA, ERI KOVALEVYLLÄ OLEVIEN 10;N JA 8.1 ASENNUKSIEN KÄYTTÖ?

        Toimi hyvin testiversio 10240 asti mutta nyt ei koneen käynnistyksessä tule esiin valikkoa siitä kummalla haluan käynnistää VAIKKA molemmat ovat koneella niin vain 8.1 kännistyy!!!!

        Toiseen koneeseen haluaisin 10:n ja 7:n tai isoon koneseen 7n, 8.1n, ja 10n mutta haluaminen ja ms salliminen on eri asia!

        Pakottavat takaisin seikaan niin saa sen rinnalla ajaa Linux käyttöjärjestelmää.


      • ujhngrf kirjoitti:

        Minulla on windows 7:n, 8:n, 8.1:n ja 10:n "käyttö oikeudet"
        NIIN
        MINKÄ HELEVETIN TAKIA ESTÄVÄT 1O:N RINNALLA SAMALLA KONEELLA, ERI KOVALEVYLLÄ OLEVIEN 10;N JA 8.1 ASENNUKSIEN KÄYTTÖ?

        Toimi hyvin testiversio 10240 asti mutta nyt ei koneen käynnistyksessä tule esiin valikkoa siitä kummalla haluan käynnistää VAIKKA molemmat ovat koneella niin vain 8.1 kännistyy!!!!

        Toiseen koneeseen haluaisin 10:n ja 7:n tai isoon koneseen 7n, 8.1n, ja 10n mutta haluaminen ja ms salliminen on eri asia!

        Pakottavat takaisin seikaan niin saa sen rinnalla ajaa Linux käyttöjärjestelmää.

        Oletko ostanut lisenssit näille? Eihän Windows ole mikään ilmaisohjelma.

        Katsos kun Windows 10:stä on jaettu päivitystä vanhasta Windows 7 tai 8.1 -> Windows 10 ja lisenssi on OEM mallia, eli se sidotaan siihen koneeseen (emolevy) mihin se on päivitetty ja korvaa aiemman.


      • lkjhg
        M-Kar kirjoitti:

        Kyse on sopimuksista ja sopimuslainsäädännöstä.

        Sinähän siitä päätät mitä sovit Microsoftin kanssa.

        Suomen kielisestä en löynyt rajoituksia eri versioiden käyttämisiin joten kyllä NE LAIT PITÄÄ OLLA ESILLÄ ENNEN KUIN HYVÄKSYY!

        VAI?


      • mckdkdkew

        siis

        Suomen kielisestä en löynyt rajoituksia eri versioiden käyttämisiin SAMALLA KONEELLA joten kyllä NE LAIT PITÄÄ OLLA ESILLÄ ENNEN KUIN HYVÄKSYY!


      • lkjhg kirjoitti:

        Suomen kielisestä en löynyt rajoituksia eri versioiden käyttämisiin joten kyllä NE LAIT PITÄÄ OLLA ESILLÄ ENNEN KUIN HYVÄKSYY!

        VAI?

        Windows 10:ä ei kyllä tietääkseni myydä vielä missään vaan on pelkästään päivityslisenssiä vanhempaan Windowsiin. Sinä nyt yrität käyttää enemmän Windowseja mistä olet maksanut.

        Tietysti mitään järkeähän tuossa touhussa ei muutenkaan ole kun tietokoneissa ei yleisesti ole tarkoitus käyttää kuin yhtä host järjestelmää ja loput asennukset virtualisoidaan.


    • mihin_suostut

      Sopimusoikeuteen kuuluu suostumus. Kun annat sen suostumuksen on turha enää valittaa.
      Lisenssiehtojen hyväksyminen on suostumuksen muoto.

      • ujhnbfr5d

        Rehellistä ihmistä kohdellaan kuin terroristejä!
        En niissä ehtoista löytänyt kohtaa, etten saa käyttää 7aa 8ia 8.1ä ja 10ä samalla koneella vaikka / kun minulla on viralliset avaimet....

        No, ei se mitään....
        Toivottavasti EU herää ennenkuin hekin on ms:n vankilassa!!!!


      • ujhnbfr5d kirjoitti:

        Rehellistä ihmistä kohdellaan kuin terroristejä!
        En niissä ehtoista löytänyt kohtaa, etten saa käyttää 7aa 8ia 8.1ä ja 10ä samalla koneella vaikka / kun minulla on viralliset avaimet....

