Varaosien hinnoittelu

seppomartti

VP 2003 starttimoottori hiipui. Merkkiliikkeessä uusi olisi ollut tilaustavaraa hintaan yli 900€. Aditassa hyllytavaraa alle 200€. Jälkimmäiseen hintaan ei kannattanut alkaa vanhaa putsaamaan ja huoltamaan. Olisi mennyt ns. "oppineen aika" hukkaan. Uuden vaihto tilalle n. 1/2 tuntia eikä häiritse mielenrauhaa onko Hitachi vai Bosch.
Aika mahtava hinnan ero 4X tai ent itäblokin tapaan ilmaistuna yli 400%

16

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Armas31

      Jep!
      Kokemusta on.
      Näiden osien kohdalla kannattaa usein mennä traktorivaraosia myyvään liikkeeseen. Yleensä on vielä saatavana saman (alkuperäisen) valmistajan osa Seppomartin kuvaamalla hinnalla. Koskee myös latureita. Ei näiden laitteiden valmistajia maailmassa niin kovin paljon ole.
      t. Armas 31

    • Volvon varaosien hinta on järkyttävä. Mä asensin joskus ylimääräisen paisuntasäiliön jäähdytysnesteelle. Volvolta mun piti ostaa erityismallinen säiliön korkki, 245 euroa. Loput osat olisivat Volvolla maksaneet jotain 400-500 euroa, mutta autoliikkeestä ne sai 50 eurolla.

      • Samoinoi

        Samoin on hinnoiteltu mm. Suodattimet ja impellerit.


    • samppars

      No myiköhän nuo pentan myyjät noita varaosia oikeasti kun tuntuu että hinnoittelu on aivan vitsi. Ostimme kaverin kanssa Balladin jonka konehankinnasta tuossa yhdessä ketjussa kyselinkin. Meidän paatissa nyt kuitenkin vanha volvo jyllää, ja on mielenkiintoista nähdä kuinka me tulevat proplematiikat ratkaisemme, ja missä vaiheessa se kone sitten lähtee vaihtooon. Tällähetkellä kone kuitenkin toimii moitteetta, ja vene oli muuten oikein asiallisessa kunnossa.
      No nyt lähti vähän asian viereen.

    • vp2000

      Tarvikeosia löytyy suht hyvin kun vain tietää mistä kysyä, mutta muuten Volvon bisnes ei välttämättä kärsisi vaikka antaisivat moottorit ilmaiseksi - sen verran kova kate varaosilla. Jos alkuperäisiä tarvii niin Simrishamnin varastolta voi käydä kysymässä ja kun ei ole virallinen liike niin voi tingata hieman. Sieltä saatiin muutama kilke puoleenhintaan.

    • 10-14

      Kannattaa myös katsoa, minkä Volvo-edustajan kanssa asioi. Toiset, esim. se Lauttasaaressa sijaitseva, myyvät kalleimmat osat, mitä vain voivat. Toiset katsovat asiakkaankin etua ja etsivät esim. kunnostettuja käytettyjä osia tai hakevat vaikkapa sen startin Aditasta ihan omatoimisesti.

    • ariel37

      Miten startti hajosi? Se tuntuu erittäin kummalliselta veneessä, jossa startteja tulee max. muutama sata / vuosi ja kylmästarttisahaamista ei ole ikinä.
      Solenoidi on joskus jumitellut johtuen vähäisestä käytöstä. Sille ei tarvitse tehdä muuta kuin rimputtaa aikansa starttirelettä sammutusreleen ollessa pohjaanpainettuna. Silloin solkun liike virkenee ja startti saa taas otteen vauhtipyörästä. Availu ja rasvailu on tarpeetonta ajanhukkaa ja starttailuyrityksillä solenoidin herkistäminen ei hoidu.

      Häijyä on varaosahinnoittelu kyllä.

