Paljonko Uber maksaa Helsingissä?

Yyperi

Uberin sivuilla on vain Uber blackin hinnasto ja se on paljon kalliimpi kuin tavallinen taksi. Kuitenkin joka paikassa hehkutetaan miten Uber on taksia edullisempi. Siis paljonko se nyt sitten maksaa?

93

7591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfds

      Sovelluksesta löytyy hinta-arvio myös tavallisesta. Noin 30% edullisempaa. Suurin etu kuluttajalle se, että lyhyet matkat kannattaa myös. 5 euron ajot ydinkeskustassa suosittuja.

      • ölrölmg

        Miten pitkälle sillä viidellä eurolla pääsee?


      • huruukko_76

        Veikkaan että lähimmälle poliisiasemalle kuulusteluihin.


      • Igor.vossikka

        Mielestäni juuri lyhyet matkat kannattavat taksillakin ja kalliiksi kyyti muuttuu vasta kun tehdään niitä klassisia 40 km:n matkoja baarista kotiin. Sen sijaan vaikkapa risteilymatkustajan kyyti Helsingin rautatieasemalta länsisatamaan, ~4 km ja 11 euroa, on edullinen kun miettii miten paljon vaivattomampi ja nopeampi se on verrattuna seikkailuun busseilla tai raitiovaunuilla, jotka sitä paitsi nekin maksavat 2,5 euroa henkilö.


      • UberOnLaitonTaksi

        Miksi käyttäisin laitonta pimeää taksia jolla ei ole edes olemassa tarvittavia henkilöliikenne vakuutuksia. En ole hullu, vaan käytän rehellistä suomalaista taksia joka hoitaa kaikki lakisääteiset maksunsa ja jonka kuljetttajalla on vaadittava ammattipätevyys ja autolla luvat kunnossa.

        Onko uberin toimistolla hiljaista kun pitää rummuttaa tätä laitonta liikkenneluvatonta plvelua täällä suoli24 palstoilla? Ei hyvin mene, no kohtahan joudutte poistumaan Suomesta aivan kuin poistutte Ruotsistakin. Laitomuus ei lyö leiville.

        Harmaatalous on syöpäläinen. Älä tue harmaata taloutta. Haluatko että rikollinen syö pöydässäsi?


      • Anonyymi
        UberOnLaitonTaksi kirjoitti:

        Miksi käyttäisin laitonta pimeää taksia jolla ei ole edes olemassa tarvittavia henkilöliikenne vakuutuksia. En ole hullu, vaan käytän rehellistä suomalaista taksia joka hoitaa kaikki lakisääteiset maksunsa ja jonka kuljetttajalla on vaadittava ammattipätevyys ja autolla luvat kunnossa.

        Onko uberin toimistolla hiljaista kun pitää rummuttaa tätä laitonta liikkenneluvatonta plvelua täällä suoli24 palstoilla? Ei hyvin mene, no kohtahan joudutte poistumaan Suomesta aivan kuin poistutte Ruotsistakin. Laitomuus ei lyö leiville.

        Harmaatalous on syöpäläinen. Älä tue harmaata taloutta. Haluatko että rikollinen syö pöydässäsi?

        HAHAHAH uber jatkaa toimintaa suomessa edelleen 2019


    • TaksillaToistaiseksi

      Pikkuisen halvempia. Ratissa on Helsinkiä tuntematon ulkomaalainen niknkuin usein taksissakin, mutta auto voi olla joku parhaat päivänsä nähnyt paikkamaalattu corolla. Voihan taksikin olla tojo tai Škoda mutta usein.myös Mese. Itse pysyn taksissa koska niillä on kuitenkin aika tiukka kuri, mutta ihan OK jos uber ajaa ne vähän ahtaalle.

    • EiMaksaVeroja

      Tuohon kysymykseen voisi liittää paljonko Uber maksaa helsingissä veroja?

    • RobertELee

      Tuskin tuo taksifirma, joka ei siis ole taksifirma, mitenkään halvempi kuin muutkaan on. Uberit ovat kalliimpia kuin tavalliset taksit keskimäärin esim. Ruotsissa. Joku yankee PR-henkilö voi keksiä vähän mitä tarinaa tahansa noista hinnoista sinne nettisovellukseen.

    • UberOnHarhaa

      Ihan aikuisten oikeasti: Montako uberautoa löydät Hesasta? En oikein ymmärrä koko Uber-keskustelua, ubereita saattaa samanaikaisesti olla ajossa kourallinen, takseja päivittäin yli tuhat. Merkityksetöntä puuhastelua tuo Uber Suomessa.....

      Sitäpaitsi nämäkin vähät Uberit ovat poliisin ja yleisön tehotarkkailusa. Vain tavallisen idiootti ihminen ajaa Uberautoa ja toinen idiootti tyhjätasku niitä käyttää. Ei aikaakaan, kun uberkuskit istuu oikeudessa ja maksaa itkien veromätkyjä ym.

    • Jjhhhhaao

      Uber hinnoittelee kysynnän ja tarjonnan mukaan ainakin muualla maailmassa . Lontoon metrolakon aikana hinnat nelinkertaistettiin , samoin Sydeyn panttivankidraaman aikoihin. Vertailun vuoksi esim bussilakon aikana Helsingin normitaksien hinnat on normaalit, mutta autoja laitetaan tolpille enemmän.

    • Uberillä

      Helsingin Tapanilasta keskustaan uber on ollut vähän päälle 20€, normitaxi vähän yli tai alle 40€. Eli hintaero on huomattava eikä kyydeissä ole muutenkaan ollut valittamista.

      • Fjfjfjfdjeirj

        Varmaankin ihan hyvää kyytiä. Asiakkaana sinun pitäisi muistaa, että tuet harmaata taloutta. Harmaassa taloudessa yhteiskunta ei hyödy lainkaan verotulojen ja muiden vastaavien maksujen muodossa, eikä taloutemme tule ikinä nousemaan suosta, mikäli harmaan talouden toimintamuodoille lyödä jarruja päälle. Alkaisi olemaan jo kiire...


      • lmflkmf
        Fjfjfjfdjeirj kirjoitti:

        Varmaankin ihan hyvää kyytiä. Asiakkaana sinun pitäisi muistaa, että tuet harmaata taloutta. Harmaassa taloudessa yhteiskunta ei hyödy lainkaan verotulojen ja muiden vastaavien maksujen muodossa, eikä taloutemme tule ikinä nousemaan suosta, mikäli harmaan talouden toimintamuodoille lyödä jarruja päälle. Alkaisi olemaan jo kiire...

        Joo mutta eihän se kuluttajaa haittaa. 5,90 euron pitsa on tosi jees ja 4,90 on vielä parempi, mutta 3,90 on paras. Ja yhdestäkään noista ei makseta veroja ja/tai työntekijän työehdot eivät täytä edes Lähi-Idän standardeja. Tai sitten se virolainen rakennusfirma, joka tekee 20 % halvemmalla kuin suomalainen ja ihan yhtä hyvää jälkeä. Ei se kuluttajaa kiinnosta meneekö veroa tai maksetaanko työntekijän eläkemaksut. Tai jos teoriassa kiinnostaa, niin ilmiselviltä asioilta suljetaan silmät ja kusetetaan itseä, että kyllähän kaiken pitää olla kunnossa kun firma kerran toimii Suomessa. Eihän se olisi mahdollista, että täällä laittomuuksia...


      • Fjfjfjfjwodkfkfn
        lmflkmf kirjoitti:

        Joo mutta eihän se kuluttajaa haittaa. 5,90 euron pitsa on tosi jees ja 4,90 on vielä parempi, mutta 3,90 on paras. Ja yhdestäkään noista ei makseta veroja ja/tai työntekijän työehdot eivät täytä edes Lähi-Idän standardeja. Tai sitten se virolainen rakennusfirma, joka tekee 20 % halvemmalla kuin suomalainen ja ihan yhtä hyvää jälkeä. Ei se kuluttajaa kiinnosta meneekö veroa tai maksetaanko työntekijän eläkemaksut. Tai jos teoriassa kiinnostaa, niin ilmiselviltä asioilta suljetaan silmät ja kusetetaan itseä, että kyllähän kaiken pitää olla kunnossa kun firma kerran toimii Suomessa. Eihän se olisi mahdollista, että täällä laittomuuksia...