        No, ei se mitään....
        Toivottavasti EU herää ennenkuin hekin on ms:n vankilassa!!!!

        "En niissä ehtoista löytänyt kohtaa, etten saa käyttää 7aa 8ia 8.1ä ja 10ä samalla koneella vaikka / kun minulla on viralliset avaimet...."

        Ei se avain ole sama kuin käyttölupa. Se avain on vain yksi keinoa valvoa sitä, että käytät sopimuksen mukaisesti.

        Eli jos olet ostanut 1x Windows 7:n, 1x Windows 8.1 ja 1x Windows 10:n niin kyllä niitä voi samassa koneessa pitää.

        Jos olet ostanut 1x Windows 7:n, 1x. Windows 8.1 ja päivittänyt toiseen näistä Windows 10:n niin ei tietenkään saa kaikkea kolmea kun et ole maksanut näistä kaikista kolmesta.

        Microsoftin tehtävä kun on myydä niitä lisenssejä, että osta niitä nyt tarpeeksi.


      • kjh654gf

        Jos antamasi tiedot pitää paikkansa niin
        -SUOMEN KIELISTÄ TIETOA EN AJOISSA SAANUT
        minulla oli 2-3 viikkoa 8.1 ja 10 samassa koneessa ja toimi W10 10240 testiversiolla.
        nyt toimii vain 8.1:n.

        MISSÄ VAIHEESSA SE SOPIMUS MUUTOS TULI????


      • lkjhgftr
        kjh654gf kirjoitti:

        Jos antamasi tiedot pitää paikkansa niin
        -SUOMEN KIELISTÄ TIETOA EN AJOISSA SAANUT
        minulla oli 2-3 viikkoa 8.1 ja 10 samassa koneessa ja toimi W10 10240 testiversiolla.
        nyt toimii vain 8.1:n.

        MISSÄ VAIHEESSA SE SOPIMUS MUUTOS TULI????

        siis
        MISSÄ VAIHEESSA SE LAKI / SOPIMUS MUUTOS TULI????


      • kjh654gf kirjoitti:

        Jos antamasi tiedot pitää paikkansa niin
        -SUOMEN KIELISTÄ TIETOA EN AJOISSA SAANUT
        minulla oli 2-3 viikkoa 8.1 ja 10 samassa koneessa ja toimi W10 10240 testiversiolla.
        nyt toimii vain 8.1:n.

        MISSÄ VAIHEESSA SE SOPIMUS MUUTOS TULI????

        Niin, käytit testiversiota jota sai vapaasti asentaa. Sitten se valmis Windows 10 tuli päivityksenä, korvaamaan vanha koska olet maksanut edelleenkin yhdestä Windowsista.


      • jbvgcytxtyx
        lkjhgftr kirjoitti:

        siis
        MISSÄ VAIHEESSA SE LAKI / SOPIMUS MUUTOS TULI????

        JA

        TULIKO SE LAKI / SOPIMUS MUUTOS KULUTTAJIEN HYVÄKSYMÄNÄ
        KUN/JOS SE TULI JÄLKIKÄTEEN????
        JA
        MILLÄ KIELELLÄ?

        Silloin, kun minulla oli toimivasti 8.1n ja 10 niin LAKI JA SOPIMUS EDOT OLI TÄYTETTY!
        Nyt on kysymys siitä miksi ne ehdot ovat muuttuneet ilman suostumustani ja on varmaan toisiakin saman ongelman kokeneita.

        Hyvästi!


      • Windows 10 testiversion ohjeistuksessa sanottiin selvästi, että tämä tulee asentaa joko omaan tälle pyhitettyyn laitteeseen tai virtuaalikoneeseen. Sinä sitten halusit pelleillä ja asensit samaan koneeseen Windows 8.1:n kanssa.

        Microsoft julkaisi 15.7. Windows 10:n lisenssiehdot ja ilmoitti myös, että päivitykset tehdään automaattisesti.

        Ei tässä nyt mitään ongelmaa ole, sen kun palautat sen tietokoneen tehdasasetuksille ja siinä on sitten Windows 8.x ja se on päivitettävissä Windows 10:n. Jos haluat molemmat niin osta uusi Windows 8.1 tietokone tai osta pian uusi Windows 10 tietokone.


