päitset???

yllitietoinen

Onko päitset ja riimu sama asia? Ympän kirjassani luki että päitset olis suitset mutta olen kuullut tallilla että joku tyttö sanoi aloittelialle, muista laittaa päitset päähän kun viet hepanulos

6

3128

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

Minulle päitset on suitset ja riimu on riimu. Mutta erään ystävän mielestä riimu on tallipäitset ja suitset on suitset.
      Taitaa olla murrekysymys.

• hevoseton

Minä muistelen, että päitset ovat hevosen pään ympärillä oleva nahkainen "kehikko" suitset ovat ohjaimet ja riimu on se jolla hevonen on kiinnitetty päitsistä johonkin

• hepotäti

Minun terminologiani kulkee vanhan kansan mukaan: "päitset päähän ja suitset suuhun", eli suitsissa on aina kuolaimet ja ohjatkin mukana. Päitset on sitten ne mistä vaan talutellaan/laitetaan hevonen kiinni. Riimu voi tarkoittaa joko samaa kuin päitset tai sitten pelkkää riimunvartta joka on kiinni päitsissä.
      Mut jonkun verran aluekohtaisia eroja näissäkin näkemyksissä on.

• z---

Jep, täysin aluekohtaista.
      Itselle päitset = suitset, eli remmit johon kuuluu ohjat ja kuolaimet. Jos heovnen halutaan sitoa kiinni tai taluttaa tarhaan, sillä on päässä riimu.

Mutta kaikenlaista versiota olen kuullut. Esim. tosiaan tuo, että riimu voi tarkoittaakin pelkkää riimunnarua ja päässä oleva "riimu" on päitset.

• Hevostelija93

Suitset on suitset, missä on kuolaimet ja ohjat. Päitset ja riimu sama asia, hevosen päässä, jossa kiinni riimunnaru ja päitset/riimu riimunnaru yhdistelmällä hevonen viedään esim. tarhaan.

• Anonyymi

Meidän tallilla päitset on sama asia kuin riimu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5161
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2809
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2468
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1770
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1610
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1324
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1268
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1197
    Aihe