Yhteinen katsomusaine?

Pian alkaa nimienkeräys kansalaisaloitteeseen, jolla havitellaan nykymuotoisen erillisten uskontojen ja elämänkatsomustietojen tuntien yhdistämistä yhdeksi yhteiseksi katsomusaineeksi. Eräiden vapaa-ajattelijoiden kanssa käymieni keskustelujen perusteella aloite tuntuu jakavan mielipiteitä puolesta ja vastaan, eli tästä ei ole yhtä selkeää yhtenäistä kantaa. Mitä mieltä palstalla ollaan aiheesta?

Aloitteen sisältöön voi tutustua osoitteessa: http://www.katsomusaloite.fi/tietoa-aloitteesta/ ja https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1438

19

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kai tuota teoriassa voi mitenkään vastustaa.

      Käytännössä voi. Yläasteella opettajat ja kaikilla tasoilla oppikirjojen tekijät olisivat entisiä evlut uskonnon opettajia ja kirjantekijöitä. Uusi aine tarvitsee opettajat, ja sen myötä suuri määrä evlut uskonnon opettajia ja pieni määrä et-opettajia jäisi työttömäksi. Aika helppo nähdä miten yhtälö ratkaistaisiin.

      Ongelmaan ei minusta ole muuta helppoa ulospääsytietä kuin ET:n aseman vahvistaminen. Sen eräs, mutta vain eräs, osa olisi vapauttaa opetus katsomusryhmästä riippumatta, merkittävimpänä siis sallia evlut perheiden lapsillekin ET-tunneille meno.

      • Onko nykyinen opettajakunta niin pysyvä ongelma että sen perusteella ei kannata lähteä tekemään mitään muutoksia? En ihan ymmärrä sellaista perustelua että kun nyt on asiat näin niin ne eivät voisi olla millään muulla tavalla huomenna tai vuoden päästä, kun kyse on yhteiskunnallisista asioista. Ymmärrän jos joku ehdottaisi että vuodessa olisi kiva olla 400 päivää niin siihen olisi helppo argumentoida tuohon tyyliin että kun niitä nyt on vain suuripiirtein 365 niin jospa jatkettaisiin sillä samalla. Yhteiskunnalliset asiat ovat kuitenkin jatkuvassa muutoksessa ja niihin voi mielestäni suhtautua sellaisella luottamuksella että vaikka kaikkea ei korjattaisi heti ensimmäisenä päivänä niin muutoksen voi silti panna aikaisin liikkeelle jotta se jonain päivänä voi muodostua normaaliksi hyvin toimivaksi asiaksi.


      • rainbowshy kirjoitti:

        Onko nykyinen opettajakunta niin pysyvä ongelma että sen perusteella ei kannata lähteä tekemään mitään muutoksia? En ihan ymmärrä sellaista perustelua että kun nyt on asiat näin niin ne eivät voisi olla millään muulla tavalla huomenna tai vuoden päästä, kun kyse on yhteiskunnallisista asioista. Ymmärrän jos joku ehdottaisi että vuodessa olisi kiva olla 400 päivää niin siihen olisi helppo argumentoida tuohon tyyliin että kun niitä nyt on vain suuripiirtein 365 niin jospa jatkettaisiin sillä samalla. Yhteiskunnalliset asiat ovat kuitenkin jatkuvassa muutoksessa ja niihin voi mielestäni suhtautua sellaisella luottamuksella että vaikka kaikkea ei korjattaisi heti ensimmäisenä päivänä niin muutoksen voi silti panna aikaisin liikkeelle jotta se jonain päivänä voi muodostua normaaliksi hyvin toimivaksi asiaksi.

        Opettajan työura on n. 40 vuotta, joten vuodessa voi karkeasti sanoa vaihtuvan 2½ prosenttia opettajista.