      • khgfd
        M-Kar kirjoitti:

        Niin, käytit testiversiota jota sai vapaasti asentaa. Sitten se valmis Windows 10 tuli päivityksenä, korvaamaan vanha koska olet maksanut edelleenkin yhdestä Windowsista.

        olen maksanut windows 3.0 :sta lähtien kaikkista versioista... Silloin sai vielä olla ylpeä sen aikaisesta käyttöjärjestelmästä ja 98 "2" on ilmeisesti edelleen parhaiten toiminut versio...
        Kuitit eivät ole enään tallessa.

        HUOM! W10 tuli myynti kuntoon/jakeluun 29/7 ja sen jälkeen vielä tuli päivityksiä (ja niitä päivityksiä tulee vielä windows 999999... versioon asti jos vain ostajia riittää) ja siitä huolimatta toimi 8.1 ja 10 päiviä hyvin... mutta sitten sen "sopimuksen" joku joku yksipuolisesti rikkoi... aikanaan suomen kiellellä ei tietoa annettu niin, että olisin saanut tietää...

        Joten tiedän mielestä olen rikkonut sopimusta kun en noudattanut JO ennen kuin se sopimusmuutos tehtiin...
        Ilmeisesti minun pitää kantaa huonoa omaa tuntoa siitä etten tiennyt sitä mitä toisetkaan eivät tienneet!


      • khgfd kirjoitti:

        olen maksanut windows 3.0 :sta lähtien kaikkista versioista... Silloin sai vielä olla ylpeä sen aikaisesta käyttöjärjestelmästä ja 98 "2" on ilmeisesti edelleen parhaiten toiminut versio...
        Kuitit eivät ole enään tallessa.

        HUOM! W10 tuli myynti kuntoon/jakeluun 29/7 ja sen jälkeen vielä tuli päivityksiä (ja niitä päivityksiä tulee vielä windows 999999... versioon asti jos vain ostajia riittää) ja siitä huolimatta toimi 8.1 ja 10 päiviä hyvin... mutta sitten sen "sopimuksen" joku joku yksipuolisesti rikkoi... aikanaan suomen kiellellä ei tietoa annettu niin, että olisin saanut tietää...

        Joten tiedän mielestä olen rikkonut sopimusta kun en noudattanut JO ennen kuin se sopimusmuutos tehtiin...
        Ilmeisesti minun pitää kantaa huonoa omaa tuntoa siitä etten tiennyt sitä mitä toisetkaan eivät tienneet!

        "olen maksanut windows 3.0 :sta lähtien kaikkista versioista..."

        Oletko maksanut Windows 10:stä mitä?

        "Ilmeisesti minun pitää kantaa huonoa omaa tuntoa siitä etten tiennyt sitä mitä toisetkaan eivät tienneet!"

        Microsoft ohjeisti, että asennat sen testiversion OMAAN koneeseensa tai virtuaalikoneeseen. Microsoft myös ohjeisti, että varmistat kaikki tiedot huolella.

        Nämä ovat molemmat itsestään selviä asioita IT-asiantuntijoille joille se testiversio oli suunnattu.

        Mikä nyt sitten estää palauttamasta tietokonetta tehdasasetuksille ja päivittämällä Windows 10:ä siihen?


      • tiedoksi_urvelolle
        M-Kar kirjoitti:

        Windows 10 testiversion ohjeistuksessa sanottiin selvästi, että tämä tulee asentaa joko omaan tälle pyhitettyyn laitteeseen tai virtuaalikoneeseen. Sinä sitten halusit pelleillä ja asensit samaan koneeseen Windows 8.1:n kanssa.

        Microsoft julkaisi 15.7. Windows 10:n lisenssiehdot ja ilmoitti myös, että päivitykset tehdään automaattisesti.

        Ei tässä nyt mitään ongelmaa ole, sen kun palautat sen tietokoneen tehdasasetuksille ja siinä on sitten Windows 8.x ja se on päivitettävissä Windows 10:n. Jos haluat molemmat niin osta uusi Windows 8.1 tietokone tai osta pian uusi Windows 10 tietokone.

        "Jos haluat molemmat niin osta uusi Windows 8.1 tietokone tai osta pian uusi Windows 10 tietokone."

        Aivan.

        Microsoft ei anna uutta Windows 10 lisenssiä ilmaseksi, vaan ILMAISEN PÄIVITYSOIKEUDEN, mikä on voimassa vuoden ajan Windows 10:n julkaisusta niille käyttäjille, keillä on ilmaispäivitykseen oikeuttava käyttöjärjestelmäversio.