      • seppomartti

        Startin hajoaminen ei taida olla ihan niin kummallista kuin ariel37 arvaa. Vaikka käyttötunteja ei tosiaan starttimootorille kerry. Startti toimi moitteettomasti ja kone lähti aina sekunnissa käyntiin. Sitten vain yhtäkkiä pelkkää solenoidin naksutusta. Vuoden sisällä on hajonnut D1-30/2006 starttimoottori ja 2003/1989 starttimoottori. Edellinen paloi eli savusi ja hiilien seudussa oleva muovikappale suli. Jälkimmäisen ruumiinavaus jäi vaillinaiseksi. Kurkistin sisään ja totesin valtavan määrän likaa eli kuparipölyä. Kupari ei kuitenkaan ollut loppunut vaan palat ehkä puolivälissä. Samoin laakerit ok iästä huolimatta. Virkistely-yritykset eivät johtaneet mihinkään. Uudella startilla pärähti heti käyntiin.


      • ariel37
        seppomartti kirjoitti:

        Startin hajoaminen ei taida olla ihan niin kummallista kuin ariel37 arvaa. Vaikka käyttötunteja ei tosiaan starttimootorille kerry. Startti toimi moitteettomasti ja kone lähti aina sekunnissa käyntiin. Sitten vain yhtäkkiä pelkkää solenoidin naksutusta. Vuoden sisällä on hajonnut D1-30/2006 starttimoottori ja 2003/1989 starttimoottori. Edellinen paloi eli savusi ja hiilien seudussa oleva muovikappale suli. Jälkimmäisen ruumiinavaus jäi vaillinaiseksi. Kurkistin sisään ja totesin valtavan määrän likaa eli kuparipölyä. Kupari ei kuitenkaan ollut loppunut vaan palat ehkä puolivälissä. Samoin laakerit ok iästä huolimatta. Virkistely-yritykset eivät johtaneet mihinkään. Uudella startilla pärähti heti käyntiin.

        Mikä luo valtavat määrät kuparipölyä starttimoottoriin? Ethän nyt sekoita tätä tapausta laturivikaan? Startti pyörii sekunnin, kaksi tai kolme/ päivä, ei sinne kuparipölyjä kerry, toisin kuin laturiin.

        Jos startti on laturin lähellä tai alapuolella, saattaisi startin pöly olla peräisin laturista. Itse starttimoottori ei pysty luomaan minkäänlaista kuparipölyä.

        Eräs mikä teoriassa tulee mieleen, on että solenoidi ei irrota ja starttimoottori jää pyörimään käyvän moottorin kanssa. Sellaista korkeilla kierroksilla pyörimistä starttimoottori e varmaan i kauaa kestäisi, mutta en tiedä onko tuo edes mahdollista. Omat solkkupulmat kun ovat olleet sitä ettei startti kytkeydy vauhtipyörälle.

        Tarkoitus ei ole epäillä, vaan oppia ihmettelyn kautta.


      • ariel37 kirjoitti:

        Mikä luo valtavat määrät kuparipölyä starttimoottoriin? Ethän nyt sekoita tätä tapausta laturivikaan? Startti pyörii sekunnin, kaksi tai kolme/ päivä, ei sinne kuparipölyjä kerry, toisin kuin laturiin.

        Jos startti on laturin lähellä tai alapuolella, saattaisi startin pöly olla peräisin laturista. Itse starttimoottori ei pysty luomaan minkäänlaista kuparipölyä.

        Eräs mikä teoriassa tulee mieleen, on että solenoidi ei irrota ja starttimoottori jää pyörimään käyvän moottorin kanssa. Sellaista korkeilla kierroksilla pyörimistä starttimoottori e varmaan i kauaa kestäisi, mutta en tiedä onko tuo edes mahdollista. Omat solkkupulmat kun ovat olleet sitä ettei startti kytkeydy vauhtipyörälle.

        Tarkoitus ei ole epäillä, vaan oppia ihmettelyn kautta.

        Yksi startti oli sen verran ruosteessa, että bendix-laite ei päässyt palauttamaan ja startti jäi pyörimään koneen mukana. Se tosin huomattiin, kun konetta koekäytettiin ennen asennusta veneeseen ja voitiin korjata tai siis vaihtaa varaosakoneeen starttiin.


      • ariel37 kirjoitti:

        Mikä luo valtavat määrät kuparipölyä starttimoottoriin? Ethän nyt sekoita tätä tapausta laturivikaan? Startti pyörii sekunnin, kaksi tai kolme/ päivä, ei sinne kuparipölyjä kerry, toisin kuin laturiin.