        Suomessa uskontojen tutkimus on pitkälti teologisten tiedekuntien käsissä, ja meillä on jopa erikseen ortodoksisen teologian laitos. Sitä ei edes kummastella, vaikka olisi lähes absurdia jos politiikan tutkimus olisi Sosiaalidemokraattisen tieteen laitoksella.

        Uskontotieteen laitos löytyy Turusta, mutta se on käsittääkseni pienehkö. Kuinka paljon olisi tulevia opettajia, joilla ei olisi vahvaa evlut taustaa?


    • ensimmäinentiede

      Oletteko täysin vajaita? Filosofia on jo olemassa. En ole kiinnostunut yhtään.

      • Niin, ehkä minulla on vajausta erilaisista näkökannoista, siksi minä kyselin ihmisten mielipiteitä tähän aiheeseen. Filosofia on tosiaankin olemassa jo ja sitä opetetaan omana aineena yläasteella. Minua asia kiinnostaa ja siksi tässä kyselin mielipiteitä puolesta ja vastaan. Olisiko hyvä että eri uskontojen opetuksia ja uskonnotonta katsomusta käytäisiin läpi jo ala-asteella, ja vertailtaisiin erilaisten uskontojen näkemyksiä eri asioihin?


      • ensimmäinentiede

        Empä tiedä, filosofia tuo jo kaiken oleellisen tiedon. Minä ainakin kokisin pakkopullana uskonto-opetuksen, varsinkin jos täytyisi opiskella vielä monia uskontoja.


      • ensimmäinentiede

        Hmmh, voi olla, että ala-asteikäiset kuitenkin omaksuisivat paremmin pelkän opetuksen kuin pohdinnan, heillä ei välttämättä ole vielä valmiuksia, itselläni ei ainakaan ollut pienintäkään tajua muistaakseni.


    • Humanisti-vapari

      Tässä poiminta blogipohdinnasta Vapaa-ajattelijain nettisivuilta. http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2015/07/30/tiekarttaa-uskononopetuksen-lopettamiseen-kouluissa/
      ...
      "Vapaa-ajattelijat on ilmaissut huolensa ev.lut. kirkon vahvaan katsomukselliseen otteeseen koko koululaitoksessa. Kirkon sisälähetystyö ja suoranainen hegemonia ilmenee siten, että vaikka opetuksen tulisi olla uskonnollisesti tunnustuksetonta ja sitoutumatonta, ev.lut. kirkon julistukselliset jumalanpalvelukset ja aamuhartaudet ovat toistuvaa arkipäivää kouluissa. Monissa kouluissa varsinkin alaluokilla opettajat johtavat jopa päivittäisi uskonnollisia toimituksia ruokarukousten muodossa.

      Edellä sanottua taustaa vastaan kysymys yhteiseen katsomusaineeseen siirtymisestä olisi uskonnonvapauden käytännön toteuttamisen kannalta hyvin ongelmallinen. Nykyinen vahva uskonnollinen tuputus ja pakkouskonnonopetus sekä elämänkatsomustiedon sekä uskonnottomien ja toisuskoisten syrjintä tulisi saada ensin todennetusti loppumaan. Ennen kuin tästä on kertynyt vahvaa näyttöä ei voi mielestäni olla riittäviä perustetta tarkastella yhteiseen katsomusaineeseen siirtymistä niin että se tarkoittaisi nykyisen elämänkatsomustiedon oppiaineen lopettamista."

      • Mihin perustuu sellainen oletus että koulujen toiminnasta ei voisi jatkossa valittaa, mikäli yhteinen katsomusaine toteutuisi mutta sen sisältö ei olisi tasapainoista ja neutraalia? Kyllähän koulujen uskonnonvapautta rikkovasta toiminnasta nytkin voi kannella, siinä toimii apuna mm. Kantelupukkipalvelu. Mihin kantelumahdollisuus katoaa tässä skenaariossa?


