Etuvetoinen auto, ylimääräistä pompottamista n. 60-70km/h nopeuksilla, renkaat tasapainotettu, vanteet todettu ehjiksi, välyksiä ei tunnu. Vapina ei riipu vaihteesta, jopa vapaalla rullatessa vapisee tällä nopeusalueella joten mieleen on hiipinyt epäilys tasauspyörästön viallisuudesta kun eihän tuolla paljon muitakaan pyöriviä osia enää ole jäljellä.
Ainut että miten voisi vahvistaa purkamatta tasauspyörästön todennäköisen viallisuuden?
Jostain syystä vapinaa ei kuitenkaan tunnu ihan aina. Iskarit ei ainakaan vuoda ja katsastuksessa oli ihan ok lukemat. Tosin iskarin yläpäät on joskus rutisseet kääntäessä mutta äänet on vaientuneet silikoniöljyä ruiskimalla.
Moottorin tai vaihteiston tuentaa epäilen myös, niitäkin on vaan erittäin vaikea purkamatta tutkia kun on kumiset läpät tukien molemmin puolin estämässä näkemistä että onko varsinainen kumi kunnossa. Pystyykö moottoria liikuttamaan esim. nostolenkistä käsivoimin yhtään jos tuet on kunnossa? Liikkuu hieman eteen-taakse suunnassa.
Korjaamoista ei ole ollut mitään apua, on mm. valehdeltu päin naamaa että takavanteissa olisi muka lommot, rengasliikkeessä niissä ei havaittu mitään vikaa. Toinen korjaamo väitti että eivät ole havainneet mitään. On se perkele että ei yhtä autoa saa kuntoon korjaamoilla, vittu itse pitäisi kaikki tehdä!
Miten voisi todeta viallisen tasauspyörästön?
21
7541
Vastaukset
- TasapainoinenBasisti
Renkaissa on pystyheittoa. Jonkin renkaan runko rikki tai renkaat on muuten vaan muotopuolet. Talvirenkaiden vaihto auttaa ;) Jotkin tiet saa myös suton täristämään sopivalla nopeudella.
Tasapainotus on sitä, että vanteeseen laitetaan lisäpainot, jotta rengas/vannesetti on tasapainossa. Tasapainotuksessa ei tarkasteta, että onko renkaat pyöreät :)- ketjun_aloittaja
Ei kun auto ravistaa myös talvirenkailla ja niissä on eri vanteet. Lisäksi kaksi talvirengasta on uusittu ja ne tuli laitetuksi eteen, ei vaikutusta. Uusinta tosin oli vuotamisen takia.
Ravistus on rikkonut jo kerran molemmilta puolilta vetoakselin nivelen ja nyt kuskin puolella jo toisen kerran.
Unohdin mainita että ohjauskulmatkin on myös tarkastettu ja pieni haritus säädetty ohjearvoon, ei vaikutusta.
Tällainen v1tuttaa kaikkein eniten että autossa selvästi on vikaa mutta sitä ei vain löydy. Auto läpäisi katsastuksenkin ihan heittämällä! - vetoakseli
Kuten aloitusviestissäsi kerroit-itse pitäisi kaikki tehdä-, mikä estää sinua etsimästä pompottajan aiheuttajaa?
- ketjun_aloittaja
vetoakseli kirjoitti:
Kuten aloitusviestissäsi kerroit-itse pitäisi kaikki tehdä-, mikä estää sinua etsimästä pompottajan aiheuttajaa?
Tilat, työkalut, aika, osaaminen. Esim. vaihteiston irrotus ja purku täysin atomeiksi tasauspyörästöön käsiksi pääsemiseksi ei ole ihan pikkujuttu.
- yliasentaja
Mikä auto on kyseessä? En kyllä millään usko tasauspyörästön aiheuttavan kyseistä ravistusta. Itse vaihtaisin pitemmän vetoakselin uuteen.
- Etuvetoisella
Minulla Pösö 205 ravistaa siinä 60 km/h paikkeilla. Ajettu vasta 200 000 km. En muista miten oli uudempana, mutta viimeiset pari vuotta ollut tuota. Saattaa olla jonkinlainen pyörivien osien (vetoakselien?) resonanssi jonkun muun kanssa. En viitsi tutkia, kyllä se tauti pahenee jos on kyseessä vika.
