Liiton ja seurojen toiminta.

Seuraaja

Olen tässä sivusilmällä seurannut tätä nuorten jääkiekko toimintaa.
Olen tullut siihen tulokseen, että tämä on verrattavissa pienen luokan mafia touhua.
Vanhemmat maksaa näiden "mafia" pääliköiden palkat tekemällä vapaaehtoista työtä ja maksamalla isoja summia omista rahoista. Ja mitä isompi seura niin sitä parempi tehdä hyväveli verkosto. Jossa ajetaan omia etuja välittämättä siitä oleellisesta eli lapsista. Ja silloin isot jyrää pienet seurat. Eli köyhät ja heikot jyrätään.
Hyvänä esimerkkinä nämä Pohjola leiri valinnat isojen seurojen valmennuspäällikkö on valitsemassa näitä pelaajia. No oman seuran pojat sinne valitaan että oma työ näyttää paremmalta joka suuntaan. Ja pikkuseurojen pojat jää nuolemaan näppejään.
Ja sitten on nämä valmentaja isit jotka koittavat väkisin tehdä pojastaan tähteä. Miten se onnistuu muutenkuin isojen mafia pääliköiden tuella ja tyhmien vanhempien rahoituksella. Ja jos tämä tyhmä vanhempi avaa suunsa niin se mestataan julkisesti että kitisevänä idioottina joka vaan kuljettava, kustantaa ja kannustaa. Mihinkään ei saa puuttua vaikka maksaa itsensä kipeäksi ja vapaa aika menee.
Tämä juttuni on hieman kärjistäen ,mutta lähellä totuutta koko juniorijääkiekosta. Hieno laji lapsille, mutta vääryyttä ja epäoikeudenmukaista näiltä johtotehtävissä olevilta henkilöiltä jotka vanhempien rahoilla vielä pilkkaavat näitä.

26

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muutostaparempaanpäin

      Olen ihan samaa mieltä,ja juurikin tuo,että mistään ei saisi sanoa mitään vastalausetta,tai muutoin saat hankalan leiman otsaasi.valmentajissa on kyllä eroa,toiset ovat röyhkeämpiä ja jotkut ihan tasapuolisia ja reiluja.ei tule heti mieleen muuta asiaa,missä maksat helvetisti,kuskaat jatkuvasti lähes öitä myöten,teet ilmaista työtä jne...mutta turpa oltava tukossa muutoin,paitsi jos rahaa tarvitaan niin sitten kyllä sopii..

    • rankaaonmenonykyään

      Buuaaa!!!!!!!!!!! Näinhän se menee kaikkialla että Johtajat nostavat rahat ja duunareille annetaan murusia ja jos siitä suutasi aukaiset niin lopputili kouraan ja pellolle!
      Miksi jääkiekko olisi poikkeus muusta yhteiskunnasta? Nytkin maan hallitus haluaa yhteiskuntasopimuksen jossa duunareitten pitäisi tehdä pitempää päivää samalla palkalla eli suostua alentamaan omia palkkojaan ja samaan aikaan voimme uutisista lukea että johtajien palkat oli viime vuonna suuremmat kuin koskaan ennen! Näin se maailma pyörii!!! Hyvä vaan että kiekossa jo nuorena opetetaan tavoille niin pääsee sitten myöhemmin helpommalla eikä tarvitse vetää ranteita auki täysi-ikäisenä kun huomaa miten ne asiat toimii.

      • Porvari

        Niin se näyttää menevän! Olet aivan oikeassa. Se missä rahaa pyörii niin isot määrää pieniä ja pitää tyhminä.


    • hokieikunhuki

      tämän on pakko olla Tampereelta.. uskallappa kommentoida tai kysyä niin junnus ei varmaan pelaa.

      • Seuraaja

        Kyllä tämä on ihan yleistä joka puolella. Läheisen juniori pelaa ja olen mielenkiinnosta seurannut touhua.


      • mitenmennään
        Seuraaja kirjoitti:

        Kyllä tämä on ihan yleistä joka puolella. Läheisen juniori pelaa ja olen mielenkiinnosta seurannut touhua.

        Kuinka laajasti olet seurannut? Onko Hangossa, Helsingissä, Kotkassa, Joensuussa, Kemijärvellä, Sodankylässä, Torniossa, Kokkolassa, Vaasassa ja Turussa samanlainen systeemi? Olen kuullut että jokaisella paikkakunnalla on oma tapa toimia? Miten tämä nyt menee?


