Pussilaihdutuskuurien sokerit

hpv

Joku ihmetteli eräässä Veijon ketjussa (joka poistunee piakkoin) miksi nutraus-pusseissa on sokeria. Syy on ihmisen fysiologiassa. Ihminen kuluttaa noin 150 g glukoosia päivässä aivotoimintaan, verisolujen energiaksi ja sydämen toimintaan. Mikäli ravinnosta ei tuota saada niin elimistö tekee tarvittavan määrän glukoosia lähinnä proteiinista. Hyötysuhdekin on vaatimaton eli proteiinia voidaan muuntaa glukoosiksi noin 50% tehokkuudella.

Tämän vuoksi turvallisen laihdutuksen raja on noin 1200 kcal siten, että puolet tuosta energiasta tulee hiilihydraatista ja toinen puoli proteiinista. Lisäksi vielä noin 4 g kasvikunnan monityydyttymättömiä rasvoja (välttämättömiä rasvahappoja siis), mineraalit, vitamiinit jne..

Kolajuomien fosforihappo ei ole ihmiselle mitenkään ongelmallinen, munuaiset erittävät sen (tai oikeammin protonit eli vety-ytimet) pois. Vatsalaukun sisältö on huomattavasti happamampi kuin virvoitusjuomat.

9

109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selukevaveku
    • oletko100varma

Oletko aivan varma, että tarvitaan just se 150g sokeria. Eräässä uusehkossa tutkimuksessa todettiin 100g hyväksi hiilihydraattien päiväannokseksi. Itse käytän sen 100g hiilareita, en kumminkaan koskaan lisättynä puhtaana sokerina, ja verensokerini ovat normaalin rajoissa. Ei liian matalat, eikä liian korkeat. Eli aivoillekin pitäis riittää sokrua, eikä lihaksia heikota kun pyöräilen mäkeä ylös. Jos syön enemmän hiilareita, niin verensokerini eivät pysy normaalina, ja liika sokeri taas turmelee solut. Sitä en tietenkään halua. Monet diabeetikot tuntuvat hyväksyvän viitearvot pikkuisen ylittävät lukematkin normaaleina, minä en.

Solut pystyvät myös käyttämään rasvaa energianlähteenä. Rasvan purkamisessa tarvitaan aluksi ATP-energiaa, mutta sitten energiaa saadaan itse rasvastakin. Hiilari antaa vauhtia rasvan polton käynnistämiseen. Esimerkiksi raskaassa fyysisessä työssä rasvaa on tunnetusti käytetty yhtenä energian lähteenä. Vahvat mitokondriot pystyvät hyödyntämään rasvaa energian lähteenä. (Rasva sitten tarkoita aina laardia ja silavaa.)Valkuaista en ylenmäärin syö, koska energiaksi käytettynä siitä syntyy virtsahappoa, joka tekee elimistöstä epäedullisen paikan solujen elettäväksi.

• hpv

Ihmisen solut pystyvät muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta käyttämään energianlähteenään rasvaa kun syke on pieni. Hermo- ja verisolut eivät ja sydän on sen verran kovilla, että senkin energiantarpeesta osa täytyy ottaa glukoosista. Noihin menee se noin 150 g glukoosia päivässä. Tuota ei kaikkea tarvitse saada ruokavaliosta koska rasvan glyseroliosa voidaan muuttaa glukoosiksi ja sitten proteiinia muunnetaan glukoosiksi. Kaipa tuossa on yksilökohtaisia erojakin.

Ketoaineilla voidaan korvata osa (noin 30%) tuosta glukoosin tarpeesta mutta ei kaikkea.

Rasvan ja glukoosin palaminen mitokondrioissa tapahtuu aivan samalla tavalla ja vieläpä yhtä aikaa ja molemmat tuottavat sitä varsinaista energiaa eli ATP:tä.

Raskas liikunta suoritetaan pelkällä glukoosilla. Levossa ihminen polttaa noin 70% rasvaa (vaikka söisi pelkkää hiilihydraattia) ja 30% glukoosia. Kovatahtisessa liikunnassa mennään sitten noin 80% glukoosilla. Levossa ihmisen energiankulutus on noin 100 kcal/h ja kovatahtisessa tuo voi kymmenkertaistua. Levossa palaa siis noin 70 kcal rasvaa tunnissa ja kovassa rasituksessa 150-200 kcal. Rasvan ongelmana on sen kuljetuksen hitaus jota elimistö ei pysty juurikaan lisäämään. Glukoosia voidaan vapauttaa paljon hyvin lyhyessä ajassa.

Pöytäsokerista on puolet fruktoosia, joka ei toimi suoraan solujen energiana eikä sitä juurikaan muunneta glukoosiksi vaan rasvaksi.

Itsellä on suhteellisen normaalit verensokerit siitä huolimatta, että olen insuliinia käyttävä diabeetikko. Ravintona vähärasvainen ruokavalio. Edellisessä tehostetussa verensokerin seurannassa keskimääräinen paastosokeri oli 5.6 mmol/l ja 2 h ateriasta 7.7 mmol/l. Pitkä sokeri lievästi koholla eli 6.2%.

• selääkkeetönveku

"Oletko aivan varma, että tarvitaan just se 150g sokeria. Eräässä uusehkossa tutkimuksessa todettiin 100g hyväksi hiilihydraattien päiväannokseksi."

Rasva on ihmiselle elintärkeää
      proteiini on ihmiselle elintärkeää
      Hiilihydraatti EI ole imiselle elintärkeää.