      • Humanisti-vapari
        rainbowshy kirjoitti:

        Mihin perustuu sellainen oletus että koulujen toiminnasta ei voisi jatkossa valittaa, mikäli yhteinen katsomusaine toteutuisi mutta sen sisältö ei olisi tasapainoista ja neutraalia? Kyllähän koulujen uskonnonvapautta rikkovasta toiminnasta nytkin voi kannella, siinä toimii apuna mm. Kantelupukkipalvelu. Mihin kantelumahdollisuus katoaa tässä skenaariossa?

        Sellaista oletusta tuossa kirjoituksessa ei ole.
        Oikeus valituksiin ja kanteluihin on ollut koko ajan, mutta uskonnonharjoitukset jatkuvat, monin paikoin myös ruokarukoukset, ja elämänkatsomustietoa syrjitään liki kautta maan. Vai mikä on tilannearviosi?
        Jos noissa suhteissa tilanne ensin paranisi olennaisesti, olisi paremmat edellytykset kelvolliseen katsomusaineeseen.


    • FUCKIFUUU

      Parasta olisi jos uskontoa joutuisi opiskelemaan vain uskovaiset ja ateisteilla olisi vapaata. Maailmankatsomusten opettaminen ei kuulu kouluihin vaan on perheiden ja vain perheiden tehtävä. Sekin on maailmankatsomus ettei katso sitä maailmaa.

      • Onko 7-vuotias mielestäsi uskovainen? Onko jokaisella niin nuorella riittävästi tietoa päässä, että on kyennyt tekemään tietoisen päätöksen olevansa uskovainen tai ateisti? Minä veikkaisin että ei ole. Tehdäänkö päätös sitten vanhempien uskovaisuuden tai ateismin perusteella? Siinä lapsi joutuu itsestään riippumattomista syistä erilaiseen asemaan. Voisiko ajatella kuitenkin niin että kaikki ovat potentiaalisia uskovaisia ja ateisteja kunnes itse saavat kypsyteltyä mielessään sen päätöksen, ja siihen asti heille a) joko ei kerrota mitään tai b) kaikille kerrotaan kaikesta tasapuolisesti.


      • FUCKIFUUU
        rainbowshy kirjoitti:

        Onko 7-vuotias mielestäsi uskovainen? Onko jokaisella niin nuorella riittävästi tietoa päässä, että on kyennyt tekemään tietoisen päätöksen olevansa uskovainen tai ateisti? Minä veikkaisin että ei ole. Tehdäänkö päätös sitten vanhempien uskovaisuuden tai ateismin perusteella? Siinä lapsi joutuu itsestään riippumattomista syistä erilaiseen asemaan. Voisiko ajatella kuitenkin niin että kaikki ovat potentiaalisia uskovaisia ja ateisteja kunnes itse saavat kypsyteltyä mielessään sen päätöksen, ja siihen asti heille a) joko ei kerrota mitään tai b) kaikille kerrotaan kaikesta tasapuolisesti.

        Uskonnoista tarvittava tieto voidaan sisällyttää muihin oppiaineisiin. Ainoa mitä uskonnoista kenenkään tarvitsee tietää on fakta, että uskonnot ovat haitallisia yksilölle ja yhteiskunnalle. Ei sitä tarvitse 9-12 vuotta jankata.


      • Mitä jos oppiaineeseen sisältyisi muutakin eettistä pohdintaa kuin vain uskonnolliset perinteet? Mitä jos oppiaine käsittäisi yhteiskuntaoppia, globaalikasvatusta, etiikkaa ja filosofiaa?

        Täysin riippumatta siitä kuinka haitallisiksi koet uskonnot yhteiskunnalle, ne ovat silti osa yhteiskuntaamme vielä pitkän aikaa. Uskonnollisten ihmisten kanssa on silti elettävä ja tultava toimeen monikulttuurisessa yhteiskunnassa, joten näkisin hyväksi että erilaisia katsomuksia pohdiskellaan yhdessä.