      • Nillittäjä

        No hohhoijaa, ainahan se joka paikassa nillittäjien mielestä menee samalla lailla...

        Jos poika ei mahdu ikäluokan ykkösjoukkueeseen niin kyseessä on salaliitto.

        Jos poika ei mahdu ykkösjoukkueen ykköskenttään, kyseessä on salaliitto.

        Jos poika ei pääse Pohjolaan, kyseessä on salaliitto.

        Vinkuminen tapaa sitten vähentyä kun tehdään CSM-joukkueet ja ekat U16-ringit...


      • ex-jyrä
        mitenmennään kirjoitti:

        Kuinka laajasti olet seurannut? Onko Hangossa, Helsingissä, Kotkassa, Joensuussa, Kemijärvellä, Sodankylässä, Torniossa, Kokkolassa, Vaasassa ja Turussa samanlainen systeemi? Olen kuullut että jokaisella paikkakunnalla on oma tapa toimia? Miten tämä nyt menee?

        Käsitykseni kahden pojan ja useamman seuran aikana on että ei ole paikkakunta- tai seurakohtaisia toimintapoja vaan toimintavat ovat täysin ikäluokkakohtaisia. Saman seuran sisällä eri ikäluokissa voi meno vaihdella paljonkin. Valmennuspäälliköillä olisi tässä työsarkaa.


      • hokieikunhuki

        Näin on.. Pirkanmaalla ainakin.


      • jokipakki12

        Kyllä näin on ja Tamperetta varmaan tarkoitit.


      • kalib

        Pakko olla Tampereelta... Pohjolaleiri valinnat puhuttivat 01 ikäisten kohdalla viime vuonna ja sama jatkuu tänä vuonna. Toiminnasta kuuluu ja näkyy kaikenlaista.


      • Onhannäitä

        On ja länsirannikolla kanssa.


    • asiil123

      Kyllä se näin menee kuten aloittaja sen ilmaisi. Itse kolmen pojan äitinä olen tämän huomannut monesti.

      Jääkiekkovalmennuksessa ei pitäisi olla yhtään amatööriä valmentamassa. Ja usein siellä sitten on näitä isiä, jotka eivät pysty olemaan hyysäämättä omaa poikaansa.

      En ymmärrä, että miksi JÄÄKIEKKOPIIRIT eivät tee mitään vaan antavat tämän homman toimia näin? Eikö seuroilla ole muka palkata kunnon valmentajia? Ei oteta vapaaehtoisia ISIÄ jääkiekkovalmennukseen. Huoltajiksi toki kelpaavat ja joukkuejohtajiksi.

      Lopuksi vielä hauska tarina poikani entisestä joukkueesta: siellä valmentaja käyttäytyy kuin rock-tähti. Jos vanhemmat eivät piip hänen piip ja tosiaan rakentavasti ehdottavat jotain, niin jopas jopa. Poika ei pääse pelaamaan. Tästä tulee arvovaltakiista, jonka valmentaja voittaa. Nyt sitten ykkösketjussa on valmentajan oma poika ja kavereiden pojat! Kyseessä on kumminkin lasten harrastus eikä mikään diktaroorinen järjestelmä. Monesti myös seurojen sivuilla painotetaan tätä kasvatuspuolta ja lasten kehittymistä, mutta käytäntö osoittaa, että menee vähän ns. koulukiusaamisen puolelle...

      Toinen hauska juttu oli kun oltiin kiekkoturnauksessa ja sinne lähtivät kaikki valmentaja- ja huoltajaisät...muiden mukelot saivat päjätä yksin kun reissuun ei ollut tervetulleita muut vanhemmat. No siellä sitten oli päävalmentaja huudellut neuvoja OMALLE POJALLE kun tämä oli kentällä. Ei huudellut muille...

      Kolmas hauska juttu oli turnauksesta taas. Ei haluttu vanhempia mukaan. Siellä joukkueen vastuuhenkilöt olivat kännissä koko reissun. Yksi oli kolme päivää ja toinen onneksi vain yhden...

      Että tämä on suomalaista junnujääkiekkoa parhaimmillaan. En väitä, etteikö siellä ole ammattilaisiakin, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä homma haisee.

    • usupp

      Seurojen pitäisi tehdä ryhtiliike tämän junnuasian kanssa. Ammattivalmentajat kehiin ja reilu meininki. Ei mitään hyväveli-järjestelmää.