        Suomen lakiin on kirjattu kuittipakko. Pakko antaa siis kuitti, josta selviää firman Nimi, Y-tunnus, kuitinantajan nimi, maksettu summa, ALV ja niin edelleen. Sua ei siis kiinnosta maamme hyvinvointi, eikä se, että veroprosenttisi voidaan nostaa pilviin pimeän duunin vuoksi ja että sossutukesi viedään? Kas, kun se sossutukesi maksetaan verovaroista....

        Niin, ku halavalla saa, ei muulla väliä? Aika lyhytnäköistä ja typerää jengiä täällä...


      • kndclkbnf
        Fjfjfjfjwodkfkfn kirjoitti:

        Suomen lakiin on kirjattu kuittipakko. Pakko antaa siis kuitti, josta selviää firman Nimi, Y-tunnus, kuitinantajan nimi, maksettu summa, ALV ja niin edelleen. Sua ei siis kiinnosta maamme hyvinvointi, eikä se, että veroprosenttisi voidaan nostaa pilviin pimeän duunin vuoksi ja että sossutukesi viedään? Kas, kun se sossutukesi maksetaan verovaroista....

        Niin, ku halavalla saa, ei muulla väliä? Aika lyhytnäköistä ja typerää jengiä täällä...

        En puhunut itsestäni, vaan kuluttajista yleensä. Itse en syö halpispitsoja koska ne maistuvat pahalta aineiden ollessa melkoista sekundaa. Samoja prosessoituja kinkkusuikaleita voi ostaa halvimmalla kilohinnalla kaupasta kotiin ja todeta, että pahaa se on sielläkin. Sitten kun kilohinta kinkulle on lähempänä 20-30 euroa, ei siitä enää tehdäkään kuuden euron pitsaa edes veroja kiertämällä.

        Uber ei muuten maksa veroja Euroopassa ja se on ihan avoin asian suhteen. Kyse ei ole veronkierrosta, vaan verosuunnittelusta. Uberin kansalliset toimijat ovat Alankomaihin rekisteröidyn holdingyhtiön omistamia ja holdingyhtiön emo puolestaan toimii Bermudalla, jossa ei makseta veroja lainkaan. Koska Uberin tosiasiallinen bisnes on softapuolella, kaikki voitto siirretään verotettavaksi Bermudalla maksamalla lisenssimaksuja emoyhtiön omistaman softan käytöstä.

        Toki tämä koskee vain sitä 20-30 % siivua, jonka Uber ottaa päältä, mutta ihmettelisin kovasti mikäli kuljettajat esim. Suomessa ovat niin tyhmiä, että maksavat veroja. Koska raha kulkee Uberin kautta eli Suomen verottajan ulottumattomissa, on se lähinnä vapaaehtoista ilmoittaako asiasta minnekään. Vähän kuin pokerivoitot nettikasinolta. Jos avaa itselleen tilin ulkomaille, voi Uberin palkat ohjata sinne eikä Suomen viranomaiset pääse asiasta kärylle mitenkään. Sitten voi vaikka nostaa työttömyyskorvausta samalla kun heittää aikansa kuluksi uberkeikkaa. En voi kuin ihmetellä viranomaisten typeryyttä ja osaamattomuutta, tai sitten siellä on ihan oikeasti paljon ihmisiä duunissa, jotka haluavat viedä yhteiskuntaa enemmän veronkierron ja harmaan talouden suuntaan. Mutta tuskin edes Kokoomuksella on tällaista agendaa?


      • LeivätönPöytäOdottaa
        kndclkbnf kirjoitti:

        En puhunut itsestäni, vaan kuluttajista yleensä. Itse en syö halpispitsoja koska ne maistuvat pahalta aineiden ollessa melkoista sekundaa. Samoja prosessoituja kinkkusuikaleita voi ostaa halvimmalla kilohinnalla kaupasta kotiin ja todeta, että pahaa se on sielläkin. Sitten kun kilohinta kinkulle on lähempänä 20-30 euroa, ei siitä enää tehdäkään kuuden euron pitsaa edes veroja kiertämällä.

        Uber ei muuten maksa veroja Euroopassa ja se on ihan avoin asian suhteen. Kyse ei ole veronkierrosta, vaan verosuunnittelusta. Uberin kansalliset toimijat ovat Alankomaihin rekisteröidyn holdingyhtiön omistamia ja holdingyhtiön emo puolestaan toimii Bermudalla, jossa ei makseta veroja lainkaan. Koska Uberin tosiasiallinen bisnes on softapuolella, kaikki voitto siirretään verotettavaksi Bermudalla maksamalla lisenssimaksuja emoyhtiön omistaman softan käytöstä.

        Toki tämä koskee vain sitä 20-30 % siivua, jonka Uber ottaa päältä, mutta ihmettelisin kovasti mikäli kuljettajat esim. Suomessa ovat niin tyhmiä, että maksavat veroja. Koska raha kulkee Uberin kautta eli Suomen verottajan ulottumattomissa, on se lähinnä vapaaehtoista ilmoittaako asiasta minnekään. Vähän kuin pokerivoitot nettikasinolta. Jos avaa itselleen tilin ulkomaille, voi Uberin palkat ohjata sinne eikä Suomen viranomaiset pääse asiasta kärylle mitenkään. Sitten voi vaikka nostaa työttömyyskorvausta samalla kun heittää aikansa kuluksi uberkeikkaa. En voi kuin ihmetellä viranomaisten typeryyttä ja osaamattomuutta, tai sitten siellä on ihan oikeasti paljon ihmisiä duunissa, jotka haluavat viedä yhteiskuntaa enemmän veronkierron ja harmaan talouden suuntaan. Mutta tuskin edes Kokoomuksella on tällaista agendaa?

        Ihmettelet, miksi Uberkuski maksaisi Suomeen veroja? Kuule, kyllä jokaisen kuuluisi maksaa duunistaan veroa. Itse olen ollut yrittäjä jo yli 30 vuotta ja ilman veronmaksua olisin ollut alusta asti entinen yrittäjä.

        Uber on sinällään ihan laillinen yhtiö, ei siinä mitään. Se, että uber tulee Suomeen ja rekrytoi tänne kuskeja heille ilmoittaen, että kuljetuspalvelut ovat laillisia, syyllistyy Uber kusetukseen. Suomessa on kuljetusalalla ihan tietyt pelisäännöt, joita kaikkien tulee noudattaa. Liikennelupa ja henkilökohtainen ammattiajolupa vaaditaan, ja yrittäjänä tietyt ilmoitukset yhteiskunnalle. On helppoa tarjota kuljetuspalveluja halvalla, kun ei halua maksaa mitään maksuja, jotka yhteiskunta vaatii.

        No, Uberkuskit ovatkin jo tutkinnan alla, maksut tullaan perimään arvioimalla ja se ei ole halpaa se. Lisäksi sakot pimeästä taksitoiminnasta etc. siinä tummat Uberkuskit ovat vielä ihmeissään....


      • Talousneuvos
        Fjfjfjfdjeirj kirjoitti:

        Varmaankin ihan hyvää kyytiä. Asiakkaana sinun pitäisi muistaa, että tuet harmaata taloutta. Harmaassa taloudessa yhteiskunta ei hyödy lainkaan verotulojen ja muiden vastaavien maksujen muodossa, eikä taloutemme tule ikinä nousemaan suosta, mikäli harmaan talouden toimintamuodoille lyödä jarruja päälle. Alkaisi olemaan jo kiire...

        Harmaa talous. Paras talous. Vain hullut maksavat veroja.