        Jos startti on laturin lähellä tai alapuolella, saattaisi startin pöly olla peräisin laturista. Itse starttimoottori ei pysty luomaan minkäänlaista kuparipölyä.

        Eräs mikä teoriassa tulee mieleen, on että solenoidi ei irrota ja starttimoottori jää pyörimään käyvän moottorin kanssa. Sellaista korkeilla kierroksilla pyörimistä starttimoottori e varmaan i kauaa kestäisi, mutta en tiedä onko tuo edes mahdollista. Omat solkkupulmat kun ovat olleet sitä ettei startti kytkeydy vauhtipyörälle.

        Tarkoitus ei ole epäillä, vaan oppia ihmettelyn kautta.

        Et ilmeisesti koskaan ole startannut VP 2003:sta? Jo 15 vuoden iässä pyöritystä kesti helposti 15-25 sekuntia/käynnistys. Helppo kuvitella pyörittämisaikaa melkein 30 vuotiaana. Vertaus laturiin ontuu muutenkin, startti kun pyörittää koko ajan täydellä teholla, laturi ei käytännössä koskaan lataa täydellä teholla ja ison osan ajasta ei melkein yhtään.


      • seppomartti

        Korjaan lausumaani sen verran, että statti oli erittäin likainen sisältä. En varmuudella tiedä kuparipitoisuutta enkä sähkönjohtavuutta, enkä mahdollista oikosulkua. Laturin tunnen eikä siitä siirry mitään umpinaisen startin sisälle.


      • ariel37
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Et ilmeisesti koskaan ole startannut VP 2003:sta? Jo 15 vuoden iässä pyöritystä kesti helposti 15-25 sekuntia/käynnistys. Helppo kuvitella pyörittämisaikaa melkein 30 vuotiaana. Vertaus laturiin ontuu muutenkin, startti kun pyörittää koko ajan täydellä teholla, laturi ei käytännössä koskaan lataa täydellä teholla ja ison osan ajasta ei melkein yhtään.

        Seppomartti aiemmin ketjussa kertoi koneen startanneen aina sekunnissa, joten hänen moottorinsa ei ole samanlainen väljä sohlo kuin sinun tuntemasi Volvot. Minulla on ollut aina Yanmareita ja hyvin pulmattomia kaikkineen. Taidan nyt kuitenkin tulevana talvena aukaista laturin lisäksi sen starttimoottorinkin.

        Bossun kokemukseen perustuen voisi väittää Seppomartin startin jääneen kiinni vauhtipyörään, se on kierroksilla ajettaessa kuumentunut, öljyt ja muut mahdolliset matskut sisältä palaneet ja siitä se lika sisällä. Aika ilmeinen tapahtumaketju.


      • ei.ilmeinen
        ariel37 kirjoitti:

        Seppomartti aiemmin ketjussa kertoi koneen startanneen aina sekunnissa, joten hänen moottorinsa ei ole samanlainen väljä sohlo kuin sinun tuntemasi Volvot. Minulla on ollut aina Yanmareita ja hyvin pulmattomia kaikkineen. Taidan nyt kuitenkin tulevana talvena aukaista laturin lisäksi sen starttimoottorinkin.

        Bossun kokemukseen perustuen voisi väittää Seppomartin startin jääneen kiinni vauhtipyörään, se on kierroksilla ajettaessa kuumentunut, öljyt ja muut mahdolliset matskut sisältä palaneet ja siitä se lika sisällä. Aika ilmeinen tapahtumaketju.

        Tuo ajattelu edustaa aika rajoittunutta mielikuvitusta. Hyvin monenlaiset viat voivat johtaa kuvattuun tilanteeseen.


    • PidäVolvovolvona

      Aditan startti ei ole vihreä, eikä sinivalkoisessa laatikossa

      • aito_volvo

        Toki käytät volvossasi alkuperäistä volvo-öljyä, volvo-pakkasnestettä ja volvo-kiilahihnaa. Puhumattakaan oikean värisistä suodattimista. Kaikki siellä Göteborgissa valmistettua, kuten Shibauran tehtaalla tehty Perkins-moottorikin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      361
      7847
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      107
      5549
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      111
      4643
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      27
      4440
    5. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      157
      4349
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      52
      3957
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      157
      3839
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      77
      3727
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      37
      3647
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      85
      3471
    Aihe