      • kalib

        Millä nämä ammattivalmentajat maksetaan? Vaikka vanhemmat maksaa 5000-10000 euroon/kausi/poika, niin johonkin se raha katoaa muualle.


    • optimistiilves

      Olen pitkälti samaa miltä ketjun aloittajan kanssa. Mutta se miksi näin on ja ilmeisesti lähes aina on ollutkin niin ei ole mielestäni yksiselitteinen asia? Varmasti tässä isä painotteisessa harraste- ja nuorempien kilpaurheilu kuviossa on niitä kieroutuneita ja väärin lähtökohdin (esim itsensä tai lapsen etu) toimintaan mukaan lähteneitä. Olen vahvasti sitä mieltä, että valta osa toimihenkilöistä, niin palkatuista kuin nuorten vanhemmistakin, pyrkii toimimaan terveeltä pohjalta ja perusperiaatteita kunniottaen. Esimerkiksi oikeudenmukaisuus ja lasten etu ensisijaisena. Jos itse listaisin nimiä listaan jotka ei milestäni kuulu eikä saisi olla missään tekemisissä nuorisourheilun tai harrastuksen kanssa niin siihen listaan tulisi vain muutama nimi. Vanhempia ei tulisi kuin yksi ja muutama seuroista, pallo- ja jääkiekkoliitosta yhteensä. Usempi kymmen nimeä laittaisin siihen listaa jossa olisi ne henkilöt jotka on vuosia tehnyt VUOSIA pyyteetöntä talkoo työtä lasten ja nuorten hyväksi, sekä palkkaa nauttivat seurojen toimihenkilöt jota toimivat oman kokemuksensa mukaan PARHAAKSI katsomansa tavalla toimintaa pyörittäen. Oma kokemukseni liittyy tampereen seudun jääkiekkoon ja jalkapalloon.

      Mielestäni isoin 'ongelma' esim jääkiekon harrastamisessa esim tampereella on vahvat perinteet jotka ovat 'painolastina' monelle vanhemmalle. Siihen kun liitetään tunnepuoli kun ollaan omien rakkaitten mussukoitten maailmassa niin soppa on väkisin hyvin kitkerä eikä sitä kovinkaan moni tahdo huutamatta niellä. On ihan luonnollistakin että omien lasten tietä yritetään monin tavoin 'siloitella' ja niiden puolta pitää pahaa maailmaa (tappara, ilves, koovee, valkku, toiminnanjohtaja, isis jen..) vastaan. Tarkoitan sitä, että kun on lapsista, johtamisesta, yhteistyösta, tiedottamisesta jen... kyse niin ihan mahdotonta onnistua niin, että kaikki on tyytyväisiä? Olisi ihan milenkiintoista saada seurata miten nämä tämänkin foorumin pahimmat kitisijät itse hoitaisi hommat?

      Kovasti joka puolella kitistään mutta aika harvoin törmää tai kuulee sellaista palautetta jossa olisi jotain rakentavia elementtejä? itse olen tällä hetkellä seuraavan toimenpiteen ja rakenteen kannalla...

      Liittojen (pallo- ja jääkiekkoliitto) koko toiminta ja sen vaikutus itse lajiin harraste - ja kilpaurheilun näkökulmasta. Etsisin seuraaviin kysymyksiin vastauksia. Miten paljon liittojen toiminnan pyörittämiseen menee rahaa ja mitä sillä TARKALLEEN OTTAEN tuotetaan ja mikä on sen rooli itse URHEILUN JA HARRASTAMISEN kannalta? Onko palloliitto tai jääkiekkoliitto suurempi kuin itse laji? Lajiseurojen rooli (arvot, tavoiteet, toimintasuunnitelma.. jen) ja painotus tominnassa?

      Milestäni nykyistä toimivampi malli olisi sellainen, että monissa lajeissa persutoiminnasta harrastus ja kilpaurheilun osalta olisi esim a junnuihin asti) yhteiskunnan vastuulla ja organisoimana. Näinhän se itse asiassa onkin esim USA ssa! Enempää tässä kohtaa perustelematta uskon, että tämä olisi huomattavasti parempi kaikkien kannalta. Toimintaa pyorittäisi ammattilaiset koulujen ja lukioiden kautta jolloin kaikki nuoret saisivat mahdollisimman hyvän ja tasapuolisen mahdollisuuden harrastaa. Yhteistyo opiskelun, eri lajien kesken ja harrastus resurssien osalta olisi parempaa sekä tehokkaampaa. Tämä malli ei polkisi niin harrastamista eikä kilpaurheilukaan joten se tuottaisi varmasti paremmin yhteiskuntaan liikunnallisen peruskasvatuksen saaneita nuoria ja todennäköisesti enemmän niitä NHL pelaajia ja muita huippu urheilijoita kansainväliselle tasolle.