      • Anonyymi
        lmflkmf kirjoitti:

        Joo mutta eihän se kuluttajaa haittaa. 5,90 euron pitsa on tosi jees ja 4,90 on vielä parempi, mutta 3,90 on paras. Ja yhdestäkään noista ei makseta veroja ja/tai työntekijän työehdot eivät täytä edes Lähi-Idän standardeja. Tai sitten se virolainen rakennusfirma, joka tekee 20 % halvemmalla kuin suomalainen ja ihan yhtä hyvää jälkeä. Ei se kuluttajaa kiinnosta meneekö veroa tai maksetaanko työntekijän eläkemaksut. Tai jos teoriassa kiinnostaa, niin ilmiselviltä asioilta suljetaan silmät ja kusetetaan itseä, että kyllähän kaiken pitää olla kunnossa kun firma kerran toimii Suomessa. Eihän se olisi mahdollista, että täällä laittomuuksia...

        Kuka teidät on valtuuttanut puhumaan kaikkien kuluttajien nimissä? Älkää tyrkyttäkö tapojanne muille, eli puhukaa vain itsestänne.


      • Anonyymi
        Talousneuvos kirjoitti:

        Harmaa talous. Paras talous. Vain hullut maksavat veroja.

        Verovaroin kustannetut palvelut kuitenkin tavallanne ajatteleville kelpaavat. Eli eräänlaisesta varastamisesta kyse. Onneksi Suomessa eivät kaikki ole varkaita, vaan enemmistö maksaa veronsa - myös siipiveikkojen osuuden.


    • KokeilinKerran.Rakastuin

      Hinnoittelu riippuu muutamasta tekijästä, mutta sovelluksesta löytyy tarkat tiedot käyttäjille. Hintaan vaikuttaa mm. kysyntä, jolloin hinnoittelukerroin saattaa teoriassa olla ruuhka-huipussa vaikka 1.7x ruuhkaisimmassa sijainnissa, vaikka rautatieasemalla, jos jonoa on paljon suhteessa autoihin. Jos odottaa muutaman minuutin, hinta voi pudota nopeastikin takaisin 1x. Muuten vaikuttavia tekijöitä mm. matkan pituus kuten takseissakin.

      Hinta-arvion ja -kertoimen ja halutessaan hintarakenteen näkee ennen kyydin pyytämistä. Eilen lakkopäivänä tuli käytettyä, jolloin sinä hetkenä hintakerroin oli vähän päälle 1x kyseisessä sijainnissa ja silti alle 10km matka maksoi noin 33% normaalia taksia vähemmän. Jostain luin etukäteen kommenttia 4x hinnoista lakkopäivänä, josta jopa kysyin etukäteen kuskilta, mutta ihan normihinnat oli käytössä. Kimppakyydillä olisi eilen päässyt -50% hinnalla.

      Koska käytössä oli koodi, jonka voi syöttää sovelluksen valikon kautta tai kyytiä pyytäessä, hinnaksi tuli itselleni 0e ja pelivaraakin jäi muutama euro, jos olisi pidemmälle matkustanut.

      Koodi, jota voipi käyttää ja jolla tuon saa on uberkymppiale, jolla saa ilmaisen matkan 10 euroon asti automaattisesti. Loput veloitetaan pidemmälle matkustaessa automaattisesti kortilta määränpäässä ja kuitti tulee meiliin heti perässä, molemmat kuten normaalistikin.

      Kokeilin eilen ensimmäistä kertaa pitkän epäröinnin jälkeen ja toimi kyllä naurettavan hyvin. Kuskille voi soittaa etukäteen jos tarvii, näkee kartalta reaaliajassa saapumisen, kuskin kuvan, auton, yms. Kyydin voi lopuksi rankata ja arvostella, ystävällinen ja toimiva palvelu siis taattu.

      • SuomalainenTaksiRakastan

        Haha on näköjään uber kuskeilla hiljasta lauantai yönä puol 3 kun tollasen rustauksen kerkiää tekemään. Menisit sinäkin oikeisiin töihin loinen.


      • Uberloinen

        Kokeilitko myös saada liikennelupaa ja ammattiajokorttia? Kokeilitko myös maksaa verosi. Kokeileppa myös noudattaa lakia. Loinen


      • ulkoloinen

        Se, ettei ollut 4X hinnat, johtui lulltavasti siitä, ettei sitä kysyntää ollut paniikkiin asti.
        Mitä se 50% ale kimppakyydissä tarkoittaa käytännössä? Jos olen menossa keskusta-malmi, ja normisti maksaa uberillä 30, niin maksaako siis 15 euroa, jos on kimppakyyti, vai maksaako 7,50 jos on kimppakyyti


      • mietteliäs.loinen

        Vai 3,75?


      • "Jostain luin etukäteen kommenttia 4x hinnoista lakkopäivänä, josta jopa kysyin etukäteen kuskilta, mutta ihan normihinnat oli käytössä. "

        Niin Überin järjestämällä kimppakyydillä pääsi lakon aikana normmaalilla hinnalla

        Mitä teki taksit? Jokainen taksi otti MAKSIMIHINNAN minkä he saa ottaa...

        Ja älkää haukkuko, tuo on totta. Lakkopäivä -> taksit ottaa maksimihinnan asiakkkaalta jonka he saa ottaa...

        Noh hädässä oelvaahan tulee rahastaa


      • kmoaj
        mietteliäs.loinen kirjoitti:

        Vai 3,75?

        Siitä päätellen ettei kukaan vastaa ,uberin tarjoushinta oli vain normihinta jaettuna matkustajien määrällä. Meille normitakseille tuo on ihan arkipäivää, taksamittarissa on jopa oma koodi, jolla voidaan jakaa summa matkustajien määrällä.
        Turkulaisia varten on myös mahdollisuus jakaa prosenttiosuuksina.


      • JankutussutuknaJ
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        "Jostain luin etukäteen kommenttia 4x hinnoista lakkopäivänä, josta jopa kysyin etukäteen kuskilta, mutta ihan normihinnat oli käytössä. "

        Niin Überin järjestämällä kimppakyydillä pääsi lakon aikana normmaalilla hinnalla

        Mitä teki taksit? Jokainen taksi otti MAKSIMIHINNAN minkä he saa ottaa...

        Ja älkää haukkuko, tuo on totta. Lakkopäivä -> taksit ottaa maksimihinnan asiakkkaalta jonka he saa ottaa...

        Noh hädässä oelvaahan tulee rahastaa

        Tätä samaa asiaa jaksat jankuttaa vielä vuodenkin päästä? Kaikki kohillaan........?


      • gaypaketti

        Pakettiautomaatti, sinun älyttömyyksiäsi voisi joku myös pitää täällä kiusaamisena. Sitähän ne eivät ole vaan ovat sairaan ihmisen pimeän mielen tuotoksia. Kuten tiedä, sinulle on laitettu tänne ihan ikioma ketju. Menehän sinne.


      • ValheenLyhyetJäljet

        Kas kas, paketti on sitten laittanut itsensä kuvan nimimerkilleen? Näyttää olevan itsensä Tuomas Kujanpään, tämän poliisintappajan kuva. Sama kuva oli pankkiautomaatillakin. On täällä kivenkovaan väittänyt, ettei ole istunut linnassa. Vaikka mitä väittää, henkilöllisyys on ollut täällä hyvin tiedossamme.


      • ValheenLyhyetJäljet kirjoitti:

        Kas kas, paketti on sitten laittanut itsensä kuvan nimimerkilleen? Näyttää olevan itsensä Tuomas Kujanpään, tämän poliisintappajan kuva. Sama kuva oli pankkiautomaatillakin. On täällä kivenkovaan väittänyt, ettei ole istunut linnassa. Vaikka mitä väittää, henkilöllisyys on ollut täällä hyvin tiedossamme.