Toinen samanlainen, ajettu 480 000 km. Ei muistikuvaa, ravistiko vai eikö; nyt en viitsi testata kun on seisonnassa. - fjsklfjklsd
yliasentaja kirjoitti:
Mikä auto on kyseessä? En kyllä millään usko tasauspyörästön aiheuttavan kyseistä ravistusta. Itse vaihtaisin pitemmän vetoakselin uuteen.
Vetoakseli, tosin lyhempi vaihdettu loksuvan äänen takia, ei vaikutusta. Vetarien hajoaminen lienee seuraus ja perussyy liittynee siihen pompotteluun.
Lisäksi alkoi kuulua vonkuvaa ääntä jostain, en pysty varmaksi sanomaan että mistä se kuuluu mutta epäilen vaihteistoa tai tasauspyörästöä. Vittu tämä on hajoamassa koko paska, ensimmäinen uusi auto ja ei ole vielä näin huonoa autoa ollutkaan!! - vetari
fjsklfjklsd kirjoitti:
Vetoakseli, tosin lyhempi vaihdettu loksuvan äänen takia, ei vaikutusta. Vetarien hajoaminen lienee seuraus ja perussyy liittynee siihen pompotteluun.
Lisäksi alkoi kuulua vonkuvaa ääntä jostain, en pysty varmaksi sanomaan että mistä se kuuluu mutta epäilen vaihteistoa tai tasauspyörästöä. Vittu tämä on hajoamassa koko paska, ensimmäinen uusi auto ja ei ole vielä näin huonoa autoa ollutkaan!!Jos pitempi vetoakseli aiheuttaa tasapainohäiriön, ei kai lyhyemmän akselin vaihto poista ongelmaa.
- ksjflksdjklsdjvslk
vetari kirjoitti:
Jos pitempi vetoakseli aiheuttaa tasapainohäiriön, ei kai lyhyemmän akselin vaihto poista ongelmaa.
toinenkin vetari on vaihdettu jo aiemmin eikä ollut vaikutusta. Nyt piti se lyhempi vaihtaa voimakkaan loksuvan äänen takia ja ilmeisesti välystäkin oli. Suojakumit olivat kuitenkin ehjiä joten akseli tai nivelet lienevät joutuneet epätavallisen rasituksen kohteeksi, esim. viallinen vaihdelaatikon tai tasauspyörästön laakeri tms. voimansiirron vika.
Mikä siinä on niin vaikeaa uskoa että tasauspyörästön laakeri voi pitää ääntä tai aiheuttaa pompotusta tietyllä nopeudella? Muilla nopeuksilla auto kulkee tasaisesti. Tuolla tietyllä nopeudellakin toisinaan pompotus tuntuu lievempänä, joskus voimakkaana, vaikuttaisi että ylämäessä vedätettäessä tai kiihdyttäessä pompottaisi voimakkaimmin.
Onko nykyautoissa perustekniikan materiaaleissa tai mitoituksissa säästetty jo liikaa kun tulee tällaisia ihan aloittelijoiden vikoja, ei kestä voimansiirto, ei kestä jakohihnat eikä ketjut saati tukivarsien pallonivelet yms. ihan perusmekaniikan vikoja. Sitten vaan kierrellään ja väistellään tutkimasta varsinaista syypää vikaa ja vaihdatetaan summassa koko auto osa kerrallaan uuteen paitsi juuri sitä viallista osaa ei vaihdeta, sehän on varmaan houkuttelevan rahakasta uusituttaa koko auto osa kerrallaan uuteen viallisen osan ympäriltä ja auto ei vaan tule kuntoon... - lkkfjsklfjskjg
lisään vielä että nytkin etukäteen kysyttynä kustannusarvio oli siinä 600 euron tienoilla, toteutunut loppusumma 800 euroa...
- itätuuli
Mikä auto ja malli on kyseessä? Paljonko ajettu? Tietäisin varoa sellaista auto jota ei pysty korjaamaan. Tasauspyörästön laakeri ei kyllä mielestäni voi aiheuttaa kyseistä ravistusta. Jos kuitenkin olet sitä mieltä, niin vaihdata toki laakerit, mutta älä syytä korjaamoa turhasta työstä.