      Summarum... Lapset ja nuoret keskiöön.

    • isäsponssori23

      Kun on useampi lapsi kiekossa niin on vähän otantaa. Vanhimman pojan paras valmentaja on ollut sellainen, jolla oli oma poika mukana ja huonoin erikseen palkattu ulkopuolinen valmentaja. Toisilla lapsilla on ollut vaihtelevuutta. Kirjoituksissa esiin tullut isävalmentaja on yksi tyyppi joka on tullut myös meille vastaan. Ei lähdettäisi vetää liian tiukkaa asennetta isävalmentajia kohtaan.

    • CCCP24

      Suomen jääkiekkoliitto polkee paikoillaan ja on jotenkin kummallisen tyytyväinen juniorikiekon tilanteeseen. Sama aikuisissakin. Samaa pätee jalkapalloon. Pieni piiri pyörittää systemiä ja hyvin lyhytjänteisesti. Tasolla ja tyyliin että "jos olisit 5 cm pidempi pääsisit" johonkin Pohjola tms. joukkueeseen.

    • Action72

      Käytös kaukalon ulkopuolella!!!
      Istuttiin pöydillä, juostiin pelikoneilla (pidettiin myyjät hyvin kiireisenä, kävivät ohjaajille sanomassa useampaan kertaan, ei uskottu!)
      Kyseessä kuitenkin La päivä jolloin, asiakkaita oli huoltoasema täynnä, moni muukin tätä laumaa seurasi!
      Kauppaan mennessäni kuulin episodin missä nuori juniori lausui nuorelle naismyyjälle, niinkin mukavasti kuin "Vitun Huora" eikä ohjaaja näyttänyt tilanteeseen edes silloin puuttuvan mitenkään!

      Tämähän tuo lajille tosi hyvää mainosta, muutenkin jo liiallisen väkivallan ryvettämälle lajille! Luojan kiitos lapseni ei pelaa jääkiekkoa!

      • Essonerkki

        Vaikuttaa kaverilla olevan muitakin ongelmia kuin lajivalinta. Mustamaalausta, en ole omien junnujen pelimatkoissa moisia käytösongelmia kuullut.


    • Tilannepäällä

      Kirjoittaja on eksynyt nyt pahasti yhdistämään muutaman ongelma nuoren ja lajin. Jääkiekkojunioreiden matkat ovat juuri se paikka, joissa pidetään kuria ja monesti nykyään se saattaa olla ainoa paikka, jossa lapselle asetetaan rajoja, valitettavasti. Ei normijoukkueen toimintaa.

      • Action72

        Näin voisi olettaa... nämä nuoret olivat kyllä ihan seuran paidat päällä eli jollain kisamatkalla?! asiata kyllä laitettu tietoa myös eteenpäin! näiden "valmentajien / ohjaajien " käytös kyllä eniten ihmetytti heistä näytti olevan vaan hauskaa kun myyjät sulkivat pelikoneita ja juoksivat kertomassa etteivät alaikäiset saa pelata, vaikka he pelaavatkin! Hienoa esimerkkiä ettei sääntöä/lakia tarvitse noudattaa ja suustansa saa päästää ihan mitä vaa, ilman mitään seuraamuksia.... yksi pojista alkoi siivoamaan heidän sotkujaan ja pöytäryhmittelyjään käski valmentaja jättämään siihen ... nyt mennään! ja tätä tosiaan seuraili hyvin moni asiakas ja pyöritteli silmiään!