        Aika söpö poika, ihanan tuuhee tukka, korvakoru, ruskettunut ja täydellinen iho :D :D

        Noh sä tiesit että väittämäni oli totta joten piti keksiä jotain muuta sönkötettävää :d Tapa itte pelle


      • ValheenLyhyetJäljet
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        Aika söpö poika, ihanan tuuhee tukka, korvakoru, ruskettunut ja täydellinen iho :D :D

        Noh sä tiesit että väittämäni oli totta joten piti keksiä jotain muuta sönkötettävää :d Tapa itte pelle

        Mitähän sä tällä kertaa täällä väitit? Sinä kun olet kaikkea ja kaikkia vastaan tällä saitilla. Oletko siellä "linnan korkeakoulussa" muka oppinut jotain uusia tietoja ja taitoja? Muutakin kuin sanomaan "tapa itte"? Vaitä "pankki tai mikälie automaatti"? Linnassa oli varmaan kiva lutkuttaa linnankundin mulkkua, tai nuoleskella kundin paskaista peräreikää? Voi helvetti, yököttää jo valmiiks......YÖK!!!!


      • ValheenLyhyetJäljet kirjoitti:

        Mitähän sä tällä kertaa täällä väitit? Sinä kun olet kaikkea ja kaikkia vastaan tällä saitilla. Oletko siellä "linnan korkeakoulussa" muka oppinut jotain uusia tietoja ja taitoja? Muutakin kuin sanomaan "tapa itte"? Vaitä "pankki tai mikälie automaatti"? Linnassa oli varmaan kiva lutkuttaa linnankundin mulkkua, tai nuoleskella kundin paskaista peräreikää? Voi helvetti, yököttää jo valmiiks......YÖK!!!!

        Mitä vittua sä pelle sössötät???? Painu nyt helvettiin täältä...

        Ja ei tullut linnaa, selvisin säikähdyksellä siitä 8km/h ylinopeudesta http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288625955099.html

        Tai väitikö etten ole kyseinen tapaus... Ja löytyyhän mun oikea nimikin "tuomiosta"


      • ValheenLyhyetJäljet
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        Mitä vittua sä pelle sössötät???? Painu nyt helvettiin täältä...

        Ja ei tullut linnaa, selvisin säikähdyksellä siitä 8km/h ylinopeudesta http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288625955099.html

        Tai väitikö etten ole kyseinen tapaus... Ja löytyyhän mun oikea nimikin "tuomiosta"

        Olet Tuomas Kujanpää, nimenmuutoksen jälkeen mitä lie. Sait linnatuomion ajamalla poliisin yli kuoliaaksi kännipäissäsi, tämä on totuus. Kuvasikin vaihtui pian lennossa, tämän muutkin varmasti huomasivat.

        Sä olet kuule niin filunki kaveri, ettei mitään määrää. Turha selitellä enää mitään muuta. Parempi olisi, kun poistuisit täältä itseäsi enää enempää nolaamasta, kaikki olisi sen jälkeen paremmin. En tiedä, ymmärrätkö edes, miten kuspäisenä sua täällä pidetään?


      • ValheenLyhyetJäljet kirjoitti:

        Olet Tuomas Kujanpää, nimenmuutoksen jälkeen mitä lie. Sait linnatuomion ajamalla poliisin yli kuoliaaksi kännipäissäsi, tämä on totuus. Kuvasikin vaihtui pian lennossa, tämän muutkin varmasti huomasivat.

        Sä olet kuule niin filunki kaveri, ettei mitään määrää. Turha selitellä enää mitään muuta. Parempi olisi, kun poistuisit täältä itseäsi enää enempää nolaamasta, kaikki olisi sen jälkeen paremmin. En tiedä, ymmärrätkö edes, miten kuspäisenä sua täällä pidetään?

        Väititkö että en ole tämä kaveri http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288625955099.html

        Suksi siis vittuun, taidat olla kateellinen kun selätän sakon koska en hidastanut tarpeeksi kameran kohdalla... Itse kai maksat ja itket netissä


      • KujanPäässäTuomas
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        Väititkö että en ole tämä kaveri http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288625955099.html

        Suksi siis vittuun, taidat olla kateellinen kun selätän sakon koska en hidastanut tarpeeksi kameran kohdalla... Itse kai maksat ja itket netissä

        Täällä itkee vain ja ainoastaan tyyppi nimeltään Tuomas Kujanpää. Tai kuka hän sitten nykyiseltään nimeltään onkaan....


      • KujanPäässäTuomas kirjoitti:

        Täällä itkee vain ja ainoastaan tyyppi nimeltään Tuomas Kujanpää. Tai kuka hän sitten nykyiseltään nimeltään onkaan....

        Noh oikea nimi löytyy pöytäkirjasta. Oikea nimi = nimi joka lukee henkkarissa

        Kerro nyt olenko tuo uutisen henkilö vaiko en :)


      • KujanPäässä
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        Noh oikea nimi löytyy pöytäkirjasta. Oikea nimi = nimi joka lukee henkkarissa

        Kerro nyt olenko tuo uutisen henkilö vaiko en :)

        Tarpeetonta sanahelinää. Erikoista, että minun pitäisi jotain todistaa, kuka olet? Ainakin minä tiedän oman henkilöllisyyteni, sinä et ilmeisesti tiedä nimeäsi?

        Buuuahhhaahahahaaaa


      • KujanPäässä kirjoitti:

        Tarpeetonta sanahelinää. Erikoista, että minun pitäisi jotain todistaa, kuka olet? Ainakin minä tiedän oman henkilöllisyyteni, sinä et ilmeisesti tiedä nimeäsi?

        Buuuahhhaahahahaaaa

        Tiedän, toki olen nimeni vaihtanut koska alkuperäinen nimeni kuului sarjaan "huonot nimet"

        Nimi on hyvä silloin kun:

        - Nimi päättyy vokaaliin (ei siis vaikkapa Jon)

        - Nimeä on helppo taivuttaa erimuotoon lisäämällä perään vaan lle, tai n... (Ei vaikkapa Matti)

        - Nimi on helppo kirjoittaa ja lausua (Ei vaikkapa Jack)

        - Nimi on senverran harvinainen että saa sähköpostiosoitteen [email protected]


      • KujanPäässä
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        Tiedän, toki olen nimeni vaihtanut koska alkuperäinen nimeni kuului sarjaan "huonot nimet"

        Nimi on hyvä silloin kun:

        - Nimi päättyy vokaaliin (ei siis vaikkapa Jon)

        - Nimeä on helppo taivuttaa erimuotoon lisäämällä perään vaan lle, tai n... (Ei vaikkapa Matti)

        - Nimi on helppo kirjoittaa ja lausua (Ei vaikkapa Jack)

        - Nimi on senverran harvinainen että saa sähköpostiosoitteen [email protected]

        Lopeta nyt jo.......


      • Niminiminimi
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        Tiedän, toki olen nimeni vaihtanut koska alkuperäinen nimeni kuului sarjaan "huonot nimet"

        Nimi on hyvä silloin kun:

        - Nimi päättyy vokaaliin (ei siis vaikkapa Jon)

        - Nimeä on helppo taivuttaa erimuotoon lisäämällä perään vaan lle, tai n... (Ei vaikkapa Matti)

        - Nimi on helppo kirjoittaa ja lausua (Ei vaikkapa Jack)

        - Nimi on senverran harvinainen että saa sähköpostiosoitteen [email protected]

        Suomalainen sanonta, ei nimi miestä pahenna, mies voi kyllä pahentaa nimensä.....


      • KujanPäässä kirjoitti:

        Lopeta nyt jo.......

        Totta, lopetan ja poistun palstala pysyvästi kunhan pyydä sitä (Rekisteröidyllä tunnuksellasi jolla olet kirjoittanut vähintään yhtä monta viestiä kuin mä)


    • kgjhösh
    • taksamittarit

      Taksin ja Uberin eron pystyy selvittämään laskureilla. Taksin hinnan voi arvioida valitsemalla joku tietty matka paikasta toiseen paikkaan, aika ja henkilömäärä www.taksilaskuri.fi.

      Uberin sivuilla on myös samanlainen laskuri kimppakyydille. En kuitenkaan saanut sitä tietokoneella toimimaan (ei huolinut toista määränpääosoitetta) mutta kännykällä ja Uber -sovelluksella se toimii.