- Vanhempi.asentaja
"Miten voisi todeta viallisen tasauspyörästön?"
Purkamalla koko voimansiirtopaketin. Ilman asiallisia ohjeita ja mahdollisesti tarvittavia erikoistyökaluja rikot ehjänkin paketin.
Siinä tasauspyörästössä on yleensä kaksi isompaa ja kaksi pienempää kartiohammaspyörää ja pienemmille akselit. Saattaa olla laakeriliuskojakin.
En ole kuullut, että noita olisi rikkoutunut, mutta kaikkihan on mahdollista.
Rikkoutunut tasauspyörästö nyt ei kuitenkaan aiheuta kertomiasi oireita vaan vika on muualla. Vaan saat toki rikkoa oman autosi miten haluat, en minä sitä kiellä.- WheelOfMisfortune
Et sitten lukenut kunnolla aloitusviestiä, siinä luki:
"Ainut että miten voisi vahvistaa --PURKAMATTA-- tasauspyörästön todennäköisen viallisuuden?"
Kuuluisiko tasauspyörästön tai vaihteiston vika esim. jos paikallaan joutokäynnillä tai kierroksillakin painelee kytkintä pohjaan ja päästää ylös? En ole huomannut mitään eroa äänissä tällä tavalla kokeiltuna eikä mielestäni kytkin ylhäällä kuulu mitään erikoista, vonkuva ääni tuntuu kuuluvan vain ajaessa ja muuttuu ajonopeuden mukaan.
Kuitenkaan kaartelemalla eri puolille volina ei muutu miksikään, yleensä kai jos toinen pyöränlaakeri on hajalla niin kallistelemalla ääni muuttuu kun vuoroin paino siirtyy sille tai kevenee. Myöskään pyörää heiluttelemalla ei tunnu välyksiä eikä kuulu mitään edes pyörittelemällä niitä.
Vaihteet sinänsä kytkeytyvät täsmällisesti päälle ja pysyvät päällä ja ääni ei riipu mistään vaihteesta, kuuluu myös vapaalla rullaillessa joten ainakin varsinainen vaihteisto vaikuttaisi olevan kunnossa.
Näin loogisesti ajatellen vika siis vaikuttaisi olevan jossain pyörän ja varsinaisen vaihteiston välissä ja mitä siellä muuta on kuin vetopyörästö eli ns. perä? Vetoakselilla ei ole pyörän ja vaihteiston välillä mitään tukilaakeriakaan.
Tasauspyörästöhän ei pyöri joutokäynnillä koska tällöin auto liikkuisi. Vetoakselit on kai laakeroitu jotenkin sisäpäistään vaihteiston kuorien sisäpuolella ja kiinnittyvät booreistaan varsinaiseen vetopyörästöön. Siinähän on heti ulkopuolella sisäpään nivel joka sallii jonkinlaista liikettä joten vaihteisto ei räjähdä mutta aiheuttaa akseliin epätasapainoa tai epäkeskeisyyttä mikä tuntuisi pompotteluna?
Tyypillistä meikäläisen tuuria että minun kohdalle osuu niin utopistisen harvinaiset viat että asiantuntijatkaan eivät usko sellaista sattuvan, eikä ole edes ensimmäinen kerta muissakaan asioissa kun meikäläisen kohdalle osuu tällainen negatiivinen lottopotti... :( - Ex.asentaja
Etkä sitten vieläkään tiedä, mikä on autosi merkki ja malli. Moni on jo kysynyt sitä, vaan et ole vastannut, joten nähtävästi olet vain trolli.
Se auton merkin ja mallin kertominen voisi antaa jollekin samanlaista korjanneelle ahaa -elämyksen viasta. Tosin tuo sinun vikakertomuksesi on melko eksoottinen. Korjaamolla näitä aikanaan kuuli mitä ihmeellisimpiä, jotka heti itse kokeiltuina osoittautuivat joksikin aivan muuksi kuin mistä asiakas oli jo satavarma. - fjskdlfjsdljkdl
Ex.asentaja kirjoitti:
Etkä sitten vieläkään tiedä, mikä on autosi merkki ja malli. Moni on jo kysynyt sitä, vaan et ole vastannut, joten nähtävästi olet vain trolli.