      • Niitänäitä
        Action72 kirjoitti:

        Näin voisi olettaa... nämä nuoret olivat kyllä ihan seuran paidat päällä eli jollain kisamatkalla?! asiata kyllä laitettu tietoa myös eteenpäin! näiden "valmentajien / ohjaajien " käytös kyllä eniten ihmetytti heistä näytti olevan vaan hauskaa kun myyjät sulkivat pelikoneita ja juoksivat kertomassa etteivät alaikäiset saa pelata, vaikka he pelaavatkin! Hienoa esimerkkiä ettei sääntöä/lakia tarvitse noudattaa ja suustansa saa päästää ihan mitä vaa, ilman mitään seuraamuksia.... yksi pojista alkoi siivoamaan heidän sotkujaan ja pöytäryhmittelyjään käski valmentaja jättämään siihen ... nyt mennään! ja tätä tosiaan seuraili hyvin moni asiakas ja pyöritteli silmiään!

        Rohkeasti vaan seura esille ja noin minkä ikäisiä suunnilleen.


      • Hyväpojat
        Action72 kirjoitti:

        Näin voisi olettaa... nämä nuoret olivat kyllä ihan seuran paidat päällä eli jollain kisamatkalla?! asiata kyllä laitettu tietoa myös eteenpäin! näiden "valmentajien / ohjaajien " käytös kyllä eniten ihmetytti heistä näytti olevan vaan hauskaa kun myyjät sulkivat pelikoneita ja juoksivat kertomassa etteivät alaikäiset saa pelata, vaikka he pelaavatkin! Hienoa esimerkkiä ettei sääntöä/lakia tarvitse noudattaa ja suustansa saa päästää ihan mitä vaa, ilman mitään seuraamuksia.... yksi pojista alkoi siivoamaan heidän sotkujaan ja pöytäryhmittelyjään käski valmentaja jättämään siihen ... nyt mennään! ja tätä tosiaan seuraili hyvin moni asiakas ja pyöritteli silmiään!

        Mahtoivatkohan nuo varmasti olla kiekkojunnuja, tähän aikaan vuodesta lienee enemmän liikkeellä kesälajien joukkueita?

        Mutta enivei, moinen käytös kuulostaa joka tapauksessa kummalliselta. Yleensä joukkueilla on erittäin tiukat säännöt reissuilla, eli ei roskata, häiriköidä, yms.(bussissa, pysähdyksillä, ruokailuilla, hotellilla, kopissa).

        Poikkeuksia varmaan löytyy, mutta itse en ole vuosien varrella huonosti käyttäytyviin kiekkojunnujoukkueisiin törmännyt.


      • Action72

        Varmistin asian vielä myyjältä, ettei tule vääriä syytöksiä!
        Oli kuulemma anteeksipyyntökin tullut, muttei sen vertaa munaa ollut että olisi huorittelun tunnustanut ja sen reilusti pyytänyt anteeksi, jos oikein olen ymmärtänyt oli tämä nuori myyjä ensimmäisessä työpaikassaan, eikä tilanteessa ole toiminut mitenkään väärin!
        Porin Ässät olivat näin reippaita toimissaan!
        ja minusta se kuulostaa jääkiekkoseuralta?
        Näin some aikana kannattaa ne pelisäännöt tarkastaa, koska tieto kulkee erittäin nopeasti... niin hyvässä kuin huonossa ! Olkaa hyvänä esimerkkinä lapsille ja antoisaa pelikautta kaikille!
        Asia on tältä erää loppuunkäsitelty ainakin osaltani!


      • Niitänäitä
        Action72 kirjoitti:

        Varmistin asian vielä myyjältä, ettei tule vääriä syytöksiä!
        Oli kuulemma anteeksipyyntökin tullut, muttei sen vertaa munaa ollut että olisi huorittelun tunnustanut ja sen reilusti pyytänyt anteeksi, jos oikein olen ymmärtänyt oli tämä nuori myyjä ensimmäisessä työpaikassaan, eikä tilanteessa ole toiminut mitenkään väärin!
        Porin Ässät olivat näin reippaita toimissaan!
        ja minusta se kuulostaa jääkiekkoseuralta?
        Näin some aikana kannattaa ne pelisäännöt tarkastaa, koska tieto kulkee erittäin nopeasti... niin hyvässä kuin huonossa ! Olkaa hyvänä esimerkkinä lapsille ja antoisaa pelikautta kaikille!
        Asia on tältä erää loppuunkäsitelty ainakin osaltani!

        Hahaha ei tullut yllätyksenä että Porista. .. kyllä joka toinen sana on kirosana ja ym. Melko varmaan tiedän ikäryhmänkin. , käytös on huonoa kaukalossa ja sen ulkopuolella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      152
      10934
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3073
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2912
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1593
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    Aihe