    • taksamittarit

      Muutoin kimppakyytejä (lähinnä pidempiä) voi hakea Facebookissa esim. ryhmässä "kimppakyyti".

      Jos taas tarvitsee vaikka päivittäistä työmatkakyytiä, niin selkeä sivusto on www.kyydit.net. Lukuisia muitakin on.

      Kun täällä jatkuvasti "arvellaan", että Uber olisi laitonta ja kohta alkaa jahti ja käräjät ja vankilaa, niin voi vain todeta, että kimppakyytien jakaminen, oman asunnon jakaminen, työn vaihtaminen eivät ole laittomia asioita. Lakia olisi muutettava, jotta Uber olisi laiton. Tällaista ei ole vireillä, ja ei tule, koska nyt pyritään nimenomaan työllistämään ihmisiä ja purkamaan normeja.

      Ansiotoiminnasta pitää maksaa aina veroa. Nyt on eduskunnassa virinnyt kuitenkin ajatus (huom. mitään virallista ei ole vielä vireillä) että kimppakyydit ovat niin hyvä asia, että ensimmäisen 2000 euroa voisi olla verovapaata. Mikäli tämän saa yhdistää sitten (ja miksi ihmeessä ei saisi) verovähennyksen oman auton käytöstä lopputulokseksi tulisi se, että noin ensimmäiset 10000 km Uberajoa olisi verotuksellisesti aika vähän verotettuja (vähennykset 2000 euroa 4400 euroa kilometrivähennyksinä). Verotettavaa tuloa tulisi siis 0 euroa. (Oletus kimppakyydin hinta olisi 1,00 euroa /km, eli tulot yhteensä 10000 euroa - verovapaa osuus 6400 euroa. Verotettava osuus olisi siis 3600 euroa.

    • taksamittarit

      Unohdin mainita, että tuossa Facebook ryhmässä "kimppakyyti" on jo 39.000 jäsentä joista mukaan liittyi monta tuhatta 18.9.2015 mielenosoituslakon takia. Kimppakyydit ovat siis merkittävä asia suomalaisessa liikenteessä.

      Tuossa kyydit,net sivustolla on noin 500 kyydin tarjoajaa ja saman verran tarvitsijoita, mutta tämä on paljon selkeämpi.

      • taksamittarit

      • Trollimaatti

        Miten taksit sitten erittelevät kuukausittain tuon 2000€ verovapaan osuuden jää nähtäväksi.Ehkäpä idean suustaan päästänyt virkamies osaa tämänkin meille kertoa.Kelpaa kyllä varmasti takseille kun kerran uber-kuskitkin saavat jättää verot maksamatta.


      • Iphibibuib

        Varmaan kertavähennys suoraan vuosibrutosta?


      • Trollimaatti
        Iphibibuib kirjoitti:

        Varmaan kertavähennys suoraan vuosibrutosta?

        Sorry,olin hieman epätarkka.Tarkoitin tilannetta että yhtä autoa ajaa monta kuljettajaa.


      • Trollimaatti
        Iphibibuib kirjoitti:

        Varmaan kertavähennys suoraan vuosibrutosta?

        Tarkoitin tilannetta jossa yhtä autoa ajaa monta kuskia.


    • aatuuuu

      Suvakki idiootit ajelee somali paskiaisten kyydissä.

    • Tofutofu

      Halvimmillaan se on 2e aloitus 2e kilsa. Eli esim. Kerran kun satoi niin otin uberin himaan kun en halunnut kävellä...maksoi 4euroa.

      Jos on kova ruuhka, niin välillä hinta voi olla korkeampikin kuin taksi, mutta uberin saatavuus on usein parempi ruuhka-aikoina

      • HaluatkoKehariTurpaan

        Eli reilusti enemmän kuin auton omat kulut (0,43€/km) jotka saa kimpapkyydissä ottaa = laitonta


      • matkaajaa

        Tottakai se on enemmän kuin 0,43€/kilsa. Ei kai kukaan nyt ilman palkkaa Uberia aja?

        Ja muutenkin mitä väliä vaikka se olisikin laitonta?


      • HäivyTaiSattuuPahasti
        matkaajaa kirjoitti:

        Tottakai se on enemmän kuin 0,43€/kilsa. Ei kai kukaan nyt ilman palkkaa Uberia aja?

        Ja muutenkin mitä väliä vaikka se olisikin laitonta?

        Laittoamasta ajosta voi saada sakkoja!

        Jos haluaa laillisesti ajaa ilman taksilupaa, menee kyydistä 24% ALV, kilsaa kohden saa maksaa verovapaana vain 0,43€ ja yli menestä osasta tulovero, eläke, vakuutus, sotu jne. Eli kilsahinnan tulisi olal tyyliin 1,5€ että jäisi jotain käteenkin


    • Assep

      Noin 5 euroa/100km.

      • tyä_mies

        Älä puhu paskaa, 5euroa menee siihen kun auto lähtee liikkeelle, kuluttajia kusetetaan ja kohta on joukkokannetta menossa käräjille. Ainiin, mutta laittomasta taksiliikenteestähän nyt on vaikea hakea korvauksia kun asiakkaat saattavat joutua itse rikosepäilyn kohteeksi, kjeh kjeh..


    • Fransjohn

      Viranomaiset ovat ilmoittaneet, että Uber on matkustajalle laillinen, kjeh kjeh.

      Matkustajalla ei ole velvollisuutta tarkastella kuljettajan ajolupia, kuten ei missään muussakaan kyydisssä. Minulle kelpaa 30-40% halvempi kyyti, vaikka meno ei ole yhtä mukavaa kuin oikeassa taksissa.

      Hintaero on vain aivan liian liian suuri että voisin perustella sitä itselleni, ja kyytini ovat sellaisia, että kallimmalla hinnalla ne jäisivät joka tapauksessa ajamatta.

      Uber on vielä toistaiseksi kuljettajalle useimmiten laiton, mutta se tulee yhtä varmasti kuin aurinko nousee. Valtio tehnee Uberin kanssa samanlaisen verosopimuksen kuin Virossa jo on. Tällä hetkelä Uber menettää veroeuroja, mutta säästää yksityistalouksiin paljon rahaa ja tehostaa liikkumista.

    • hjhgjhgjhjhgj

      TÄSSÄ SULLE KÄYTTÄJÄN KOKEMUKSIA

      Nyt tuli Uberin kosto. Oon edellisen seinälläni käydyn Uber-keskustelun jälkeen käyttänyt hyvin tasapuolisesti sekä taksia ja Uberia. Joka kerta kun oon tilannut taksin ja pihaan on ajanut kiilltävä mersu jossa on nahkapenkit ja kohtelias ja hyväntuoksuinen kuljettaja joka jopa avaa oven, oon ajatellut että kyllä tää on tän rahan arvoista.
      Välillä tekee mieli sniiduilla ja silloin tilaan Uberin. Niinku nyt tässä yhtenä aamuna kun olin ajatellut mennä bussilla mutta olin tapani mukaan myöhässä. Olin menossa Punavuoresta Espooseen ja ajattelin että tulee kyllä ihan kamalan kallis matka jos menen taksilla. Arvioin että jotain 40€.
      Tilasin Uberin. Applikaatio huomautti että nyt on surge päällä koska on kyyteihin nähden vähän autoja liikenteessä ja siksi matka maksaa enemmän kuin yleensä. En jäänyt miettimään (koska kiire) ja painoin vain ok.
      En ole myöskään ihan varma että ajoiko kuski suorinta reittiä (matka kesti KAUAN mutta en sitäkään siinä jäänyt miettimään kun puhuin kiinteistönhuoltoa opiskelevan ghanalaistaustaisen kuskin kanssa talkkareiden työtilanteista ja rasistisista ja ei-rasistisista poliiseista.
      Kuitti kilahti matkan päätyttyä sähköpostiin ja sain paskahalvauksen (mikä ton sanan etymologia muuten on?) huomatessani että matka maksoikin sitten HERRA PARATKOON reilut 70€. Uberin kosto.