Vaikka jättäisit kaikki hiilihydraatin pois niin ketoonit hoitaa homman.

100gr hiilihydraattia diabeetikolle turhan paljon, pyri 5E%, tuli se sitten luonnollisista -elintarvikkeista tai sitten hpv:n kaltaisen tollon mainostamista täysin turhista ja usein haitallisista lisäravinteista.

• Et_sinäkään_jätä

Aika heikkoon kuntoon menee jos jättää kaikki hiilihydraatit pois.

• oletko100jne

En halua elää ketoosissa. Pidän silloin tällöin mietoja ketopäiviä (0,5-,5 mmol/l). Isommat lukemat tuntuvat epämiellyttävän poltteisena olotilana kropassa, eikä minulla ole tarvetta laihtua. Mietoon ketoosiin pääsen 50g hiilareita vuorokaudessa.

Tällä hetkellä syön hiilareita 100g eli abot 400 kcal. Pelkästään pähkinöistä ja siemenistä saan rasvaa about 50g ja sen päälle ingmariini ja 24% juusto. Jos rasvaa menee sellainen 100g, niin niistä irtoo sellainen 900 kcal. Valkuaisen määrää en ole laskeskellut (pähkinöistä parikymmentä grammaa, juustosta 10-20 gr, kananmuna silloin tällöin, herneistä ja soijasta jonkun verran). Alle 100g jää. Arvio 200-300kcal. Parista lasillisesta punaviinistä irtoaa 200-300kcal. Alkoholi parantaa sokerinsietoa, ja jossain väitettiin, että parantaa insuliinin tehoa. Päivän saalis 1700-1900 kcal.

Em. ruokailulla paino on normaali ja pysyy vakaana, sokerit viitearvoissa, eikä väsytä. Tukka kasvaa 2,5 cm/kk ja lihakset ja vyötärö on. En harrasta mitään ylimääräistä itsesisarvoliikuntaa normaalin arkivireyden päälle. Jos tulee mieleen, että pitää mahtua johonkin vaatteeseen, niin viikko ketona ja punaviinin puolitus, ja tulos näkyy nopeasti. Keto-eväs vaan tuppaa olemaan vähän tylsää pidemmän päälle.

• oletko100.jne

Minut on määritelty n. 1,5 vuotta sitten arvauskeskuksessa lääkehoitoa tarvitsevaksi 2-tyypin diabeetikoksi, joka ei selviä pelkällä ruokavaliolla. Enkä valehtele ruokavaliostani tai sokeritasoista.

Mulla on ilmeisesti taipumus siihen, että reagoin herkästi stressihormoneilla, ja löydän tiukassa tilanteessa ylikierrokset, jolloin jaksan melkein mitä vaan, eikä tarvitse edes syödä. Mulla oli vuosi sitten tosi stressaava tilanne, josta olen pikkuhiljaa toipunut sokeritasojen kanssa samaa tahtia. Tosin sokerin siedoltani olen kuitenkin vajavainen.

Sen olen huomannut, että sosiaalinen elämä nostaa verensokeria, esim jatkuvasti äänessä oleva hyvä ystävä vieraisilla, tyttöjen saunailta, jossa joku elvistelee ja kingeilee. Huomasin myös sen, että kovat löytyt ja pakkaslumessa pyöriminen nostavat veren sokeria. Katsos, me ihmiset olemme yksilöitä, vaikka suurille ikäluokille sellaista ei ole koskaan kerrottu. Kaikilla heikentynyt sokerinsieto ei kehity samoista syistä. Äitinikin oli normaalipainoinen 2-diabeetikko jonka sokerit heilahtelivat liian matalan ja korkean välillä, ja arvauskeskuksen talutushihnassa hänen elämänsä meni vain huonoon suuntaan. Itse päätin, että otan selvää asioista ja otan ennakkoluulottomasti selvää kaikesta, mitä satun huomaamaan.

• oletko100jne

Tiedän kyllä, että diabetesliiton ohjeilla ei diabetestä kannata hoitaa. Pystyn sen itsekin päättelemään. En tarvitse sen ymmärtämiseen kenenkään ohjailua.

Mä nyt olen onnistunut vaan saamaan diabetekseni ruotuun ihan omin avuin. En tarvitse diabetesliiton tai arvauskeskuksen ohjeita sen kummemmin kuin sinunkaan ohjeitasi. Toki olen lukenut tuon massapostittamasi linkin jo vuosi sitten. Ihan Ok, muttei mitenkään mullistavaa tai edes uutta tietoa. Tutustuin Atkinsiin jo 1985.

Ruokavalioni on tasapainossa oman sokerinsietoni kanssa, eikä minun tarvitse kysyä siihen kenenkään lupaa. Se ei ole luulottelua, vaan vapaan ihmisen itsetuntemusta ja tosiasioita. Voi olla, että jossain vaiheessa elämää en enää kestä 100 g hiilarita, niin sitten vähennetään. Eihän se ole mikään ongelma. Nyt mulla on kumminkin enemmän vapautta ruokailun suhteen, ja nautin siitä. Verensokerimittaukset kertovat totuuden, ei sun tahtomisesi.

• seläskiäveteleväveku

Minä vedän vain läskiä huuleen, sillä pysyn kuosissa....ja suonet tukossa.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      60
      15058
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      25
      2984
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      265
      2391
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      125
      1710
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      127
      1453
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      347
      1367
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1193
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      12
      1095
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      73
      926
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      108
      879
    Aihe