Se auton merkin ja mallin kertominen voisi antaa jollekin samanlaista korjanneelle ahaa -elämyksen viasta. Tosin tuo sinun vikakertomuksesi on melko eksoottinen. Korjaamolla näitä aikanaan kuuli mitä ihmeellisimpiä, jotka heti itse kokeiltuina osoittautuivat joksikin aivan muuksi kuin mistä asiakas oli jo satavarma.En kerro auton merkkiä asian ollessa vielä kesken. Ja kuka täällä on puhunut "satavarmana", en minä ainakaan.
Kirjoitin heti aloitusviestissä että:
"Mieleen on hiipinyt EPÄILYS tasauspyörästön viallisuudesta".
Nyt on kuitenkin pyöränlaakeri havaittu vialliseksi, saa nähdä korjaantuuko sillä kunhan osa saapuu ja saadaan vaihdetuksi. Luottamus korjaamojen osaamiseen vianetsinnässä on kyllä syvästi lommoontunut. - rasvanaama
fjskdlfjsdljkdl kirjoitti:
En kerro auton merkkiä asian ollessa vielä kesken. Ja kuka täällä on puhunut "satavarmana", en minä ainakaan.
Kirjoitin heti aloitusviestissä että:
"Mieleen on hiipinyt EPÄILYS tasauspyörästön viallisuudesta".
Nyt on kuitenkin pyöränlaakeri havaittu vialliseksi, saa nähdä korjaantuuko sillä kunhan osa saapuu ja saadaan vaihdetuksi. Luottamus korjaamojen osaamiseen vianetsinnässä on kyllä syvästi lommoontunut.Olet ollut aivan hiljaa korjauksen etenemisestä. Mikä nyt on tilanne?
- totaalivittuuntunut
Vetari ja pyöränlaakeri vaihdettu, auto pompottaa edelleen. Rahaa paloi vaatimattomat 1200 euroa, loksumiset ja jurinat häipyi mutta saisin varmaan upottaa tähän paskaan rahaa vaikka 10.000 euroa ja pompotus vaan on ja pysyy. Minä en tee tähän paskalaatikkoon enää yhtään mitään.
Seuraavaksi laitan jonkun satasen paskan ja ensimmäisestä viasta paska lähtee paaliin ja toinen paska tilalle. Uutta autoa en osta enää koskaan enkä laita edes muutaman tonnin autoa, se on satasilla saatava jonkinlainen ajoneuvo alle tästä lähtien. Niin täydellisesti pettynyt koko helvetin autoalaan, täysiä huijareita täynnä läpeensä, pelkkää sikamaista rahastusta ilman mitään vastinetta ja moraalin mädännäisyyden osoitti tuokin VW dieselhuijaus, samaa mätää on koko autoala täynnä niin uusien- kuin käytettyjen autojen myyjäliikkeet sekä huoltokorjaamotoiminta! - Saffekin
Vanha ketju, mutta... Aikoinaan minulla oli Volvo 240 ja siihen uudet renkaat, olikohan Dunlopit. Tärinää, vanteet tarkistettiin, oiottiin, tasapainotettiin, uusi sarja ja edelleen sama vika. Kaikki alustan ripustustusten kumit vaihdettiin, edellen sama oire. Nokian tehtaalle ja totesivat siellä että tulee joku resonanssi ilmiö. Vaihtoivat misukst alle ja oire hävisi tyystin.
- Anonyymi
Vikana lienee merkki. En edes ymmärrä miksi joku ostaa nuita pask0ja.
- Anonyymi
Eikä merkki ja malli ole selvillä vieläkään. Ei myöskään aikanaan viety korjaamolle, missä vika olisi löydetty heti.
Siis pelkkä trolli koko juttu!
Kirjoitti yksi vanha asentaja monien joukosta.
- Anonyymi
Minulla aivan samat oireet.Vetarit vatkaa ym.Auto on Renault Clio 2 vm.2002.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211841
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1381676Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill551548Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671372Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1741356- 1511326
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761173- 591158
- 1191045