      • silti ei noilla uuperin 20% palkoilla kukaan oikea taksi lähde ajamaan metriäkään.

        Ihme touhua. Toimii ainoastaan laittomasti.


    • Pexikaukalo

      Hyvin toimii vieläkin Helsingissä ja kaiken lisäksi ensimmäinen uber kyyti ilmaiseksi seuraavasta linkistä: https://www.uber.com/invite/janik105ue
      tai pelkällä promo koodilla: janik105ue
      Kannattaa kokeilla, huomattavasti edullisempi kun taxi!

      • Buuuuaaah

        Ei toimi. Konkurssikypsä pimeä taksi.
        TÄSSÄ SULLE KÄYTTÄJÄN KOKEMUKSIA

        Nyt tuli Uberin kosto. Oon edellisen seinälläni käydyn Uber-keskustelun jälkeen käyttänyt hyvin tasapuolisesti sekä taksia ja Uberia. Joka kerta kun oon tilannut taksin ja pihaan on ajanut kiilltävä mersu jossa on nahkapenkit ja kohtelias ja hyväntuoksuinen kuljettaja joka jopa avaa oven, oon ajatellut että kyllä tää on tän rahan arvoista.
        Välillä tekee mieli sniiduilla ja silloin tilaan Uberin. Niinku nyt tässä yhtenä aamuna kun olin ajatellut mennä bussilla mutta olin tapani mukaan myöhässä. Olin menossa Punavuoresta Espooseen ja ajattelin että tulee kyllä ihan kamalan kallis matka jos menen taksilla. Arvioin että jotain 40€.
        Tilasin Uberin. Applikaatio huomautti että nyt on surge päällä koska on kyyteihin nähden vähän autoja liikenteessä ja siksi matka maksaa enemmän kuin yleensä. En jäänyt miettimään (koska kiire) ja painoin vain ok.
        En ole myöskään ihan varma että ajoiko kuski suorinta reittiä (matka kesti KAUAN mutta en sitäkään siinä jäänyt miettimään kun puhuin kiinteistönhuoltoa opiskelevan ghanalaistaustaisen kuskin kanssa talkkareiden työtilanteista ja rasistisista ja ei-rasistisista poliiseista.
        Kuitti kilahti matkan päätyttyä sähköpostiin ja sain paskahalvauksen (mikä ton sanan etymologia muuten on?) huomatessani että matka maksoikin sitten HERRA PARATKOON reilut 70€. Uberin kosto.


      • NurinMeneeBuuah

        Kyydinvälityspalvelu Uber teki kolmessa kuukaudessa 800 miljoonan dollarin tappiot.

        Kyydinvälityspalvelu Uber on takonut tänä vuonna valtavia tappioita. Perinteisiä taksipalveluita haastava kalifornialaisyritys on kasvattanut tasaisesti liikevaihtoaan, mutta kuluvan vuoden tappioiden arvioidaan nousevan jopa 3 miljardiin euroon, kertoo talousjulkaisu Bloomberg.

        .Uber teki kolmannella vuosineljänneksellä tappiota yli 800 miljoonaa dollaria. Ensimmäisen yhdeksän kuukauden tappiot nousevat Bloombergin haastatteleman nimettömän lähteen mukaan reilusti yli 2,2 miljardin dollarin.

        Näin se on, pimeä laiton taksitoiminta vaan ei kannata.


      • Ei_voi_valittaa

        Mutta toimii silti


      • SullaLuottokorttiEiOle
        Ei_voi_valittaa kirjoitti:

        Mutta toimii silti

        Mitä helvettiä, onko sulla luottokortti millä voit maksaa laittoman pimeän liikenneluvattoman ylihintaisen kyydin katsastamottomalla, vakuuttamattomalla ikälopulla likaisella autolla jota kuljettaa sosiaalitukia nostava kielitaidoton kaupunkiatuntematon mamu. Jakomäessä kaikki hyvin.


      • SisuMäättä
        SullaLuottokorttiEiOle kirjoitti:

        Mitä helvettiä, onko sulla luottokortti millä voit maksaa laittoman pimeän liikenneluvattoman ylihintaisen kyydin katsastamottomalla, vakuuttamattomalla ikälopulla likaisella autolla jota kuljettaa sosiaalitukia nostava kielitaidoton kaupunkiatuntematon mamu. Jakomäessä kaikki hyvin.

        Noh........NIMENOMAAN eiks Jep? :d


      • UKuski
        SullaLuottokorttiEiOle kirjoitti:

        Mitä helvettiä, onko sulla luottokortti millä voit maksaa laittoman pimeän liikenneluvattoman ylihintaisen kyydin katsastamottomalla, vakuuttamattomalla ikälopulla likaisella autolla jota kuljettaa sosiaalitukia nostava kielitaidoton kaupunkiatuntematon mamu. Jakomäessä kaikki hyvin.

        Nyt oli hyvä kommentti 5/5


      • tarjaleena-

        Toimi hyvin tänään. Kannelmäestä käpylään uudehkolla mersulla. Käytin tuota koodia niin itselle jäi maksettavaksi 0,49e eli halvempi kuin julkinen


      • VTUK
        tarjaleena- kirjoitti:

        Toimi hyvin tänään. Kannelmäestä käpylään uudehkolla mersulla. Käytin tuota koodia niin itselle jäi maksettavaksi 0,49e eli halvempi kuin julkinen

        Buuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuaaaaaaaaaaaah, vale!


    • KokemusPuhuu10

      Ei kannata.

    • Taksifaktaa

      Riippuu vähän mutta usein Uber on laatuun nähden halpa. Etuja Uberiin vrt normitaksiin

      1) ei skoodia
      2) kuskit eivät raiskaa asiakkaita
      3) Uber kuskit törmäilevät vähemmän tilastollisesti. Taksien möhläilyistä uutisia viikottain, Uber on mokannut kerran.
      4) ajelevat rehellisesti nopeinta reittiä, taksit kusettavat ja ajavat mieluusti ruuhkiin ym. Kummasti aika niitä takseja siellä mechelininkadulla seisomassa. Miksiköhän? Muuta reittiä ei ollut? Ei varmasti.
      5) ei tarvi toistella osoitteita tai neuvoa perille. Osoite on kuskilla automaattisesti navissa
      6) laadukkaita viiden tähden kuskeja, huonot ei saa kyytejä. Taksilla saat "laatukuskin" vain Valopilkun kautta. Tätäkin kautta tosin on tullut skodaa jne. Pistän skodille yhtä tähteä valopilkussa. Käytän valopilkkua jos ei ole uberia saatavilla. Harmillisesti näin on vielä välillä.
      7) kuskeilla ei ole tyhmiä mielipiteitä politiikasta, berneristä tai liikennekaaresta (eivät lue iltalehtiä)

      Taksissa hyvää

      1) saatavuus parempi lähes aina. Uber on niin suosittu että takseille ei riitä ajoa. Siksi takseja saa usein helpommin mutta sitten kärsii.

      • VoiRaukkaa

      • UberinKosto

        Oliko sulla muuta trollattavaa tänään? Tässä yhden käyttäjän kokemuksia uberista. Vastaavia tarinoita kuulee päivittäin.

        Nyt tuli Uberin kosto. Oon edellisen seinälläni käydyn Uber-keskustelun jälkeen käyttänyt hyvin tasapuolisesti sekä taksia ja Uberia. Joka kerta kun oon tilannut taksin ja pihaan on ajanut kiilltävä mersu jossa on nahkapenkit ja kohtelias ja hyväntuoksuinen kuljettaja joka jopa avaa oven, oon ajatellut että kyllä tää on tän rahan arvoista.
        Välillä tekee mieli sniiduilla ja silloin tilaan Uberin. Niinku nyt tässä yhtenä aamuna kun olin ajatellut mennä bussilla mutta olin tapani mukaan myöhässä. Olin menossa Punavuoresta Espooseen ja ajattelin että tulee kyllä ihan kamalan kallis matka jos menen taksilla. Arvioin että jotain 40€.
        Tilasin Uberin. Applikaatio huomautti että nyt on surge päällä koska on kyyteihin nähden vähän autoja liikenteessä ja siksi matka maksaa enemmän kuin yleensä. En jäänyt miettimään (koska kiire) ja painoin vain ok.
        En ole myöskään ihan varma että ajoiko kuski suorinta reittiä (matka kesti KAUAN mutta en sitäkään siinä jäänyt miettimään kun puhuin kiinteistönhuoltoa opiskelevan ghanalaistaustaisen kuskin kanssa talkkareiden työtilanteista ja rasistisista ja ei-rasistisista poliiseista.
        Kuitti kilahti matkan päätyttyä sähköpostiin ja sain paskahalvauksen (mikä ton sanan etymologia muuten on?) huomatessani että matka maksoikin sitten HERRA PARATKOON reilut 70€. Uberin kosto


      • Lukutaito_Kunniaan

        Mitä tästä opimme?

        Tyhmästä päästä kärsii koko talous!


      • 87654

        Yksi jakamistalouden ilmentymä on Uber kyydinvälityssovellus. Uber on vuonna 2009 perustettu Yhdysvaltalainen teknologiyritys. Sen päätoimisto sijaitsee San Franciscossa. Vuonna 2016 yritys toimi jo 507 kaupungissa ja 66 maassa. Uber on älypuhelinsovellus ja sen tarkoituksena on mahdollistaa helppo taksin tai kimppakyydin tilaaminen. Sovellus yhdistää kyydin tarjoajan ja kyydin tarvitsijan. Kyyti suoritetaan useinmiten yksityisautolla. Sovellus laskee automaattisesti kyydin hinnan, ja ajomatkan. Matkustajalla on mahdollisuus arvioija kuljettajansa kyydin päätteeksi. Sa- manlainen mahdollisuus on myös kyydin suorittaneella kuljettajalla. Yhtiö on vallannut voimaasti markkinoita eri puolilla maailmaa ja siitä on tullut erittäin suosittu muun muuassa synnyinmaas- saan USA:ssa. Yhtiö on tehnyt vallankumouksen maailman taksimarkkinoilla. Sillä on arvioitu olleen noin 8 miljoonaa käyttäjää ympäri mailman vuonna 2014 ja vuonna 2015 yhtiön sovelluksella tehtiin keskimäärin 1 miljoona matkaa päivässä. Jouluaattoon 2015 mennessä Uberin kokonaiskyytimäärä ylitti 1 miljardin rajan. (Fortune 2015; Juggernaut 2015, viitattu 18.11.2016).

        Uberin selvimmät erot taksiin on se, että yhtiö ei vaadi UberPop palvelussa kuljettajilta taksiliikennelupaa, taksinkuljettajan ajolupaa tai että yhtiön kuljettajilla olisi asianmukuisia viranomaisen lupia harjoittaa elinkeinotoimintaa. Uber ei palkkaa kuljettajiaan, vaan rekrytoinnin hoitaa yhtiön omistama ja Hollannissa sijaitseva Rasier B.V. Yhtiö siirtää verojen maksamisen vastuun kuljettajilleen. Kyytisovelluksen hinnat päättää Uber. (Svenska taxiförbundet 2016; Fortune 2015, viitattu 24.11.2016).

        jatkuu...


      • 76543

        Yhtiön suosion arvellaan osittain johtuvan halvoista kuluttajahinnoista ja kyydin tilaamisen helppoudesta. Uberin hinnat ovat keskimäärin 20 – 60 % halvemmat kuin rekisteröityjen taksien. Yhtiön markkinaehtoinen hinnoittelu saattaa nostaa kyytihinnoittelun väliaikaisesti jopa 2 – 9 ker- taiseksi. (Business Insider 2016; & Harvard Business Review 2015, viitattu 19.11.2016).

        Vuonna 2016 yhtiön markkina-arvon arvioidaan olevan jopa $ 69 miljardin arvoinen. Uber ei ole pörssiyhtiö. Se ei omista autoja. Sen markkina-arvo on suuri, mutta yhtiön tekemä tulos ja taloudellinen tilanne ei. Uber on kerännyt sijoittajilta noin $ 16 miljardin varat. Uber teki vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä $ 1,27 miljardin tappion. Se on seitsemän vuoden toimintansa aikana tehnyt tappiota yhteensä $ 4 miljardia. Uberilla on käteisvaroja pankissa varovaisten arvioiden mukaan noin $ 8 miljardia, lisäksi yhtiöllä on noin $ 2 miljardin luottoraja ja $ 1,2 miljardin laina. (Bloomberg 2016, viitattu 14.11.2016).

        Yhtiö on toiminnastaan lähtien ollut kahnauksissa niiden maiden hallitusten, tuomioistuimien, viranomaisten ja taksialan kanssa missä se on operoinut. Se on ollut syytettynä muun muuassa luvattoman ja laittoman taksiliikenteen harjoittamisesta sekä verojen kiertämisestä (harmaa talous). Uberin toiminta on kielletty useissa maissa. Suomessa Uberin toiminta on välitysyhtiönä sallittu, mutta Uberin kuljettajana toimiminen vaatii viraomaiselta saadun taksinkuljettan ajoluvan. Euroopan maista Uberin toiminnan on kieltänyt esimerkiksi Saksa, Italia, Ranska, Hollanti ja Espanja. (Suomen Taksiliitto 2016; Bloomberg 2016, viitattu 14.11.2016).

        Harmaa talous ja ongelmat

        Jos kuljettaja päättää määränpään ja ottaa kyytiin mukaan toisen henkilön kyse on jakamis- taloudesta ja auton yhteiskäytöstä. Jos asiakas päättää määränpään, kuten esimerkiksi UberPop palvelussa kyse on taksitoiminnasta. Yhteiskäyttöautossa ei käytetä myöskään matkustuskump- panista sanaa: “Asiakas”. Ruotsissa UberPoP-palvelu on ollut viranomaisen tarkasteltavana. Ruotsin vapailla taksimarkkinoilla on todettu, että Uberin toiminta on selvää taksitoimintaa, joka edellyttää viranomaiselta saatua taksiliikennelupaa. Ruotsin taksiliiton Taxiförbudetin mukaan Uberin toiminta on verojen, arvonlisäveron ja maksujen kiertämistä. Ruotsissa Uberin toimintaa on tutkinut poliisin talousrikostutkijat ja veroviranomaiset. (Svenska Taxiförbundet 2016; Skatteverket 2016; Sveriges Radio 2016; SVT 2016, viitattu 15.11.2016).

        Ruotsissa tarkemmissa tutkimuksissa on ilmennyt, että

        Uber-kuljettajista:
        • 76 % ei omista verotodistusta.
        • 37 % Uber-kuljettajista on rikosrekisteri mm. rattijuoppouksista, huumerikoksista, pa-
        hoinpitelyistä, varkauksista, talousrikoksista ja erinäköisistä liikennerikoksista.
        • 3 % käytetyistä Uber autoista on ollut käyttökiellossa. Joka kolmatta autoa ei omista itse
        kuljettaja.
        • 24 % omistaa verotodistuksen tai he istuvat hallituksen jäseninä ja heillä on teoreettinen mahdollisuus maksaa saaduista tuloista verot. (Gothia Protecting Group 2016, viitattu 15.11.2016).
        Uber matkustaja tilaa matkan Uber-sovelluksella Euroopassa. Määrittelee määränpään ja saa hinta-arvion. Saavuttaessa määränpäähän maksu tapahtuu mobiilimaksamisella, eli sovellukseen rekisteröidyllä luottokortilla. Kuluttajan maksamat rahat menevät suoraan Hollannissa sijaitsevaan Uberin Euroopan toiminnoista vastaavaan toimistoon Uber B.V:lle ja Rasier B.V:lle. Uber tilittää noin 75 – 80 % takaisin kuljetuksen suorittaneelle kuljettajalle ja pitää loput 20 – 25 %. Tuon 20 – 25 % se lähettää Bermudan veroparatiisissa sijaitsevaan toimistoonsa Uber C.V:lle. Hollannissa sijaitseva Uberin Euroopan toiminnoista vastaan toimiston työntekijämäärä oli vuonna 2013 0 työntekijää, vaikka yhtiö oli operoinut markkinoilla jo usemman vuoden. Yhtiötä onkin syytetty järjestelmällisestä verosuunnittelusta ja verojen välttelystä, sekä sen kuljettajia lakisääteisten maksujen ja verojen välttelemisestä ja tulojen salaamisesta. Poliisi on tehnyt Hollannissa sijaitsevaan Uber B.V:n toimistoon useita ratsioita vuoden 2015 aikana. Uber-kyyti ei sisällä arvonlisäveroa. (Business Insider 2016; Bloomberg 2016; Sveriges Radio 2016; Fortune 2015 vii- tattu 18.11.2016).

        Uber on kertonut, että se ei ole työnantaja. Näin ollen se ei ole velvollinen suorittamaan esi- merkiksi työnantajamaksuja. Yhtiö toimittaa oman tulkintansa mukaan vain alustan liikennesektorille yrittäjien ja kuluttajien käyttöön. Jokainen Uber kuljettaja on yksityinen yrittäjä, joilla täysi vapaus ajaa yhtiön sovelluksella silloin, kun he itse haluavat. Hinnan kyytipalvelussa päättää Uber. Vuonna 2016 englantilainen tuomioistui tuomitsi Uberin työnantajaksi. Tuomi- oistuimen mukaan yhtiön kuljettajat on oikeutettuja esimerkiksi lomakorvauksiin ja minimipalkkoihin. Uber on valittanut tuomiosta. (Business Insider 2016, viitattu 19.11.2016).

        Yhtiötä on syytetty kuljettajiensa turvallisuustarkistusten laiminlyömisestä ja kuluttajien harhaanjohtamisesta


      • 76543

        Yhtiötä on syytetty kuljettajiensa turvallisuustarkistusten laiminlyömisestä ja kuluttajien harhaanjohtamisesta turvallisuusasioissa. Yhtiön turvallisuustarkistuksen ovat läpäisseet useat vakavistakin rikoksista tuomitut henkilöt. Yhtiön turvallisuustarkistuksia on pidetty riittämättöminä, koska turvallisuusselvitys ei sisällä muun muuassa sormenjälkitunnistusta ja yhtiön turvallisuustarkistus voi mennä vain siihen asti mihin laki antaa myönten yksityisille turvallisuustarkis- tusyrityksille. Uber käyttää turvallisuustarkistuksiin Accurate ja Checkr yritysten palveluita. (The New York Times 2015; Fast Company 2015; SVT 2016, viitattu 25.11.2016).


      • Taksiasiakas

        Hyvin argumentoitu. Myös minun mielestä Uber on parempi kuin Valopilkku.


      • äöpuuttuusulta
        Taksiasiakas kirjoitti:

        Hyvin argumentoitu. Myös minun mielestä Uber on parempi kuin Valopilkku.

        Hohhoijaa sinä ja sun älykkyytesi. Trolli parka.


      • RuxiTankkari
        76543 kirjoitti:

        Yhtiötä on syytetty kuljettajiensa turvallisuustarkistusten laiminlyömisestä ja kuluttajien harhaanjohtamisesta turvallisuusasioissa. Yhtiön turvallisuustarkistuksen ovat läpäisseet useat vakavistakin rikoksista tuomitut henkilöt. Yhtiön turvallisuustarkistuksia on pidetty riittämättöminä, koska turvallisuusselvitys ei sisällä muun muuassa sormenjälkitunnistusta ja yhtiön turvallisuustarkistus voi mennä vain siihen asti mihin laki antaa myönten yksityisille turvallisuustarkis- tusyrityksille. Uber käyttää turvallisuustarkistuksiin Accurate ja Checkr yritysten palveluita. (The New York Times 2015; Fast Company 2015; SVT 2016, viitattu 25.11.2016).

        Siellä taas joku katkera tolppapentti itkee kun uber vie asiakkaat. Laskekaa taxien hintoja niin riittää asiakkaita teillekin


      • TankkaaRukalla
        RuxiTankkari kirjoitti:

        Siellä taas joku katkera tolppapentti itkee kun uber vie asiakkaat. Laskekaa taxien hintoja niin riittää asiakkaita teillekin

        Uber ei vie asiakkaita. Kukas täällä itkee? Täällä itkee VTUK joka ei kestä totuutta. Tuo juttu oli pelkkää asiaa uberista. Joten älä kommentoi kun et ymmärrä lukemaasi.


      • UuberAsiakas
        TankkaaRukalla kirjoitti:

        Uber ei vie asiakkaita. Kukas täällä itkee? Täällä itkee VTUK joka ei kestä totuutta. Tuo juttu oli pelkkää asiaa uberista. Joten älä kommentoi kun et ymmärrä lukemaasi.

        Uber ainakin kuljettaa minua nykyään. On laatupeli.


    • tulevaisuustulee

      Kyllähän sen ymmärtää kun elämäänsä kyllästynyttä taksikuskia harmittaa tämä uberin tuleminen. Koittakaa vaan hyväksyä siellä taksin ratin takana se fakta, että maailma muuttuu

    • NallePuhPuh

      "Hyvin toimii vieläkin Helsingissä ja kaiken lisäksi ensimmäinen uber kyyti ilmaiseksi seuraavasta linkistä: https://www.uber.com/invite/janik105ue
      tai pelkällä promo koodilla: janik105ue
      Kannattaa kokeilla, huomattavasti edullisempi kun taxi! "


      Kiitos pexi, hyvin toimi viime yönä

    • Vitunpuupäät

      Ketä vittu täällä kiinnosta harmaa talous xd vitun ikä loput kuolkaa saatana vitun syöpiinne ja lopettakaa se vitun vinkuminen asioista enään suomessa ei kukaan sano että ”toimikaa maalaisjärjellä” se on nii vitun kliseistä paskaa uusi sukupolvi viimestään onnistuu tuhoomaan tämän maan lopullisesti ja siihen ei mene edes 100vuotta ja te vittu itkette täällä jostain vitun harmaasta taloudesta mikä ei edistä yhteis vitun kuntaa sanonvaa että en edes ikinä ole tienny mikä on yhteiskunta ja mitense toimii ei paljon vittuukaan kiinnosta haistaa vittu aamen

      • Anonyymi

        Vanhat suomalaiset taksit ovat tunnetusti olleet pahimpia veronkiertäjiä jo vuosikaudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhat suomalaiset taksit ovat tunnetusti olleet pahimpia veronkiertäjiä jo vuosikaudet.

        Tuskin sen pahempia tai parempia kuin muutkaan. Joka tapauksessa vähäistä verrattuna esim. Uber -touhuun.


      • Anonyymi

        Minua kiinnostaa!

        Jos kaikki olisivat kooltaan kuten te periaatteiltanne, he pystyisivät nuolaisemaan lattialla istuvan kärpäsen takapuolta polvistumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin sen pahempia tai parempia kuin muutkaan. Joka tapauksessa vähäistä verrattuna esim. Uber -touhuun.

        Verottajan mukaan taksit ja parturi-kampaajat ovat olleet pahimpia veronkiertäjiä pitkään. Turha yrittää sysätä omaa roolia uber-kuljettajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verottajan mukaan taksit ja parturi-kampaajat ovat olleet pahimpia veronkiertäjiä pitkään. Turha yrittää sysätä omaa roolia uber-kuljettajille.

        Olette siirtynyt totuuden jälkeiseen aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olette siirtynyt totuuden jälkeiseen aikaan.

        Uber hyvä niin kauan kuin veroja ei tarvi maksaa.Siihen sortunut Helsinki taksejakin verottomuudests takia varsinkin rengit saa kivan pimeän rahaston sieltä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2949
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      415
      2849
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      88
      2070
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1840
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      327
      1671
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1632
    Aihe