        Pitäisin myös hyvänä kasvupohjana uskonnottomuudelle että eri uskontoja vertailtaisiin rinta rinnan. Oppilaille tulisi selväksi että maailmankatsomusten kirjo on laajempi kuin oman kodin oppi, ja sitä myöten voisi ehkä joillekin tulla mieleen helpommin sekin että kaikki uskonnot voivat olla harhaa.


    • Mitä uskonnoista pitäisi tietää?

      Historiallisesti uskonnot ovat erottaneet ihmisiä ja olleet mm. sotien syitä ja tekosyitä. Uskontoihin liittyy paljon hienovivahteisia eroja, esimerkiksi ehtoollisen tarkasta merkityksestä.

      Mutta onko näillä asioilla lopultakaan juuri yhteyttä keskenään? Onko yksityiskohdilla todella ollut merkitystä laajemmin?

    • Tämä kansalaisaloite parantaisi ainakin uskonnolisten vanhempien lasten oikeuksia nopeammin kuin vapaa-ajattelijoiden tiekartta. Se tietysti tekee vähän kipeää, jos joutuu tekemään paljon kompromisseja ET:n opetukseen verrattuna. Jatkossa sitä pystyisi kuitenkin viemään tunnustuksettomuuden nimissä takaisin ET:n suuntaan.

      • Humanisti-vapari

        Ei-uskonnollisen vanhempien lasten oikeuksista tässä on enemmän puutetta kuin uskonnollisten... Ei-uskonnollisia on sekä kirkon jäsenissä että kirkkoon kuulumattomissa.

        Nopein tie on tietenkin ET-opetuksen avaaminen, koska sen voi tehdä ilman uutta tuntijakoa ja uutta opetussuunnitlemaa (siitä mitä elokuussa 2016 on nyt tulossa ja valmistelussa).


      • SekulaariSavolainen

        ET-opetuksen avaaminen lisäisi varmasti jonkin verran ET:n suosiota ja olisi merkittävä parannus nykyiseen tilanteeseen, mutta kansalaisaloite koskisi kuitenkin kaikkia oppilaita. Vapaa-ajattelijoiden tiekartassa perinteinen uskonnon opetus jatkuisi suosituimpana varmasti vielä pitkään. Silloin se olisi nopea ratkaisu vain osalle oppilaista. Toisaalta pelko siitä että ET:n oppilaiden tilanne huononisi yhteisessä katsomusaineessa voi osoittautua hyvinkin aiheelliseksi.


      • TätäMieltä
        SekulaariSavolainen kirjoitti:

        ET-opetuksen avaaminen lisäisi varmasti jonkin verran ET:n suosiota ja olisi merkittävä parannus nykyiseen tilanteeseen, mutta kansalaisaloite koskisi kuitenkin kaikkia oppilaita. Vapaa-ajattelijoiden tiekartassa perinteinen uskonnon opetus jatkuisi suosituimpana varmasti vielä pitkään. Silloin se olisi nopea ratkaisu vain osalle oppilaista. Toisaalta pelko siitä että ET:n oppilaiden tilanne huononisi yhteisessä katsomusaineessa voi osoittautua hyvinkin aiheelliseksi.

        Jos peruskoululaisen vanhemmat - ja lukiolaiset - voisivat valita, se olisi nopea ratkaisu heille, joille tulee vapaus valita ja jotka sitä käyttäisivät.
        Eikä ET-oppilaiden tilanne huononisi vaan paranisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 kuoli kolarissa

      Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      427
      16768
    2. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

      Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      140
      2680
    3. Kuka on oikein

      Kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1986
    4. Mikä on lempikuvasi

      Kaivatustasi?
      Ikävä
      86
      1859
    5. Onko kenelläkään tästä tietoo?

      https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      49
      1447
    6. Mitä sinä näet

      kun katsot peiliin?
      Ikävä
      102
      1320
    7. Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista

      Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi
      Suomussalmi
      39
      1266
    8. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

      Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      292
      1250
    9. Se helpottaisi oloa jos

      Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      83
      1199
    10. Ihastukselleni

      Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      1173
    Aihe