      • tiedoksi_urvelolle kirjoitti:

        "Jos haluat molemmat niin osta uusi Windows 8.1 tietokone tai osta pian uusi Windows 10 tietokone."

        Aivan.

        Microsoft ei anna uutta Windows 10 lisenssiä ilmaseksi, vaan ILMAISEN PÄIVITYSOIKEUDEN, mikä on voimassa vuoden ajan Windows 10:n julkaisusta niille käyttäjille, keillä on ilmaispäivitykseen oikeuttava käyttöjärjestelmäversio.

        Kyllä, ja vielä sellainen rajoite että se on vain niihin koneisiin joissa se aikaisempi Windowsasennus oli. Mielestäni tuo ei ollut siirrettävissä muualle.

        Jos haluaa enemmän niin aina voi ostaa lisää lisenssejä Microsoftilta. Niitä pitää ostaa niin paljon kuin tarvitsee ja vaikka vähän ylimääräisiä/varalle, että ei lopu kesken.


      • tiedoksi_urvelolle
        M-Kar kirjoitti:

        Kyllä, ja vielä sellainen rajoite että se on vain niihin koneisiin joissa se aikaisempi Windowsasennus oli. Mielestäni tuo ei ollut siirrettävissä muualle.

        Jos haluaa enemmän niin aina voi ostaa lisää lisenssejä Microsoftilta. Niitä pitää ostaa niin paljon kuin tarvitsee ja vaikka vähän ylimääräisiä/varalle, että ei lopu kesken.

        "Kyllä, ja vielä sellainen rajoite että se on vain niihin koneisiin joissa se aikaisempi Windowsasennus oli. Mielestäni tuo ei ollut siirrettävissä muualle."

        On siirrettävissä, jos alkuperäinen lisenssi on Retail. Poistaa käyttiksen koneesta ja asentaa sen vanhan retailin uuteen laitteeseen ja tekee perään W10-päivityksen. Tämä mahdollisuus luonnollisesti poistuu 1v kuluttua.

        Voi olla, että kymppiin päivitetyn retail-lisenssin voi siirtää toiseen koneeseen vielä myöhemminkin, mutta en tiedä miten se tapahtuu. Tietääkseni Microsoft ei myöskään ole informoinut mitään asiaan liittyvää.


      • 4_aktivointia

        MS:n asiakaspalvelun mukaan kymppiin päivitettyä retail lisenssiä ei pysty enää siirtämään uuteen koneeseen paitsi asentamalla vanha windows uudelleen. Vuoden päästä sekään ei enää onnistu. Päivitys lisenssi on sidottu laitteistoon myös jos päivittää retailista. Vuodenkin jälkeen voi tosin palata vanhaan versioon joka pysyy retailina.

        Joku oli jo toisella foorumilla kokeillut, montako kertaa kympin kuitenkin voi siirtää uuteen koneeseen kunnes se lakkaa aktivoitumasta (siirtämällä kovalevyä johon win10 on asennettu), ja se aktivoituu 4 kertaa ensimmäinen aktivointi mukaanlukien.

        Jos esim. nyt on haswell emolevy, sen tilalle voi päivittää vielä skylaken ja z170:n, kabylaken/z180:n ja cannonlaken/z190 jolloin kymppi vielä aktivoituu. Sen jälkeen kun päivittää konetta, on ostettava uusi lisenssi.


    • kfnvnen

      ....niin että

      pyydän nöyrästi anteeksi sitä, etten noudattanut sitä sopimuksen kohtaa jota ei vielä ollut kun sopimuksen hyväksyin.

      Mistähän saisi lasikuulan ja ennustajan kyvyt!!!
      Täytyy suojata jotenkin sen toisen koneen tiedot...

      • tiedoksi_urvelolle

        Joko et ole lukenut sopimusta tai ymmärtänyt sitä. Silti allekirjoitit.


      • vkvkfkldeel
        tiedoksi_urvelolle kirjoitti:

        Joko et ole lukenut sopimusta tai ymmärtänyt sitä. Silti allekirjoitit.

        olen jo tuonut julki että suomen kielisen olen lukenut ja siinä ei ongelmani rajoituksesta ilmoitettu! Ja olin jo varma, että kun 29/7 jälkeenkin 8.1n ja 10n toiminta oli kunnossa niin viimeinkin ms oppivat ajattelamaan kuluttajaa eikä vaan dollareita!
        Joten urpoile itselles! ..|..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2174
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2003
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1622
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1450
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1337
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1314
    8. 50
      1205
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe